Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:56

Ik vind 500 euro een heel realistisch bedrag. Dan houd je namelijk opties open.
Dan kun je naast de normale stalling namelijk ook uitgebreide begeleiding nemen om weer te 'ontroesten' of als je tegen gedragsdingetjes aan loopt.
Of als je paard een dekensloper blijkt te zijn. Of je hebt een specifiek zadel nodig of, of, of
Of als je toch graag regelmatig op wedstrijd wil. Of aan allerlei leuke dingen wil deelnemen.

Waarschijnlijk zul je dat bedrag niet iedere maand kwijt zijn maar ik kwam toch ooit aardig in de buurt met een paard wat op een simpele stal stond (>€200,-). Lesje hier, lesje daar, nieuwe deken nodig, bezoekje aan de kliniek.

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:03

Brainless schreef:
Saskia1976 schreef:
Inderdaad het viva forum,maar niet dit topic hahaha.Man man man,wat een bagger kreeg ik daar over me heen zeg.Ik vroeg naar de kosten van een paard en het eindigde ermee,dat mijn man wel van me zou scheiden...serieus???

Ik heb hem even opgezocht... is echt hilarisch.
Dacht dat men hier op Bokt wel eens kon doordraven; maar dit slaat echt alles :D
https://forum.viva.nl/overig/kosten-eig ... ges/408195

Waarom werk je zo weinig?
Heeft je man ook een dure hobby of moet hij mee betalen?
Wilt hij dat wel?
Wat als hij morgen op stapt; dan zit je met geen geld en een duur paard.
Je hebt geen verstand van paarden; een arabier is duurder in onderhoud dan een gewoon paard.
:P

Ben alleen meelezer daar, maar wat voor verhalen daar langskomen :wow: Wist niet eens dat zulke dingen in een mensenleven mogelijk zijn.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:04

Even benieuwd , geen hypotheek ?? Huren jullie of heb je geen woonlasten?? Want mocht het paardenvirus straks weer hevig toeslaan dan kun je met deze inkomsten ook rondkijken voor een plekje buitenaf met paarden aan huis!!

Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 10:06

Brainless schreef:
Saskia1976 schreef:
Inderdaad het viva forum,maar niet dit topic hahaha.Man man man,wat een bagger kreeg ik daar over me heen zeg.Ik vroeg naar de kosten van een paard en het eindigde ermee,dat mijn man wel van me zou scheiden...serieus???

Ik heb hem even opgezocht... is echt hilarisch.
Dacht dat men hier op Bokt wel eens kon doordraven; maar dit slaat echt alles :D
https://forum.viva.nl/overig/kosten-eig ... ges/408195

Waarom werk je zo weinig?
Heeft je man ook een dure hobby of moet hij mee betalen?
Wilt hij dat wel?
Wat als hij morgen op stapt; dan zit je met geen geld en een duur paard.
Je hebt geen verstand van paarden; een arabier is duurder in onderhoud dan een gewoon paard.
:P



Erg he,stond er ook versteld van hoe snel het topic opeens veranderde hahaha.Ik wist dat er zoveel zuurpruimen tussen zaten.

Saskia1976
Berichten: 24
Geregistreerd: 12-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 10:10

bigone schreef:
Even benieuwd , geen hypotheek ?? Huren jullie of heb je geen woonlasten?? Want mocht het paardenvirus straks weer hevig toeslaan dan kun je met deze inkomsten ook rondkijken voor een plekje buitenaf met paarden aan huis!!


Wij huren inderdaad een huis.Is toevallig op ons pad gekomen.
Een eigen huis willen we eigenlijk niet meer aan beginnen.Mijn man is iets ouder dan ik en we zijn het er eigenlijk wel over eens dat we geen hypotheek meer willen.

En wat natuurlijk de voordelen van een pension stal is,is dat daar ook uitgemest word en de paarden buiten worden gezet en ze krijgen eten.
Dus als ik een keer echt niet kan,dan word ervoor gezorgd.
Plus dat het aan huis waarschijnlijk voor mezelf een stuk meer werk is.En ik vind werken heerlijk hoor,maar ik word ook ouder :P DAt zijn dingetjes waar ik wel een beetje rekening mee houd.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:14

Brainless schreef:
Ik heb hem even opgezocht... is echt hilarisch.
Dacht dat men hier op Bokt wel eens kon doordraven; maar dit slaat echt alles :D
https://forum.viva.nl/overig/kosten-eig ... ges/408195

Waarom werk je zo weinig?
Heeft je man ook een dure hobby of moet hij mee betalen?
Wilt hij dat wel?
Wat als hij morgen op stapt; dan zit je met geen geld en een duur paard.
Je hebt geen verstand van paarden; een arabier is duurder in onderhoud dan een gewoon paard.
:P


O boy _O- ............

