Één paard houden strafbaar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:07

Maureen_M schreef:
DiantaM schreef:

Ja het is wel heel erg als een paard alleen is. Het is een kuddedier.


Tja er was geen andere optie. Het was weliswaar maar van korte duur maar toch heb ik geen verschil aan haar gemerkt.

En hoe zit het dan met die groep paarden wat zich in groepen of kuddes niet prettig voelt? die om de week weer een been half open hebben liggen omdat ze verstoten worden.

Er zijn altijd andere opties. Inclusief " geen paard houden".

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Re: Één paard houden strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 14:51

@Kuggur, maar dan veranderd de aard van het paard toch niet.

ik ben ook geen voorstander van een paard alleen houden, 1 paard is geen paard

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Één paard houden strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:08

Nee vind niet dat een paard/pony alleen kan...op mijn vorige stal stond mijn shet samen met een ijslander van toen 22 jaar. Ik merkte aan mijn shet dat ze toch wel een maatje zocht om te spelen. Aangezien de ijslander niet echt speelde. Dus ik heb er speciaal voor mijn shetlander een welsh A veulen bij gekocht. Nu zijn mijn shet en welsh verhuist van stal bijna 3 jaar geleden. Staan snachts samen op stal en kunnen het super vinden..

Mijn shet bloeide ook helemaal op toen mijn welsh er bij kwam. Echt heel veel verschil.

Dus nogmaals nee niet een paard/pony alleen zetten. Zou haast strafbaar moeten worden...

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re: Één paard houden strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:14

wie durft om zijn / haar pony of paard bij onze merrie in het land te zetten?
ze duld geen soort genoot bij haar in het land en ook niet naast als ze elkaar kunnen ruiken met een draad tussen.
ze blijft jagen tot deze weg is uit het land, en maakt draad kapot om dan ook weg te jagen.
en als er een naast haar op stal staat, zal ze net zo lang trappen to schot er uit is.

dus ik vind niet een regel moeten hebben dat ze met een soort genoot samen moeten staan.
geloof dat deze dan bij sommige geen leven meer hebben.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:48

loes-freke schreef:
wie durft om zijn / haar pony of paard bij onze merrie in het land te zetten?
ze duld geen soort genoot bij haar in het land en ook niet naast als ze elkaar kunnen ruiken met een draad tussen.
ze blijft jagen tot deze weg is uit het land, en maakt draad kapot om dan ook weg te jagen.
en als er een naast haar op stal staat, zal ze net zo lang trappen to schot er uit is.

dus ik vind niet een regel moeten hebben dat ze met een soort genoot samen moeten staan.
geloof dat deze dan bij sommige geen leven meer hebben.

Dan zet je er toch zo'n klap stroom op dat ze zich wel twee keer bedenkt voor ze de boel vernielt?
Hier ook een die bij zijn oude eigenaren echt niet achter stroom te houden was, echt niet.
Hier probeert ie het niet eens..zo slim is ie wel.

Dit klinkt als een totaal sociaal gestoord paard. Maar vaak heeft het ook met dominatie en onbegrip te maken.
Een juist maatje vinden is dan belangrijker dan zomaar een maatje.

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:55

Sunnda schreef:
loes-freke schreef:
wie durft om zijn / haar pony of paard bij onze merrie in het land te zetten?
ze duld geen soort genoot bij haar in het land en ook niet naast als ze elkaar kunnen ruiken met een draad tussen.
ze blijft jagen tot deze weg is uit het land, en maakt draad kapot om dan ook weg te jagen.
en als er een naast haar op stal staat, zal ze net zo lang trappen to schot er uit is.

dus ik vind niet een regel moeten hebben dat ze met een soort genoot samen moeten staan.
geloof dat deze dan bij sommige geen leven meer hebben.

Dan zet je er toch zo'n klap stroom op dat ze zich wel twee keer bedenkt voor ze de boel vernielt?
Hier ook een die bij zijn oude eigenaren echt niet achter stroom te houden was, echt niet.
Hier probeert ie het niet eens..zo slim is ie wel.

Dit klinkt als een totaal sociaal gestoord paard. Maar vaak heeft het ook met dominatie en onbegrip te maken.
Een juist maatje vinden is dan belangrijker dan zomaar een maatje.


