Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 21:29

Recent heb ik een woning gekocht met daarbij stallen. Helaas ben ik er na de verhuizing achter gekomen dat slechts twee van de tien stallen verhard zijn. Één van de verharde stallen mist de staldeur en die andere is op dit moment niet toegankelijk, vanwege een riolering probleem bij het huis.

Ik wil morgen eigenlijk wel mijn pony's naar huis halen maar zit even met het volgende:

De vorige eigenaar heeft de stallen niet goed uitgemest er ligt dus nog mest in gemengd met zand en klei. Ik wilde dit punt later aanpakken, maar ik heb de stal morgen nodig.

Hoe kan ik een onverharde stal hygiënische onderhouden? Ik vind het namelijk best wel smerig, helemaal omdat ze er (gehoord via buren) een flinke potstal heeft gehad.

En kennen jullie misschien ook een ontsmettingsmiddel dat je kan gebruiken, wat niet schadelijk is voor paarden als je ze dezelfde dag nog in de stal wilt zetten?


Ervaringen met onverharde stallen en eventueel onverharde stallen verharden zijn overigens ook welkom!!

Alvast dank :D .

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube


belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:32

Stalmatten erin en dan wil het prima. Mits de grond wel uit zichzelf droog is natuurlijk

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:37

Stukje uitgraven? Dan is het wel schoon denk ik. Ontsmetten doe ik altijd met halamid. Maar een onverharde bodem ontsmetten heeft niet zoveel zin denk ik. Kun je wel voor de wanden en staldeur gebruiken natuurlijk.

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-18 21:47

belle_boef schreef:
Stalmatten erin en dan wil het prima. Mits de grond wel uit zichzelf droog is natuurlijk

Ik zit hier op zeeklei grond en water loopt moeilijk weg.

Diddykong schreef:
Stukje uitgraven? Dan is het wel schoon denk ik. Ontsmetten doe ik altijd met halamid. Maar een onverharde bodem ontsmetten heeft niet zoveel zin denk ik. Kun je wel voor de wanden en staldeur gebruiken natuurlijk.

Ja ontsmetting is voor de wanden :) . Is dat ook voor hout?


Ja misschien toch uitgraven en wat nieuw zand erin als tijdelijke oplossing... Meer ideeën en ervaringen zijn trouwens nog meer dan welkom :) !

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

rayoow

Berichten: 3452
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:56

Ik heb hier 2 week geleden de bodem eruit laten slopen, is nu een zandbodem
Ben nog aan het denken wat ik erin ga doen,
Staat hier del 24/7 buiten met stal open en afdak. Als het regent staat hij binnen even hooi te eten.
Haal de drollen elke dag weg en urine zakt direct weg

Hark t wel aan.

Voor de winter wil ik er wel weer een bodem in hebben

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:57

Ik zou ook uitgraven egaliseren en stalmatten er in. Ik heb laatst op MP hele fijne staltegels gekocht. Niet duur en laten vocht goed door, kwamen uit een speeltuin, €3,50 per tegel van 50x50x5(dikte) cm

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 21:59

mijn paard staat s'nachts binnen in een onverharde stal. Dit is altijd al geweest dus de bodem is wel vast/redelijk hard. Enige nadeel is dat urine wel een sterke geur kan achterlaten, regelmatig haal ik alles eruit en laat ik de stal even luchten. Voor de rest staat hij op stro

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:07


absque_dubio

Berichten: 7828
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 22:14

Daphara schreef:
Ik zou ook uitgraven egaliseren en stalmatten er in. Ik heb laatst op MP hele fijne staltegels gekocht. Niet duur en laten vocht goed door, kwamen uit een speeltuin, €3,50 per tegel van 50x50x5(dikte) cm

Bij mij op het werk verkopen we ook rubberen tegels a 3,- per tegel. Komen veel paardenmensen op af. Lijkt me perfect als oplossing. Echter heb ik geen idee of de plas niet gaat stinken in de grond? Heb daar nog niemand over gehoord, dus denk het eigenlijk niet.

