Ervaring ruif in stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 16:47

Afbeelding

Ik ben op zoek naar ervaringen over bovenstaande hooiruif.
Wij zijn aan het kijken naar een andere manier om kuil te voeren zonder dat de paarden alles door de stal heenlopen.
Nu hadden we onderstaande ruif gezien waarvan ze zeggen dat je het kuil voor de hele dag tegelijk kan geven. Klopt dit? En hoe bevallen deze in de praktijk?


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:09

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:14

Bij ons op stal maken ze dit soort ruiven zelf. Model is het hetzelfde, maar dan in de hoek bevestigd waardoor er net wat meer in kan. Paarden hebben altijd wat over de volgende ochtend. Ruiven worden dan ook maar 1x per dag gevuld.

Granoek
Blogger

Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:19

Hoe zit dit met de tanden die tegen dat ijzer komen, kan dat kwaad?

dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 17:22

dena_mii schreef:
Bij ons op stal maken ze dit soort ruiven zelf. Model is het hetzelfde, maar dan in de hoek bevestigd waardoor er net wat meer in kan. Paarden hebben altijd wat over de volgende ochtend. Ruiven worden dan ook maar 1x per dag gevuld.


Dat klinkt super goed

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:23

Granoek schreef:
Hoe zit dit met de tanden die tegen dat ijzer komen, kan dat kwaad?

Ik denk beetje hetzelfde verhaal als een ijzeren raster bij slowfeeders... Mijn paarden waren er niet gek op, dus heb ik er een net over gespannen ipv het ijzeren raster. Ik heb ook van een kennis vernomen dat de tanden van haar paarden er echt stuk van gingen door constant tegen ijzer te eten.

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:43

De ruiven zitten er nu een jaar tot anderhalfjaar geloof ik. Paarden worden allemaal regelmatig gecontroleerd door de tandarts en er lijkt geen schade. Doordat het niet echt een raster is, maar lange sleuven bijten ze er ook minder tegenaan.

De tandarts die veel bij ons op stal komt heeft ook mee gekeken naar het ontwerp en de materialen die gebruikt zijn.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:51

Ik denk dat het ook wel heel veel scheelt dat het gladde buizen zijn ja! Dan kan het bijna geen problemen geven zou ik denken. Die rasters zijn toch een stuk ruwer vind ik.

hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 17:58

Heb je toevallig een foto van die zelfgemaakte ruiven?

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 18:22

Bij ons op stal hebben alle paarden dit, echt ideaal. Sta er nu 4 maanden en erg tevreden.
S ochtends wordt het vol gemaakt, en eind van de middag meer. Maar de ruif is nooit helemaal leeg.
De paarden zijn allemaal relaxed, hebben de hele dag eten en dat merk je ook als er gevoerd wordt, wat een rust.
De eerste week hebben ik en staleigenaren steeds wat plukjes erdoor getrokken zodat hij het hooi er goed uit kreeg en daarna pakte hij het zelf goed op en kin zelf het hooi goed er uit trekken. (Eerst at hij wat uitstak en dacht dat hij er verder niet bij kon/deed geen moeite)
Ik vind het een aanrader in ieder geval.

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:27

KletsKoekje schreef:
Bij ons op stal hebben alle paarden dit, echt ideaal. Sta er nu 4 maanden en erg tevreden.
S ochtends wordt het vol gemaakt, en eind van de middag meer. Maar de ruif is nooit helemaal leeg.
De paarden zijn allemaal relaxed, hebben de hele dag eten en dat merk je ook als er gevoerd wordt, wat een rust.
De eerste week hebben ik en staleigenaren steeds wat plukjes erdoor getrokken zodat hij het hooi er goed uit kreeg en daarna pakte hij het zelf goed op en kin zelf het hooi goed er uit trekken. (Eerst at hij wat uitstak en dacht dat hij er verder niet bij kon/deed geen moeite)
Ik vind het een aanrader in ieder geval.