Hoeveel paarden moet je kopen om uit te proberen.
Bij geen klik weer verkopen.
Dat is paard vriendelijk.
Sorry deze merrie is op haar rust als ze alleen is.
En gaat super ze ziet de andere wel en heeft ook wel contact, onder het zadel is ze super braaf onder het zadel.
Maar los deert ze geen ander.
Je heb ook mensen die graag liever alleen zijn in hun vrije tijd.
Wat er gebeurd is weten we niet komt uit de handel.
Laat ze haar maar mooi genieten van haar rust.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Één paard houden strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:02

Zie ook reacties met dat een paard die zich niet goed in de kudde voelt niet gesocialeerd is?

Mijn paard heeft van 1 jarige tot 3 jarige in een wei gestaan met een flinke kudde andere jaarlingers en senioren. Maar zodra ik hem in een grote groep buiten zet komt hij bij het hek ijsberen en steigeren. Staat hij met 1 ander paard samen of alleen is er niks aan de hand en is hij 100x meer op zijn gemak. Denk ook wel dat het aan je paard ligt. Want neem aan dat als hij dik 2 jaar in grote kudde heeft gestaan en daarna van 3 tot 5 in een kleinere kudde dat hij wel gesocialeerd is?

Inmiddels is hij van mij en staat hij met 1 ander paard in de wei en nu gaat hij ook graag de wei op. Zodra er meer in de wei staan krijg ik hem er niet eens in :')

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:19

Kuggur schreef:
Er zijn altijd andere opties. Inclusief " geen paard houden".


:')

Domme reactie zeg. Laten we dan met heel Holland alle 'alleenstaande' paarden per direct in de verkoop zetten. Wie weet waar ze dan terecht komen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 19:45

Maureen_M schreef:
Kuggur schreef:
Er zijn altijd andere opties. Inclusief " geen paard houden".


:')

Domme reactie zeg. Laten we dan met heel Holland alle 'alleenstaande' paarden per direct in de verkoop zetten. Wie weet waar ze dan terecht komen.

Misschien wel bij iemand die wel soortgenoten kan bieden?? +:)+

Ik vind het altijd bijzonder dat mensen in zulke topics altijd de uitzonderingen gaan benoemen.

Mijn ervaring is dat het bij zo'n 75 procent van de niet-sociale paarden vooral tussen de oren van de eigenaar zit. En 25% heeft echt moeite met andere paarden.

Wij gooiden hier de paarden gewoon in het land met elkaar (ruinen en merries apart) en natuurlijk hielden we het wel een beetje in de gaten want oude eigenaren hielden weleens gruwel verhalen op alsof hun paard een pittbull in paardenvermomming is, maar in 98% vallen er wat klappen en na een paar dagen is het wel klaar.
Voordeel is dat we meer dan genoeg hecaters hadden waardoor ze elkaar kunnen ontlopen en zelf groepjes vormen en degene die echt niet willen zie je aan de rand gaan grazen in hun uppie. Prima, ze hebben in ieder geval keus en ze vonden vanzelf wel eentje met wie ze konden kroelen.

Maar het is net als bij mensen. Dat je mensen hebt die introvert zijn en graag op zichzelf wil niet zeggen dat ze helemaal geen behoefte hebben aan contacten.
Die pony's hier op de dijken die alleen staan ter vermaak van de kleinkinderen moeten ze gewoon verbieden.

fierefluiter
Berichten: 199
Geregistreerd: 03-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 20:05

Ibbel schreef:
Het blijft grappig dat honden ook roedeldieren zijn, maar het houden van één hond prima geaccepteerd wordt 'omdat de mens voldoende aandacht/liefde geeft'.
En zo groot is het verschil tussen een erfhond die niet binnen komt en een paard aan huis waar continu volk op het erf is dan ook weer niet om dat verschil in opvatting helemaal te verklaren :D

On topic: het houden van één paard is niet strafbaar. Het houden van één paard 24/7 in een stal is zelfs niet strafbaar.



Een hond is een compleet ander dier. Het is geen kuddedier en voor de hond is het baasje het belangrijkste dat er bestaat. Voor een paard is dat niet zo. Of een hond een roedeldier is zijn de meningen over verdeeld. Maar goed, voor zover ik weet zijn er geen wetten dat je paard niet alleen mag staan.

