Agrarische grond kopen tips gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ZiekieLove

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-05-09

Agrarische grond kopen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 21:08

Hoi bokkers!

Ik ben momenteel bezig met oriƫnteren omdat ik vandaag bij een perceel ben gaan kijken welke ik wellicht wil kopen.
Ik kon alleen maar oude topics vinden en van de info op internet snap ik niet alles dus wellicht is hier iemand die er wat verstand van heeft.

Het gaat om een nog niet omheind perceel van 2000m2, dit is een deel van een groter stuk van een hectare. Is van dezelfde eigenaar.
Ik heb het bestemmingsplan al opgevraagd en het heeft een agrarische bestemming.
Nu heb ik contact met de gemeente gehad maar daar is al 2 dagen niemand aanwezig die me antwoorden op mijn vragen kan geven (mag er een omheining gezet worden, mag ik een deel betegelen etc) deze dingen spelen natuurlijk mee in de beslissing om het wel of niet te kopen dus dat is even afwachten.

De dingen waar ik nu verder even niet zelf uit kom:
Kadaster inmeten, hoe werkt dit precies, ik neem aan dat dit verplicht is zodra ik een omheining ga plaatsen, er liggen namelijk 2 andere percelen langs. Wat gaat dit ongeveer kosten? Ik zie namelijk ergens als prijs inschrijving 55,- en meten 90,- maar kwam net ook een site tegen waar 450,- stond per perceelgrens?
Het lijkt mij dat de grenzen al ooit zijn bepaald aangezien het perceel ook een eigen nummer heeft en niet als onderdeel van het gehele perceel.

Ik las nog iets over een toeslag van 6% wat je over de vraagprijs betaald wat is dit en aan wie betaal je dit ?

Ik hoop dat mijn vragen duidelijj zijn en ik niet heel dom over kom :+

Bedankt alvast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:15

De tarieven die op de site van het kadaster staan kloppen. :j
Inmeten is wel nodig, omdat je het stuk als het ware loskoppelt.

De toeslag is belasting die je betaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:25

Op ruimtelijkeplannen.nl kan je vinden wat wel en niet mag op het perceel.
In principe is een tijdelijke omheining (zoals stroomdraad) eigenlijk altijd toegstaan en een houten omheining is bijna altijd een bouwwerk wat niet hoger mag zijn dan 100cm of helemaal niet mag. Betegelen of een stal mag bijna nooit. Agrarisch ben je niet met paarden, dag hoeft geen probleem te zijn, maar als je geen bouwvlak hebt op het perceel mag je niet verharden o.i.d. voor de paarden.

ZiekieLove

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Agrarische grond kopen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 21:37

Oke bedankt allebei! Op de site van het kadaster als ik dan goed kijk moet ik bij het tarief van 450,- per grens kijken? Dat houdt dus in minimaal 900,- met 2 aangrenzende percelen ?

Reriwi
Berichten: 2
Geregistreerd: 01-06-17
Woonplaats: Drenthe

Re: Agrarische grond kopen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:46

Bij het kadaster kun je een offerte opvragen zodat je weet wat het inmeten van het perceel kost. Voor zover ik weet betaal je per rechte lijn. Zit er een knik in de perceelsgrens dan betaal je daar ook extra voor. Ik raad je aan contact op te nemen met het kadaster zodat je precies weet waar je aan toe bent.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 21:50

Die 6% is overdracht belasting. Dat komt er bij elke transactie bovenop.
De prijzen van het kadaster kloppen.
Omheining zul je waarschijnlijk wel mogen plaatsen, maar dit kun je inzien bij de gemeente. Betegelen zal hoogstwaarschijnlijk niet mogen. Daarnaast is het belangrijk om te weten om wat voor een soort grond het gaat. Esgrond mag je bijv. niets mee, die is beschermd.

ZiekieLove

Berichten: 707
Geregistreerd: 22-05-09

Re: Agrarische grond kopen tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-18 22:42

Oke bedankt dan ga ik eerst eens de offerte aanvragen!

Zal de grond nog eens nakijken in het document maar heb iig geen esgrond zien staan.. wel handige info ook voor de toekomst, dankjewel!