Gegalvaniseerd/houten landhek veilige weide-afsluiting?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Gegalvaniseerd/houten landhek veilige weide-afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 14:08

Momenteel heb ik als afsluiting van mijn weides/track elastisch schrikkoord tot tevredenheid.
Nu gaan we voor de schuilstal een nieuwe paddock aanleggen met houten omheining en moet ik hierdoor meerdere poorten plaatsen. Ik wil daar liever poorten omdat het gehannes met schrikkoordjes bij openingen waar ik meerdere keren per dag langs moet niet zo praktisch is.

Daarnaast heb ik op mijn grote weiland ook een nieuwe poort nodig, zodat de loonwerker met grotere apparatuur het weiland op kan.
Het paardenbestand bestaat uit een rustige haflinger en minishetlander die geen omheining slopen oid.

Mijn voorkeur heeft een houten poort ter afsluiting van de paddock richting erf, want dat ziet er toch het mooist uit in combinatie met de houten omheining. Ook heb ik zitten kijken naar gegalvaniseerde weidepoorten, deze zijn stevig, hoeven geen onderhoud en in aanschaf duidelijk goedkoper. Bovendien kan ik deze makkelijk op internet bestellen.

Allemaal prima, maar nu heb ik opeens visioenen van paardenhoeven die vast komen te zitten in weidepoorten ;( .... Ik heb al gekeken naar weidepoorten met een gaasgedeelte op de onderste liggers, maar daar past waarschijnlijk weer net een minis-het hoefje doorheen :').

Enkele opties:
http://www.weidepoorten.nl/weidepoorten ... aas-305-cm

https://www.bos-hout.nl/landhek-200m-x- ... teerd.html

http://www.weidepoorten.nl/weidepoorten ... jlen-zwaar

Voor de mensen met een hekafsluiting van wei of paddock:
Wat voor soort hekwerk hebben jullie? Zijn jullie daar tevreden over?
Vinden jullie gegalvaniseerde hekwerken veilig genoeg om paarden achter te houden? Misschien maak ik me zorgen om niets....
Zijn er manieren om het hekwerk veiliger te maken? Bijv dan weer stroom aanleggen op een houten hek?

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Gegalvaniseerd/houten landhek veilige weide-afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:15

Bij de vorige plek waar ik stond hadden we een houtenhel (ongeveer als voorbeeld 2) met aan de binnenkant een stroomdraadje. Die was er eerst niet, maar mijn paard vond het een leuke schuurpaal.

Gegalvaniseerd heb ik qua weidehek geen ervaring mee, op de stal waar ik sta hebben we ze wel als tussenschotten, maar die gaten zijn zo groot dat er nog nooit wat mee is gebeurd. Benen gaan er wel eens doorheen, maar ook zonder moeite of hulp van mensen weer terug.

KLC

Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Re: Gegalvaniseerd/houten landhek veilige weide-afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 15:08

Ik heb een gegalvaniseerd hek, met rubber mat ertegen dan kan er niks in vast komen. 2 rubber matten of tapijten aan beide zijden en vanboven en eventueel vanonder vastmaken.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Gegalvaniseerd/houten landhek veilige weide-afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:27

Als je een houten hek mooier vind ga daar dan voor. Zelf maken is goedkoper en niet zo moeilijk. Neem douglas houten planken van 1,8 cm dik. Niet duur, heeft een hoge duurzaamheid, sterk, veerkrachtig heeft weinig onderhoud nodig. Gewoon in de olie is voldoende, maar zelfs dat hoeft niet met douglas hout.
https://www.houthandelonline.nl/douglas ... -geschaafd
https://gadero.nl/zelf-houten-poort-maken/
Hier hebben jaren koeien kalveren en pony's groot en klein er achtergestaan, nooit een probleem gehad dat er eentje in vast zat met kop of hoef/been. Wel een keer een trekker die niet wilde stoppen (remmen stuk) door het hek gehad.
Hou er wel rekening mee dat het hek waar de loonwerker door moet minimaal 3 meter moet zijn. Anders rijd hij je palen er uit.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:37

Ik heb exact dezelfde poort als de eerste uit jouw voorbeelden (die van weidepoorten.nl), ook van die leverancier. Het bevalt mij erg goed. Ik heb twee shetlanders van 90 cm en hun hoeven zouden er echt niet doorheen passen.
Je zou zelfs voor de zekerheid nog een stuk sterk gaas met hele fijne mazen erover kunnen maken.

Ik heb bewust voor de bovenste uit jouw voorbeelden gekozen door die kleine vierkante mazen. De derde uit je voorbeelden zou ik zelf niet kiezen, juist daar zou ik bang zijn dat er benen tussen zouden komen.

Ik heb zelf niet voor hout gekozen, omdat mijn shetlanders daar erg aan gaan knagen.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 01:17

aikon schreef:
Als je een houten hek mooier vind ga daar dan voor. Zelf maken is goedkoper en niet zo moeilijk. Neem douglas houten planken van 1,8 cm dik. Niet duur, heeft een hoge duurzaamheid, sterk, veerkrachtig heeft weinig onderhoud nodig. Gewoon in de olie is voldoende, maar zelfs dat hoeft niet met douglas hout.
https://www.houthandelonline.nl/douglas ... -geschaafd
https://gadero.nl/zelf-houten-poort-maken/
Hier hebben jaren koeien kalveren en pony's groot en klein er achtergestaan, nooit een probleem gehad dat er eentje in vast zat met kop of hoef/been. Wel een keer een trekker die niet wilde stoppen (remmen stuk) door het hek gehad.
Hou er wel rekening mee dat het hek waar de loonwerker door moet minimaal 3 meter moet zijn. Anders rijd hij je palen er uit.