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Re: Één paard houden strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:05

Kan gerust die 1ne merrie bij mij 10 andere ponys zetten.
Alleen de 10 andere zijn rap door draad en heen zo op gejaagd worden ze.
Nee zij blijft liefst alleen in het land.
Dan blijft ze ook gewoon rustig grazen ipv rezen tot andere er uit zijn.

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:25

Ik kan het zo snel niet vinden, maar het staat me bij dat het niet gaat dat paarden bij elkaar in de wei of stal staan, maar dat ze contact hebben met andere paarden of andere paarden zien. Bijvoorbeeld hengsten in een naastgelegen weiland of vanuit de stal. Daarmee bedoel ik niet dat het zo in de Nederlandse wet staat, maar wel in het advies bij paarden houden.

Hier een leuk voorbeeld van een inrichting van een wat socialere stal:

http://www.pferderevue.at/?id=2500%2C55 ... aW50PTE%3D

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:32

Mijn merrie is ook een secreet en gelukkig heb ik de jackpot gewonnen met de shet die ik nu heb. Ze kan niet met maar ok niet meer zonder. Daarnaast nogmaals; je hebt alleen (afgezonderd, niemand in de buurt) en alleen (apart met draad ertussen). Dat eerst vind ik not done. Dat tweede is al zoveel verbetering. Wij hebben aparte paddocks (waar veel met 2 per paddock staan) maar al met al is het ondanks de draadjes 1 grote kudde. Een paard helemaal alleen zal nooit helemaal de rust kunnen vinden lijkt mij. De veiligheid van een kudde missen, dus altijd zelf op je hoede moeten zijn, is gewoon niet aardig. Mijn secreet is zoveel rustiger nu ze deel uit maakt van een grotere kudde ondanks de draadjes. Ook rustiger dan toen ze alleen met mijn shetje stond.

Het houdt die asociale paarden er altijd wel tussen zitten. Al denk ik dat bij bijna allemaal het gefixt of voorkomen had kunne worden Door een paard vanaf jong direct sociaal in een groep te zetten. En door genoeg ruimte te hebben in paddocs etc. Mijn merrie heeft lang als jonkie alleen gestaan helaas. Super zonde.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 09:43

Ik beschouw paarden die niet in een kudde kunnen staan zoals in verschillende van bovenstaande posts wordt gemeld als gestoord. Het is abnormaal gedrag dat is veroorzaakt door de manier waarop ze hun hele leven gehouden zijn. Niet andersom ( als in, ze worden zo gehouden omdat ze abnormaal gdrag vertonen)..

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:02

Dit werkt ook erg goed hoor. Een gezelschaap dat zijn paardenmaatje als paardasol gebruikt

Afbeelding


Het zijn echt hele hechte maatjes geworden. Als ik van stal weg ging bleef mijn paard maar himmiken en het schaap maar blaten.

Je moet alleen even zorgen voor een schaap-proof omheining!

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:06

Eens met Kuggur. En denk dat vaak zelfs nog hele grote stappen in de goede richting gezet kunnen worden, ondanks dat paarden soms zo gestoord doen. Het gedrag is een reactie ergens op. Van nature wil 99,99% van de paarden heel graag bij een kudde horen.

Ik heb ook zo'n ramp gehad die nergens bij kon :). Jagen tot de rest er bij neerviel (en doorgaan). Bij jonge paarden, bij oudere paarden, bij sterke paarden in de kracht van hun leven. Hij ging maar door.