Even foto's toegevoegd hoe het bij ons is;

Afbeelding

Afbeelding

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend

dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-04-18 20:33

Wauw dat ziet er goed uit. Ga toch eens overwegen om dit plan echt door te gaan zetten op stal

dena_mii

Berichten: 817
Geregistreerd: 04-01-07

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 08:50

Afbeelding

Even een foto van de website gehaald. Zo ziet het er bij ons uit. Bewust achter in de stal, zodat ze niet gestoord worden met eten als er een paard voorbij loopt.

hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 11:24

Dat ziet er goed uit! Is in ieder geval een stuk makkelijker vullen dan die kl.te hooinetten.

cdetje

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 12:05

Ik heb deze hooiruiven ook in de stal, er past veel meer in dan voor 1 dag hoor. Mijn paarden kunnen er wel 2 dagen uit eten. De pony’s nog langer. Doe ze dan wel tot boven vol.
Bij 1 pony heb ik het idee dat hij wel veel meer morst. Hij heeft zoveel tot zijn beschikking dat hij alleen uit de ruif eet, en alles op de grond laat liggen.
En soms, ondanks de schuine plaat zakt niet alles naar voor, zodat het laatste wat blijft liggen. Dat zou nog wat beter kunnen.
Ook als je hem in de hoek zet moet je precies afmeten zodat de schuine plaat echt in de hoeken de kant raakt anders valt hij naar beneden.
Verder super tevreden!

dewindhoek

Berichten: 490
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Leidschendam

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-18 12:56

ik heb inmiddels 1 ruif besteld om
Uit te gaan proberen en als dat goed gaat dan gaat ik ze voor onze hele stal bestellen Bedankt iedereen voor alle reacties

BBolluijt

Berichten: 242
Geregistreerd: 17-02-12
Woonplaats: Kortgene

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 22:19


Zadelkasten nu extra voordelig bij http://www.cavalo.nl

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 00:04

Zijn jullie niet bang dat je paard met zn hoef ertussen kan blijven haken?
Daar ben ik nl bang voor met een rolpartij in de box :=

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 00:11

Bijzonder wel. Ruiven waren vroeger heel gewoon, maar werden niet meer gebruikt vanwege kans op stof en een onnatuurlijke houding met het eten.
Het zou mijn keuze niet zijn.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 01:08

Mona81 schreef:
Zijn jullie niet bang dat je paard met zn hoef ertussen kan blijven haken?
Daar ben ik nl bang voor met een rolpartij in de box :=

Daar ben ik ook bang voor.

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 07:55

Hier is het in de afgelopen 4 jaar nog niet gebeurd. Moet zeggen dat de boxen ook vrij ruim zijn met 4x4 wat de kans wellicht iets verminderd.

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend

Bellaroy

Berichten: 37
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: In het mooie Nuenen

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 21:46

Wij hebben ook 2 ruiven hangen op stal. Onze paardjes reageren er erg goed op. De kunnen niet ertussen komen te hangen omdat deze op iets hogere hoogte hangen in de schuilstal.

Leuke fotoshoot boeken? pb me voor meer info

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Ervaring ruif in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:14

We hebben zo’n hooiruif als in de eerste post gisteren besteld. Ik vind ze wel duur. Ik hoop dat het een oplossing is voor mijn merrie. Ze is echt vuil op stal en loopt haar hooi open door haar mest. Voor buiten in de paddock hebben we al een oplossing gevonden, ‘s nachts staan ze op stal. Ik vind hooinetten vullen geen probleem, maar is toch wel tijdrovend.

Qimm

Berichten: 15155
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:21

senna21 schreef:
Bijzonder wel. Ruiven waren vroeger heel gewoon, maar werden niet meer gebruikt vanwege kans op stof en een onnatuurlijke houding met het eten.
Het zou mijn keuze niet zijn.


Bij deze ruiven kunnen ze gewoon op grond hoogte eten. Dat vind ik er juist mooi aan

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 08:42

Qimm schreef:
senna21 schreef:
Bijzonder wel. Ruiven waren vroeger heel gewoon, maar werden niet meer gebruikt vanwege kans op stof en een onnatuurlijke houding met het eten.
Het zou mijn keuze niet zijn.


Bij deze ruiven kunnen ze gewoon op grond hoogte eten. Dat vind ik er juist mooi aan

Ik denk dat ze ook eerder bedoeld dat hoofdhouding. Ook als ze nu aan de grond eten moeten ze hun hoofd scheef gaan houden om erbij te komen.

Ik vind het wel een oplossing om 's nachts knoeien tegen te gaan maar ik zou mijn pony's er niet 24/7 uit willen laten eten. Wij hebben een bak waar ze gewoon van bovenaf bij kunnen wat hun gezonde eetpositie is.
Wat het afslijten van de tanden betreft moet dat wel meevallen de breedte is groot genoeg dat ze niet met hun tanden tegen het ijzer aan hoeven te komen tijdens het eten.

If you're rich: live your life to the fullest.
If you're poor: screw everything and become a hobbit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, Fudge, Iris94, rocky_1995, Sjors050, turtlelito, Verara en 166 bezoekers