Loonwerker heeft zo 4.5-5 meter breed nodig, machines worden steeds groter en de draai om binnen te komen moet je ook meerekenen (en mee opletten op het erf ook).
Ik heb gegalvaniseerde hekken (waarvan 1 meteen ook ruif is), bevalt mij best, maar ik huur ook en deze zijn als nodig makkelijker mee te nemen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Gegalvaniseerd/houten landhek veilige weide-afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 12:27

Nee hoor, hier hekken van 3 meter en daar kunnen ze met al hun materiaal door. Ook het grote nieuwe spul. Ze kunnen hier wel mooi recht de dammen op rijden. Percelen waar geen dieren meer op lopen staat sowieso geen hek meer op.
Komt wel bij dat we hier in een laagveen gebied zitten waar nog veel oude boerderijen zijn met maar ruimte van max 3,5 meter tussen gebouwen door. Misschien dat loonbedrijven hier hun materiaal daar aan aangepast hebben.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 08:32

aikon schreef:
(...)Ze kunnen hier wel mooi recht de dammen op rijden.(...)


Dat is de enige reden dat 3m genoeg is. Als je om het hek in te draaien eerst een haakse bocht vanaf een smal weggetje moet maken, dan kom je nooit door een hek van 3m breed met een trekker van 2,55m. Zeker niet als daar nog een giertank van 7m lang achter hangt, laat staan als die ook nog eens bijna 3m breed is.

Wat betreft de hekken, de ervaring leert dat houten hekken na verloop van tijd toch kromtrekken, zeker als ze erg breed zijn.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Gegalvaniseerd/houten landhek veilige weide-afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:26

Tja, ze kunnen hier wel hekken van 4 meter plaatsen, maar de dammen blijven max 3 meter met links en rechts sloot.
Ik moet zeggen dat ik nooit problemen gehad heb met smalle weggetjes en een dam op rijden met een lange machine/tank achter een flinke trekker of 2 platte wagens. En smalle weggetjes met zachte bermen hebben we hier genoeg.

Als hekken kromtrekken ligt dat aan hoe ze gemaakt zijn. Hebben hier hekken van 15 jaar staan en nog steeds recht. Zijn hekken van 3 meter. Onhandig zijn ze wel, hebben er geen wiel onder en moeten ze tillen met open/dicht draaien.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-18 10:21

Zolang de openingen tussen de spijlen groot genoeg is om een hoef door te laten kan die ook weer terug. En waarom zou bij een ijzeren hek het wel gevaarlijk zijn en bij een houten hek niet ??

Ik heb op mijn toenmalige wei ook een groot metalen hek gehad en dat was een onding puur vanwege het feit dat ie te groot was om makkelijk open te doen (4 meter). Dat had niets met metaal te maken want een groot houten hek gaat net zo zwaar worden.

Je kunt je afvragen waarom een breed hek 'nodig' is terwijl je voor jezelf (en paard) aan 1,20/1,50 genoeg hebt. Dan zou ik persoonlijk kiezen voor een smal hek en daarnaast (of op welke andere handige plek dan ook) een oplossing waarbij je snel/makkelijk een breder stuk open kunt maken om af en toe eens wat groot materieel door te laten.

Zelf heb ik tegenwoordig dit soort hekken; kunnen 'breed' open als het nodig is en smal als ik er alleen of met paard door moet.
https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/p ... -3-00.html

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-18 10:02

Bedankt voor de super tips. Het hek wordt niet breder dan 3M, met die breedte kunnen we namelijk nog net met auto en trailer erdoor om hooibaaltjes te lossen.
Verder hebben we voor het gewone onderhoud een minitractor en die heeft niet zoveel breedte nodig. Mocht er groot onderhoud nodig zijn, dan zou het mogelijk zijn om een stuk omheining tijdelijk weg te halen.
Aan ons grote weiland komt dus een nieuwe doorgang omdat het huidige hek van 3,5m gewoon te smal is voor de loonwerker om langs te kunnen met apparatuur, zeker gezien hij een soort gekke bocht moet maken vanaf de weg om daar te komen. Ik denk dat we die doorgang gaan verbreden tot 6m.

Het hek met 7 spijlen wat smaller is ad onderkant valt af, dat vind ik te gevaarlijk.
Het hek van dubbeldun vind ik niet zo mooi eigenlijk.
Ik neig nu meer naar dit: https://goo.gl/images/NvJghw

Een dubbel hek, beide stukken 1,5m, dan kan ik voor de gewone dagelijkse dingen 1 hek open maken (paard in en uit/mesten etc)

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Gegalvaniseerd/houten landhek veilige weide-afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 12:39

Is een mooi hek :j Past mooi in het landschap.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Gegalvaniseerd/houten landhek veilige weide-afsluiting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:14

Die paneelhekken zijn idd niet zo mooi (ze bestaan overigens ook in het groen :D ), maar ze zijn super degelijk/sterk.
Dat dubbele houten hek is landelijk/sfeervol. Persoonlijk zou ik er wel een wiel onder zetten; is een stuk lichter met open/dicht doen en scheelt in doorzakken :)