Rijbak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 14:33

Hoi Bokkers,

Wij willen in ons weiland graag een rijbak aanleggen. Ons weiland bestaat uit kleigrond. Na wat speurwerk kwam ik op het idee dat we eerst moeten uitgraven vervolgens opvullen met puin en dan m3c zand erover heen. Hoeveel cm moet er dan in totaal uitgegraven worden en hoevel cm puin en zand moet er in? We willen de bak graag 20 bij 40 maken. Hebben jullie goede adviezen en tips voor mij?

Groetjes *\o/*

People will hate you, rate you, shake you, and break you. But how strong you stand is what makes you.


suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:37

Ga eerst eens goed het bestemmingsplan bestuderen en doe navraag bij de gemeente. Je mag helaas niet zomaar een rijbak aanleggen op agrarische grond. Elke gemeente heeft weer andere regels w.b.t. afgraven, soms moet je ook nog een archeologisch bodemonderzoek doen.Wij zitten er middenin, dus ik weet er helaas alles vanaf.

Alja

Berichten: 25582
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:44

Ik zou nooit opvullen met puin.
Als je water in de bak krijgt kan het Door het puin nooit weglopen wat resulteert in een bak die altijd nat is.

ONDERSCHRIFTLOOS

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:45

Juist door het puin kan het wel weglopen.
Maar dan moet je er wel een stevig worteldoek overheen doen want puin gaat altijd omhoog komen.
Dus om die reden zou het niet mijn eerste keuze zijn om te gebruiken.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:48

Hoeveel er moet afgegraven worden ligt aan hoe dik de kleilaag is (en hoe diep een goede zandlaag zit).
Je kan het beste een loonwerker uit de buurt om advies vragen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

cobiie

Berichten: 7302
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 14:50

Ga eerst na wat er wel/niet geplaatst mag worden volgens je gemeente, soms mag er al niet eens de bodem aangelegd worden, vaak is er gezeur over verlichting en omheining.

Leg je de bak dichtbij een sloot zodat er makkelijk drainagepijpen naar de sloot kunnen? Staan er nu ook al snel plassen in? Misschien dan alles ook nog extra verhogen?

[o]

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:07

Persoonlijk zou ik geen loonwerker om advies vragen;hij kan wel advies geven over de grondsoort/ grondwater, etc. ,aar onze ervaring is dat die niet echt weten hoe een rijbak er uit moet zien en dat je dan vaak met verkeerd zand etc. komt te zitten.
Alleen zand is waarschijnlijk een minder goed idee, wij gaan binnenkort ook een buitenbak aanleggen en daarin komt ook M3C zand maar wel met tapijtsnippers voor de binding van het zand. Dat werd ons ook aangeraden door de zandverkoper. We hebben de tapijtsnippers ook liggen om verwerkt te worden in het zand van onze binnenbak.
Drainage is zeker aan te raden; in onze vorige buitenbak hadden we om de 3 meter drainagebuis met grind erop, daarop worteldoek en daarop ( door een loonwerker aangeraden en jammer genoeg compleet verkeerd) zand. Later hebben we daar Megatop doorheen gemengd.

PS; wij hadden toen geen vergunning aangevraagd en gaan we nu ook niet doen ;). In beide gevallen gaat/ ging het om een huisperceel dus niet agrarisch.

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:13

Een bak mag je gewoon op je bouwperceel maken; buiten het bouwperceel heb je een vergunning nodig.
Prima als je niks aanvraagt, maar bij controle (of een melding uit de buurt) moeten ze handhaven.
Dan is het zonde als je bak weer weg moet.

Ik gaf ook aan dat ze advies moesten vragen ivm het afgraven.
Niet om alles (blindelings) door een loonwerker te laten doen zonder zelf nog info aan te vragen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 15:25

Wij zitten ook op kleigrond. Hebben drainage laten aanleggen (om de 3 meter) en de bak juist verhoogd aangelegd (30cm). Dus niets uitgegraven. Gewoon ophoogzand gebruikt (waar slib in zit en dus nog een beetjes plakt) en Cofibers er doorheen (Klaas Meijer Bodems). Altijd droog en zelfs met de vorst vorige week geen knetterharde bodem.

Wij zitten hier zelfs op het laagste punt achter de dijk, dus dit was DE manier om onze bak droog te houden.

Totale kosten omheining (zelf gezet), betonranden, verlichting, zand en fibres +/- € 9000
Aanleg bodem wel laten doen (zit bij bedrag inbegrepen) door Klaas Meijer Bodems.

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-03-18 15:42

Mijn ouders hebben een aantal kennissen en vrienden die veel verstand hebben van graven en drainage etc, maar ik wil zelf alvast wat vooronderzoek doen. Wij willen dit ook graag zelf maken met hun. Hoeveel cm zand hebben jullie in de rijbak? Er zijn trouwens geen sloten in de buurt dus bij ons kan niks naar een sloot afgevoerd worden.