TS, van dat bedrag kan je makkelijk een paard onderhouden. En verder kun je het inderdaad zo gek maken als je zelf wilt.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:16

Tip: als je echt wilt weten wat erbij komt kijken ga dan eens kijken voor een verzorgpaardje. Ik ben begonnen met een verzorgpaard en wist zodoende een stuk meer toen ik een jaar daarna mijn eigen paard kocht. Want op een manege leer je naast het rijden weer oppakken, niks over voeding, tanden, dekens, hoeven, mankementjes, tuigage, weidegang etc etc etc.

mbt de kosten is € 500 goed te doen. Voor wat voor type paard ga je? Veel plezier!

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:19

Met jouw budget lukt dat meer dan prima, TS. Ik heb er twee, waaronder ook een grote Shetlander, dus qua hooi valt het best mee. Maar de tandarts, bekapper, mestonderzoeken, ontwormingen en medische kosten betaal je toch altijd voor twee paarden. Mijn ruin heb ik inmiddels 12 jaar, mijn merrietje 3 jaar. Veel meegemaakt en ik geniet er nog elke dag van❤.

Ik sta op een doe-het-zelf stalling, heb mijn eigen paddock, schuilstal en land plus faciliteiten, maar moet dus ook mijn eigen spullen daarvoor en voer enzo inkopen. Daarbij volg ik nog een paardenopleiding en heb veel lessen aan huis. Dat kost vooral veel, maar dat zijn eigen keuzes en daar heb ik voor gespaard. Ik heb minder inkomen dan jij met mijn parttime werk en heb daarnaast nog een lieve puberdochter. Maar de paarden horen bij het gezin, het is mijn grote passie.

Veel plezier en geluk straks met je paard!!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 10:55

Oh jeetje, heb vaak het idee bij Bokt dat het er heftig aan toe gaat, maar Viva slaat alles.

Citaat:
Paardrijden maakt meer kapot dan je lief is.


Ik zou er dus maar niet aan beginnen, als je hun moet geloven. :') :') :')

Heb je op de manege geen lessen voor volwassenen? Misschien kan je daar eens naar vragen. De tip om je aan te melden bij een vereniging is ook een goede, dan leer je nog andere kennen en heb je regelmatig les, dat is echt wel heel prettig hoor! Vooral voor een toeziend oog hoe het met je paardje gaat straks :D

Livion

Berichten: 191
Geregistreerd: 04-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:53

Saskia1976 schreef:
Brainless schreef:
Ik heb hem even opgezocht... is echt hilarisch.
Dacht dat men hier op Bokt wel eens kon doordraven; maar dit slaat echt alles :D
https://forum.viva.nl/overig/kosten-eig ... ges/408195

Waarom werk je zo weinig?
Heeft je man ook een dure hobby of moet hij mee betalen?
Wilt hij dat wel?
Wat als hij morgen op stapt; dan zit je met geen geld en een duur paard.
Je hebt geen verstand van paarden; een arabier is duurder in onderhoud dan een gewoon paard.
:P

Erg he,stond er ook versteld van hoe snel het topic opeens veranderde hahaha.Ik wist dat er zoveel zuurpruimen tussen zaten.


Ongelooflijk, waar gáát dat over? :') Hoe afgunstig kun je zijn.

Verder herken ik me in je verhaal dus volg dit topic graag :)
Geniet van de voorpret!

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:12

Kan makkelijk. Ligt er ook wel een beetje welk soort paard je wilt en wat je er mee wilt doen.
Mijn vorige paard was een warmbloedige en wat ouder en had zomer eczeem. Ze was vrij duur in onderhoud. Duur hooi (moest van goede kwaliteit zijn en allergie vrij) Veel bijvoeren ivm met afvallen. Allerlei smeerseltjes en medicijnen en regelmatig de dierenarts erbij.

