Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-18 19:03

Ja, ik zie door de bomen het welbekende bos niet meer. Je hebt zoveel dingen om je paard door het verharen te helpen, wat werkt nou goed en wat is een beetje betaalbaar? Ik had ook begrepen dat de equigroomer of de sleekez hetzelfde zou werken als zo'n flip flop teenslipper, dat zou wel lekker goedkoop zijn. Ook kun je via aliexpress heel goedkoop van die handschoentjes met noppen kopen waarmee je ook veel haar kan wegkrijgen.

Dus wie heeft ervaring met welke?

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:06

Furminator, maar dan die van de welkoop. Wat een geweldige aankoop, ik gebruik hem nu sinds een week iedere dag en paard is al bijna door zo dode haren heen. Ik moet wel toegeven dat ik er iedere dag 30-40 minuten mee bezig ben. Maarja het werkt geweldig en mijn verzorgpaard doet er geen eeuwen meer over om door zijn haren heen te komen.

Hij was €15 uit mijn hoofd.

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:07

Furminator! Ik heb de echte, en wat een geweldig ding. Er komt zo veel haar vanaf met dat ding!

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:09

M_ontana schreef:
Furminator! Ik heb de echte, en wat een geweldig ding. Er komt zo veel haar vanaf met dat ding!


Heb ook een keer de echte gebruikt van €30, maar merkte eigenlijk geen verschil :=

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:24

Zeker de furminator!

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:31

Ik heb een shedder (furminator van 7 euro), een poetsblok en een magic brush. Poetsblok gaat te snel vol zand zitten waardoor hij niet lekker meer werkt. Magic brush zit nu vol haar na een paar halen maar de shedder is geweldig. Heb wel weer een nieuwe nodig want na 3 jaar intensief gebruik in de rui mist hij een paar tandjes.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:36

Ik zou een Furminator niet aanraden,
deze is opgebouwd uit een soort messen die daardoor ook de ondervacht “verstoord”.
Het resultaat lijkt leuk omdat het snel gaat, maar verharen gaat van nature geleidelijk en kost gewoon de tijd die het daarvoor neemt.
Wil je je paard helpen laat hem dan voldoende in de gelegenheid om te rollen, hierdoor komen de haren sneller los en kan je ze weg borstelen

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:39

Festeropre schreef:
Ik zou een Furminator niet aanraden,
deze is opgebouwd uit een soort messen die daardoor ook de ondervacht “verstoord”.
Het resultaat lijkt leuk omdat het snel gaat, maar verharen gaat van nature geleidelijk en kost gewoon de tijd die het daarvoor neemt.
Wil je je paard helpen laat hem dan voldoende in de gelegenheid om te rollen, hierdoor komen de haren sneller los en kan je ze weg borstelen

Met die van mij merk ik echt dat hij de vacht die nog vast zit niet pakt en er overheen glijd terwijl hij bij de lossere haren stroef loopt en ze ook mee pakt.
Super gezond voor de vacht is het misschien niet, maar ik borstel er dan ook geen uren mee :+

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:46

Het blijft toch een mes, of je er nou lang of kort mee kamt.
Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan, ook de types voor honden en katten en ook dierenartsen raden het gebruik daarom af.
Overigens kam je je paard, met borstelen doe je veel meer goeds voor de doorbloeding en geef je je paard tergelijk een massage.
Dit stimuleert ook het proces van verharen.
Kost wel wat meer spierkracht en energie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 19:59


xZiva_

Berichten: 3994
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:00

Equigroomer/sleekEZ! Ideaal :))

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:06

Gewoon een ijzeren zweetmes. :Y)

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:09


Esra_P
Berichten: 49
Geregistreerd: 02-10-13

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:14

Ik heb ook de originele furminator! Mijn paard vind het echt heerlijk en er komt veel haar vanaf. Alleen als je paard een gevoelig huidje heeft vinden ze het niet prettig.

AnnetB

Berichten: 622
Geregistreerd: 25-05-09
Woonplaats: Cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:16

Furminator!! Vond em eerst wel duur maar blij dat ik er toch voor gegaan ben.

Wat betreft verstoren van de vacht, je scheert je paarden ook. Niet natuurlijk maar wel makkelijk.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:19

Ik heb handschoenen via aliexpress gekocht. Kost geen drol en toegegeven het werkt wel! :D

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:21

Hier een "nep" versie van de furminator (gewoon zo'n onthaarding wat eigenlijk voor honden bedoeld is) en dat werkt echt ideaal :j gaat veel sneller en handiger dan gewoon borstelen.
Wat betreft vachtverstoring merk ik niks, we doen dit zo al jaren en de paarden hebben nergens last van, vinden het zelfs lekker. Heb er 1 met een mega gevoelig velletje waarbij een gewone harde borstel al te hard is, maar die reageert niet eens op de 'furminator'. Je moet er ook gewoon rustig mee over de huid 'harken' en niet keihard gaan zitten kammen, dan kan ik me wel voorstellen dat dat niet goed gaat.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 20:22

AnnetB schreef:
Furminator!! Vond em eerst wel duur maar blij dat ik er toch voor gegaan ben.

