omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 12:00

Hallo,
Afgelopen maand heb ik een omgevingsvergunning aangevraagd voor het bouwen van een schuur/stal.
Nu staat er op het land al een schuur maar ik zou die graag willen afbreken en op een andere plek de nieuwe schuur bouwen.
Dit heb ik aangevraagd maar helaas lag er donderdag een brief op de mat dat dit is afgewezen.

Nu heb ik meerdere vragen aan jullie, hopend dat jullie die kunnen beantwoorden:
- Er is nooit gesproken over de kosten voor het aanvragen van een vergunning maar op internet lees ik dit wel. Kan ik nog kosten verwachten ondanks dat de vergunning is afgewezen?

- Kan ik bezwaar indienen? Hoe gaat dit in zijn werk?

- Wat gebeurd er als ik toch ga bouwen?

De nieuwe plek heeft namelijk veel meer voordelen voor de omwonenden dan de huidige plek.
De schuur staat minder in het zich + de nieuwe schuur heeft een veel betere uitstraling.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:06

Ik zou een gesprek aanvragen bij je gemeente, om je plannen en de voordelen daarvan voor diverse partijen (omwonenden enz) uit te leggen. Zeker de betere uitstraling kan een gemeente gevoelig voor zijn, ze willen immers een nette gemeente. Zet je punten goed op een rijtje, bijv. met foto's erbij van nu en na je geplande bouw (materiaal e.d.). Bezwaar op een aanvraag is ook mogelijk. Staat het niet op de website van je gemeente?

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 12:09

Dankjewel voor je vlotte antwoord!
Nee, op de website kom ik er niet helemaal uit.

De vergunning is afgewezen omdat het niet binnen het bestemmingsplan past(soort natuur gebied).
In de brief stond dat er geen schuilstal of schuur gebouwd mag worden maar toch staat er al jaren een schuur(hier is ook een vergunning voor)

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:09

1 tip: ga eens met een architect samenzitten. Wij zijn op deze moment ook met een dossier bezig in een gevoelig gebied en wilden dit eerst zelf doen. Toch voor een architectenbureau gekozen omdat het allemaal vrij snel moest gaan. Toen wij achteraf zagen wat daar allemaal moest instaan en hoe waren we blij dat we er zelf niet aan begonnen waren.

Inderdaad ook een gesprek met de gemeente/burgemeester aanvragen. Dan ken je meteen hun standpunt ook.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:11

Komt de nieuwe schuur wel op het bouwblok?
Wij hadden een schuur die buiten het bouwblok viel (hier hebben ze toentertijd een stuk bouwblok voor verschoven), dus had de schuur een eigen bouwblok.
We mochten de schuur wel herbouwen op dezelfde plek, maar niet op een andere.

Of een andere schuur op het gewone bouwblok (dan verviel ook weer het bouwblok onder de oude schuur als die werd weggehaald).

Als je wel illegaal gaat bouwen en je krijgt controle, dan kun je verplichte afbraak en een boete verwachten.
Ook kun je (als de oude schuur al is afgebroken) niet zomaar weer een nieuwe schuur op de oude plek zetten; dat moet weer worden aangevraagd.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:16

Als er een officieel besluit is genomen kun je bezwaar indienen. Als het goed is staat dit in de brief van de afwijzing. Let op! wel op tijd indienen anders heb je geen poot om op te staan.
Bij een afwijzing kun je ook kosten verwachten van een omgevingsvergunning. Dit verschilt echter per gemeente.
Zeker een gesprek bij de gemeente aanvragen, welke mogelijkheden er wel zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110678
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:19

Ga aub niet illegaal aan de gang. Zoals Brainless al zegt kan je dat heel duur komen te staan.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 12:31

Klopt ik moet binnen 6 weken bezwaar indienen.
Maar ze hebben het nooit over kosten gehad (ook niet per telefoon)

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:35

Bij het aanvragen van een aantal omgevingsvergunningen is het betalen van leges vereist. Dit vind je op de website van de gemeente.

En inderdaad, houd die termijn in de gaten indien je bezwaar wenst aan te tekenen.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:38

In de legesverordening staat of je leges moet betalen. Als het gaat om een natuurgebied heeft het waarschijnlijk geen zin om bezwaar te maken. In het besluit zelf staat ook of je leges verschuldigd bent.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:38

Je moet voor een aanvraag sowieso legeskosten betalen.
Deze kun je (meestal) wel vinden op de site van de gemeente.
Per gemeente kunnen deze kosten flink verschillen, dus een richtlijn is er helaas niet.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-18 12:40

Maar moeten zij mij daar niet over inlichten? Toen ik telefonisch vroeg wat de procedure is?

