Rijbak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:10

Wij hebben hier gewoon ophoogzand gebruikt maar met een vezel erdoor. Die zorgt ervoor dat het een mooie stevige bodem is. Ophoogzand bevat nog leem en plakt dus een beetje waardoor dat zijn fijn geheel wordt. Paarden zakken bij ons dus nooit weg in het zand.

Enkel ophoogzand is zwaar, maar dat is M3C en drainagezand ook.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 07:14

Rivierenzand is prima, maar duur. Geen stopzand gebruiken, dat wordt veel te zwaar.
Wij hebben indertijd Stierenzand gebruikt, daar was ik heel tevreden over.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-18 00:13

Myca schreef:
Rivierenzand is prima, maar duur. Geen stopzand gebruiken, dat wordt veel te zwaar.
Wij hebben indertijd Stierenzand gebruikt, daar was ik heel tevreden over.


Wat is stierenzand? En heeft u ook ervaring met rivierenzand?

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:11

Rivierenzand heeft een grotere korrelgrootte dan stopzand wat goedkoper (en zwaarder te rijden) is.
Stierenzand komt uit het IJsselmeer, dit heeft ook die grotere korrelgrootte en er zitten kleine restjes van schelpen in. Qua rijden lijkt het op rivierenzand, het is wel gunstiger geprijsd.
Stopzand of ophoogzand is te fijn qua korrelgrootte, dat rijdt zwaar en waait sneller weg.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-18 00:43

Myca schreef:
Rivierenzand heeft een grotere korrelgrootte dan stopzand wat goedkoper (en zwaarder te rijden) is.
Stierenzand komt uit het IJsselmeer, dit heeft ook die grotere korrelgrootte en er zitten kleine restjes van schelpen in. Qua rijden lijkt het op rivierenzand, het is wel gunstiger geprijsd.
Stopzand of ophoogzand is te fijn qua korrelgrootte, dat rijdt zwaar en waait sneller weg.



Oh oke, bedankt voor je informatie! Ik las dat zand voor een bak tissen de 180 en 220 mu moest zitten, en een hoekige korrel moet zijn. Heb jij enig idee of deze en/of andere zandsoorten daar aan voldoen?

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:37

Wij hebben net een buitenbak aangelegd, M3C zand met tapijtsnippers erdoor gefreesd. We hebben er nog niet in gereden omdat het zand nog iets moet inklinken ( en het te warm was en er teveel dazen zitten ;) ) maar de bodem voelt al heel goed. In onze tot rijbak opgebouwde landbouwschuur lag "gewoon" geel zand. Daar hebben we ook tapijtsnippers door laten frezen en het is een super bodem geworden.
Beide bodems houden we vochtig, zand, welk zand dan ook, zal gaan stuiven en zwaar worden als het echt droog wordt.
Ik heb toen overlegd met de firma waar we de tapijtsnippers hebben gekocht en die gaf het advies om de bodem altijd op een vochtigheid van ca. 20% te houden; dus niet nat maar altijd licht vochtig en dat werkt. Voordeel van de binnenbak is dat het langer vochtig blijft, met deze warmte kost het wat meer tijd ( en water) om de buitenbak vochtig te houden.
Dus welk zand je ook gebruikt, in de zomer zal je moeten sproeien om de bodem goed te houden. Op onze vorige plek hebben we Megatop houtsnippers gebruikt, dat ging heel lang heel goed maar hout gaat uiteindelijk toch verpulveren en rotten dus die bak moest regelmatig gerenoveerd worden. Tapijtsnippers gaan vrijwel oneindig mee maar hebben als nadeel dat het bij afvoer gezien wordt als chemisch afval. We hebben ook nog kokosschilfers gebruikt ( dus niet de vezel maar de grof gemalen kokosbast) en dat beviel ook goed maar ook dat vergaat/ verpulvert na verloop van tijd.

Zand met een vierkant korrel is aan te raden omdat dat niet "rolt" onder de paardenvoeten en dus meer houvast geeft maar een combinatie met een vezel is wel aan te raden als je een echt goede bodem wil en als je puur afhankelijk bent van een buitenbak is draineren ook aan te raden.

Sammie456
Berichten: 27
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:12

Mirranda schreef:
Wij hebben hier gewoon ophoogzand gebruikt maar met een vezel erdoor. Die zorgt ervoor dat het een mooie stevige bodem is. Ophoogzand bevat nog leem en plakt dus een beetje waardoor dat zijn fijn geheel wordt. Paarden zakken bij ons dus nooit weg in het zand.

Enkel ophoogzand is zwaar, maar dat is M3C en drainagezand ook.


Wat voor vezel heb je erdoor heen gemengd? Is de bak niet te mul in de zomer en laat het goed water door?

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:38

Ik heb vezel van Klaas Meijer Bodems erdoor. Geeft een mooie stevige en verende bodem. Vrijwel nooit plassen (enkel even bij extreem veel regen, maar dan met een uurtje weg gezakt) en ook niet zwaar.
Natuurlijk moeten we onze bak ook sproeien hoor, maar op de laatste 3 weken pas 1x gedaan. Door de vezel blijft het vocht langer aanwezig. Dus wat droog wordt is enkel het bovenste laagje.

Daarnaast zeer weinig onderhoud eraan. 1x p/week of 2 weken een keer de hoefslag harken en 1x per maand sleep ik hem, maar dat zou niet een noodzakelijk zijn.

MarritDL
Berichten: 9
Geregistreerd: 28-08-18

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 12:24

Hallo,

Ik kom ook even binnenvallen in dit topic,
Wij hebben in november onze bak gemaakt.
We zitten op zandgrond en hebben de bovenste zwarte grond af laten rijden tot we op zand kwamen. Dat was ongeveer 40 cm.
Toen is er een vracht leemhoudend zand gekomen. De eerste tijd heeft het erg veel geregend en heb ik niet gereden. De bak leek toen super mooi stevig. Daarna meende mijn vriend er nog een laag zand over te doen. Dit slepen en sproeien we regelmatig, maar helaas blijft de bak erg zwaar om in te rijden. Er heeft nog nooit een waterplas in gestaan. Het heeft ook weinig geregend.

Er staan al tapijt snippers klaar om door de bovenlaag te frezen.

Zouden we de onderlaag eerst ook los moeten woelen? Omdat er toch vaak met een shovel heen er weer is gereden om het zwarte zand er af te rijden.

Ik ben bang dat de bak dan ondanks de snippers nog veel zwaarder word.

En gezien de bak nog nooit heel nat is geweest ben ik zelf niet zo bang dat de bodem weinig water door laat.


Wat is jullie advies?