Wat te doen? Vage vacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Wat te doen? Vage vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 15:59

Mijn haflinger had vorige zomer een vrij dikke zomervacht (swinters was hij 2x geschoren)

Nu heb ik in sept 2017 laten testen op chusing. Dit heeff hij niet!! Op rare vacht na verder ook geen chusing symptomen.

Nu heb in 2017 oktober me haf geschoren. Daarna is hij in dec verhuisd na een stal met 24/7 buiten.

Nu heb ik in januarie z’n hals en lichaam geschoren. Buik/hoofd/stukje rug/benen niet geschoren.

Nu verhaart hij wel de gedeeltes die niet geschoren zijn in januarie. En de vacht wat geschoren is verhaart niet.. maar zijn de haren wel vrij lang.

Nu weet ik niet zo goed wat ik moet doen.. zowizo wil ik hem zeker nog week of 3/4 de tijd geven. Of zou ik toch scheren..

Met een bosrit is hij behoorlijk bezweet. Met rijden nog niet extreem.

Ik zal kijken of ik morgen foto van kan maken.
Hij heeft ook wat schuurplekjes van de deken doordat ik in januarie geschoren is, en de deken heeft fleece (Bucas)

Dit is close up. Hij had schuurplek van z’n dekjes wn had deze foto naar me zadelmaker gestuurd. Dit is meest duidelijk foto van z’n vacht.

Hij heeft wel appeltjes
En wordt in mei 20


Afbeelding

Dus wel of niet scheren over 3/4 weken? Ik wil niet dat hij verbrand.

Ik heb dit jaar nog uitgebreid bloedonderzoek gedaan. Hij had alleen een vitamine D gebrek en zijn leverwaardes waar iets verhoogd maar de dierenarts vond het niet alarmerend. Voor de vitamine D krijgt hij nu een vitamine/minralen poeder van de dierenarts.

Elisa2

Berichten: 37113
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen? Vage vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:30

Veel oudere paarden hebben wat meer moeite met verharen, wat goed werkt en ze ondersteund is lijnzaadolie. Heb je dat al geprobeerd?

Elisa2

Berichten: 37113
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen? Vage vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:31

Je kunt ook nog alleen de onderkant van de hals/ borst scheren tegen oververhitting.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Wat te doen? Vage vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:37

Hoezo verbrand.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Wat te doen? Vage vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 17:43

Lijnzaad olie geef ik Ind ook al.

Koetjeboe: als je paard met felle zon/warmte scheert kunnen ze verbranden. Dat wil ik dus niet.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 21:25

plutolover schreef:
Lijnzaad olie geef ik Ind ook al.

Koetjeboe: als je paard met felle zon/warmte scheert kunnen ze verbranden. Dat wil ik dus niet.


Volgens mij kan dat alleen bij witte paarden niet bij schimmels maar echt witte huid.
Bijv witte benen of cremello's.
Volgens mij kan een paard met donkere huid niet verbranden.
Mijn vroegere haflingers verbranden regelmatig hun neus maar altijd precies het witte gedeelte de donkere huid die kaal was ging altijd goed