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 12:41

Nee dat hoeft niet. Dat hebben ze met hun legesverordening gedaan.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:09

Je verlies nemen en de oude schuur deel voor deel vervangen. Niet alles afbreken, want dat mag je niet, delen vervangen ivm rot/onderhoud wel. Gekozen kleur doet een hoop qua opvallen, en kijk wat je er voor/omheen mag zetten om dat ook minder te maken. Moestuin oid misschien? Druif/ander klimfruit er tegenaan? Heg er voor?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:11

En daar worden ze dan in sommige gevallen lekker rijk van. Want je moet heel gedetailleerd aangeven wat je wilt. En dan betalen ook al wordt het afgewezen. Plan b indienen en weer betalen, en het wordt afgewezen. Door voor plan c? Beetje raar die kosten voor iets wat je niet mag

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 13:31

Dorine92 schreef:
En daar worden ze dan in sommige gevallen lekker rijk van. Want je moet heel gedetailleerd aangeven wat je wilt. En dan betalen ook al wordt het afgewezen. Plan b indienen en weer betalen, en het wordt afgewezen. Door voor plan c? Beetje raar die kosten voor iets wat je niet mag

Je betaalt niet voor de uitkomst, maar voor de behandeling. Rijk worden gemeentes daar nooit van, aangezien ze geen winst mogen maken op leges. Als je je goed inleest zal het resultaat van een vergunningaanvraag zelden een verrassing zijn. Aangezien de betreffende documenten over het algemeen niet weglezen als een spannend jongensboek kan een gesprek vooraf erg handig zijn. Ook daar zul je waarschijnlijk wel voor moeten betalen, maar dat is vaak wel de moeite waard, aangezien je na afloop als het goed is al weet wat de (on)mogelijkheden zijn.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 19:07

Bij onze gemeente kun je ook een concept-omgevingsvergunning aanvraag indienen om er achter te komen of je plan kans van slagen heeft. De leges daarvoor zijn stukken lager. Als het plan geen kans van slagen heeft ben je relatief weinig kosten kwijt. Heeft je plan wel kans van slagen dan moet je daarna nog de definitieve aanvraag indienen

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 08:40

En je kunt een gesprek aanvragen met een ambtenaar van bouw en wonen om je wensen en de mogelijkheden te bespreken. Zij kennen het bestemmingsplan met de regels en weten wat wel en niet geaccepteerd wordt door de welstandscommissie. Door zaken met hun af te stemmen heb je grotere kans van slagen. En een naam van een goede architect op de plannen schijnt wel eens te helpen 0:)

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:05

Laurievc schreef:
1 tip: ga eens met een architect samenzitten. Wij zijn op deze moment ook met een dossier bezig in een gevoelig gebied en wilden dit eerst zelf doen. Toch voor een architectenbureau gekozen omdat het allemaal vrij snel moest gaan. Toen wij achteraf zagen wat daar allemaal moest instaan en hoe waren we blij dat we er zelf niet aan begonnen waren.

Inderdaad ook een gesprek met de gemeente/burgemeester aanvragen. Dan ken je meteen hun standpunt ook.



Probleem hierbij is dat er héél weinig architectenbureau's zijn die kaas gegeten hebben van agrarisch gebied en/of stallenbouw.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:24

s0173957 schreef:
Laurievc schreef:
1 tip: ga eens met een architect samenzitten. Wij zijn op deze moment ook met een dossier bezig in een gevoelig gebied en wilden dit eerst zelf doen. Toch voor een architectenbureau gekozen omdat het allemaal vrij snel moest gaan. Toen wij achteraf zagen wat daar allemaal moest instaan en hoe waren we blij dat we er zelf niet aan begonnen waren.

Inderdaad ook een gesprek met de gemeente/burgemeester aanvragen. Dan ken je meteen hun standpunt ook.



Probleem hierbij is dat er héél weinig architectenbureau's zijn die kaas gegeten hebben van agrarisch gebied en/of stallenbouw.

Maar er zijn er wel, gelukkig :) Hier in de buurt zaten er verschillende die ons konden helpen. Als je een eenvoudig dossier hebt en binnen de lijntjes blijft is het vaak niet zo ingewikkeld. Wij dachten ook een moeilijk pand te hebben gekocht maar dit blijkt nog heel erg mee te vallen.

