Stal met vlas machinaal mesten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cdetje

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-12-09

Stal met vlas machinaal mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 13:14

Ik ben benieuwd naar ervaringen met het mesten van de boxen met vlaslemen.
We zouden een mini shovel of skidster willen aanschaffen. Ik zie vele filmpjes voorbij komen met stro. Maar hebben jullie ook ervaringen met vlas? En met welke hulpmiddelen doen jullie dat? Met een mestklem of met ander hulpstukken?

Elke dag halen we de mestballen eruit, en de natte plekken wekelijks. De natte plekken is best zwaar werk. Nu overwegen we een potstal te maken, en deze dan om een bepaalde tijd geheel leeg te maken.

Alle tips over machinaal mesten, en de te gebruiken machines welkom!
Onze staldeuren zijn 1.18 breed, en het gangpad 10 meter breed en lang.


Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:36

Vlas kun je gemakkelijk met een dichte (volume) bak opscheppen.
Een mestvork of -klem is minder geschikt omdat je dan best veel verliest tussen de tanden door.

De keuze tussen een shovel of skidsteer (schranklader is de Nederlandse term) is afhankelijk van de inrichting van je stal, mestvaalt en terrein.
Daarnaast zal je er misschien ook nog andere dingen mee willen doen (denk aan balen kuil binnenzetten oid.), dat heeft ook invloed op de keuze van de machine.

Begrijp ik trouwens goed dat je vanuit de gang, door de deur wilt gaan uitmesten? Dat is wel een hele opgave... Ik denk dat je dan bij een mini schrankladertje uit komt.
Laatst bijgewerkt door Loonwerker op 07-03-18 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Stal met vlas machinaal mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:42

Ik denk dat het makkelijker is gewoon om de 2/3 dagen de plas eruit te halen. Dat is dan maar 10 minuutjes werk

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:19

Kan met de shovel met een dichte bak en dan wel een stevige achtermuur waar je tegen aan duwt. Dunne Boxwanden duw je vrij snel krom of door heen omdat je de zaagsel op schept.

Moet je door de deur heen of kan de voorwand eruit? (Of de tussenmuren) een achtien is wel smal

The end

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:57

Hier staan de paarden ook op vlas en gebruiken hiervoor een miniloader van Sherpa.

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Stal met vlas machinaal mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:05

Idd,eender welke machine met dichte bak haalt zoiets er probleemloos uit,als je tegen een wand/muur aan kan duwen.

Hier bv een bobcat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 bezoekers