Wat voor hek tijdelijke paddock

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 16:55

Eind juli ga ik met twee paarden naar een festivals om daar op alle 4 de dagen shows en demonstraties te geven.
Ondanks dat het niet al te ver rijden is, denk ik dat ik daar zal blijven overnachten om stress voor ons en de paarden te voorkomen.

Normaal gezien maak ik simpelweg een paddockje met prikpaaltjes en lint als we op een evenement staan. Maar dit is maar voor één dag. Nu is het de bedoeling dat ze dus 4 dagen en 3 nachten hierin zullen staan. Stroom komt er sowieso op, maar ik vind het zelf best spannend om ze 's nachts zonder toezicht achter een simpel draadje te zetten.

Hebben jullie misschien tips of ideeën om een goede, tijdelijke paddock te maken waar mijn paarden veilig in kunnen verblijven, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ze 's nachts loslopen?
Ik heb geen panels of iets dergelijks

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:13

2 draden?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:15

Een pensionstal, boer of bokker in de buurt zoeken met een veilig onderkomen?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:24

Met metalen palen kun je een stevige omheining neerzetten, dus dat zou ik doen. Deze palen bijvoorbeeld (170cm lang), maar ze zijn er ook in het rood, die zijn goedkoper maar buigen ook makkelijker.

Afbeelding

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:41

Ik zou evt 4 houten/ ijzeren palen mee nemen.. en een goede hamer.. dan kun je 4 nette hoekpalen neerslaan, en dan de prikpaaltjes ertussen.. lint eraan stroom erop.. en je hebt een zelfde omheining als thuis in principe.. de spanning is dan iig van de prikpaaltjes af. Waardoor ze ook niet zomaar omvallen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 22:52

De prikpaaltjes zijn het probleem opzich niet, al zien die ijzeren palen er erg goed uit! Zal ze eens opzoeken, is sowieso wel handig!
Het probleem is juist het draad. Normaal gezien heb ik dubbele laag lint met stroom en overdag staan ze daar prima tussen. Maar ik vind het zelf dus een beetje eng om ze onbeheerd 's nachts te laten staan. Eentje kan namelijk aardig lomp zijn.
Thuis is de paddock omringd met een houten hek.

Het is in Dwingelderveld, dus waarschijnlijk zullen ze direct naast het festival komen te staan. Zou handig zijn als er een boer is, maar dat durf ik niet te zeggen. Als ik ze daarvoor op de vrachtwagen moet verplaatsen, kan ik net zo goed elke dag naar huis gaan :)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 22:55

Ik zou ze daar voor geen ton onbeheerd achterlaten :o

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 23:14

Blijf je er niet naast slapen dan? Vrachtwagentje of caravan achter auto? Anders zo dichtbij mogelijk een boer zoeken inderdaad, of een groot weiland waar ze veilig kunnen staan (degelijke afrastering), en ook omdat ze dan de/meer ruimte hebben. Zoals je het nu beschrijft, prikpalen met wat draad bij een festival en zelf er niet bij 's nachts -als ik het goed begrijp-, zou ik nooit doen.

Overnachten er ook festivalgangers? Edit: ik neem aan dat je naar Kuna gaat, mensen overnachten niet op het terrein maar op bijgelegen campings zie ik... maar toch, er zullen wat dronken gasten zijn in de avond die je paarden zien staan... brr.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 00:22

Ja ik blijf er zelf bij, absoluut! Met een tentje of in de vrachtwagen.

Ik weet ook nog niet precies hoe het allemaal zit en waar verblijf mogelijk is, maar ik ga niet elke dag heen en weer reizen dus vandaar opzoek naar mogelijkheden haha. Mijn grootste angst is vooral dat ze uitbreken. Maar om ze in de nacht nou in de vrachtwagen te zetten, vind ik geen optie

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 00:43

Yacintha schreef:
Ja ik blijf er zelf bij, absoluut! Met een tentje of in de vrachtwagen.

Ik weet ook nog niet precies hoe het allemaal zit en waar verblijf mogelijk is, maar ik ga niet elke dag heen en weer reizen dus vandaar opzoek naar mogelijkheden haha. Mijn grootste angst is vooral dat ze uitbreken. Maar om ze in de nacht nou in de vrachtwagen te zetten, vind ik geen optie

Is het een optie om enkel de lomperik op de vrachtwagen te zetten? Weet niet of je voor dat paard dan een beetje een fatsoenlijke ruimte kunt creëren op de wagen en of dat paard wel alleen durft te staan (anders met twee als dat kan qu ruimte-indeling)?

Verder zou ik 5 lagen lint/draad maken en dan eventueel nog een tweede 'ring' van paal en draad om de eerste heen (op twee of drie meter afstand): mocht de lomperik de binnenste ring stukmaken dan zijn ze niet direct ontsnapt en ondertussen ben je hopelijk wel wakker geworden om de boel te herstellen.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 18:33


Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 19:50

Bedankt voor de tip, ik ga hun eens bellen.
Is ook niet super duur, even kijken of het een beetje in de buurt ligt!

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 20:13

Google eens op koppelbare schapenhekken, mogelijk is dat interessant.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-18 21:18

Bedankt voor de tip, ga ik gelijk even doen!

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:33

Persoonlijk denk ik dat het minder stress geeft als ze 's avonds gewoon in de eigen omgeving slapen dan voor 4 dagen verhuizen naar een provisorische paddock, met name als het toch niet zover rijden is.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:42

Ik heb al heel vaak op een vreemd terrein met paarden overnacht. Gewoon achter paddock paaltjes met dubbele draad en goed stroom erop. Zelf met tentje ernaast, de enige keer dat er paarden uitgebroken waren was toen er geen stroom op stond. Verder gaat het al jaren goed. Thuis blijven ze toch ook binnen de draden?

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 11:53

Ik zou juist denken dat het meer stress geeft. 4 dagen steeds op de vrachtwagen, uur rijden naar het evenement, hele dag op het evenement, weer vrachtwagen, enkele uurtjes thuis om weer heen en weer te gaan. Zou het niet meer rust geven als ze daar gewoon blijven staan? Al is het misschien maar de rust vanuit ons. Buiten mijn twijfel voor de nacht, zijn we dan niet zo aan tijd gebonden.

Thuis staan ze achter een houten hek. Maar overdag op locatie staan ze inderdaad wel vaak achter een enkel draadje. Hoogstwaarschijnlijk is het ook enkel meer voor mijn gemoedsrust dan voor hun haha

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:03

Die van mij staan 's nachts altijd in de paddock. En deze heeft koord, 3 dubbel. Daar blijven ze keurig achter, staat wel een flink stroom op. :o
Ik zou me dan niet zo druk maken om het koord of lint, maar hoe stevig de palen staan.
Ook ik zou 4 stevige hoekpalen zetten en de rest met prikpaaltjes.

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Re: Wat voor hek tijdelijke paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:46