People will hate you, rate you, shake you, and break you. But how strong you stand is what makes you.

eldie
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-09

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 17:29

Je zult iets van waterafvoer moeten hebben. Als jouw bak op het leem komt en er geen sloot in de buurt is, waar moet dan het regenwater heen? Handig is om eerst een bodemonderzoek te doen (met een grondboor), dan weet je in ieder geval hoeveel leem er zit. Dan moet je bedenken hoe je het regenwater af gaat voeren. En dan pas weet je hoe de bak er uit moet komen te zien. Wij rekenen altijd minstens 40 cm geel zand voor een bak. Weet ook dat zand duur is. Toch beter om iemand te laten kijken en een offerte te laten maken. Weet je in ieder geval waar je ongeveer rekening mee moet houden.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:11

Graven tot op geel zand is op veel plekken wel een hele opgave. Hier zit dat bijvoorbeeld 1,50m diep en dat zou veel te duur zijn om uit te graven.
Afhankelijk van het gebruik zou ik gaan voor een cm of 20-30 uitgraven en dan 30-40cm zand bijvoorbeeld. Mocht de zandlaag heel ondiep zitten dan kun je die natuurlijk opgraven.

Wat betreft het M3C zand; Bij onze zandleverancier kunnen wij ook 'M3C zand' zonder certificaat krijgen. Dat geeft niet de garantie op de exacte korrelgrootten, maar scheelt wel enorm veel geld. Die afweging moet je natuurlijk zelf maken.

Ik ben geen fan van puin onder een bak/paddock, maar als je dat toch graag wilt, bestel dan geen 'gewoon' gebroken puin bij je leverancier/loonwerker. In het 'standaard' steenpuin zit veel fijn steengruis en dat vormt samen met het puin een harde en slecht waterdoorlatende laag. Neem bijvoorbeeld menggranulaat met de maat 16-32, dat is een stuk grover. Daarnaast is bij het gebruik van puin ook een (wortel)doek aan te raden, zoals hierboven ook al is genoemd.

Hoe is de afwatering van je weiland nu? Je geeft aan dat er geen sloten zijn, dus dat is al een goed teken. Als je weiland nu al droog is, zal een zandbak niet opeens een grote vijver worden. Voorwaarde is dan wel, dat met het aanleggen de bodem niet wordt verdicht natuurlijk.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 21:20

Kunstgras is een nieuwe manier die in opkomst is als tussenlaag in paddocks en rijbakken.. en dan oude voetbalvelden of hockey velden.. is niet heel duur en schijnt super te werken... vriendin heeft een paddock.. 25 cm drainage zand dan kunstgras en dan een laag zand als toplaag... werkt super!

Ik heb zelf doek al tussenlaag.. 1 drama.. komt nacdrie jaar omhoog terwijl er ruim 30 cm zand op ligt... wil deze zomer ook kunstgras er tussen doen...

Bevalt prima in duitsland...

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-18 22:17

Brainless schreef:
Een bak mag je gewoon op je bouwperceel maken; buiten het bouwperceel heb je een vergunning nodig.
Prima als je niks aanvraagt, maar bij controle (of een melding uit de buurt) moeten ze handhaven.
Dan is het zonde als je bak weer weg moet.

Ik gaf ook aan dat ze advies moesten vragen ivm het afgraven.
Niet om alles (blindelings) door een loonwerker te laten doen zonder zelf nog info aan te vragen.



Dat verschilt per gemeente. Dus navraag is wel zeker een goede tip!

Mama van mijn lieve meisjes

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 10:09

Loonwerker schreef:
Graven tot op geel zand is op veel plekken wel een hele opgave. Hier zit dat bijvoorbeeld 1,50m diep en dat zou veel te duur zijn om uit te graven.
Afhankelijk van het gebruik zou ik gaan voor een cm of 20-30 uitgraven en dan 30-40cm zand bijvoorbeeld. Mocht de zandlaag heel ondiep zitten dan kun je die natuurlijk opgraven.

Wat betreft het M3C zand; Bij onze zandleverancier kunnen wij ook 'M3C zand' zonder certificaat krijgen. Dat geeft niet de garantie op de exacte korrelgrootten, maar scheelt wel enorm veel geld. Die afweging moet je natuurlijk zelf maken.

Ik ben geen fan van puin onder een bak/paddock, maar als je dat toch graag wilt, bestel dan geen 'gewoon' gebroken puin bij je leverancier/loonwerker. In het 'standaard' steenpuin zit veel fijn steengruis en dat vormt samen met het puin een harde en slecht waterdoorlatende laag. Neem bijvoorbeeld menggranulaat met de maat 16-32, dat is een stuk grover. Daarnaast is bij het gebruik van puin ook een (wortel)doek aan te raden, zoals hierboven ook al is genoemd.

Hoe is de afwatering van je weiland nu? Je geeft aan dat er geen sloten zijn, dus dat is al een goed teken. Als je weiland nu al droog is, zal een zandbak niet opeens een grote vijver worden. Voorwaarde is dan wel, dat met het aanleggen de bodem niet wordt verdicht natuurlijk.


