Waar rekening bij houden met huur weide?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 19:40

Hoi,


Ik heb na lang zoeken een huurweide op het oog *\o/* Nu ben ik mij aan het oriënteren wat er verder allemaal bij komt kijken.

Het terrein is incl:
- 5 stallen
- kleine overdekte hooi opslag
- zadelkamer
- klein weiland
- rijbak
- pad wat als uitloop gebruikt mag worden maar waar wel recht van overpad over is voor de eigenaar van het land (hij is akkoord dat het als uitloop gebruikt mag worden als hij de paarden de rijbak in kan sturen zodat hij er langs kan)


Omdat het een perceel betreft met 5 stallen en ik zelf maar 2,5 pony heb (1 shetje :+ ) wil ik graag 3 stallen verhuren (eigenaar van de weide is hier akkoord mee!).
De verdere opzet zal worden dat de paarden 24/7 buiten lopen, de stallen dienen als schuilstal en wanneer er brok gevoerd wordt.

- Mestafvoer kan geregeld worden met de eigenaar die tevens koeienboer is.
- Mestonderzoeken voor de paarden voor ik zelf uit en zal ik een kleine vergoeding voor rekenen (welke aanzienlijk minder is dan de DA's in de omgeving rekenen) aan huurders.
- voeren wordt onbeperkt (2 soorten hooi en stro)
- brok dient zelf ingekocht te worden en klaar gezet voor de voerbeurt (1x per dag)
- weidegang wordt beperkt aangeboden. Mede door snel dik wordende paarden en paarden die HB/IR gevoelig zijn ook een kans te geven. Onbeperkt is er arm hooi beschikbaar.


Op mijn huidige stalling doe ik al veel aan de omheining/zelf hooinetten aanschaffen en nadenken over hoe hun plek zo fijn mogelijk zou kunnen zijn :) Ik hoop dit voort te kunnen zetten op mijn eigen plek maar ben bang dat ik bepaalde dingen ga vergeten. Onder de bokkers zijn er wellicht mensen met meer ervaring.

Brandlos :D

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3


Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:43

Weidegang beperkt? Waar laat je de paarden dan? Maak je nog een paddock?

Hoe zit het met je watervoorziening en opslag van spullen?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 19:45

Dayanaera schreef:
Weidegang beperkt? Waar laat je de paarden dan? Op stal?


Op een uitloop die voor de stallen langs loopt en naar de bak toe gaat. Dit is een pad van minimaal 6 bij 40, afhankelijk of er achter in de bak ook een opening zit kan dit 6 bij 80 worden. De paarden kunnen ook 24/7 de bak in (tenzij er iemand wil rijden dan moeten ze er even uit).

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Lynn_Nikita

Berichten: 25448
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:51

Dus 5 paarden op een bak en een pad. Wordt krap hoor. Niet echt onmogelijk maar ook niet super wenselijk voor de meesten. Hoe groot is de wei?

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 20:42

Lynn_Nikita schreef:
Dus 5 paarden op een bak en een pad. Wordt krap hoor. Niet echt onmogelijk maar ook niet super wenselijk voor de meesten. Hoe groot is de wei?


Het pad sluit aan op de bak.
Op en paddockparadise is een track ook 4 tot 6m breed. Daar lopen vaak meer paarden op. De bak is 20*40. Ik wil er naar streven dat het pad 80m lang wordt ipv 40 en dat de bak op 2 punten open staat zodat ze rond kunnen.

De weide ben ik nog voor in overleg hoe groot (in eerste instantie zit er te weinig bij, als dat zo blijft zal de weidegang beperkt worden tot een paar uur, en kunnen ook als ze op de wei staan naar de bak/pad/stallen.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:47

Ik heb pensionklanten gehad en mijn tip is dan ook: Begin er gewoon niet aan :')

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:54

Een track van een PP is wel wat langer dan 80 meter.
Eerder 500-1000 meter (loopt ook rond) en hebben ze meerdere paddocks ter beschikking.
Juist om op meerdere plekken te kunnen voeren en zodat paarden elkaar uit de weg kunnen gaan.

Als een paard 1 de gang in jaagt, dan kan deze (aan het einde/begin) geen kant op.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:58

Gezien je ruimte zou ik hooguit een box verhuren maar beter helemaal niet. De ruimte die je hebt is met droog weer nog wel te doen al is vijf dan al te krap. Wil iemand rijden moeten er vier dieren op een pad van vier bij veertig staan. Maar bij regen ga je het met wat je zelf hebt al niet goedhouden kwa blubber.

