Hoe plassen op rubbermat (schuilstal) tegengaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Hoe plassen op rubbermat (schuilstal) tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 10:16

Misschien hebben jullie een idee?
Ik heb een soort van paddock paradise. De paarden staan lekker op de track of wei en hebben een inloopstal met een koeienmatras er in.

Vanaf de winter hebben ze deze matras en toen lag er ook nog lekker stro op. Toen zijn ze het natuurlijk gaan gebruiken als toilet, maar nu er geen stro meer in ligt doen ze het nog steeds (vooral plassen).

Ik heb er al een keer plastic over gespannen, zodat het lekker tegen de benen zou kletteren, maar dit heeft niets geholpen...

Hebben jullie tips hoe we dit tegen kunnen gaan?
Het stinkt namelijk best wel :(

Heb vooral het idee dat 1 merrie er vaak plast.


Bellaroy

Berichten: 37
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: In het mooie Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:08

Dat gaat niet tenzij je bodembedekking neer legt die opvangt . Paarden willen meestal graag ergens plassen waar t niet spettert dus blijven ze het vaak toch op de matten doen. Althans dat is mijn ervaring ermee, zit soms met zelfde probleem dus ik volg even.

Leuke fotoshoot boeken? pb me voor meer info

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Hoe plassen op rubbermat (schuilstal) tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:37

Dicht in de buurt van de schuilstal zorgen voor een aantrekkelijker plasplek? Een dikke laag oud stro bijvoorbeeld?

koeien op de weg...

EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:39

Ik heb precies hetzelfde probleem. Alleen heeft bij mij er nooit stro op gelegen. Toch gaan ze altijd naar hun schuilstal toe om te urineren. Enorme stank. Ik heb helaas nog geen oplossing, dus ik volg.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:45

Tegengaan kun je het niet, of je moet er 24/7 bij gaan staan (liefst gewapend met een enorme plantenspuit _O- ), maar je kunt misschien wel je vloer aanpassen zodat de urine naar één kant gaat en die dan via een gootje afvoeren naar buiten.
Zal een hoop stank schelen.

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Hoe plassen op rubbermat (schuilstal) tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 16:50

Ja pfff fijn om te weten dat ik niet de enige ben. Schuilstal schuin laten aflopen is zeker een goed idee. Momenteel heb ik een tijdelijke Schuilstal, waar ik liever niet veel geld in investeer, dus ben nog op zoek naar een meer los budget oplossing

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 16:53

GDG schreef:
Dicht in de buurt van de schuilstal zorgen voor een aantrekkelijker plasplek? Een dikke laag oud stro bijvoorbeeld?


Dat is ook een optie. Maar eigenlijk begint een paar meter verderop de track met lekker mul zand.

De merrie komt echt gewoon uit de wei gelopen (ong. 100-200m) om ff lekker te gaan plassen in de schuilstal. Dus vrees dat het slecht gaat helpen

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 16:57

Ligt er wel een vloertje in?
Ik heb tegels met daarop rubbermatten met stro en haal de stallen dagelijks helemaal leeg.
Heb dan amper last van achterblijvende plas en geurtjes...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-18 17:01

Shirley schreef:
Ligt er wel een vloertje in?
Ik heb tegels met daarop rubbermatten met stro en haal de stallen dagelijks helemaal leeg.
Heb dan amper last van achterblijvende plas en geurtjes...


Ik heb een oude betonplaat (waar vroeger de koeien in en uit de stal liepen, daarop een koeienmatras. Dat is dus matrasvulling met rubbermat er over.
Ik wil er in de zomer liever geen stro in hebben omdat het dan weinig andere functie heeft dan toilet

En ze staan eigenlijk toch nooit in de schuilstal (behalve om te plassen dus)

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:02

Hier idem hoor.
Schuilstal is en blijft het toilet,winter,zomer,warm of koud.
Idd vervelend en mij is de geur dan het minste,ik vind het vooral jammer voor hun dat ze hun groot vers strobed altijd direct vies maken door er massaal in te gaan plassen en mesten....(vooral in de winter dan)

Ik vrees dat daar weinig aan te doen is....

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe plassen op rubbermat (schuilstal) tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:25

Die van mij maken het nog bonter, hebben een schuilstal met een deel rubberen matten.
Buiten hebben ze zand, maar ze gaan met hun kont binnen en hun hoofd buiten op de stoeptegels die binnen liggen plassen -O-

Gooi er nu maar wat oud hooi en droge mest op en dan is het weer weg, maar denk niet dat het af te leren valt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hoe plassen op rubbermat (schuilstal) tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:43

Schuilstal overdag dicht doen en ergens in de buurt een plekje met wat oud stro aanbieden. Veel meer kun je denk ik niet doen. Hopelijk word het andere plekje dan gewoonte.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:45

lindar1985 schreef:
GDG schreef:
Dicht in de buurt van de schuilstal zorgen voor een aantrekkelijker plasplek? Een dikke laag oud stro bijvoorbeeld?


Dat is ook een optie. Maar eigenlijk begint een paar meter verderop de track met lekker mul zand.

De merrie komt echt gewoon uit de wei gelopen (ong. 100-200m) om ff lekker te gaan plassen in de schuilstal. Dus vrees dat het slecht gaat helpen

Nouja, wat stom :P . Als mijn track een keer een paar uur dichtzit is het eerste wat ze doen als ik hem weer open zet plassen op de track/in de wei (hèhè, eindelijk weer kunnen plassen!) :') . Dus hier een flinke voorkeur voor plassen op gras/zand (vreemd genoeg houden ze dan blijkbaar hun plas op ondanks dat ze altijd de paddock in kunnen, maar dat is vast te ver lopen :') ).

koeien op de weg...

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-18 06:33

GDG schreef:
Nouja, wat stom :P . Als mijn track een keer een paar uur dichtzit is het eerste wat ze doen als ik hem weer open zet plassen op de track/in de wei (hèhè, eindelijk weer kunnen plassen!) :') . Dus hier een flinke voorkeur voor plassen op gras/zand (vreemd genoeg houden ze dan blijkbaar hun plas op ondanks dat ze altijd de paddock in kunnen, maar dat is vast te ver lopen :') ).


Ja hè, rare beesten hier hoor
Ik hoop dat het minder wordt als ze weer hele dagen op de wei gaan (nu ivm fructaan alleen snachts)

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Hoe plassen op rubbermat (schuilstal) tegengaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 17:04

Niemand een gouden tip voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 17:29

Als je het niet kan voorkomen, wellicht proberen de stank tegen te gaan. Mijn pony stond vanwege een zoolkneuzing bijna alleen maar op matten, ik spuit ze om de dag goed schoon met de hoge drukspuit met wat (schoonmaak)azijn erin. Azijn neemt de geurtjes op waardoor je er niks van rook. Eventueel wat houtvezel eronder om vocht op te nemen.

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-18 22:02

xJitskee schreef:
Als je het niet kan voorkomen, wellicht proberen de stank tegen te gaan. Mijn pony stond vanwege een zoolkneuzing bijna alleen maar op matten, ik spuit ze om de dag goed schoon met de hoge drukspuit met wat (schoonmaak)azijn erin. Azijn neemt de geurtjes op waardoor je er niks van rook. Eventueel wat houtvezel eronder om vocht op te nemen.


Thanx, wou sowieso binnenkort ff met water in de weer. Dan is azijn wel een goede tip daarbij!

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 10:00

Als ze er toch verder nooit in staan zou ik de stal op 1 of andere manier afsluiten zodat ze er niet in kunnen.
Alleen open doen bij heel slecht weer

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers