Van stal veranderen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:27

Bedankt voor alle reacties!
Helaas in de zomerperiode komen ze dezelfde tijden buiten als in de winter.
Deze regio (Twente) staan ze over het algemeen wel redelijk veel buiten en is de grond er ook naar.

Een aantal reageren met je moet blij zijn dat ze buiten komen, maar ik vind zo rond de 6 uur op een dag buiten en dus 18 uur op stal noet acceptabel.

Mijn vorige stal waren de tijden dat ze buiten stonden echt perfect maar kregen ze geen ruwvoer bij, waren de stallen tochtig dat mijn paard vaak dikke stalbenen had, was de bak echt waardeloos, en heeft mijn paard door te weinig ruwvoer een paar keer flinke koliek gehad wat ze op het nippertje heeft overleefd.

Deze stal is voor de rest perfect maar ik merk wel dat mijn paard er onder lijd, constant contact zoekt met de andere paarden die er staan (met draad er tussen) en niks heeft aan haar weidemaatje en dat stoort mij behoorlijk, ik ben er maar een kleine periode per dag maar mijn paard is er altijd.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:31

Romy1234 schreef:
Nu staat ze sinds een maand ook nog eens op een kleinere weide met een paard waar ze niks mee heeft (dat paard is nogal een einzelgänger en laat die van mij absoluut niet in de buurt komen), die wei is zo een 10x20 meter.

De veel te kleine oppervlakte lijkt me het echte probleem. 10x20m is een kwart van een rijbaan, daar is voor een paard niets te beleven. Dan snap ik de stalhouder wel dat het geen meerwaarde heeft om het paard daar langer te zetten. Hij denkt er waarschijnlijk ook aan dat dan alles kapotgelopen wordt, dan heeft je paard helemaal niets meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:34

Sclimpre schreef:
Romy1234 schreef:
Nu staat ze sinds een maand ook nog eens op een kleinere weide met een paard waar ze niks mee heeft (dat paard is nogal een einzelgänger en laat die van mij absoluut niet in de buurt komen), die wei is zo een 10x20 meter.

De veel te kleine oppervlakte lijkt me het echte probleem. 10x20m is een kwart van een rijbaan, daar is voor een paard niets te beleven. Dan snap ik de stalhouder wel dat het geen meerwaarde heeft om het paard daar langer te zetten. Hij denkt er waarschijnlijk ook aan dat dan alles kapotgelopen wordt, dan heeft je paard helemaal niets meer.


Ja daarom heb ik ook aangeboden die van ons bij een andere groep in te zetten, zodat er meer afgewisseld kan worden met de weides, maar dat wou hij dus niet helaas, hij vind groepjes van 2 makkelijker met binnen zetten...

Christiene
Berichten: 7718
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:37

De staal eigenaar wel ook om vijf uur klaar zijn met hun werkdag... die kan moeilijk de hele avond nog paarden van binnen zetten omdat en dat wil. Als je het er niet mee eens bent zoek je een stal waar ze wel andere werktijden hebben en ze s avond s binnen zetten.

Zelf binnen halen valt je ook tegen echt elke avond.

Anoniem

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 07:54

Iets aardiger mag wel hoor christiene.
Ik vraag alleen om advies, niks ten nadele van de staleigenaar.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:00

Wist je dit op voorhand? Ik bedoel: bij het tekenen van het contract? Indien Ja moet je je schikken want je bent dit zo overeen gekomen of je zoekt een andere stalling, maar steeds verhuizen is ook niet altijd goed. Indien nee heb je volgens mij alle recht om daar iets over te zeggen? T is natuurlijk aan de stalhouder om daar iets aan te doen. Staan ze in de zomer langer buiten?

Anoniem

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:09

Vicky, ik wist wat de buitentijden waren toen ik hier kwam, toen stonden ze om 8 uur allemaal buiten en werden rond 16.30 uur binnen gehaald.
Dat vond ik toen al redelijk vroeg maar nog net acceptabel, helemaal omdat ik toen van mijn vorige stal weg wou om nog een keer koliek te voorkomen.
Als het nog steeds deze tijden zouden zijn hoor je mij absoluut niet klagen maar ondertussen zijn ze in die periode dat ik er sta bijna 3 uur minder buiten gaan staan.
In de zomer dezelfde tijden, de winter begrijp ik als ze iets eerder naar binnen gaan/later naar buiten.
Als het echt warm weer word gaan ze voor 13 uur al naar binnen ivm geen beschutting dus staam ze zelfs vaak nog korter buiten.

Ik wil ook helemaal niet verhuizen en heb daarom de staleigenaar ook aangesproken en op een nette manier gevraagd hoe of wat.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:27

Romy1234 schreef:
Sclimpre schreef:
De veel te kleine oppervlakte lijkt me het echte probleem. 10x20m is een kwart van een rijbaan, daar is voor een paard niets te beleven. Dan snap ik de stalhouder wel dat het geen meerwaarde heeft om het paard daar langer te zetten. Hij denkt er waarschijnlijk ook aan dat dan alles kapotgelopen wordt, dan heeft je paard helemaal niets meer.