Daarnaast heb je een kleine overdekte hooiopslag. Voor vijf dieren heb je een fikse opslag nodig of je moet iedere week laten aanvoeren. Mest van vijf paarden wegwerken is een hele flinke bult ook.

Kortom met hooguit een pensionklant is het net te doen al is dat al krapjes of je moet alleen maximaal a ponys willen houden

Ik heb ervaring met paard op een toegangspad houden. Mijn tinker en een pony erbij was meer dan genoeg en pad was zeker 200 m lang maar mogelijk zelfs langer
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-03-18 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:59

Libera schreef:
Ik heb pensionklanten gehad en mijn tip is dan ook: Begin er gewoon niet aan :')

Dit. Gebruik die twee stallen die je over houdt om ze vol met hooi te proppen zodat je niet elke maand ruwvoer hoeft te kopen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 21:03

Brainless schreef:
Een track van een PP is wel wat langer dan 80 meter.
Eerder 500-1000 meter (loopt ook rond) en hebben ze meerdere paddocks ter beschikking.
Juist om op meerdere plekken te kunnen voeren en zodat paarden elkaar uit de weg kunnen gaan.

Als een paard 1 de gang in jaagt, dan kan deze (aan het einde/begin) geen kant op.



Ik ben bekend met het principe. Mijn paarden staan nu ook op een stuk van 6 bij 35 (incl zand paddock) met zn 3en, dit gaat ook prima. Ik zie dus geen probleem van een pad van 6 bij 80 met aansluitend een rijbak.
De paarden die er komen te staan zijn sowieso voor de helft koudbloeden (mijn eigen paarden), de andere helft is afwachten natuurlijk maar zijn verschillende mensen met koudbloed die zo’n plek zoeken voor hun paard.

Als de weide open gaat wordt het pad verlengd tot het stuk waar ze de wei in gaan.

Maar daar over gaat dit topic niet, ik wil graag weten of ik nog dingen over het hoofd zie.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:04

Ik zou ook niet nog een pensionklant aannemen.
Je pad kan ook door de boer afgesloten worden als hij er overheen moet, geen idee hoeveel land er aan de andere kant ligt maar dit zou best irritant kunnen worden bij mest uitrijden, kuilen/hooien ed.
Gebruik je extra stallen lekker als extra opslag/zadelkamer. :+

Hoeveel land hebt je? Zou je niet daarop 2 pony’s/paarden 24/7 kunnen houden die er wel tegen kunnen als je het voor de extra hulp/geld graag wilt?
Laatst bijgewerkt door cobiie op 16-03-18 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:05

Waar ga je je hooi laten en wat doe je als je leverancier door zijn voorraad heen is?

Het handigste (en vaak ook goedkoopste) is om in één keer hooi voor een heel jaar in te kopen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Brainless

Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:06

Maar je weet nooit hoe een paard is binnen jouw kudde.
Niet elk paard is easy going en dat kan ook zeker veranderen als hij bij anderen komt te staan.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:07

Ok als je de praktische maar erg belangrijke zaken niet wil horen,

Verder wie zorgt voor het goed houden van het gras, bemesting? Waar is de mest opslag? Je heining en stroom moet geregeld worden, hoe ga je de bak slepen. Waar sla je brok op en waar moeten anderen die neerzetten. Hoe sla je voldoende stro en hooi op voor minstens een week. Waar laat je spullen van jou en anderen. Hoe wil je het doen als iemand rijdt maar de eigenaar moet erdoor? Is er water en stroompunt of moet je met accus en een put werken? Enz

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 21:12

karuna schreef:
Gezien je ruimte zou ik hooguit een box verhuren maar beter helemaal niet. De ruimte die je hebt is met droog weer nog wel te doen al is vijf dan al te krap. Wil iemand rijden moeten er vier dieren op een pad van vier bij veertig staan. Maar bij regen ga je het met wat je zelf hebt al niet goedhouden kwa blubber.

Daarnaast heb je een kleine overdekte hooiopslag. Voor vijf dieren heb je een fikse opslag nodig of je moet iedere week laten aanvoeren. Mest van vijf paarden wegwerken is een hele flinke bult ook.

Kortom met hooguit een pensionklant is het net te doen al is dat al krapjes of je moet alleen maximaal a ponys willen houden

Ik heb ervaring met paard op een toegangspad houden. Mijn tinker en een pony erbij was meer dan genoeg en pad was zeker 200 m lang maar mogelijk zelfs langer



Een grootdeel van het pad is verhard, andere deel wordt nog half verhard (welk materiaal is nog niet bekend) zodat het geen blubber wordt. Uiteraard is hier wel over nagedacht.