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:20

Ik zou eerder kijken naar een agrarisch adviesbureau.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 19:28

Hallo,

Daar ben ik weer....
Ik heb inmiddels een officiële aanvraag ingediend. Hier zitten uiteraard kosten aan verbonden.
Nu kreeg ik afgelopen zaterdag een brief binnen dat de beslistermijn verlengd is.
Redenen: de schuur die gebouwd zal worden is 60 m2 (huidige schuur 35m2)en op een andere plaats komt te staan dan de huidige schuur. Volgens de regels zou dit niet mogen i.v.m. agrarische grond & bestemmingsplan.
Ik heb een motivatiebrief meegestuurd, hierin heb ik punten aangegeven waarom de nieuwe schuur meer voordelen heeft (ook voor de omgeving )

Is het gunstig of ongunstig dat het beslistermijn verlengd is?
En is dit iets wat vaak gebeurd? Dat het eerder regel is dan uitzondering?

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:31

Bij ons kwamen er aan het eind van de 1e termijn een paar onnozele vragen om meer details, dat hield dus in dat de gemeente pas aan het eind van de termijn serieus ging kijken.
Die betreffende vergunning is later gewoon afgegeven.
Dus toen zei het niets.

Nu zitten we weer in een vergunningstraject, mijn man is zo dom geweest om eerst een schetsplanaanvraag te doen. Daar zitten namelijk geen termijnen aan vast, dus we hebben al een week of 8 niks gehoord... :roll:
Daarna volgt pas de echte vergunningsaanvraag. Ik ben bang dat dat niets meer wordt deze zomer...

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 19:35

LadyDaily schreef:
Nu kreeg ik afgelopen zaterdag een brief binnen dat de beslistermijn verlengd is.
Redenen: de schuur die gebouwd zal worden is 60 m2 (huidige schuur 35m2)en op een andere plaats komt te staan dan de huidige schuur. Volgens de regels zou dit niet mogen i.v.m. agrarische grond & bestemmingsplan.
Ik heb een motivatiebrief meegestuurd, hierin heb ik punten aangegeven waarom de nieuwe schuur meer voordelen heeft (ook voor de omgeving )

Is het gunstig of ongunstig dat het beslistermijn verlengd is?

Het gunstige of ongunstige zit hem natuurlijk niet in de verlenging, maar in de reden daarvan. De reden, zoals je zelf al aangeeft is dat het niet in het bestemmingsplan past omdat het agrarische grond is en (ga ik even van uit) er dus ook geen bouwblok ligt op die plek (en het mogelijk ook nog te ver van het huis af ligt). En ja, dat is natuurlijk ongunstig.

Ik denk eigenlijk dat je er met een omgevingsvergunning niet komt, want als ik het zo lees voldoet je aanvraag niet aan het bestemmingsplan dus lijkt me dat er een wijziging van het bestemmingsplan nodig is om überhaupt hier een vergunning voor te krijgen. Maar het zal wel iets genuanceerder liggen, als je alvast wat meer wil weten kun je hierover wel informeren bij je gemeente.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: omgevingsvergunning afgewezen..kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 19:48

Ik ben ook bang dat ik er zo niet kom en vooral deze zomer niet.
Ik zal er straks de brief even bij pakken. Maar ik heb in mijn motivatiebrief beschreven dat de schuur meer uit het zicht zal komen te staan en een beter beeld geeft in de omgeving.

Huidige schuur is een container met een grote overkapping er naast/voor. Schuur staat erg in het zicht voor de nieuwbouw wijk. Nieuwe schuur zal meer naar de zijkant gebouwd worden en is smaller maar langer. Lengte zal niemand last van hebben aangezien er niemand naar kijkt vanuit een huis.
Nieuwe schuur zal ook van hout zijn wat natuurlijk mooier is dan een blauw container.

Reden dat ik zelf de schuur op een andere plek wil is omdat ik nu het hele land door moet (drassig in de winter en in de zomer hooi land) om bij de schuur te komen en dan is de schuur bij de ingang en hoef ik maar een klein stukje.

Ik zou er echt van balen wanneer ik de vergunning niet krijg voor het bouwen op die plek.
Het zou mij zoveel ellende besparen, vooral in de winter.

Ik zou de schuur zelfs willen inkorten om hem op die plek te mogen hebben.