Paddock gedeeltelijk betegelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Paddock gedeeltelijk betegelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-18 20:01

Ik sta alweer bijna 3 jaar op een super de luxe plekje voor mezelf.
Nu heb ik 3 ruime weides en een kleine paddock.

Paddock is ongeveer 20x15 en lag speciaal zand in. Ik vond dit alleen te klein voor die 2 van mij.
En lopen ze in de winter dus in de paddock en op de grote achterste wei. Door dat ze de achterste wei kapot lopen in de winter is de blubber zich gaan mengen met het zand in de paddock. Resultaat nu ook een blubberige paddock en van het speciale zand is niets meer te zien.

Nu zat ik er aan te denken om de paddock te betegelen dat ze daar altijd droog hooi kunnen eten.

Nu kan ik waarschijnlijk aan die grote vierkante beton platen komen. Zou dat geschikt kunnen zijn?
En hoe zorg ik er voor dat het in de winter geen ijsbaan word?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paddock gedeeltelijk betegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:12

Als je Stelcon platen bedoelt dan moet je die omgekeerd neer leggen (onderkant boven). Die kans is het beton wat ruwer en dus minder glad. Ook heb je dan geen last van die metalen randen die wel eens scherp omhoog kunnen steken bij oudere platen.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paddock gedeeltelijk betegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:16

Ik heb zelf 200 vierkante meter betegeld (iets meer want hrb ook nog een pad naar achteren) en 600 vierkante meter leem. Word niet glad tenzij het echt ijzelt. Had egaler mogen zijn maar vind het ideaal.
Afbeelding

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paddock gedeeltelijk betegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:40

Is het niet een idee om het pad tussen de paddock en de wei te betegelen? Dan kun je de modder scheiden van het goede paddockzand. Zo'n heerlijk droge zandpaddock is toch wel heel erg fijn voor paarden, lekker in liggen en rollen bijvoorbeeld.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Paddock gedeeltelijk betegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 00:46

Ik heb jaren geleden betegeld met grinttegels. Uiteraard omgekeerd neergelegd. De truc is heel licht aflopend neer te leggen. Dan blijft er dus geen water staan, en met een dagelijkse veegbeurt blijft de boel dan min of meer droog wat ook helpt tegen het opvriezen. :)
Ik heb nooit glijpartijen gehad bij mij. :)

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paddock gedeeltelijk betegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 09:31

Wij hebben ook een stuk betegeld in de paddock zodat ze altijd droog kunnen staan eten. Maar wel speciaal met tegels zodat het niet zo snel glad kan worden. En verder goed schoonhouden de tegels, dus vaak even een bezem erover en geknoeid hooi weghalen.

Het is wel echt een uitkomst hoor, de paarden zijn er duidelijk erg blij mee en wij ook want ze staan niet meer in de blub.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 18:46

Het is een beetje moeilijk uitleggen.
Maar er is geen pad van de wei naar de paddock. De paddock loopt nu gewoon over in de wei.
Het is een L vorm. De korte kant is de paddock.

Het is gelukkig niet zo dat ze echt tot hun kogels of verder in de blub zakken. Het is gewoon nat met veel regen.

Ik bedoelde inderdaad stelcon platen wist alleen niet dat ze zo heette. De tip van ze onderste boven leggen omdat de onderkant ruwer is vind ik ook wel een hele goede.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paddock gedeeltelijk betegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 19:04

Gratis Stelconplaten is natuurlijk fijn, maar bedenk je wel dat de regen dan helemaal de grond niet meer in kan en die moet echt ergens naar toe. :)
Dus je zult ook iets van een sleuf/afvoer moeten maken en het naar één kant schuin af laten lopen.

Een andere optie is betonnen grasdallen neerleggen en die evt. vullen met grof drainage zand (al zou ik kijken of ze open kunnen blijven).

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-18 19:21

Gratis zal het helaas niet worden. Moet toch groot materiaal komen om het neer te kunnen leggen.
Naast de paddock liggen al van deze platen met putjes. Voor het water.

Als ik zo kijk zou 6 a 9 platen al genoeg moeten zijn om ze droog hooi te kunnen laten eten.
Hoop dan dat een put naast de paddock dan voldoende is om het water af te voeren.

Die betonnen grasdallen zien er ook wel interessant uit. Minder kans ook op glad worden in de winter.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Paddock gedeeltelijk betegelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:14

Dat ook én je kunt ze makkelijk zelf leggen zonder groot materieel.