Hoeveel contact heb jij met je stalgenoten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Hoeveel contact heb jij met je stalgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 16:50

Eerst: ik heb geen idee waar dit topic moet. Ik heb dit forum gekozen omdat het woord 'stalling' er staat, maar sorry als het verkeerd is!

Ongeveer vier maanden geleden heb ik mijn pony van stal verhuisd omdat de eigenaar van de vorige stal met pensioen ging. Op zich is het een heel leuke stal: veel weiland waar ze altijd op mogen, goede mogelijkheden voor rijden en vriendelijke mensen. Paardje is echt gelukkig daar en ik ook.

Maar...de eigenaren van de andere paarden zijn echt héél close, ook buiten stal. Het is een kleine stal, totaal 9 eigenaren (inclusief ik). Ze gaan niet alleen bij elkaar op verjaardag, maar regelmatig samen uit eten, samen stappen, samen winkelen...Alle persoonlijke problemen worden gedeeld en het is eigenlijk één grote vriendengroep. Men wil graag dat ik hier aan mee doe, maar mij gaat het echt te ver.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben geen asociaal type dat geen contact wil :+ Ik kan het met iedereen vinden en hou van gezelligheid en op stal samen een koffie drinken. Maar ik heb een jong gezin met vier kinderen (waarvan een tweeling van nog maar anderhalf en twee wat oudere kindjes met hun eigen hobby's waar ze heen gebracht moeten etc), ik werk en heb ook nog een sociaal leven met vrienden die niks met paarden hebben...Ik heb helemaal geen zin/energie/behoefte om buiten stal af te spreken, zeker niet elke week/elke twee weken. Een verjaardag oké, maar sinds de geboorte van de tweeling heb ik geen kroeg meer gezien hoor 8)7 ik slaap dan al lang _O- Maar als ik zeg dat ik liever niet mee ga wordt ik raar aangekeken en daar op aangesproken.

Ik vind iedereen heel aardig hoor, maar ik zie stalgenoten meer als collega's dan als vrienden. Leuk voor als je op stal bent, maar dat is het. Ik kom daar voornamelijk voor mijn paard. Gisteren reed ik net van het erf toen een stalgenoot terug kwam van een buitenrit. Ik zwaaide naar haar en reed verder (moest nog veel doen). Kreeg ik even later op de groepsapp de vraag waarom ik niet was blijven staan om praatje te maken... |o en iedereen viel haar bij...Ik vind het echt niet leuk meer dat er zo een sociale verplichting is...

Ben ik nou zo asociaal dat ik het (toch bijna dagelijkse) contact op stal meer dan genoeg vind? Hoeveel contact hebben jullie met stalgenoten (zowel op stal als daarbuiten)? Ik ben ook oprecht benieuwd naar mensen die sociaal contact buiten de paarden-dingen wel heel belangrijk vinden :)

Ik wil graag op deze stal blijven maar door deze sociale druk denk ik er toch over om de pony weer te verhuizen...
Laatst bijgewerkt door IJsco_Love op 04-03-18 16:55, in het totaal 3 keer bewerkt


Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Hoeveel contact onderhoud jij met je stalgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:51

Ik geef je gelijk. Buiten stal om heb ik daar ook geen behoefte aan...

b0hemian

Berichten: 311
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Veluwe

Re: Hoeveel contact heb jij met je stalgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:54

Jeetje, dat je er echt op aangesproken wordt vind ik wel wat ver gaan. Ik ben ook nog "de nieuwe" op stal hier en merk dat contact steeds meer gaat worden. Hier is het geloof ik niet gebruikelijk om samen te gaan stappen oid :+ maar wel gezellig een drankje op stal. Dat vind ik erg leuk en omdat ik ook nieuw ben in deze omgeving hoop ik wel wat mensen te leren kennen die ik "buiten" stal wat vaker ga zien. Maar als het als een verplichting zou voelen zou ik snel afgehaakt zijn :=

live a life you will remember

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:55

Ik sta op een zeer kleinschalige stal waar ik alles zelf doe op het buiten zetten na. Ik spreek af en toe met twee stalgenoten maar alleen als ik die daar op stal zie. Verder niks. Vind dat wel lekker rustig zo en heb er ook verder geen behoefte aan.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 16:57

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik heb wel regelmatig app contact, en er vriendinnetjes aan overgehouden. Ik ben zelf totaal niet zo sociaal dus ik ga niet mee stappen enzo ;(

Ik denk dat je best kan aangeven dat je 4 kinderen hebt, een druk leven hebt en ook nog tijd voor je gezin wil hebben, denk dat ze daar echt wel respect voor hebben!