In het weiland wat bij ons huis hoort blijft nooit water staan. Hoe bedoel je dat de bodem niet verdicht moet worden?

People will hate you, rate you, shake you, and break you. But how strong you stand is what makes you.

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-18 10:09

sabineG schreef:
Kunstgras is een nieuwe manier die in opkomst is als tussenlaag in paddocks en rijbakken.. en dan oude voetbalvelden of hockey velden.. is niet heel duur en schijnt super te werken... vriendin heeft een paddock.. 25 cm drainage zand dan kunstgras en dan een laag zand als toplaag... werkt super!

Ik heb zelf doek al tussenlaag.. 1 drama.. komt nacdrie jaar omhoog terwijl er ruim 30 cm zand op ligt... wil deze zomer ook kunstgras er tussen doen...


Kun je mij hier wat meer over vertellen?

People will hate you, rate you, shake you, and break you. But how strong you stand is what makes you.

sabineG

Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: rees-millingen dld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 10:38

KB01 schreef:
sabineG schreef:
Kunstgras is een nieuwe manier die in opkomst is als tussenlaag in paddocks en rijbakken.. en dan oude voetbalvelden of hockey velden.. is niet heel duur en schijnt super te werken... vriendin heeft een paddock.. 25 cm drainage zand dan kunstgras en dan een laag zand als toplaag... werkt super!

Ik heb zelf doek al tussenlaag.. 1 drama.. komt nacdrie jaar omhoog terwijl er ruim 30 cm zand op ligt... wil deze zomer ook kunstgras er tussen doen...


Kun je mij hier wat meer over vertellen?

https://pferde-kunstrasen.de/
en op www.gebroederspotjes.nl daar heeft mijn vriendin het kunstgras gekocht voor niet te veel....

Ben benieuwd wat je gaat kiezen... !

Bevalt prima in duitsland...

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 21:50

KB01 schreef:
In het weiland wat bij ons huis hoort blijft nooit water staan. Hoe bedoel je dat de bodem niet verdicht moet worden?


Ik bedoel dat er tijdens het aanleggen van de bak niet onder natte omstandigheden met zwaar materiaal op en neer gereden wordt. Dit kan de waterdoorlatendheid namelijk verslechteren.

Als er nu nooit water op het weiland staat is extra drainage wellicht niet nodig.

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 10:55

Wil zelf ook ooit paarden aan huis dus ik volg even hoor, wie weet kan ik er nog wat van opsteken!

R.I.P. Nancy |(
U r amazing sweatie :(

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 11:49

Hier gaat na 4 maanden van vergunningen, onderzoeken e.d. eindelijk maandag de schop in de grond en hopelijk heb ik over een paar weken een prachtige rijbak *\o/* Kost wat, maar hopelijk heb ik dan ook wat :D

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Re: Rijbak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 20:16

En hoe ga je het nu aanpakken?


suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-18 22:06

Wij hebben dus eerst een archeologisch bodemonderzoek moeten doen. Voor dit geld kun je al bijna een eenvoudige rijbak aanleggen -O-

Mijn rijbak is sinds gisteren klaar. Hier hebben ze eerst de zwarte grond, zo'n 45 cm, afgegraven. Dit is afgevoerd. Daarna hebben ze d.m.v. sleuven spitten tot zo'n 1.50m, drainagezand aangebracht over de gehele lengte in breedte in een laag van 45 cm. Hierboven op is de toplaag van Stremmerzand gekomen, de rijbak ligt nu ruim 30 cm boven maaiveld. De bodem moet nu zo'n 3-4 weken inklinken en daarna wordt de omheining geplaatst.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:56


Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Anomien

Berichten: 7374
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 17:16

n_love_qwert schreef:
Wil zelf ook ooit paarden aan huis dus ik volg even hoor, wie weet kan ik er nog wat van opsteken!


Voor iedereen die dit volgt... het is altijd goed om lokaal bij de gemeente te kijken wat mag. Er zijn nogal wat verschillen per gemeente

Mama van mijn lieve meisjes

KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-18 00:10

Hoi hoi,

Excuses voor het lange wachten, maar wij zijn sinds vandaag begonnen met de maten van de bak uit te zetten etc. Nu rest mij nog 1 vraag; Welk soort zand kan ik als beste gebruiken voor de rijbak. Ik wil graag 1 soort zand als gehele laag van 15/20 cm. Ik heb hier op bokt veel gelezen over woudzand, rivierzand, m3c zand, leemzand, en drainage zand. Ik wordt er eerlijk gezegd niet veel wijzer van. Mijn enigste eisen zijn dat het niet te mul moet worden en dat het toch goed water doorlaat. Wat zijn jullie ervaringen met zand?

People will hate you, rate you, shake you, and break you. But how strong you stand is what makes you.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AM_KL, bella24, cabochon1, myk_en_shant, nine1987 en 116 bezoekers