Ja daarom heb ik ook aangeboden die van ons bij een andere groep in te zetten, zodat er meer afgewisseld kan worden met de weides, maar dat wou hij dus niet helaas, hij vind groepjes van 2 makkelijker met binnen zetten...

De stalbaas mag natuurlijk zijn werk zelf organiseren. Maar hij moet zich ook aan de afspraken houden. Als de oorspronkelijke afspraak was 6u/dag weidegang, moet hij dat ook nakomen. Jouw paard verbannen naar zo'n klein hoekje klopt niet met de afspraak. Ik denk wel dat je kan eisen om terug te gaan naar de oorspronkelijks situatie, ttz. 6u/dag op een grote weide.
Langer is natuurlijk altijd fijn, maar als je paard zich 6 uur heelijk heeft kunnen ontspannen en dan naar zijn stal kan met een grote berg hooi, dan zal hij dat wel ok vinden.
Nooit meer ruimte krijgen dan 10x20m vind ik dan weer absoluut niet kunnen, zowel fysiek als mentaal is dat onvoldoende, paard krijgt daar niet voldoende beweging en geen afwisseling.

Anoniem

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:39

Sclimpre, ben ik compleet met je eens, waarschijnlijk zou ik het dan niet ook zo een ding vinden als ze gewoon met een paar andere maatjes op een grotere wei komt te staan zoals oorspronkelijk was, ze stond eerst in een kudde van 6.
Maar helaas hier geen contract, dus ja er staat niks vast op papier, enkel mondelinge afspraken maar dat is zijn woord tegen de mijne.

Dat maakt het zo lastig... hij vind het wel makkelijk op deze manier met groepjes van 2

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:11

Ik teken voor 6 uur per dag buiten. Wat een luxe.

Hier komen ze maar 4 uur buiten en dan moet ik daar nog extra voor betalen ook.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:33

Geen enkele stal is volmaakt.Is je paard hier verder wel gezond? Je kunt altijd rondkijken naar wat anders,maar dan loop je waarschijnlijk weer tegen een ander probleem aan.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:42

Het verbaast me ontzettend hoeveel mensen hiervoor direct zouden tekenen en dit een luxe noemen. Ik had toch verwacht dat de laatste jaren het welzijn veel hoger was geworden en dit toch bij vele stallen wel een minimum zou zijn?

Ik zou van 9 tot half 4 in de winter prima vinden, in de zomer inderdaad wel wat karig. Ik baal nu dat vanaf nu tot het najaar hier 'maar' van 09u tot 19u buiten staan, want na 20u wordt het in de zomer juist altijd lekker buiten :')

Ik zou vooral je gevoel volgen. Is er niks beters in de buurt (en wil je niet extra rijden), dan is dit een optie. Wel zou ik inderdaad even afspraken maken over meer ruimte, dit vind ik écht te klein voor paarden om lekker te ravotten.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:58

Zijn er wel stallen in de omgeving waar jij als ruiter op luxe inlevert, maar je paard het beter heeft?

Ik ben een half jaar geleden van stal verhuisd naar een stal die minder luxe is, maar wel door de staleigenaar wordt gevoerd, ruwvoer op de paddock in de winter (7:00-18:00), zomer tot 24/7 op het land, buitenzetten door staleigenaar, binnenzetten onderling, 20x60 buitenbak, longeercirkel en kleine overdekte stapmolen. Het is een bende op het terrein, houtje-touwtje aan mekaar geknoopt, maar daar stoort mijn paard zich verder niet aan en 't is wel veilig.

Op de vorige stal was alles mooier afgewerkt met luxere materialen, maar kwam mijn paard in de winter 2 uur buiten en in de zomer overdag (moest zelf binnen/buiten zetten). Wel ook 25x60 buitenbak, longeercirkel, grote overdekte stapmolen, 2 grote kasten, kantine..

Mijn nieuwe stal heeft geen website/advertentie/social media, maar ben ik per toeval terecht gekomen (rondje gereden in de buurt, stond een bord met stallen vrij en herkende de naam van positieve verhalen). Ik wist echt niet dat dit in de buurt te vinden was en als ik er niet per toeval langs was gereden, was ik weer op een paard-komt-dagelijks-4-uur-buiten-stal gekomen. Nu wil ik echt niet meer anders voor mijn paard.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:09

Ik heb voor mijn paarden gekozen, zij staan 24/7 buiten als ik dat wil (er is dus een box beschikbaar). Moet alles zelf doen, behalve eventueel buiten zetten. Verder heb ik een goede buitenbak. Mijn beesten zijn ziels gelukkig, dat zie je en merk ik in de training.