Nu heb ik een jongere koudbloed. Die eet wat hooi, klein beetje kracht voer en dat is het. Veel minder vaak de hoefsmit...Dus kost de helft van mijn vorige paard

Wat ik wel vond. .. Ik kocht ook mijn 1e paard op latere leeftijd. Je hebt nog niets. De eerste tijd moet je alles aanschaffen. Dat kost in het begin wat meer. Nu heb ik al een en ander liggen aan spullen. En hoef ik niet voor elke wissewasje naar de paarden win kel

missfalki
Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:05

:wave:
leuk dat je, je droom gaat waarmaken :j

waar ergens is het in het oosten ...
voor mogelijk mee helpen denken

Groet Karin.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:12

dat moet je makkelijk redden, er zijn heel wat mensen met veel minder salaris pm en een mindere spaarpot die ook een paard onderhouden, dus denk dat je je droom zeker waar kunt maken en je kunt het ook zo duur maken als je zelf wilt natuurlijk.

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:18

Voor die 500 gaat het vast lukken maar wil toch gezegd hebben dat het regio afhankelijk is.
Hier bij den haag kan je alleen goedkoop stallen wanneer je minder eisen hebt op vlak van luxe / bak bodem. Alle stallen met goede rijbanen gaan rond de 400.
Dan tik je dus wel snel de 500 aan.

BertBaley

Berichten: 6824
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: 's-Gravenzande , Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:35

Nee deze dan _O- wat een grap!

Citaat:
Of ga je nog zo een zorg-pony/paard/manage meisje er bij nemen?
Kies dan niet zo een knappe want ik heb al menig huwelijk zien sneuvelen omdat pa er met het 20 jaar jongere paardenmeisje van door ging.

Paardrijden maakt meer kapot dan je lief is.


:’) :’)

Heel veel succes!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:46

Saskia1976 schreef:
Hoihoi,

Ik ben nieuw hier op het forum.Ik had mijn vraag al ergens anders gesteld(ander forum),maar kreeg daar totaal geen normale antwoorden en ik kreeg de tip om hem hier te stellen.

Ik ben een vrouw van 41 en ik wil eindelijk mijn grote wens in vervulling laten gaan en dat is een eigen paard.Ik ben wat roestig(heb al behoorlijk lang niet meer gereden),dus ik ga eerst weer beginnen met lessen en ben ondertussen ook al aan het sparen voor een paard.
Nu mijn vraag.

Ik wil eerst een flinke spaarpot hebben,voordat ik tot aanschaf overga,ookal moet dat b.v. 2 jaar duren.
Zodat ik zeker weet dat ik geld heb voor b.v. dierenarts kosten.

Maar kan ik een paard onderhouden als ik rond de 500 euro per maand apart leg?(dit is dus buiten mijn spaarpot)
Ik heb de richtlijnen voor onderhoud hier op bokt al wel bekeken,maar wil het graag uit de praktijk horen.Ik wil namelijk niet ergens aan beginnen en er dan achter komen dat het niet gaat.
Ik heb geiïnformeerd wat pension stalling hier in het oosten kost en dan ben ik tussen de 195 en 325 kwijt(hangt er vanaf bij welke stal ik ga) Daar zit alles bij in,behalve krachtvoer. Man en ik hebben 7 maanden in het jaar een netto salaris van 5000 en 5 maanden een netto salaris van 3500(ik werk maar 7 maanden)We hebben geen hypotheek en zouden van die 3500 euro per maand 1500 overhouden als ik alles eraf heb gerekend aan vaste kosten en boodschappen e.d.De andere 7 maanden hebben we dus een stuk meer over. Is het hiermee goed te doen? Alvast bedankt voor jullie antwoorden.



Dat heb ik bij lange na niet per maand, maar heb wel 2 paarden, had er 3, eigen huis met hypotheek (maar anders zou ik dat dik aan huur kwijt zijn) en een te grote auto om die paarden te kunnen trekken.
Nou moeten jullie het samen doen van dat geld en ergens ook eerlijk verdelen en allicht stellen jullie prijs op jullie vakanties en heeft je wederhelft ook een dure hobby, maar dan nog lijkt het me haalbaar.
Paard dan allicht niet stallen op stalling van 600 euro of meer per maand en geen KEP italia kopen, maar dan moet het kunnen en dan zou je nog geld over moeten houden, even daargelaten dat je niet elke maand een koliek operatie nodig hebt of zo.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Kan ik hiervan een paard onderhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:51

Lukt makkelijk hoor, mooi bedrag.
Hier lukt het voor +\- 300 per maand.
200,- voor stalling.
Veel geluk met u toekomstige paardje! En nog welkom! *\o/*