Paard jaagt pony weg bij voerplekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard jaagt pony weg bij voerplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:02

Hoop dat het hier goed staat!

Mijn jonge paard jaagt mijn pony weg bij de voerplekken.
Ze staan nog op een kaal landje, over twee weken mogen ze op het gras. Ik voer ze onbeperkt bij in het land.

Ik heb dus een oude pony en jong paard. Jonkie jaagt het oudje steeds weg.

Ze hebben 3 voerplekken. Heb er vanochtend zelfs 4 gemaakt maar dan nog moet de jongste etteren. Ze blijft dan klieren wat resulteert in rondjes lopen en dat de jongste zo af en toe een hap neemt onderweg. Als ik eenmaal 'weg' (uit hun zicht) ben word het wel rustig(er) overigens.

In één hoek staat een kruiwagen met hooi. In de andere uiterste hoek leg ik altijd hooi neer. En in het midden staat nog een houten bak met hooi.

Wat zou ik nog meer kunnen doen?

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Paard jaagt pony weg bij voerplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:06

Is er 1 te mager? Zo nee, dan zou ik het lekker zo laten. Ze bewegen er lekker door een je geeft zelf al aam dat ze kalmeren als je weg bent.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard jaagt pony weg bij voerplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:18

Je zou een draadje kunnen spannen waar de pony wel onderdoor kan maar het paard niet. Dat werkt hier altijd goed.

Paardenfann4
Berichten: 1337
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:18

Als het echt niet gaat samen kun je er een draadje tussen spannen met prikpaaltjes. Dan heeft ieder zijn eigen deel en kan de oude pony ook rustig eten en kunnen ze toch contact met elkaar maken.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:23

Ik heb ook een jong paard en een oudere pony, waarbij hetzelfde gebeurt. Ze stonden op een kleiner stukje, maar nu ik het stuk groter heb gemaakt gaat het wel beter.

Staan de voerplekken wel echt ver uit elkaar?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:31

Amy schreef:
Ze blijft dan klieren wat resulteert in rondjes lopen en dat de jongste zo af en toe een hap neemt onderweg. Als ik eenmaal 'weg' (uit hun zicht) ben word het wel rustig(er) overigens.


Is er dan wel echt een probleem?

Sintara

Berichten: 7394
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:31

Vervelend zeg! Maar wel apart dat het erger is als je erbij bent. Heeft het jonge paard ook voedselnijd naar jou toe?

Mijn verzorgpaard heb ik het afgeleerd door, zodra hij agressief ging doen over het hooinet, hem zonder pardon weer weg te jagen en zijn vriend wel te laten eten. Dat heb ik net zolang doorgezet tot hij normaal en beleefd aan kon komen lopen.

pinto_1

Berichten: 2552
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:45

Ik zou een draadje spannen waar bijvoorbeeld de pony onderdoor kan en het paard niet. Zo doen wij het ook met de shetlanders.

Onze shetlander werd erg haastig met eten, en kreeg diverse keren een slokdarmverstopping. Sinds ze ongestoord kan eten geen last meer van gehad.

pluisje88

Berichten: 8068
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard jaagt pony weg bij voerplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:48

Leg de overplakken maar verder uit elkaar. Hoe snel ook, hij kan niet drie bulten verdedigen die ver uit elkaar liggen. Dan geeft ie de moed vanzelf wel op

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 01:05

Waarom voer je in de hoeken? Dat maakt het alleen maar lastiger voor de oude pony om daar te eten.

Verder zou je een soort van schotten of afscheiding dmv draad kunnen maken zodat ze daar in elk geval omheen moeten lopen en je paard dus niet linea recta naar je pony kan. Zeg maar het idee van een rotonde, die kun je ook niet recht oversteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 01:34

Koper schreef:
Waarom voer je in de hoeken? Dat maakt het alleen maar lastiger voor de oude pony om daar te eten.

Verder zou je een soort van schotten of afscheiding dmv draad kunnen maken zodat ze daar in elk geval omheen moeten lopen en je paard dus niet linea recta naar je pony kan. Zeg maar het idee van een rotonde, die kun je ook niet recht oversteken.

Dit zou ik ook doen. Voerplaatsen in het midden van een lange zijde en dan in het midden van de paddock een draad over 2/3 van de lengte zetten. Dan moeten ze om de draad heen lopen voor ze bij de voerplek zijn. Dat ontmoedigt het wegjagen en claimen van alle voerplaatsen en je oudje krijgt meer ruimte om te ontwijken omdat hij niet meer continu rechtstreeks kan worden aangevallen uit alle richtingen.