TIPS Vliegen..., maar wat moet ik met mijn paard..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

TIPS Vliegen..., maar wat moet ik met mijn paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 12:48

Ik heb een lief paard, maar hij molt ongeveer alles waarmee ik hem los laat in de wei...

Ik wil graag toch iets voor hem regelen tegen de vliegen die van de zomer zullen komen.

Vliegendeken heb ik... maar die is binnen 5 min af en dan gaat hij er mee wandelen.
Halsters in de wei (ben ik helemaal geen voorstander van!) brak hij kapot of kreeg hij af.

Wat kan ik eventueel voor hem betekenen deze zomer?

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Re: TIPS Vliegen..., maar wat moet ik met mijn paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 12:51

Als hij echt alles kapot maakt dan zit er niks anders op dan vliegenspray denk ik?
Verveelt hij zich dat hij alles kapot maakt ?

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 12:55

xAnnouk schreef:
Als hij echt alles kapot maakt dan zit er niks anders op dan vliegenspray denk ik?
Verveelt hij zich dat hij alles kapot maakt ?


Hij staat 24/7 buiten te spelen met een merrie.
Zou niet weten of het door verveling komt...

Ik heb veerust... Maar dat helpt vaak te weinig of niet lang genoeg. Vooral omdat ik vaak savonds op stal ben heeft dit niet veel waarde?...

Nirvana_

Berichten: 3203
Geregistreerd: 23-01-09
Woonplaats: Arnhem

Re: TIPS Vliegen..., maar wat moet ik met mijn paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:02

Past het vliegendeken wel? Eerder een paard gezien die echt elk deken sloopte, af kreeg, etc. Totdat ze naar een Rambo geloof ik overgingen die een stuk beter lag. Geen idee of dat het is hoor. Maar hier zijn de paarden zichtbaar opgelucht met een vliegendeken op...

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:04

white_flame schreef:
xAnnouk schreef:
Als hij echt alles kapot maakt dan zit er niks anders op dan vliegenspray denk ik?
Verveelt hij zich dat hij alles kapot maakt ?


Hij staat 24/7 buiten te spelen met een merrie.
Zou niet weten of het door verveling komt...

Ik heb veerust... Maar dat helpt vaak te weinig of niet lang genoeg. Vooral omdat ik vaak savonds op stal ben heeft dit niet veel waarde?...

Zolang ze het verband niet leggen tussen masker oid en rust van plaagbeesten, zal dat gesloop wel blijven. Zorg voor een simpele oplossing (sprietjes aan halsband bv) en kom die omdoen als hij bij je komt met oogjes onder de vliegen en vraagt om jouw hulp. Meeste spray werkt inderdaad niet lang genoeg (en het is vaak behoorlijk troep ook nog) en zolang paard het nut er niet van inziet is het vervelend of speelgoed.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 13:05

Nirvana_ schreef:
Past het vliegendeken wel? Eerder een paard gezien die echt elk deken sloopte, af kreeg, etc. Totdat ze naar een Rambo geloof ik overgingen die een stuk beter lag. Geen idee of dat het is hoor. Maar hier zijn de paarden zichtbaar opgelucht met een vliegendeken op...


Ja ik vind het erg lastig. Heb er ook zn band omheen zitten etc. Heb wel de goede maat deken en hij ligt goed

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: TIPS Vliegen..., maar wat moet ik met mijn paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:43

Gaat het om gewone vliegen of steekvliegen? Ik heb hier in de zomer veel steekvliegen en het enige wat mijn paarden echt helpt is een schuilstal, daar staan ze op 'slechte' dagen de hele dag te schuilen tegen de dazen. Dus een schuilstal kan ik je van harte aanbevelen.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 13:44

GDG schreef:
Gaat het om gewone vliegen of steekvliegen? Ik heb hier in de zomer veel steekvliegen en het enige wat mijn paarden echt helpt is een schuilstal, daar staan ze op 'slechte' dagen de hele dag te schuilen tegen de dazen. Dus een schuilstal kan ik je van harte aanbevelen.


ze hebben een super luxe schuilstal
maar mijn pannekoek staat altijd buiten

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:53

white_flame schreef:
GDG schreef:
Gaat het om gewone vliegen of steekvliegen? Ik heb hier in de zomer veel steekvliegen en het enige wat mijn paarden echt helpt is een schuilstal, daar staan ze op 'slechte' dagen de hele dag te schuilen tegen de dazen. Dus een schuilstal kan ik je van harte aanbevelen.


ze hebben een super luxe schuilstal
maar mijn pannekoek staat altijd buiten

Oh := :7 . Dan zoekt ie het zelf maar uit }:) . Nee grapje, maar hoeveel last heeft hij er dan echt van? En gaat het om gewone vliegen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:54

Als je die stiften wilt gaan proberen zou ik echt geen dure kopen want hier hielp het helemaal niks.
Heb ook een vliegendeken geprobeerd maar met 20 paarden in de kudde die geen dekens dragen heeft deze het nog geen 2u volgehouden.
Vliegenspray is je beste optie, en zelfs dat helpt niet lang.
Die vliegenfranjes bestaan ook zonder halster maar dat lag hier ook heel snel af, vliegenmasker heeft het redelijk lang volgehouden wel trouwens. Maar uiteindelijk ook gesloopt :+ Maar was voor mij wel de moeite waard een nieuwe aan te schaffen om te laten slopen :P

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 13:55

white_flame schreef:
GDG schreef:


ze hebben een super luxe schuilstal
maar mijn pannekoek staat altijd buiten

Oh := :7 . Dan zoekt ie het zelf maar uit }:) . Nee grapje, maar hoeveel last heeft hij er dan echt van? En gaat het om gewone vliegen?


Ja echt he! Staat het te stormen, staat meneer buiten...
Dazen en vliegen, vooral in zijn ogen met de vliegen. Waardoor hij mega traan ogen krijgt.

Ook met rijden reageert hij heftig op dazen waardoor ik soms bijna vliegles krijg (daarom rij ik zo laat mogelijk in de zomer)

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 13:56

Granoek schreef:
Als je die stiften wilt gaan proberen zou ik echt geen dure kopen want hier hielp het helemaal niks.
Heb ook een vliegendeken geprobeerd maar met 20 paarden in de kudde die geen dekens dragen heeft deze het nog geen 2u volgehouden.
Vliegenspray is je beste optie, en zelfs dat helpt niet lang.
Die vliegenfranjes bestaan ook zonder halster maar dat lag hier ook heel snel af, vliegenmasker heeft het redelijk lang volgehouden wel trouwens. Maar uiteindelijk ook gesloopt :+ Maar was voor mij wel de moeite waard een nieuwe aan te schaffen om te laten slopen :P


En wat voor een heb je precies gehad?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: TIPS Vliegen..., maar wat moet ik met mijn paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:58


tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 13:59

white_flame schreef:
Ook met rijden reageert hij heftig op dazen waardoor ik soms bijna vliegles krijg (daarom rij ik zo laat mogelijk in de zomer)

Dazen worden actief door warmte, als je niet met vliegendeken (incl. hals) wil/kan rijden, dan is 's ochtens vroeg je beste optie en dan voor 9 uur weer thuis zijn.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 14:00

tamary schreef:
white_flame schreef:
Ook met rijden reageert hij heftig op dazen waardoor ik soms bijna vliegles krijg (daarom rij ik zo laat mogelijk in de zomer)

Dazen worden actief door warmte, als je niet met vliegendeken (incl. hals) wil/kan rijden, dan is 's ochtens vroeg je beste optie en dan voor 9 uur weer thuis zijn.


Rijden kan eventueel wel met vliegen deken?
Nooit geweten dat je die hebt voor het rijden eigenlijk.