Toen gecastreerd en even uit gaan testen bij wie hij wel kon staan (hadden daar toen mogelijkheid voor). Daar bleek dat hij helemaal niet zo contact gestoord was! Hij vindt/vond het zelfs heel erg leuk en vindt het afschuwelijk om alleen te staan. Het geeft hem onwijs veel rust om bij andere paarden te zijn.
Nog altijd moet hij wel met wat frisse paarden staan, oudjes jaagt ie nog steeds weg.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 10:08

(mijn paarden staan niet alleen overigens maar in koppels van 2 of 3, en de hond heeft een hele boerderij voor zichzelf en mag ook binnen op de bank kroelen)
maar ik word wel een beetje moe van dat hele 'maar paarden/honden stammen af van... dus ...'
als wij mensen af stammen van apen betekent dat toch ook niet dat we in een boom in een oerwoud moetten gaan wonen? er is allicht een verschil tussen micro en macro evolutie, maar de enige echte wilde paarden missen toch ook een gen ofzo tov onze gedomestiseerde paarden. en hond stamt af van een wolf maar een maar dat maakt een hond toch nog niet gelijk aan een wolf?

alle 'regels' mbt tot paarden houden zijn nu nog richtlijnen afkomstig van sectorraad paarden.
hengsten worden (bij hengstenhouder) vaak gehouden met een klein gat in de wanden dat ze wel neuscontact kunnen maken met de buurman, zonder deze te zien. en als ze nog meer geluk hebben hebben ze een overbuurman die ze kunnen zien. in principe voldoen ze daarmee aan de eis sociaal contact zonder verrekijker. als er (meestal swinters) geen merries op het terein zijn van de hengstenhouder gaan ze vaak een x aantal uur naar buiten. ze zijn dan over het algemeen zo mak als lammetjes.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Één paard houden strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:10

Mijn twee fjordjes zijn dolblij met elkaar, spelen, kroelen, stoeien. Ze staan 24/7 buiten bij mij thuis en nu ik zie hoe ze de hele dag met elkaar omgaan zet ik ze nooit meer apart.
Sterker nog, ik voel mij soms schuldig dat ik ze geen kudde kan bieden. Sinds kort staat er bij de buren 2 shetjes. Mijn fjordjes staan vaak naast het hek en proberen contact te maken, wat deels lukt (met kale koppies door het schuren langs het hek tot gevolg).
Wat mij ook opvalt is dat ze vaak naast elkaar als groep gaan staan, met het hek ertussen en dan gaan er vaak 2 of 3 echt liggen slapen. Ze zoeken elkaar dus bewust op.

Ik rijd vaak tochten met een groep paarden, soms met overnachting. Ook hier valt mij op hoe snel paarden elkaar leren kennen en elkaar accepteren. En dan ook probleemloos met elkaar in weiland of paddock samen kunnen.

Mijn ogen zijn dus echt wel geopend door paardengedrag te bestuderen.
Mijn fjordjes kunnen denk ik ook wel alleen staan, maar ik pak ze daarmee echt een stuk levensgeluk af. Maar dat zie je pas als ze samen staan.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 15:17

Kuggur schreef:
Ik beschouw paarden die niet in een kudde kunnen staan zoals in verschillende van bovenstaande posts wordt gemeld als gestoord. Het is abnormaal gedrag dat is veroorzaakt door de manier waarop ze hun hele leven gehouden zijn. Niet andersom ( als in, ze worden zo gehouden omdat ze abnormaal gdrag vertonen)..


Gestoord is dan wel beetje heftig niet? Mijn paard is geboren in een groep van 15 paarden (ruinen en merries door elkaar) daar heeft hij gestaan tot hij afgespeend werd. Daarna is hij tot 3 jarige leeftijd in een wei gegaan met jaarlingen, twenters en oudere paarden. Waar hij zich prima vermaakt heeft. Toen hij terug kwam om in te rijden en weer naar stal te komen kwam hij weer in de kudde van 15 en daar begon hij bij het hek te ijsberen? Af en toe wat grazen maar zodra er iemand een paard uit de wei kwam halen stond hij klaar om eruit te gaan. Daarna kwam er een aparte ruinen en merrie groep en een wei met de veulens en moeders. Hij heeft in alle 3 gestaan en bij alle 3 stond hij bij het hek te ijsberen. Nu staat hij alweer 2 jaar op de nieuwe plek met 1 andere merrie in de wei samen en ijsbeert hij niet meer en staat hij relaxt te eten.
Ook hier op de nieuwe plek mogelijkheid om hem bij meerdere verschillende nieuwe paarden te zetten en weer gaat hij ijsberen en is hij niet relaxt.

We hebben veel geprobeerd en zeker niet gelijk uit de wei gehaald omdat hij ijsbeert. Maar toch is hij het relaxte met 1 ander paard en dat kan ieder paard zijn als het er maar 1 is en niet meer.

