Beschutting van hooibalen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Beschutting van hooibalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 08:54

Iemand die ervaring heeft met het bouwen van beschutting cq stal van hooibalen?

Ik heb een wei waar niet in gebouwd mag worden. Hooibalen neerzetten mag wel. Dus dacht daar moet toch iets mee kunnen. Ben erg benieuwd of iemand dat al eens heeft gedaan.


Anoniem

Re: Beschutting van hooibalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:02

Een verrijdbare container mag geloof ik ook, is dat niet iets? :)

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:08

Wij hebben een grote iglo voor koeien erin staan, mag ook

Qimm

Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:09

Wij hebben een opslagbak. Passen 10 kleine baaltjes in. De onderkant is gemaakt van pallets en die hebben we op wielen gezet. Er zijn 3 dichte wanden (binnenkant worteldoek, buitenkant blauw zeil) de achter- en zijkanten, de bovenkant is een deksel (met van die kuntstof ribbelplaten) en de voorkant een flap zeil verzwaard aan de onderkant.
Door de wielen is hij makkelijk te verplaatsen en kun je er ook onder en achter aanvegen. Doordat de voor- en bovenkant open kan is hij makkelijk te vullen. Doordat het hooi op pakketje ligt is er voldoende ventilatie zodat de kans op schimmel minimaliseert.

/Lang verhaal :')

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: Beschutting van hooibalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:38

Iets met wielen mag meestal wel. ;)


Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Beschutting van hooibalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:39

oude trailer?

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:51

Het handigste is om je balen in een kruis neer te zetten, zodat ze beschutting hebben tegen wind uit alle richtingen. Was je van plan om het hooi ook ooit nog te voeren? Want dan moet je het hooi natuurlijk ook beschermen tegen de paarden. Bij voorbeeld met behulp van wat paaltjes en kippengaas.

Zijn het grote of kleine balen? Is het echt hooi of spul in folie?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:53

sflj schreef:
Iets met wielen mag meestal wel. ;)

Ook al niet meer.
Vroeger mocht het indien het verplaatsbaar was.
Maar je mag niks opslaan op een wei (alleen op een bouwblok).
Sommige gemeentes gedogen het (zij gaan er niet naar op zoek), maar als er iemand een melding maakt moet de gemeente handhaven en zorgen dat het (mobiele) bouwwerk/spullen van het land verdwijnen.

Ook een trailer mag niet staan in de wei (alleen zeer tijdelijk: lees een aantal dagen).
Kuilbalen mogen ook maar tijdelijk op het land liggen.

Repelsteel hier op Bokt heeft een dwangsom van 10.000E aan haar broek gekregen voor het plaatsen voor een verrijdbare schuilhok.
Anoniem schreef:
Ja, mobiel of niet maakt niks uit, na ruim een jaar gedoe uiteindelijk een dwangsom van 10000 euro gekregen. Toen toch maar de schuilstal verwijderd %) ... en de paarden ook.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Beschutting van hooibalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 09:55

Idd. niks bouwen betekend dat er zelfs geen Partytent mag staan. Ligt wel aan iedere gemeente,de een laat wel wel toe, de ander niet.

FB Groep Second Chance.

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:00

gohya schreef:
Idd. niks bouwen betekend dat er zelfs geen Partytent mag staan. Ligt wel aan iedere gemeente,de een laat wel wel toe, de ander niet.

Klopt helemaal.
Ook boerderijcampings moeten allemaal procedures door om te zorgen dat er tijdelijk (in de zomerperiode) caravans/tenten in een wei mogen staan.

Ik weet van mensen die enkele jaren terug de gemeente op de dam hadden omdat zij zonder vergunning mensen tijdelijk lieten kamperen (in een klein tentje) op hun weiland tijdens de paarden4daagse.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 10:09

Amy schreef:
Een verrijdbare container mag geloof ik ook, is dat niet iets? :)


Nee dat mag niet.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 10:10

Birdie60 schreef:
Wij hebben een grote iglo voor koeien erin staan, mag ook


Geen idee hoe dat er uit ziet. Maar ik heb gevraagd bij de gemeente naar een verrijdbare stal. En dat zien ze toch als bouwwerk. ;-(

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 10:12

Qimm schreef:
Wij hebben een opslagbak. Passen 10 kleine baaltjes in. De onderkant is gemaakt van pallets en die hebben we op wielen gezet. Er zijn 3 dichte wanden (binnenkant worteldoek, buitenkant blauw zeil) de achter- en zijkanten, de bovenkant is een deksel (met van die kuntstof ribbelplaten) en de voorkant een flap zeil verzwaard aan de onderkant.
Door de wielen is hij makkelijk te verplaatsen en kun je er ook onder en achter aanvegen. Doordat de voor- en bovenkant open kan is hij makkelijk te vullen. Doordat het hooi op pakketje ligt is er voldoende ventilatie zodat de kans op schimmel minimaliseert.

/Lang verhaal :')


Het is mijn bedoeling om er een stal van te bouwen. Dat bedoel jij geloof ik niet.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 10:14

Koper schreef:
Het handigste is om je balen in een kruis neer te zetten, zodat ze beschutting hebben tegen wind uit alle richtingen. Was je van plan om het hooi ook ooit nog te voeren? Want dan moet je het hooi natuurlijk ook beschermen tegen de paarden. Bij voorbeeld met behulp van wat paaltjes en kippengaas.

Zijn het grote of kleine balen? Is het echt hooi of spul in folie?



