Kleigrond. Gedeelte rond schuilstal/voerplek vullen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Kleigrond. Gedeelte rond schuilstal/voerplek vullen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 09:23

Ik huur een mega lange dijk waar ze het gehele jaar door dag en nacht op staan. Hoe meer je naar achter loopt, hoe meer gras. Na 10 meter groeit gewoon weer voldoende gras. Maar in het begin staat een schuilstal, en daar naast is een voerplek en een watervoorziening... hier is helemaal geen gras meer en is de grond ook iets lager... hier is het natter en op sommige stukken zoals bij het hooi zelfs diepe modder. Nu is het verder wel droog de laatste dagen maar ook hard.

Nu dacht ik zelf zo simpel mogelijk te vullen met extra zand, maar dan iets als schelpen zand of in ieder geval van grof structuur wat water meer door laat. Gewoon een lading van een paar honderd euro. Zodat het niet gelijk weer zo modderig is als het regent en zodat ze een lekkere rol/lig plek hebben.

Nodig om te weten, dit is huurgrond de bedoeling is echt alleen zand en verder niet beton of matten of graven of iets. Ik moet er ooit gewoon zo weer weg kunnen. Ik moet het nog bij de boer voorleggen. Dit zijn allemaal weilanden en ik zie nergens anders zand dan klei dus het zal wel opvallen zo een ander kleur zand.

Paar vragen. Welke zandsoorten zijn hier geschikt voor? Mag je overal maar zand storten en maakt het uit wat voor zand? Zo niet, hoe weet ik dat en waarom?

Ik weet dat ik op den duur waarschijnlijk weer zand moet storten maar ik zoek een oplossing voor minimaal 1 jaar.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:40

Bij mijn weten geeft zand (welke soort dan ook) op klei zonder drainage o.i.d. alleen maar drijfzand/nog diepere blubber, maar ik lees mee, want wij zitten met hetzelfde probleem en als er goedkope oplossingen zijn hoor ik die ook graag.

01San

Berichten: 18751
Geregistreerd: 08-07-10
Woonplaats: Voorne-putten

Re: Kleigrond. Gedeelte rond schuilstal/voerplek vullen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:44

Is houtsnippers misschien een idee? Als het maar voor een jaar is?
Iemand in de buurt gooit houtsnippers erop, een dikke laag... misschien kan je dat goedkoop krijgen bij een loonwerker?

Ik heb ook kleigrond maar wij hebben drainage laten zetten en toen de grond pas echt droog genoeg was , zand erop.. maar is allemaal door loonwerker gedaan, ik heb er zelf geen verstand van..

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:45

Met alleen zand op de blubber gooien ga je er helaas niet komen, dat is binnen de korte keren één grote bende -O-

Vrees dat je toch echt zult moeten investeren in werk en meer materiaal...

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 09:46

Ja maar die klei grond is helemaal vast gestampt dus het is met regen vooral glad maar niet perse diep (behalve bij het hooi omdat daar de tractor ook komt). En na 1 dag droogte is het vrij snel droog en word het hard. Mij lijkt het dus niet dat steviger structuur zand zo snel naar beneden verdwijnt

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 09:49

01San schreef:
Is houtsnippers misschien een idee? Als het maar voor een jaar is?
Iemand in de buurt gooit houtsnippers erop, een dikke laag... misschien kan je dat goedkoop krijgen bij een loonwerker?

Ik heb ook kleigrond maar wij hebben drainage laten zetten en toen de grond pas echt droog genoeg was , zand erop.. maar is allemaal door loonwerker gedaan, ik heb er zelf geen verstand van..


Ja maat houtsnippers blijft daar dan toch in de grond zitten weet niet of dat zomaar mag bij die weilanden.. misschien idd even een loonwerker is langs laten komen voor advies, maar ik dacht eerst hier vragen zodat ik zelf ook wat kan voorleggen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kleigrond. Gedeelte rond schuilstal/voerplek vullen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 09:51

Ik zou toch gaan voor matten die je opvult met zand/aarde. Die veranderen de samenstelling van de grond niet, vallen niet op, voorkomen modder en kun je ook gewoon weer meenemen als je weer weggaat.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 09:52

Shirley schreef:
Met alleen zand op de blubber gooien ga je er helaas niet komen, dat is binnen de korte keren één grote bende -O-

Vrees dat je toch echt zult moeten investeren in werk en meer materiaal...


Ja dat lees ik inderdaad vaker op forums maar toch heb ik pas een paard verkocht en diegene zag de situatie bij mij en zei dus ook dat zei hetzelfde hand en een soort dikke laag strand zand had ggegooid voor maar 250 euro ( kleiner stuk dan bij mij) en dat blijft nu gehele jaar droog! Water zakt naar beneden en verdwijnt uiteindelijk in de kleigrond dat beneden zit. Als er een dikke laag strandzand bijvoorbeeld op zit en de kleingrond is vrij dicht gestapt beneden, hoe kan het dan zo zijn als ze er op staan dan het door elkaar gaat mengen? Ja met een dunne laag misschien maar dik ook? Kan je mij dat uitleggen?

Corientjuh94

Berichten: 694
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Utrecht

Re: Kleigrond. Gedeelte rond schuilstal/voerplek vullen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:14

Er is hier op bokt een topic met tapijt wat je op de klei kunt leggen, moet je even googlen ; tapijt als ondergrond bij modder bokt.