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:03

Hebben je stalgenoot en kinderen? Zodra mensen kinderen krijgen woedt vrije tijd en tijd op stal zeer spaarzaam. Je kunt dit gewoon ter sprake brengen.
Vroeger reed ik op een stal waar ik sommige mensen al kende van de manege. Daar zijn wat stalgenoot en bij gekomen. We waren jong (16) en hadden tijd genoeg. We deden toen heel veel samen.
Nu ik ouder ben (30) en kinderen heb is mijn tijd spaarzame. Ik reed op een kleine stal en was de eerste met kinderen. Maar toen de rest ook kinderen kreeg werd het steeds rustiger op stal. En als je er bent ben je doelgerichter.
Nu hebben we nog een app groep en af en toe een etentje. Maar inmiddels heb ik de paarden aan huis. Dus mijn stalgenoot en zijn mijn man en kinderen :)

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoeveel contact heb jij met je stalgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:09

Hier doen we iedere zomer een bbq, maar dat is het wel. Heel soms gaan we uit eten met een groepje maar dat is dan meestal de mensen en vrijwilligers waarmee een wedstrijd of ponykamp is mee gedaan, als bedankje.

Op stal is het gezellig maar het moet niet in de weg gaan staan van de training vind ik dan. Ben ook echt naar een kleine stal gegaan met die reden. Heb toen bij een particulier gestaan en iedere keer als ik kwam ging zij in het kleine bakje rijden, altijd. En dan maar praten over alles. Leek wel haar therapeut. Ben daarom ook echt weg gegaan.

En dan ze je erop aanspreken vind ik echt raar, doe je bij de buren toch ook niet. Maar misschien eens een gesprek aangaan, je wilt natuurlijk ook weer geen scheve verhoudingen als iedereen zo close is. Ben je straks de vreemde eend in de bijt.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:12

Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat een beetje afstand geen kwaad kan.
Af en toe praatje of een bakkie doen altijd leuk maar daar blijft het dan wel bij.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:12

Mmm geef gewoon eerlijk aan dat jou zulke dingen even te veel word omdat je ook naast de paarden nog allerlei andere verantwoordelijkheden hebt. Ik kan het me heel goed voorstellen dat vooral met kinderen het lastig te combineren is en je blij bent als je dan even een moment niks hebt. Als dit er dan ook nog bij komt wordt het helemaal veel. Je kan natuurlijk wel een keer mee gaan, je hoeft niet zoals hun elke week mee te gaan maar een keertje uit eten of een keertje wat drinken samen is misschien wel gezellig.

Ik zelf sta op een stal waar ik gewoon alleen samen paardrijd en af en toe eens samen naar de macdonalds :') en met uitgaan komen we elkaar wel eens tegen, maar is niet dat we samen uit gaan ofzo. Ik vind het prima zoals het is, iedereen heeft buiten de paarden om eigen vrienden/vriendinnen en een eigen druk leventje :j

Elaya

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:16

Zou het gewoon even benoemen, misschien denken ze wel gewoon iets heel anders dan jij denkt :)

Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:17

In mijn beleving hebben paardenliefhebbers door onder andere hun tijdrovende hobby redelijk vaak te weinig tijd om alles te ondernemen wat ze willen, dus overige tijd investeren in stalgenoten die je al vaak spreekt is volgens mij niet de norm.

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:25

Hier op stal zijn er ook wel een aantal vriendengroepen, maar nee niets voor mij. Ik kan het met iedereen goed vinden verder en af en toe een praatje maken vind ik heel gezellig, maar daar houdt het voor mij wel op. Ik ga naar stal om mijn hobby uit te oefenen, lekker wat tijd voor mezelf om te doen wat ik leuk vind, niet om een nieuw sociaal leven op te bouwen. Er worden hier ook regelmatig etentjes, leuke avonden georganiseerd, super leuk voor de mensen die dat leuk vinden! Alleen niet voor mij.

Ik zou zeker het gesprek aangaan, aangeven dat je het druk hebt met je gezin. Ik vind het persoonlijk iets te ver gaan dat ze je erop aanspreken. Je moet doen wat goed voelt voor jou, niet wat goed voelt voor je stalgenoten.

Be curious, not judgmental

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 17:32

Yvette81 schreef:
Hebben je stalgenoot en kinderen?


