Toplaag rijbak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsi
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-09-17

Toplaag rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 19:55

Hoi,

Kortgeleden hebben we een (deel van) de rijbak aangelegd. We zitten op kleigrond en hebben dat afgegraven. Vervolgens zijn er sleuven gegraven en ligt er nu om de 3 meter drainagebuis. Daarop is ongeveer 30cm drainagezand gegaan. Zoals verwacht is alleen het drainagezand niet voldoende omdat de bak nu enorm mul is. We zijn nu aan het onderzoeken welke toplaag er op zou moeten.
Ik heb al veel topics gelezen en heb het idee dat een toplaag van b.v. M3c zand van ongeveer 15cm een goede optie zou zijn. Wel twijfel ik of er eventueel nog vezels o.i.d. door moeten om meer stevigheid te creƫren en vraag ik me af of je de toplaag gewoon bovenop het drainagezand kunt storten of moet er eerst nog doek tussen?

Zou alleen vezels/vlokken mengen door het drainagezand ook een optie zijn?

Voordat we de toplaag daadwerkelijk gaan aanbrengen (en daar geld aan uitgaan geven) wil ik er graag zeker van zijn dat de bak daarna ook goed te rijden is daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van andere mensen die een soortgelijke opbouw van de bak hebben.

Alvast bedankt voor de reacties!

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Toplaag rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:59

Heb je er geen steengruis laag in dan?

Als je zand op het drainage zand gaat leggen zou ik er zeker doek tussen doen, anders mengt het gewoon.

Ilsi
Berichten: 2
Geregistreerd: 22-09-17

Re: Toplaag rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-18 20:09

Er ligt geen steengruis in.

Mijn idee was inderdaad ook dat de zandlagen gaan mengen als er niets tussen ligt maar maak uit andere topics niet op dat er altijd doek tussen gelegd word.

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Toplaag rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:17

Hier doen ze meestal eerst een laag grof grind (drain rock) dan steengruis, doek, dan zand erop. Kan ook zonder doek maar je basis moet dan echt goed hard aangestampt zijn