Heb ik dan mijn paard zo gestoord opgevoed? En wat heb ik dan fout gedaan als ik vragen mag?

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 18:31

pjotrg schreef:
Dit werkt ook erg goed hoor. Een gezelschaap dat zijn paardenmaatje als paardasol gebruikt

[ [url=m/CSX6ac.jpg]Afbeelding[/url] ]


Het zijn echt hele hechte maatjes geworden. Als ik van stal weg ging bleef mijn paard maar himmiken en het schaap maar blaten.

Je moet alleen even zorgen voor een schaap-proof omheining!


Wat is de reden dat er niet meer paarden en schapen bij staan?

Als ik het goed begrijp staat er nu een paard met een schaap, terwijl dit beide dieren zijn die met soortgenoten horen. Een schaap kan nooit een soortgenoot vervangen ;)

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Re: Één paard houden strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:29

Simpel. Ik had één paard en dat stond op een stal in Stompwijk. Toen we naar Frankrijk verhuisden (ongeveer 11 jaar geleden) had ik geen reden om een tweede paard te hebben. Ik heb dus een drachtig ooi gekocht. Junkie (en het schaap) waren heel snel dikke vriendjes en toen het ooi lammetjes kreeg ontpopte "oom" Junkie zich als een ware stiefvader.

Een paar jaar later, toen mijn dochter ook goed genoeg kon rijden hebben we een tweede paard gekocht (zijn halfbroer) en zijn de schapen verkocht.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 09:40

Ibbel schreef:
Het blijft grappig dat honden ook roedeldieren zijn, maar het houden van één hond prima geaccepteerd wordt 'omdat de mens voldoende aandacht/liefde geeft'.
En zo groot is het verschil tussen een erfhond die niet binnen komt en een paard aan huis waar continu volk op het erf is dan ook weer niet om dat verschil in opvatting helemaal te verklaren :D

On topic: het houden van één paard is niet strafbaar. Het houden van één paard 24/7 in een stal is zelfs niet strafbaar.


Ik vind één hond houden ook echt geen doen, tenzij dat die hond veel contact heeft met andere honden. Maar dan nog, als ik zie hoeveel steun, liefde en plezier ze hier aan elkaar hebben ben ik blij dat ik er niet maar één heb. :j

Met paarden net zo, ik heb er twee, en dit zijn mijn laatste paarden. Ik heb dan ook met mezelf afgesproken dat als ik één moeten laten inslapen, ik de ander ook laat inslapen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:45

bettyvn schreef:
(mijn paarden staan niet alleen overigens maar in koppels van 2 of 3, en de hond heeft een hele boerderij voor zichzelf en mag ook binnen op de bank kroelen)
maar ik word wel een beetje moe van dat hele 'maar paarden/honden stammen af van... dus ...'
als wij mensen af stammen van apen betekent dat toch ook niet dat we in een boom in een oerwoud moetten gaan wonen? er is allicht een verschil tussen micro en macro evolutie, maar de enige echte wilde paarden missen toch ook een gen ofzo tov onze gedomestiseerde paarden. en hond stamt af van een wolf maar een maar dat maakt een hond toch nog niet gelijk aan een wolf?

alle 'regels' mbt tot paarden houden zijn nu nog richtlijnen afkomstig van sectorraad paarden.
hengsten worden (bij hengstenhouder) vaak gehouden met een klein gat in de wanden dat ze wel neuscontact kunnen maken met de buurman, zonder deze te zien. en als ze nog meer geluk hebben hebben ze een overbuurman die ze kunnen zien. in principe voldoen ze daarmee aan de eis sociaal contact zonder verrekijker. als er (meestal swinters) geen merries op het terein zijn van de hengstenhouder gaan ze vaak een x aantal uur naar buiten. ze zijn dan over het algemeen zo mak als lammetjes.

Goede vergelijking hoor...
Vandaar dat er heden ten dage zoveel mensen voor kiezen om alleen op een onbewoond eiland te wonen denk.

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 15:35

Ik wil dit topic weer even omhoog gooien, is het inmiddels al strafbaar?

beert
Berichten: 2419
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Één paard houden strafbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 21:30

Nee.