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:02

absque_dubio schreef:
Daphara schreef:
Ik zou ook uitgraven egaliseren en stalmatten er in. Ik heb laatst op MP hele fijne staltegels gekocht. Niet duur en laten vocht goed door, kwamen uit een speeltuin, €3,50 per tegel van 50x50x5(dikte) cm

Bij mij op het werk verkopen we ook rubberen tegels a 3,- per tegel. Komen veel paardenmensen op af. Lijkt me perfect als oplossing. Echter heb ik geen idee of de plas niet gaat stinken in de grond? Heb daar nog niemand over gehoord, dus denk het eigenlijk niet.

Ik denk dat wat je ook doet, je de urine sowieso gaat ruiken met een onverharde bodem zonder afvoer.
Voordeel van de staltegels is dat er niet heel veel strooisel overheen hoeft en dat de urine tussen de tegels weg loopt, dus het paard of pony nooit in de viezigheid staat of ligt. Je creëert een tussenlaag tussen de oude onverharde bodem (en alle voorgaande bewoners) en jou paardje.

Hier een foto van de stalmatten in de stal van Pleun (wel met verharde bodem en afvoer)

Afbeelding

Afbeelding

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 23:05

Als je je paarden morgen naar huis wil halen en je de stallen nog niet hygiënisch vindt dan zou ik je paarden buiten laten.

koeien op de weg...

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:30

Gesloten rubbermatten is het meest hygiënisch. Kun je vaak op rol kopen of als puzzelmatten.

Daar op flink strooisel om het vocht op te nemen.
In poreuze matten kunnen juist veel bacteriën ophopen. Je krijgt ze niet goed schoon.

Zand/leemlaag stuk afgraven en schone laag erin is ook optie.

Gelijk Verharden met klinkers/tegels ook maar dan gaat het eerder verzakken al je meteen na het aftrillen de paarden er op laat.

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 11:55

Ik ben benieuwd naar je oplossing.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-18 21:07

Oke ik heb het volgende gedaan:

Ik heb de stallen eerst helemaal spinnenwebvrij gemaakt vervolgens de mest van de oude eigenaar eruit gehaald en een stuk afgegraven. Toen kwam ik erachter dat er 3 stevige houten staldeuren in de stal waren gelegd als soort van 'stalmat'. Deze heb ik gereinigd met biotex. Vervolgens heb ik er een nieuwe laag geel zand in gelegd en de staldeuren uit een andere stal ook verzameld. Deze heb ik aaneengesloten in de stal gelegd als bodem voor een tijdelijke oplossing. Op deze manier staan ze ook niet gedeeltelijk op zand maar is de hele stal (op 2 hoeken na) helemaal bedekt.

Ik heb ondertussen geprobeerd om aan halamid d te komen, maar hier heb je blijkbaar een agrarische KVK registratie voor nodig :? ...

Mooie bijkomstigheid van het rioleringsprobleem is dat we direct een waterleiding plus afvoer vanaf drie stallen gaan maken. Dit hadden we anders wat later aangepakt, maar kan nu mooi meegenomen worden. Inmiddels heb ik wat stalmatten besteld en die komen hopelijk morgen aan, dan gaan we een stal helemaal voorzien, dat is fijn want dinsdag komt er weer een gezinsuitbreiding :+ :Y) ...

Ik maak morgen wel even wat foto's.

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110479
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 03:16


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 04:27

Wij maken de stallen met dettol schoon, kan je gewoon bij de kruidvat kopen. Goed opgelost met het zand zo, had ik waarschijnlijk ook gedaan zo. Ik zou ook rubberen matten leggen en als strooisel strokorrels die nemen al het vocht op.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Diddykong

Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:13

De boerenbond moet t ook gewoon hebben (halamid) Ik heb het zelf bij de welkoop gehaald. Hadden ze ook kleine zakjes voor 1 stal voor een paar euro

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-05-18 17:55

Dit is hoe het er nu uit ziet:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dit is de stal ernaast waar ik staldeuren uitgevist had. Deze moet ik nog verder uitgraven, maar het geeft even een idee van hoe die andere stal er na het uitmesten uitzag:
Afbeelding

Dettol was misschien ook nog een oplossing geweest. Thanks voor de tip Cayenne. Ik heb nog 5 stallen te gaan. Dus ik kan het opzich wel gebruiken O:) !
Diddykong schreef:
De boerenbond moet t ook gewoon hebben (halamid) Ik heb het zelf bij de welkoop gehaald. Hadden ze ook kleine zakjes voor 1 stal voor een paar euro

Ja sinds 2018 mogen ze dat niet meer zonder kvk registratie van een agrarisch bedrijf verkopen. Daar staat blijkbaar een boete op.

