Antirolsingel weer af laten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jooske
Berichten: 605
Geregistreerd: 25-03-05

Antirolsingel weer af laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 08:18

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met een antirolsingel en kunnen vertellen wanneer ze deze weer af konden laten?

Mijn paard heeft 2 keer vastgelegen in stal en heeft na de 2e keer een antirolsingel omgekregen, waarna het niet meer is voorgevallen. Hij heeft hem nu een maand of 4 om. Ik heb ook het idee dat hij sindsdien 'handiger' opstaat. Hij lag namelijk niet vast doordat hij ging liggen om te rollen in de stal, maar als hij had gelegen deed hij 1x een rolletje voordat hij opstond. Dat rolletje zie ik hem niet meer maken met de antirolsingel om.
Ik ben gisteren verhuisd naar een andere stal en zou de singel zelf over een paar weken (als hij de stal wat beter kent) willen proberen af te laten. Ik heb een bontje onder de singel en een neopreen singel ter bescherming van zijn huid, maar als het warmer wordt gaat hij natuurlijk eronder zweten en dat irriteert onder zijn buik. Op de nieuwe stal staat hij ook alleen 's nachts binnen, dus heeft hij ook minder kans om vast te komen te liggen.

Wat denken jullie?
Alvast bedankt voor de reacties!


pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Antirolsingel weer af laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:26

Hier precies t zelfde aan de hand maar dan met een 2 jarige! Lag tig x vast daarop besloten singel om te doen.. ondanks bontje en later dekje met gelpad toch een aantal witte haren bij t schoftje! Erg zonde en sinds gisteren singel af en kijken of dat wil gaan! T blijft een gok en toch een kwestie van proberen!

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:00

Ik vind zo'n ding maar symptoom bestrijding.
Paard wil lekker rollen maar doordat de eigenaar het paard in een te kleine stal zet kan hij niet omrollen en komt hij vervolgens vast te liggen. Omdat te voorkomen doen we zo'n rolsingel om.

Beter is het paard meer ruimte te geven zodat hij gewoon lekker kan rollen.

Lijkt mij toch erg vervelend als je in bed ligt en je kan je niet omdraaien :( .

Ja ik weet het ik gooi de knuppel in het hoenderhok. }>

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Antirolsingel weer af laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:11

Het heeft niks met de grootte van de box te maken. Sommige paarden gaan vlak bij de wand liggen rollen of zetten zich tijdens het rollen zo krachtig af dat ze zichzelf steeds dichter naar de wand duwen.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:20

Niello schreef:
Het heeft niks met de grootte van de box te maken. Sommige paarden gaan vlak bij de wand liggen rollen of zetten zich tijdens het rollen zo krachtig af dat ze zichzelf steeds dichter naar de wand duwen.


Dit xd ik ken een paard die lijkt wel expres bij een wand te gaan rollen. En ze heeft meer dn genoeg ruimte in een paddock...

Naomie

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:05

Cowgirl schreef:
Ik vind zo'n ding maar symptoom bestrijding.
Paard wil lekker rollen maar doordat de eigenaar het paard in een te kleine stal zet kan hij niet omrollen en komt hij vervolgens vast te liggen. Omdat te voorkomen doen we zo'n rolsingel om.

Beter is het paard meer ruimte te geven zodat hij gewoon lekker kan rollen.

Lijkt mij toch erg vervelend als je in bed ligt en je kan je niet omdraaien :( .

Ja ik weet het ik gooi de knuppel in het hoenderhok. }>

Misschien een knuppel, maar ik ben het er helemaal mee eens.

koeien op de weg...

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Antirolsingel weer af laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:09

@cowgirl & GDG
Het vastrollen in een stal heeft vaak niets met de grootte van de stal te maken.
Mijn vorige paardje is het helaas fataal geworden en deze stond in een zeer ruime stal.
Ook mijn kleintje van 1 meter heeft al een x vast gelegen in een stal van 3x3.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Bowo
Berichten: 2808
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:12

Ik had ook een paard dat regelmatig vast lag (stal is ook wel groot genoeg, zijn genoeg paarden die daar gewoon in rollen, maar deze ging gewoon bij de muur liggen). Wij hebben nooit een anti rol singel om gedaan, maar we hebben het haar wel gemakkelijker gemaakt om zelfstandig weer op te kunnen staan door de langs de rand van de muur het vlas te laten opstapelen zodat er een schuine rand langs de muur zit waardoor ze makkelijker terug kon rollen. Tegenwoordig is ze ook slimmer en ligt ze nooit meer vast en kan ik ook de rand weer naar binnen scheppen (wel zo hygiƫnisch, want die rand lag er wel een hele tijd)

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:17

Was het maar waar dat het aan de grootte van de stal ligt...
De mijne krijgt het in een open stal van 12 op 5 nog voor elkaar. Meestal bij het opstrooien en hij kan zich 9 vd 10 keer ook zelf terug los krijgen (dik pak vlas en dan grip krijgen op de muur om zichzelf af te duwen en te verschuiven) maar het blijft toch elke keer spannend... Zo'n singel zou hier niet lang leven en voor een serieus gefrustreerd paard zorgen dus daar begin ik niet aan.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Antirolsingel weer af laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 12:30

Vastliggen heeft niks met de groote van de stal te maken. In mijn oude box van 3 x 3 heeft mijn paard nooit vastgelegen. Nadat hij verhuisd is naar een veel grotere box heeft hij twee keer vastgelegen. Net als het paard van TS rolt hij even voordat hij opstaat. En juist als ze meer ruimte hebben om te rollen hebben ze meer kans op doorrollen en vast komen te liggen. Want slapen doe ze meestal in de buurt van een wand.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Antirolsingel weer af laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 15:17

Mijne kreeg t als veulen al voor elkaar.. liep in loopstal..lijkt me best groot genoeg!
Nee is echt dikke onzin van dat verhaal met die te kleine stal!

LoveBodin

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Antirolsingel weer af laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:59

Ik ken er een die het in een gewone binnenbakken nog lukte...

OT: ik zou het zeker proberen. Lijkt me zonder toch veel fijner voor het paard.
En neem aan dat als die naar buiten gaat dat de stalhouder m Dan wel af doet? En bij binnenkomst weer af?

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Jooske
Berichten: 605
Geregistreerd: 25-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-18 20:05

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik laat hem
nog even wennen aan de nieuwe stal, maar dan gaan we het inderdaad maar gewoon weer zonder proberen. Ik ben nu ook het vlas bij de wanden hoger aan het leggen, hopelijk helpt dat mocht hij zonder singel toch nog de fout in gaan;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Eve_16, Googlebot en 74 bezoekers