Oude weide onderhouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kippetje2007
Berichten: 156
Geregistreerd: 17-06-12

Oude weide onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 16:10

Ik heb een oude weide gehuurd en daar gaan de paardjes binnenkort weer op. Het is al vrij oud gras en aan de weide werd nooit echt aandacht geschonken. Nu zou ik die graag terug een opknapbeurt geven. Vorig jaar werd ze in juli gestrooid met fertigreen en de paarden hebben erop gelopen tot oktober. Sindsdien is de weide leeg en werd er toen een beetje bijgezaaid op kale plaatsen. De mest die ik van dat seizoen had op de mesthoop werd ook gelijkmatig verdeeld over de weide.

Wat kan ik nu best doen om de weide goed te onderhouden? Sommigen zeggen kunstmest, anderen kalk, nog anderen zeggen voorlopig niets doen, ...

Dus graag jullie advies! :D

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Oude weide onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:42

Niks doen :D

Een paardenweide hoeft niet rijk te zijn en mag bestaan uit meer gras- en kruidensoorten. Is alleen maar gezond voor je paarden!

Straks als het opkomt, kun je ongewenst onkruid (zuring, jkk) prima met de hand verwijderen.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 17:45

Ik ga mee met niks doen :j
Heb hier ook een hele oude weide. Ik gebruik ze al 20 jaar en daarvoor hebben er ook heel veel jaren paarden opgelopen. Beste graszode ever dat ik mij kan wensen !
Af en toe het onkruid uittrekken en deel om deel rust geven en laten groeien.

JannaxWis

Berichten: 17
Geregistreerd: 01-02-18

Re: Oude weide onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 10:52

Als er voldoende gras is (niet alleen maar modder) zou ik m lekker laten staan zoals ie is.
Misschien een beetje bijzaaien in de juiste periode, en in de lente/zomer wordt t gras groener -:)

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Oude weide onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 11:33

Ik ben juist van het wel doen:
Nu: drijfmest rijden en opkomend onkruid verwijderen.
Daarna kleine kunstmest gift.

Bekalken is waarschijnlijk nodig maar daar kom je pas achter met een bodemonderzoek.

Rust inplannen voor je gras en door zaaien waar nodig.

Paardenmest kun je wel inzetten maar moet je mondjesmaat doen. Het is vrij vezelig dus als het goed verteerd is kun je de Organische stof er wel mee opschroeven. Maar bedenk het volgende: je paarden scheiden uit waar ze te veel van hebben en niet waar ze te weinig van hebben. Als je paarden voornamelijk gras eten vergroot je de tekorten dus alleen maar. Daarmee help je je wei dus niet echt vooruit.

Een perceel waar je van vraagt (=grazen) moet je ook wat geven (=bemesten). Anders pleeg je roofbouw. Dat werkt op lange termijn nooit.
Je moet niet zo bemesten als de buur-melkveehouder maar niets doen is ook gewoon niet gezond voor je paarden.