Mijn hooileverancier kan met regelmaat leveren, de minimale afneemhoeveelheid om te bezorgen kan ik wel kwijt.


Ik kan een optie op het stuk nemen voor 2 stallen, maar dan verhuurt de eigenaar de andere 3 stallen zelf (en dan met dezelfde hooiopslag die dan gedeeld moet worden met 3 anderen). Vandaar dat ik alles wil huren en er 1 geheel van wil maken. Alles huren en maar 3 paarden op zetten is niet te betalen
Een stuk grond met stallen en rijbak zijn zeer zeldzaam in mijn omgeving, net als pensionsstallen met 24/7 buiten mogelijkheid.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-18 21:20

karuna schreef:
Ok als je de praktische maar erg belangrijke zaken niet wil horen,

Verder wie zorgt voor het goed houden van het gras, bemesting? Waar is de mest opslag? Je heining en stroom moet geregeld worden, hoe ga je de bak slepen. Waar sla je brok op en waar moeten anderen die neerzetten. Hoe sla je voldoende stro en hooi op voor minstens een week. Waar laat je spullen van jou en anderen. Hoe wil je het doen als iemand rijdt maar de eigenaar moet erdoor? Is er water en stroompunt of moet je met accus en een put werken? Enz



- Weide onderhoud willen wij zelf of met hulp van de eigenaar gaan doen (hij beschikt over traktor etc)
- mest wordt op de aanwezige mesthoop gedaan en opgehaald door de eigenaar.
- omheining is er al voor 90%, dat is van hout. Er moet nog een deel met stroom afgezet worden, ook het hout zet ik stroomdraad boven en onder.
- bak kan ik slepen met mijn kruising tinker
- brok in dichte voertonnen in de zadelkamer, bakjes voor de voerbeurt in het stalpad in de stallen (afgesloten voor de paarden uiteraard)
- ik heb berekend dat ik voor 2/3 pony’s 2 maanden stro/hooi kan opslaan.
- er is een grote zadelkamer aanwezig
- als er iemand wil rijden en de eigenaar moet er door dan kunnen de paarden in het land.
- water en electra is aanwezig. Automatische drinkbakken en een kraan. Er is al een stroomapparaat op netstroom aanwezig.

Falco ~ Puck ~ Nyomi <3

Miran

Berichten: 4450
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:25

Wij hebben een redelijk vergelijkbare constructie, ik huur samen met een vriendin 6 boxen, gebruiken er samen vier en verhuren er nog 2, alles doen we met elkaar met beurten.

Wat dingen die wij in de loop van de jaren tegen zijn gekomen:
- wat als er eentje apart moet voor even (roesje tandarts bijv) of langer (blessure)
- paarden met heel verschillende voerbehoefte
- toegankelijkheid terrein voor groot verkeer, hooileverancier en mestafvoer
- plek voor meerdere trailers
- water bij vorst, gladheid
- afsluiten kostbare spullen
- toezicht
- wat als huurder er anders in blijkt te staan dam eerder afgesproken, tot hoe ver ga je?
- verlichting
- als je geen sainitair of opgestrooide stallen hebt, op een emmer plassen?
- stalgeld, wat betaal je ervan, wat als investeringen hoger blijken te zijn?
- goede afspraken over werkverdeling dagelijkse verzorging EN grotere klussen
- meenemen honden, kleine kinderen, vriendinnetjes etc
- planning met lessen etc
- wie wil je wel of niet op je erf, ook bijv smid of instructeurs
Laatst bijgewerkt door Miran op 16-03-18 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

cobiie

Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 21:26

Ik neem aan dat je hooi wil aanbieden aan je paarden op het pad, door het in de bak te doen is natuurlijk slechter voor je bodem. Ga je op zo’n smal stuk met 5 dieren dan geen ruzie krijgen + kan de boer er nog doorheen met zijn materiaal?

[o]

Libera

Berichten: 3973
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 23:36

Zou de eigenaar lekker die andere stallen laten verhuren, dan is het ook niet jouw probleem als er niet, of te laat, betaald word.

Verder zou ik een betere manier vinden om de bak te slepen, zeker als ze er in staan moet dat toch wel dagelijks, beetje lastig als je je tinker ook mog eens wilt rijden oid. Plus dat het belachelijk veel tijd kost om dat met een paard te doen...