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 10:19

060606 schreef:
01San schreef:
Is houtsnippers misschien een idee? Als het maar voor een jaar is?
Iemand in de buurt gooit houtsnippers erop, een dikke laag... misschien kan je dat goedkoop krijgen bij een loonwerker?

Ik heb ook kleigrond maar wij hebben drainage laten zetten en toen de grond pas echt droog genoeg was , zand erop.. maar is allemaal door loonwerker gedaan, ik heb er zelf geen verstand van..


Ja maat houtsnippers blijft daar dan toch in de grond zitten weet niet of dat zomaar mag bij die weilanden.. misschien idd even een loonwerker is langs laten komen voor advies, maar ik dacht eerst hier vragen zodat ik zelf ook wat kan voorleggen.

Nadeel van houtsnippers is dat het ook weer verteert en dan glad kan worden.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 11:37

060606 schreef:
Shirley schreef:
Met alleen zand op de blubber gooien ga je er helaas niet komen, dat is binnen de korte keren één grote bende -O-

Vrees dat je toch echt zult moeten investeren in werk en meer materiaal...


Ja dat lees ik inderdaad vaker op forums maar toch heb ik pas een paard verkocht en diegene zag de situatie bij mij en zei dus ook dat zei hetzelfde hand en een soort dikke laag strand zand had ggegooid voor maar 250 euro ( kleiner stuk dan bij mij) en dat blijft nu gehele jaar droog! Water zakt naar beneden en verdwijnt uiteindelijk in de kleigrond dat beneden zit. Als er een dikke laag strandzand bijvoorbeeld op zit en de kleingrond is vrij dicht gestapt beneden, hoe kan het dan zo zijn als ze er op staan dan het door elkaar gaat mengen? Ja met een dunne laag misschien maar dik ook? Kan je mij dat uitleggen?



Ik las dat je ook diepe modderplekken hebt.
Die zul je dan moeten (laten) afgraven of -schrapen tot je ook op die harde ondergrond komt, daar dan iets van worteldoek op leggen en daarop het zand.
Dan voorkom het door elkaar stampen.
Het mooiste zou nog zijn als je de "zandbak" kunt afzetten met stoeprandjes of bielzen, zodat het ook op z'n plek blijft en niet uitwaaiert of weggelopen wordt.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 14:32

Shirley schreef:
Ik las dat je ook diepe modderplekken hebt.
Die zul je dan moeten (laten) afgraven of -schrapen tot je ook op die harde ondergrond komt, daar dan iets van worteldoek op leggen en daarop het zand.
Dan voorkom het door elkaar stampen.
Het mooiste zou nog zijn als je de "zandbak" kunt afzetten met stoeprandjes of bielzen, zodat het ook op z'n plek blijft en niet uitwaaiert of weggelopen wordt.



Ah zo! Dankjewel

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Kleigrond. Gedeelte rond schuilstal/voerplek vullen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:55

Als je de klei door de boer even los laat woelen en dan goed op laat drogen kun je daarna prima wat zand storten.
Het is inderdaad geen goed idee om zand op blubber te storten, maar op droge klei kan prima.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:47

Andere optie: stukken kunstgras/grastapijt kopen. Hebben wij ook gedaan als noodoplossing in de drijfnatte periode afgelopen dec/jan. En het ligt er nog steeds. Hier ligt het in een brede strook langs de omheining op de voerplek (onder de voerbakken). We hebben de grond van tevoren wel opgehoogd met vulzand. Bij speciaalzaken kun je soms restpartijen kunstgras kopen. Wij hebben wel kleinere stukken gebruikt (2 bij 4) om het wat handzamer te houden want het is zwaar spul. Maar het werkt als een huis, geen modder waar ze in wegzakken en geen zand door het hooi dat ze op de grond knoeien. En altijd een droge plek om te staan bij extreem slecht weer.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 17:54

Corientjuh94 schreef:
Er is hier op bokt een topic met tapijt wat je op de klei kunt leggen, moet je even googlen ; tapijt als ondergrond bij modder bokt.

Dat zou ik echt niet doen, heb ik op een klein stukje hier maar binnen een half jaar was dat spekglad en verkreukeld. Was een persisch tapijt.

Die roosters lijken me ideaal, hier is de klei keihard en zakt er geen water door maar word het wel glad met een beetje regen. Heb een heel groot stuk verhard en daardoor blijft het bij mij jaarrond wel te doen gelukkig.

Marilu
Berichten: 1246
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: ergens in België

Re: Kleigrond. Gedeelte rond schuilstal/voerplek vullen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 18:40

Hier toch ook zo gedaan : op (droge) kleigrond scheldezand (of rijnzand, weet het niet juist meer) gestort. Laag van zo'n 15 à 20 cm. Bij felle regen geeft dit nog wel plassen, maar het is dan wel gemakkelijk begaanbaar en helemaal niet glad meer.

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-18 19:32

Wij hebben ook roosters, van kunststof, met aan de onderkant worteldoek. Gewoon bij de bouwmarkt gekocht. En daaroverheen een laag zand. Dan voorkom je dat de klei gaat mengen met het zand. Dat is anders zonde van je investering.