Wat betreft verstoren van de vacht, je scheert je paarden ook. Niet natuurlijk maar wel makkelijk.


Ik scheer mijn paard om die reden ook niet
Overigens maak je met scheren de haren korter, met de Furminator maak je de vacht echt kapot, met name de ondervacht, die juist essentieel is voor een paard.
Houd ook warmte en bacteriën buiten de huid

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:13

Furminator werkt, maar een eigen merk voegrubber (die van 20cm en 2,49 bij praxis) ook en die laatste vinden ze lijkt wel prettiger. Zo voor de grap meegenomen paar weekjes terug, bevalt eigenlijk best.
https://www.praxis.nl/gereedschap-insta ... cm/1768488
Zand, etc wat dieper in de vacht zit krijg je er niet uit, maar het haar komt er mooi van af en het blijft niet in je "borstel" zitten.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:25

Ik gebruik ook de furminator voor mijn shetten! Heerlijk ding

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 21:29

Ik heb al van alles geprobeerd bij mijn teddy IJslander maar gewoon een simpel zweetmes met kartels werkt het beste!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:12

Festeropre schreef:
Het blijft toch een mes, of je er nou lang of kort mee kamt.
Er zijn diverse onderzoeken naar gedaan, ook de types voor honden en katten en ook dierenartsen raden het gebruik daarom af.
Overigens kam je je paard, met borstelen doe je veel meer goeds voor de doorbloeding en geef je je paard tergelijk een massage.
Dit stimuleert ook het proces van verharen.
Kost wel wat meer spierkracht en energie

Maar er is een enorm verschil tussen de zomervacht van hond/kat versus paard. Hond en kat houden (oha) een veel langere vacht dan de zomervacht van een paard, dus bij hond en kat verstoor je inderdaad altijd de gehele vacht met een furminator. Maar veel/de meeste paarden hebben echt een ultrakorte vacht in de zomer, dus als je niet heel erg op de huid gaat zitten met die furminator dan kom je niet bij die korte nieuwe haren van de zomervacht en verstoor je die dus ook niet.

Overigens hou ik het zelf bij rossen met een lekkere rosborstel, dat werkt hier prima (en nee, je bent er dan inderdaad niet in 1 keer vanaf maar dat hoort ook gewoon zo), maar ik heb (nog) geen paard wat moeilijk uit de wintervacht komt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 23:28

Je paard door de natuurlijke verharen heen helpen betekend mi de dode haren verwijderen.
Een Ferminator snijd in de vacht dus je zal altijd gezonde levende haren verwijderen.
Dat vind ik hetzelfde als scheren.
Dat heeft niks te maken met je paard door zijn verharing heen helpen.
Je helpt je paard met ondersteunende voeding, borstelen,hem de gelegenheid geven tot rollen en contact met andere paarden voor de nodige vachtverzorging.
Ik vraag mij echt af wanneer het eerste naakte paard word geboren

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 00:44

Festeropre schreef:
Je paard door de natuurlijke verharen heen helpen betekend mi de dode haren verwijderen.
Een Furminator snijd in de vacht dus je zal altijd gezonde levende haren verwijderen.
Dat vind ik hetzelfde als scheren.
Dat heeft niks te maken met je paard door zijn verharing heen helpen.
Je helpt je paard met ondersteunende voeding, borstelen,hem de gelegenheid geven tot rollen en contact met andere paarden voor de nodige vachtverzorging.
Ik vraag mij echt af wanneer het eerste naakte paard word geboren

Zolang je niet dicht op de huid komt snijd je dus niet in de haren van de zomervacht dus dan is er geen echte verstoring (je snijdt enkel nog vastzittend winterhaar af). Maar goed, die afgesneden haren die nog bij de wintervacht horen moeten er wel nog een keer uit, dus in hoerverre het 'helpt'? Paard is eerder van de langere isolerende laag af, dat wel (maar dat komt wmb inderdaad niet neer op 'door de verharing heen helpen').

Hier doen ze het trouwens voornamelijk zelf. Inderdaad lekker rollen en flink bij elkaar kroelen, hele vlokken vliegen er in het rond :Y) .

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Sleekez, equigroomer, furminator of handschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:27

Ik gebruik nog steeds de Furminator die ik als eerste gekocht heb in 2009 (de oude met de harde steel) en ik snap die verhalen van haren afsnijden écht niet.
Wat nog vast zit BLIJFT vast zitten. Je snijdt het NIET af !!

Sommige paarden vinden hem idd niet fijn en bij sommige vachten werkt ie gewoon niet goed. Ook op benige delen moet je hem niet gebruiken.

Verder is het een heerlijk ding om snel veel LOSZITTEND haar te verwijderen.
In al die jaren dat ik hem nu gebruik komen de paarden weer gewoon goed in hun vacht en ze zijn ook nog nooit verkouden geworden omdat de vacht niet waterdicht meer zou zijn en ook heb ik geen last van ongedierte in de vacht.