Volg ons project in Washington!
Van overwoekerde bende naar paarden paradijsje :D

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 01:06

cobiie schreef:
Ik neem aan dat je hooi wil aanbieden aan je paarden op het pad, door het in de bak te doen is natuurlijk slechter voor je bodem. Ga je op zo’n smal stuk met 5 dieren dan geen ruzie krijgen + kan de boer er nog doorheen met zijn materiaal?


Goed punt.

koeien op de weg...

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 02:02

Ik snap ts wel dat ze het zelf wil gaan doen, zoals de eerste reactie "geen klanten" zegt genoeg.. overal op pensionplekken is er wel wat, zet een paar vrouwen met paarden bij elkaar en er komt ooit wel een keer een discussie. Je moet afwegen of je zelf zin hebt in dat of dat je aankijkt hoe de landeigenaar het aanpakt, dat is eigenlijk de vraag.

Mocht je er voor kiezen het allemaal zelf te gaan doen, bedenk je dan goed in wie je "aanneemt" als klant, en wie er daadwerkelijk bereid is wat te doen, als het er op aankomt heeft niemand zin om met bijv. -5 in de natte sneeuw of striemende regen drollen van 5 paarden te staan scheppen in het donker...

Heb ik er overheen gelezen, of staat nergens hoeveel m2 grond je hebt, want daar staat of valt in mijn optiek het aantal paarden toch echt wel mee.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

bartjeminoes

Berichten: 592
Geregistreerd: 02-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 02:07

Het klinkt allemaal heel leuk zo je eigen stekje. Maar aan de andere kant klinkt het ook alsof het 'het' toch niet is. Ik heb het idee dat je er net even te makkelijk over denkt dan het daadwerkelijk is. Om maar een voorbeeld te noemen over bijv. De bak slepen. Geloof me dat is 1x leuk misschien 2 maar dat ga je echt niet iedere keer doen. Wat een karwei zeg. Daarnaast is het qua ruimte ook heel heel beperkt. Ik weet niet waar en hoe je paarden nu staan maar als het daar goed te doen is zou ik toch verder kijken voor een andere plek dan deze.

En heel eerlijk ik zou als klant echt niet voor het rijden 4 paarden van een ander uit de bak willen halen en naar de wei/stal brengen. Niet uit luiheid maar dat is gewoon niet 'mijn taak' en het lijkt me niet ideaal. Daarnaast word er ook gemest in de bak en als je paarden en zoveel instaan denk ik dat je minder lang je bak netjes houd ook. Wat erg sunt is aanagezien je ruimte al zo krab is

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 07:16

Is het ver van je huis?
Want vergeet niet dat je al 3 x per dag erheen moet voor te voeren.
Ook als het nat en vries weer is.
Het kijkt allemaal leuk, maar valt vies tegen het verhuren.
Komt een hoop bij kijken voor jou.
Als jij door weer en wind erheen moet, zit de rest lekker binnen.
Ik heb het eerst ook gedaan, maar doe het nooit meer.
Wordt nog vaak gevraagd of ik plaats heb, en ja ik heb 2 stallen over.
Maar verhuren: nee. Terwijl ik de stallen en wei aan huis heb.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Waar rekening bij houden met huur weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:12

Ik heb ook weleens een zomerpensiongast en wat ik heb ervaren is dat je weer een dier erbij hebt waar je bij bent betrokken, ik vond het werk meevallen maar ik heb me wat zorgen extra gemaakt! Niet onderschatten dat gevoel van verantwoordelijkheid om nóg meer paardjes tevreden, gezond en gelukkig te houden.
Ik adverteer niet, als ik word gevraagd kan er eventueel ‘s zomers tegen een laag bedrag iemand zijn pony of paard bij mij in het land hebben.

Lieve Baska 4-5-1993 - 27-9-2021

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 08:36

Gefeliciteerd hoor!

Fijn dat je eindelijk wat gevonden hebt.

Qua praktische vragen, tsja, wij zijn destijds er gewoon mee begonnen met het idee dat het wel goed zou komen aangezien we ervaring genoeg hadden.

En het is ook goed gekomen. Veel dingen later aangepast omdat het idee leuk leek en de uitvoering minder was.

Maar zolang de paarden eten en drinken hebben komt de rest wel goed.

Wie doet het weide onderhoud, dat is wel van belang denk ik?

Mag ik vragen waar het is (mag per pb), gewoon uit interesse?

Edit : wij hebben geen pension klanten, dat scheelt natuurlijk...

~Turbohoof Solutions ~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 130 bezoekers