Sommigen wel hebben kinderen maar die zijn ouder dan mijn kinderen, pubers en jong volwassen. Maar ook die oudere stalgenoten snappen vaak niet dat ik veel te moe ben voor nog meer dingen en het druk heb :+

Veraaaaah schreef:
Ik denk dat je best kan aangeven dat je 4 kinderen hebt, een druk leven hebt en ook nog tijd voor je gezin wil hebben, denk dat ze daar echt wel respect voor hebben!


Ik heb het nu een paar keer proberen aan te geven en juist daar gaat het mis 8)7 Geeft echt scheve gezichten...ze lijken te begrijpen niet dat ik liever zelf thuis ben dan een oppas te regelen als mijn man ook weg is, en dat ik soms ook gewoon mijn man en mijn vrienden wil zien O:)

Ik ben in vier maanden tijd nu naar twee verjaardagen geweest, één keer mee uit eten en twee keer ergens wat drinken (buiten stal), omdat ik wou aanpassen aan hen, maar eigenlijk heb ik er gewoon geen zin meer in 8)7 het kost me te veel tijd die ik liever anders besteden. Ik vind ze aardig, maar niet zo erg dat ik levenslang vrienden wil worden :Y)

Men weet overigens dat ik kinderen heb want die gaan soms mee naar stal.

senna21

Berichten: 11822
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:33

Ik zou daar zelf ook geen behoefte aan hebben.
Ik zou antwoorden dat ik het niet erg vindt om een keer voor iemand te helpen bij paard- gerelateerde zaken, maar dat ze verder niet veel moeten verwachten.
Iedereen is anders. Daar moeten zij mogelijk wat aan moeten wennen, maar er staat toch niets in het contract?!

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 17:35

Mandarijn12 schreef:
Zou het gewoon even benoemen, misschien denken ze wel gewoon iets heel anders dan jij denkt :)


Misschien :Y) Heb het wel paar keer aangegeven, maar daar wordt zo raar op gereageerd dat ik dacht: misschien ben ik gewoon asociaal. Laat ik de wijsheid van bokt eens vragen wat anderen normaal vinden hihi :P bedankt voor je reactie :)

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Hoeveel contact heb jij met je stalgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:38

Ja of gewoon echt superdirect, precies zoals je hier zegt. Zolang je geen verwijten naar een ander maakt moet dat best goedkomen. Anders ligt het echt aan hen ;)

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:39

Jeetje, ik spreek niemand op stal. Kleinschalige stal, met ik denk? 15 paarden/eigenaren? Tuurlijk, we zeggen elkaar gedag en als er wat is bespreken we het even, maar koffie drinken of iets echt niet hoor. Zou er ook totaal geen tijd voor/behoefte aan hebben, ik kom voor mijn paard en niet voor een thee kransje.
Ik zou gewoon helemaal niet meer mee gaan, soms wel, soms niet geeft misschien een dubbel signaal af. Gewoon lekker je eigen ding doen, vriendelijk blijven en iedereen gedag zeggen en voor de rest laten zoals het is, ze wennen vanzelf wel aan het feit dat jij liever je eigen ding doet.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:41

Kahawa schreef:
In mijn beleving hebben paardenliefhebbers door onder andere hun tijdrovende hobby redelijk vaak te weinig tijd om alles te ondernemen wat ze willen, dus overige tijd investeren in stalgenoten die je al vaak spreekt is volgens mij niet de norm.


Dit inderdaad. Praatjes maken met stal genoten heeft mij ook heel wat tijd gekost in mijn paarden-carrière. Echt vaak wel heel gezellig, maar ook tijdrovend en niet handig als je nog meer te doen hebt. Ik vond het altijd moeilijk om het af te kappen. Sta nu alleen op stal en merk dat dit de productiviteit echt ten goede komt.
Buiten stal om afspreken is leuk als het met iemand echt goed klikt maar zou echt geen verplichting moeten zijn. Ik heb maar weinig vrienden maar die ik heb zijn wel echt goede vrienden, Niet mensen waar ik toevallig mee op stal sta, daar heb ik geen tijd voor als er verder geen echte klik is. Het is wel voorgekomen dat het wel zo was maar dan kwam ik van twee kanten :)

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:44

Ik heb geen paard, maar mocht ik op een stalling staan en ik word er zò op aangekeken dat ik buiten stal niks met mijn stalgenoten doe, zou ik me toch niet echt op mijn gemak voelen.
Zelf lijkt het me heel leuk om zo'n vriendengroep de hebben en buiten stal om uit te gaan etc. Maar ik ben dan ook 20, heb geen gezin en kinderen. Dus in jouw geval TS snap ik volkomen dat je daar geen behoefte aan hebt, en ik vind het wel zo netjes als je stalgenoten dat accepteren.
Zit er in die groep geen andere dame met gezin/kinderen die begrijpt waarom je geen behoefte hebt in al dat contact buiten stal om?

