Het weiland op, maar hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Het weiland op, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 20:17

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een kwestie waarvan ik zelf niet heel goed weet hoe aan te pakken. Nu ben ik benieuwd wat jullie denken en vinden. Ik zal beginnen bij het begin.

Sinds 3 kwart jaar ongeveer heb ik een eigen shetlander. Vorig seizoen heb ik de start van het weideseizoen niet meegemaakt en kwam mijn shet op een kale minder voedzame weide later in het seizoen. Dus ik weet niet goed hoe ze reageert op het verse gras.

Nu hing er op stal een brief met weide indeling en dat de paarden dinsdag avond het weiland op gaan. Nu weet ik alleen niet of ik daar zo heel blij mee ben. Namelijk dacht ik het volgende.

Mijn idee was om mijn shet de eerste paar dagen maar een paar uurtjes op de wei te zetten, zodat ze rustig aan kan wennen en niet gelijk volledig op de wei komt. Dit omdat ik uit wil kijken voor hoefbevangenheid en eventueel koliek etc. Dit wilde ik dus rustig aan opbouwen. Mijn idee was om mijn shet er de eerste dag sowieso na een uurtje of 3 vanaf te halen. Maar van vorig jaar weet ik nog goed dat ik soms moeite had haar te pakken te krijgen en dat dat soms echt niet lukte. Nu ben ik daar zeker met al dat lekkere verse gras bang voor dat dat weer een flinke uitdaging kan worden. Zeker met die reden in mijn achterhoofd wil ik haar liever niet savonds op de wei zetten, straks staat ze daar de hele nacht omdat ik haar niet te pakken kan krijgen.

Daarom wilde ik eigenlijk kijken of ik haar er woensdag ochtend bij mag zetten. Dan kan ik haar na 3/4 uur er af halen. Lukt het dan niet om haar er uit te krijgen kan ik altijd nog een uur of 2 later terugkomen om het nog eens te proberen. Ook wil ik kijken voor een graasmasker voor de eerste periode.

Hoe denken jullie over de situatie en mijn idee? Graag hoor ik jullie mening en waarom jullie er zo over denken. Ohjaa, niet geheel onbelangrijk, uiteindelijk wil ik wel naar 24/7 weidegang.

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Het weiland op, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:22

Misschien aan de ketting op een ander stukje als daar ruimte voor is? Dan weet je wel zeker dat je m na een paar uur weer binnen kunt zetten. Wel goed dat je er over nadenkt, alweer veel te veel shetlanders op grote stukken grasland zien staan %)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:22

Shet en volle graswei is vragen om problemen, zeker als de wei ook nog bemest is met kunstmest.
Weet je of dat het geval is?
Een stal hier in de buurt houdt een stuk onbevestigde speciaal voor gevoelige pony's

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:22

Nou met 3 uur kan je bij een shet al behoorlijk in de problemen komen hoor, al helemaal als ze er dan uit noodzaak uiteindelijk 6 of 7 uur op staat omdat je ze niet te pakken kan krijgen. Dan is je risico op een 'overdosis' wel erg groot vind ik. Ik zou dus eerst een uur aan de hand grazen, dan na een paar dagen buiten zetten en na een uur proberen vangen. Dan kan ze bij moeilijkheden 2 uurtjes buiten blijven want ik neem aan dat je ze op minder dan een uur toch wel kan vangen. En dan na 2 uur binnen zetten etc... Dan bouw je zelf wat marge in moest je ze niet kunnen vangen. Mijn paard heeft een hele winter op hooi gestaan en die bouw ik echt in blokken van 10 minuten op. Na een week aan de hand grazen zat ik pas op 40/50 minuten gras en bij de mijne is het toch ook de bedoeling om ofwel de hele dag ofwel 24/7 buiten te gaan in mei en juni. Ik ben er misschien overdreven voorzichtig mee maar voorkomen is beter dan genezen!

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:24

Zo jullie bouwen inderdaad snel op.
Hier zijn we gemiddeld al een week bezig om ze op de 4/5 uur te hebben.
Wij beginnen met een half uur dan een uur dan anderhalf max twee en elke dag een uurtje langer.
Tevens gaan ze er ook pas eind vd ochtend op aangezien het fructaan vaak erg hoog is in de ochtend vanwege de koude nachten.
Zal zeker je eigen plan trekken en inderdaad een masker is denk geen overbodige luxe bij een Shetlander op vers gras.

ruitje

Berichten: 12315
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:29

Komt je paard in een kudde waar hij nu ook al in staat? Dat er in en eruit halen is niet zo bevoordelijk voor de rangorde anders, ook nog iets om rekening mee te houden :)

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:30

Bij een shet zou ik eerder beginnen met minuten dan met uren.
Mijn pony is vorig jaar hoefbevangen geweest en geloof me, dat wil je echt niet.
Vooral dit gras is erg gevaarlijk voor gevoelige ponys. Kan je niet met de staleigenaren overleggen of je shet op een vrij kaal stukje in of naast het weiland kan staan?

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Het weiland op, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-18 20:36

Bedankt voor alle reacties! Als ik het zo lees ben ik dus nog lang niet langzaam/voorzichtig genoeg.

Toevallig vandaag even 20 minuten op een bankje zitten genieten van de zon terwijl mn shet stond te grazen. Das dus geen verkeerde keus geweest.

Ik heb geen idee hoe het land bemest is. Ze staat momenteel niet in een kudde maar in een uitloop box, de shet naast haar waar ze goed mee kan staat sowieso in hetzelfde land, morgen of overmorgen ga ik dan sowieso even een graasmasker halen en dan eens even kijken hoe ik het verder aan ga pakken.....denk dat het opbouwen zoals hier beschreven word geen kwaad kan.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Het weiland op, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 20:58

Ik heb de mijne met graasmasker lopen maar die gaat maar 1 uurtje. Die gaat pas hele dagen als het voorjaarsgras weggevreten is door de rest :D. Eind van het seizoen mag ze zonder masker.

Aan de ene kant heel sneu maar is voor haar eigen bestwil en ik hou zelf niet van dikke dieren.

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Het weiland op, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:06

Mijn shet staat samen met groot paard.
Apart houden lukt me niet... Ze staan 24/7 buiten in volle graswei.
Voor de shet heb ik een graasmasker, samen met wat extra beweging is het zo goed vol te houden.

Opbouwen doen we hier niet echt. Doorheen de winter lopen ze op winterweides met gras op, net genoeg om het tot de zomer , met beperkt gras rantsoen, vol te houden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33789
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het weiland op, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 21:12

Misschien samen met die andere shet in een klein stukje zetten eerst? Maar zou sowieso een graasmasker doen en maar 1 uurtje aan het begin. Week erna 2 etc.

Hoefbevangenheid heb je zo te pakken...