Ik wil er hooi voor halen. Voeren doe ik uit groot wikkelpak. Dus dacht aan kleine balen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 10:18

Net hooibalen hoop ik dat het goed gaat. Ik heb dat voor dit stuk niet gevraagd, maar wel bij ons huis. Niet op het bouwvlak. Nocht ik ook niks plaatsen maar balen neerzetten mocht wel. Vandaar dat idee.

Ik had mooie verrijdbare stallen gezien, maar kost veel geld. En dat risico wil ik niet lopen. En je kunt eventueel wel het bestemmingsplan veranderen, maar dit is een huur wei. Daar ga ik geen geld in steken.
Laatst bijgewerkt door kvulden op 15-04-18 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

carika
Berichten: 1571
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:19

Ik zou juist wikkelpakken gebruiken. Dan eten de paarden er ook niet van. Drie hoog en je bent al een heel eind!

Qimm

Berichten: 15112
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:20

kvulden schreef:
Qimm schreef:
Wij hebben een opslagbak. Passen 10 kleine baaltjes in. De onderkant is gemaakt van pallets en die hebben we op wielen gezet. Er zijn 3 dichte wanden (binnenkant worteldoek, buitenkant blauw zeil) de achter- en zijkanten, de bovenkant is een deksel (met van die kuntstof ribbelplaten) en de voorkant een flap zeil verzwaard aan de onderkant.
Door de wielen is hij makkelijk te verplaatsen en kun je er ook onder en achter aanvegen. Doordat de voor- en bovenkant open kan is hij makkelijk te vullen. Doordat het hooi op pakketje ligt is er voldoende ventilatie zodat de kans op schimmel minimaliseert.

/Lang verhaal :')


Het is mijn bedoeling om er een stal van te bouwen. Dat bedoel jij geloof ik niet.



niet goed gelezen :') Ik had me gefocussed op de topictitel :P

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 10:27

Nee, voor een huurwei moet je geen bestemmingsplan gaan veranderen.

Wil je die balen permanent neerzetten? Nu in de zomer heb je ze minder nood aan beschutting, toch? Als je ze aan het begin van de winter neerzet is het niet permanent. Maar ook dan is het uitkijken geblazen, er hoeft maar één verklikker in je buurt te zitten en je bent de pineut. Ik zou als ik jou was even met de gemeente overleggen hoe en waar je hooi mag opslaan. En eventueel een systeem bedenken waarbij het uiterlijk steeds verandert, bij voorbeeld een constructie maken voor je hooi en daar steeds plakjes hooi bovenóp gooien. Onder het motto van (een hele hoge) slowfeeder voor onbeperkt ruwvoer ofzo. Dan hebben je paarden beschutting tegen wind en horizontale regen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:25

kvulden schreef:
Birdie60 schreef:
Wij hebben een grote iglo voor koeien erin staan, mag ook


Geen idee hoe dat er uit ziet. Maar ik heb gevraagd bij de gemeente naar een verrijdbare stal. En dat zien ze toch als bouwwerk. ;-(


Afbeelding

Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Beschutting van hooibalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:33

Dat mag officieel ook niet.
Zelfs veel kleinere kalfsilo's worden aangepakt.
Dat ze het (tijdelijk) dogen zegt niets over dat het echt mag.

Zodra er iemand een melding maakt moet de gemeente handhaven.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 11:51

carika schreef:
Ik zou juist wikkelpakken gebruiken. Dan eten de paarden er ook niet van. Drie hoog en je bent al een heel eind!


Ook hier gaan paarden van eten,ze scheuren gewoon het plastic eraf.

FB Groep Second Chance.

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 12:15

Brainless schreef:
Dat mag officieel ook niet.
Zelfs veel kleinere kalfsilo's worden aangepakt.
Dat ze het (tijdelijk) dogen zegt niets over dat het echt mag.

Zodra er iemand een melding maakt moet de gemeente handhaven.


Hij staat hier al 7 jaar.
En de gemeente is al vaak zat hier geweest.

Veulen84

Berichten: 10866
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:18

Hier wel ervaring mee. Tenminste met plastic balen. Die gewone on-ingepakte balen gaan rotten.

We hadden balen gezet 3 rij hoog, 2 rij dik aan alle kanten. De ronde kanten steeds iets verschoven in elkaar. Zo krijg je een behoorlijk dichte stal. De bovenkant hebben we afgedekt met doorzichtig golfplaat. Daaroverheen groen doek wat we ook over de zijkanten een stuk trokken.
Einde van de winter/begin voorjaar wisselde we de balen een keer om. Dan voerde we de oude aan de koeien en de nieuwe zetten we neer. Ze eten er altijd wel iets aan, maar we voerde verder onbeperkt, dus veel interesse was er ook niet voor.

Nooit problemen mee gehad, heeft 4 jaar zo gestaan. Nu konden ze bij ons de wei niet op i.v.m. gelocked stroom. En zagen ze alleen die balen. Tegenwoordig sta ik met een echte inloopstal. Maar in de zomer staat ze vaak gewoon te eten in de schaduw van de balen. De rest niet, alleen die maffe van mij, die is het gewend nu.

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Beschutting van hooibalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-04-18 19:55

Veulen84 heb je daar een foto van? 2 rijen dik aan elke kant? Dat is dan een behoorlijk bouwwerk.

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Beschutting van hooibalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:05

Ik zou het iig niet met kleine baaltjes bouwen, maar juist met grote rechthoekige balen.

[o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers