Zadelkast maken of kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Zadelkast maken of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-18 19:54

Hoi allemaal,

Ik wil graag een kleine zadelkast gaan aanschaffen. Zijn er mensen met goede tips? Ik wil een kleintje van 100/120 bij 60 cm ongeveer.. Niet al te groot dat past niet in de schuur.

Is t verstandig zoiets te kopen ivm muizen of kan je zoiets eventueel ook zelf maken? Hebben jullie nog tips?

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3



Yentllover12

Berichten: 12
Geregistreerd: 10-03-18
Woonplaats: Naast mijn buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 21:13

Als je hem goed dichtmaakt zijn muizen denk ik geen probleem. Als je hem zelf maakt en ook mooi wil maken heb je natuurlijk ook meterialen nodig dat is ook best duur, tenzij je die nog hebt liggen natuurlijk. Bij ons is zelf de wei van de pony’s zelf gemaakt en die staat er al 5 jaar.

Bekijk het van de andere kant, dan vindt je vast een oplossing!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zadelkast maken of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:18

120x60 is een perfecte maat om zelf te maken, want de platen bij de bouwmarkt zijn ong die maat en makkelijk te vervoeren ook. Reken eens uit wat je dan kwijt bent en vergelijk dit met een gekochte kast.

Overigens kun je ook op zoek naar een 2e hands kledingkast op MP en die aanpassen aan de maat die je wilt.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Zadelkast maken of kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 22:39

Als je er 1 kan vinden op MP in de gewenste afmetingen - dan gewoon doen. Zelf maken kom je snel duurder uit (tel alle schroefjes, ijzerwaren, plaat materiaal, scharnietjes etc)

Mocht je hem toch zelf maken kies dan voor plaat materiaal dat je buiten mag gebruiken. MDF - het goedkoopste materiaal valt daar helaas niet onder. OSB bord mag officieel niet buiten maar dat zou ik eventueel nog durven resikeren zolang het binnen staat + likje lak. Best is Multiplex speciaal voor buiten of beton multiplex.

Idd 120 x 60 is een standaard maat voor plaatmateriaal maar goedekoper is als je een grote formaat koopt en op maat laat snijden. Dat doen ze gratis bij Hornbach (zolang het niet meer dan 5 snedes is of zoiets)

Zowiso alles kopen Hornbach. Daar kan je ook alle schroeven per stuk kopen, super handig!

Lipydo

Berichten: 4202
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:10

Ik heb zelf een kast gemaakt van MDF met de afmetingen van 62x62x122 cm (zijn dus de 'kwart' platen zoals ze liggen in de bouwmarkt).
Gekozen voor dit plaatmateriaal vanwege de kosten en bewerkbaarheid, wilde vooral een niet te zware kast maken. Ook staat mijn kast in een verwarmde zadelkamer waar het niet zo vochtig wordt. Heb er grote wielen onder gezet, wat ontzettend handig is! En een dekjes-hangrekje aan de zijkant door middel van kettingen en pvcbuisjes.

Uiteindelijk 3 lagen matte lak erover gezet en kan zeggen dat hij na een anderhalf jaar er nog steeds uitziet als 'nieuw'. Toplaag van het MDF is heel hard geworden.

De kosten alles bij elkaar was denk ik 60 á 70 euro (vooral de wielen bij de action halen). En met (soms hoge) korting van de bouwmarkt, omdat ik er werk ^^

Afbeelding


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, Camino_S, karinmanon, KikiCelinevs, lausan, OleJon, rocky_1995, Schrompeltje en 120 bezoekers