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Hisjebillie
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-03-16
Woonplaats: Groningen

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:02

Ziet er goed uit Stephanie!

Kaloe Z1
Jamaica (All at once x Furst Heinrich) -->bijna uitgerekend!

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-18 21:13

Dankje Hishebillie. Vandaag kwam dus onze nieuwe familielid. Maar we hadden nog wel wat werk te verrichten. Het gaat ook allemaal niet soepel, maar het werkt:
Verder afgraven:
Afbeelding

Nieuw zand erin:
Afbeelding

Zand egaliseren:
Afbeelding

Zand ligt erin:
Afbeelding

Staltegels erin (maar we hadden helaas niet goed gemeten en te weinig besteld. Dus we hebben het voor nu afgemaakt met redelijk grote terrastegels:
Afbeelding

Toen moest er nog een afscheidingsbalk tussen beide stallen, want we waren bang dat ze anders een bezoekje in elkaars stal zouden nemen :+ zie resultaat inclusief onze nieuwe vriend:
Afbeelding

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 23:29

graag gedaan, ik heet alleen geen cayenne :D :P

dettol kan je altijd later ook nog gebruiken, om te ontsmetten bij dierenhokken is dat heel fijn spul vind ik

hard gewerkt hoor! hopelijk gaat je stal zo naar tevreden zijn, ik heb nog nooit eerder een stal op de grond gezien, maar we zitten hier op kleigrond dus is dat misschien de reden..

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 09:09

Vooral dat egaliseren van het zand ziet er erg interessant uit <<) O:)

koeien op de weg...

Daphara

Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:27

GDG schreef:
Vooral dat egaliseren van het zand ziet er erg interessant uit <<) O:)



_O-

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

_Christina

Berichten: 1478
Geregistreerd: 26-01-11
Woonplaats: Grensgebied

Re: Hulp gevraagd: stal met onverharde bodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 11:38

Dettol is giftig voor katten, nu is een paard natuurlijk geen kat. Maar ik zou even uitzoeken of het voor meer dan alleen katten giftig is!

Bandit '06 (2020 - x) | Django '14 (2019 - x) | Astra '98 (2018 - x)

R.I.P.: Hammstein '19 (2020 - 2022) | Svetlana '18 (2018 - 2020) | Bandit '05 (2017 - 2017) | Zorro '10 (2010 - 2019) | Ninja '10 (2010 - 2011)

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-18 09:32

Zidore schreef:
graag gedaan, ik heet alleen geen cayenne :D :P

dettol kan je altijd later ook nog gebruiken, om te ontsmetten bij dierenhokken is dat heel fijn spul vind ik

hard gewerkt hoor! hopelijk gaat je stal zo naar tevreden zijn, ik heb nog nooit eerder een stal op de grond gezien, maar we zitten hier op kleigrond dus is dat misschien de reden..

Ahh daar moest even een entertje tussen. Dat ging over de Halamid-D :+ .

Ja wij zitten hier ook op kleigrond en bij mijn vorige stal was het ook kleigrond. Ik kan er niet goed bij dat iemand dit verzint op kleigrond. Het is niet echt praktisch :x . Gisteren weer een flinke bui gehad en toen zag ik dat de dakgoot niet aangesloten is. De stal stond meteen blank, ondanks de matten en zand eronder.

Geeft voor mij meteen weer aan dat dit echt een tijdelijke oplossing moet zijn #) . Als er een flinke herfstbui overkomt dan zit je zelfs met een regenton niet droog in je stal.

GDG schreef:
Vooral dat egaliseren van het zand ziet er erg interessant uit <<) O:)

:') :') :') Dat ligt vast niet aan dat glad gestreken zand.

_Christina schreef:
Dettol is giftig voor katten, nu is een paard natuurlijk geen kat. Maar ik zou even uitzoeken of het voor meer dan alleen katten giftig is!

Oh oke, dat wist ik niet. Ik heb in ieder geval geen katten O:)

Viral Horses /3 : Instagram - Tiktok - YouTube


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 28 bezoekers