*pum*

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 17:45

Kahawa schreef:
In mijn beleving hebben paardenliefhebbers door onder andere hun tijdrovende hobby redelijk vaak te weinig tijd om alles te ondernemen wat ze willen, dus overige tijd investeren in stalgenoten die je al vaak spreekt is volgens mij niet de norm.


Volgens mij hebben de meeste stalgenoten ook niet echt veel vrienden die niks met paarden hebben...Het is bij hun echt een manier van leven denk ik, alles draait er om, terwijl het voor mij meer een hobby is? En mijn hobby is dan echt mijn pony, niet mijn Stalgenoten :Y)

senna21 schreef:
Iedereen is anders. Daar moeten zij mogelijk wat aan moeten wennen, maar er staat toch niets in het contract?!



Hihi nee, stalbaas zelf heeft ook niks met al die andere activiteiten. Maar hij heeft zelf geen paarden meer dus hij laat het ons allemaal zelf regelen, werkt prima verder want de paarden dingen gaat uitstekend. :+ misschien moeten ze inderdaad gewoon wennen aan dat ik dat vele contact niet wil etc en veranderd het nog, zo had ik het nog niet echt bekeken. Dank je wel!

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:46

Ik heb goed kontact op stal, maar daar blijft het bij, ik vind dat ook wel genoeg, ik zie ze meer dan mijn eigen familie

doe nou maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
pas op, dyslectie!!

zorro

Berichten: 8760
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:47

Oh ik zal gillend gek worden! Ik heb net als jij een druk leven, zowel privé als zakelijk. Genoeg sociale contacten, dus ik voel me niet echt geroepen om dan met dit soort groepen 'mee te doen'. Ik ga al bewust uit appgroepen enzo, ik heb helemaal geen tijd en zin om dag en nacht met mensen te appen..

Vervelend dat je scheve gezichten krijgt als je het aangeeft. Dan word de stap om er iets van te zeggen alleen maar groter, en de zin om mee te doen juist kleiner.

Lughnassadh

Berichten: 1802
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Hoeveel contact heb jij met je stalgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:50

Ik heb echt leuk contact op stal. Gewoon gezellig. Af en toe organiseren we wat en iedereen is vriendelijk tegen elkaar. Heb je hulp nodig dan is er ook altijd wel iemand bereid je te helpen. Er wordt ook wel samen buiten gereden en zo. Maar van wat jij omschrijft zou ik het ook benauwd krijgen.
Jammer dat ook ze je niet begrijpen en het niet lijken te respecteren.

First you go with your horse.
Than the horse goes with you.
Than you go together.

IJsco_Love

Berichten: 531
Geregistreerd: 16-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-18 17:51

zorro schreef:
Oh ik zal gillend gek worden! Ik heb net als jij een druk leven, zowel privé als zakelijk. Genoeg sociale contacten, dus ik voel me niet echt geroepen om dan met dit soort groepen 'mee te doen'. Ik ga al bewust uit appgroepen enzo, ik heb helemaal geen tijd en zin om dag en nacht met mensen te appen..

Vervelend dat je scheve gezichten krijgt als je het aangeeft. Dan word de stap om er iets van te zeggen alleen maar groter, en de zin om mee te doen juist kleiner.


Ja ik moet wel in de app groep blijven want dat gaat ook vaak over voeren en op de weiland zetten etc. (We doen alles zelf maar in een beurt, dus als ik op de wei zet s ochtends haalt iemand anders ze er af etc).

Bedankt voor de reacties ik voel me nu wat zekerder over deze. :j

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:52

Ik ben een simpel mens: vriendschap groeit vanzelf als het klikt. Vriendschap krijg je niet door iemand die andere interesses heeft de eigen interesses op te dringen.

En het maakt geen fluit uit of het een stal, sportclub of de werkvloer betreft.

Dus TS, ondanks dat ook ik me niet kan voorstellen dat iemand graag tijd met vier kinderen doorbrengt geef ik je wél groot gelijk! Jij bent niet raar, dat zijn diegenen die zich opdringen. ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 132 bezoekers