Anoniem

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:19

Ik hoef zeker niet alle luxe, ik rijd recreatief dus een redelijke buitenbak en uitrijmogelijkheden en vooral dat mijn paard lekker buiten komt zijn het belangrijkste.
Iets verder rijden heb ik er ook voor over maar heb wel een max aangezien ik al weinig tijd heb met 2 kleine kinderen.
Heb inmiddels van een lieve bokker een goede tip al gehad dis ga daar even contact mee zoeken.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 12:22

Romy1234 schreef:
Ik hoef zeker niet alle luxe, ik rijd recreatief dus een redelijke buitenbak en uitrijmogelijkheden en vooral dat mijn paard lekker buiten komt zijn het belangrijkste.
Iets verder rijden heb ik er ook voor over maar heb wel een max aangezien ik al weinig tijd heb met 2 kleine kinderen.
Heb inmiddels van een lieve bokker een goede tip al gehad dis ga daar even contact mee zoeken.
Wat fijn TS! :j

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 02:14

Hier ook iemand die vind dat je hier al heel blij mee moet zijn!
Die van mij komt in de zomer buitwn van zonsopgang tot zonsondergang, krijgt dan zeer beperkt bijgevoerd voor de nacht (dit doe ik zelf, ik koop baaltjes hooi bij, terwijl voer erbij in zit). In de winter komt mijne met geluk 1,5 uur buiten. Ze moeten met zn 10e een paddock delen over de dag verdeeld.
Iets waar ik elke dag van afgelopen winter goed om kon janken. Ik heb me elke dag vastgehouden aan het moment dat hij met zn maatje de weide in zou kunnen. Helaas werd zn maatje ziek en vertelde ze vlak voor het weideseizoen dat dat paard alleen de wei in moest. Onwijze teleurstelling weer dus ben ik direct gaan zoeken naar een andere stal. We hebben er nu 6 bezichtigd en het was allemaal niks. Eerste had een stalregelement van 7 paginas lang waarbij je zeggenschap over je paard overdraagt aan hen, tweede was veeeeel te groot, derde was 35 minuten rijden en bak was super zwaar, slechte afrastering nouja teveel om te noemen, vierde had geen stroomvoorziening (leuk voor nu, niet voor de winter), vijfde had een eigenaar die t vooral voor het geld doet (dat was ook aan de stalling af te zien) en de laatste was hier in het dorp maar dat was een boer die paarden zomaar klappen gaf en met zn stalen neuzen tegen benen van paard schopte als ie niet gauw genoeg zn been weer in stal zette. Vooral de quote 'als paard hier vals is (lees:trapt) gaan ze het hoekie om *maakt keel doorsnijden gebaar, want hij wilde geen risico lopen*. Maar hij heeft wel n valse waakhond in een veel te kleine kennel zitten. Ik heb de hoop evwn opgegeven dat ik een stalling kan vinden met normale mensen, kleinschalig, paarden veel buiten, voldoende ruwvoer en waar het er netjes uitziet. Ik heb alles gedaan voor mn gevoel...

Anoniem

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:13

Ik schrik toch best dat mensen 4 uur buiten een luxe vinden... Sorry, maar op die manier wil je toch geen paarden houden?
Mijne staan van 9 tot 9 buiten.

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 07:44

Amy. Hier is het alleen swinters zo. Zomers staan ze van 7/8 uur sochtends tot 5 uur buiten op de wei.

Hier in de randstad is het gewoon niet anders. Wat je dan krijgt is dat eigenaren hun paarden zelf nog extra buiten zetten en dat mag bij ons op stal gelukkig ook.

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:13

Peelie schreef:
Amy. Hier is het alleen swinters zo. Zomers staan ze van 7/8 uur sochtends tot 5 uur buiten op de wei.

Hier in de randstad is het gewoon niet anders. Wat je dan krijgt is dat eigenaren hun paarden zelf nog extra buiten zetten en dat mag bij ons op stal gelukkig ook.


Ben ik het niet helemaal mee eens. Ik sta ook in de randstad en mijne komt in de winter (dit jaar november tot en met maart) van 7:00-18:00 met ruwvoer in slowfeeder op de paddock en in de zomer de eerste periode van 7:00-21:00 en later 24/7.
Toegegeven zijn de meeste stallen in de omgeving niet zo royaal met de tijden dat een paard buiten staat, maar toch met wat zoeken heb ik dit redelijk rap gevonden. Op 5 minuten van m’n huis (was eerst 15 minuten van mijn ouderlijk huis).

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:20

Waar sta je in de buurt Romy? Cq welke omgeving zoek je iets?

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:26

10x20, dat is echt piepklein. Het aantal uren zou ik een minder groot probleem vinden dan dit mini formaat. Ik schrik ervan dat veel mensen dat blijkbaar normaal of zelfs luxe vinden.
Het zijn dan ook nog eens geen kwalitatieve uurtjes, plus dus gezelschap wat niet klikt.
Wat vervelend dat de stalhouder stukje bij beetje dingen net nadele verandert. Ik hoop dat je iets anders vindt! :)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:49

Verbaas me idd ook dat mensen een paar uur postzegel luxe vinden. Vind dit namelijk niet veel verschillen van gewoon opgestald staan, maar dan buiten en dan zijn twee ruime stallen samengevoegd.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Van stal veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:51

Prima stal hoor. Ik zou er blij mee zijn.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 08:51

Idd een paddock ter grotte van een flinke stal zonder dak wordt verkocht als zijnde 'buiten'. En veel klanten zijn dan tevreden want hun paard staat 'buiten', dus alles is ok.
Gelukkig pikt TS dit niet.