Waar kan ik die scoren?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:01


GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:04

white_flame schreef:
Ja echt he! Staat het te stormen, staat meneer buiten...
Dazen en vliegen, vooral in zijn ogen met de vliegen. Waardoor hij mega traan ogen krijgt.

Ook met rijden reageert hij heftig op dazen waardoor ik soms bijna vliegles krijg (daarom rij ik zo laat mogelijk in de zomer)

Haha, met storm en regen staan de mijne ook vrijwel altijd buiten, maar met de dazen krijg je ze de stal nog niet uitgeslagen.

Als hij vooral last heeft bij zijn ogen dat zou een vliegenmasker inderdaad wel wat zijn. Ik doe ze hier ook op op de dagen dat het echt heel erg is. Maar ik moet zeggen dat ik het nog altijd een beetje eng vind die dingen, ben toch altijd bang dat na een keer schuren het masker 'naar binnen keert' en in het oog gaat prikken. Hier op bokt een keer gelezen dat een paard waarschijnlijk een dag zo gelopen heeft en dat oog was zwaar beschadigd.

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 14:05

GDG schreef:
white_flame schreef:
Ja echt he! Staat het te stormen, staat meneer buiten...
Dazen en vliegen, vooral in zijn ogen met de vliegen. Waardoor hij mega traan ogen krijgt.

Ook met rijden reageert hij heftig op dazen waardoor ik soms bijna vliegles krijg (daarom rij ik zo laat mogelijk in de zomer)

Haha, met storm en regen staan de mijne ook vrijwel altijd buiten, maar met de dazen krijg je ze de stal nog niet uitgeslagen.

Als hij vooral last heeft bij zijn ogen dat zou een vliegenmasker inderdaad wel wat zijn. Ik doe ze hier ook op op de dagen dat het echt heel erg is. Maar ik moet zeggen dat ik het nog altijd een beetje eng vind die dingen, ben toch altijd bang dat na een keer schuren het masker 'naar binnen keert' en in het oog gaat prikken. Hier op bokt een keer gelezen dat een paard waarschijnlijk een dag zo gelopen heeft en dat oog was zwaar beschadigd.


Dat zou turbo dus ook gebeuren...

tamary

Berichten: 29183
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:06


rockwitch

Berichten: 11727
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Oosterhout NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:22

Ik heb mijn paard die echt vlak naast het bos stond wel eens veranderd in zebra, met bloem en water geloof ik een prutje gemaakt en daarmee strepen op hem gemaakt. Werkte best goed. Geen dekens nodig, alleen je moet het wel om de zoveel dagen weer opnieuw doen natuurlijk. En op een wit paard zal je zwarte strepen moeten maken haha.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:22

Ook al dazenvallen om het weiland staan?? Die vangen echt veel van die K beesten.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: TIPS Vliegen..., maar wat moet ik met mijn paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:24

Wat voor vliegendeken heb je gebruikt? Je zou bv ook de rambo sweet itch hoody kunnen overwegen. Dat is officieel een ezceemdeken, maar wel 1200 denier, dus veel steviger dan een gewone vliegendeken

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 14:26

rockwitch schreef:
Ik heb mijn paard die echt vlak naast het bos stond wel eens veranderd in zebra, met bloem en water geloof ik een prutje gemaakt en daarmee strepen op hem gemaakt. Werkte best goed. Geen dekens nodig, alleen je moet het wel om de zoveel dagen weer opnieuw doen natuurlijk. En op een wit paard zal je zwarte strepen moeten maken haha.


Mijn paard is wit.. ik weet niet of dit waarde heeft
Anders de watervaste stift *D :')

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 14:26

bigone schreef:
Ook al dazenvallen om het weiland staan?? Die vangen echt veel van die K beesten.


ja al jaren

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-18 14:27

eilleen333 schreef:
Wat voor vliegendeken heb je gebruikt? Je zou bv ook de rambo sweet itch hoody kunnen overwegen. Dat is officieel een ezceemdeken, maar wel 1200 denier, dus veel steviger dan een gewone vliegendeken


Ik heb echt geen idee welk merk het was