Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 15:34

Wij willen een nieuwe houtskeletbouw schuur van 85m2 met daarin 4 boxen en een opslag voor ruwvoer en trailer laten bouwen. Wij hebben momenteel 2 ponies met stokmaat 1,45 en 1,53m

Dit zijn onze uitgangspunten:
- goothoogte 2,85m
- nokhoogte 4,50m
- ±50cm gemetselde borstwering met daarop houtskeletbouw wanden (met dampwerende folie, glaswol isolatie en aan de binnenzijde afgetimmerd met betonplex platen)
- het dak wordt van stalen platen met 2cm isolatie aan de binnenzijde (Falk TR3+ EKO 20/50mm)
- zinken goot met afvoer aan de voor- (oost) en achterzijde (west)
- 15cm gewapende betonvloer (gevlinderd en in de paardenboxen geveegd)
- boxwanden worden gemetselde muren met daarop een hekwerk van steigerbuis
- 3 standaard stalen (dubbele) box(buiten)deuren en 1 vast raam (stalen frame) met traliewerk
- schuifdeuren 2x 1,50 breed op stalen frame
- over de helft van de schuur (boven de boxen) komt een zolder

Aan de oostzijde ligt bestrating. Aan de noordzijde een zandpaddock.
De twee binnenboxen zijn vooralsnog voor opslag. De deuren zijn om die reden nog niet getekend.

Wat zien wij over het hoofd of wat zou anders moeten? Reuze benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

Afbeelding


Keell94

Berichten: 4047
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 15:41

waar wil je je poets/wasplaats doen? en ik mis ook een zadelkamer of zit dat bij de opslag bij in?

PW Photographs
Voor meer informatie, zie mijn website - http://www.pwphotographs.nl

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:02

Als je toch gaat bouwen zou ik de stallen zelf nog wat groter maken. En wat wij gedaan hebben is geen traliewerk ertussen, maar gemetselde muren tot borsthoogte, ik geloof 1.30m. Dan kunnen ze onderling tenminste contact hebben en doordat ze hun hoofd/hals er overheen kunnen steken, hebben ze nog meer ruimte. Ook de voorkant en de deur heeft die hoogte, het oogt veel openen er vriendelijker. Het voldoet heel goed, maar je dieren moeten dan natuurlijk wel goed met elkaar overweg kunnen.

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 16:45

Keell94 schreef:
waar wil je je poets/wasplaats doen? en ik mis ook een zadelkamer of zit dat bij de opslag bij in?


Dank voor je reactie :-) De schuur komt bij ons huis te staan, de zadelkamer is in huis. Poetsen doen we buiten aan het hek (het stuk paddockhek op de tekening). Een wasplaats is niet nodig.

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 16:53

josien_m_ schreef:
Als je toch gaat bouwen zou ik de stallen zelf nog wat groter maken. En wat wij gedaan hebben is geen traliewerk ertussen, maar gemetselde muren tot borsthoogte, ik geloof 1.30m. Dan kunnen ze onderling tenminste contact hebben en doordat ze hun hoofd/hals er overheen kunnen steken, hebben ze nog meer ruimte. Ook de voorkant en de deur heeft die hoogte, het oogt veel openen er vriendelijker. Het voldoet heel goed, maar je dieren moeten dan natuurlijk wel goed met elkaar overweg kunnen.


Dank voor je reactie :-)
Nog grotere stallen, zou ten koste gaan van de opslagruimte. De 2 voorste boxen van 3 x 3,5m lijkt ons voor onze ponies ruim zat. Daarachter zijn 2 boxen van 3x4m. Misschien toch die maatvoering omdraaien, zodat de grote boxen aan de voorzijde liggen. De ponies lopen de hele dag buiten (zomer en winter) en staan alleen 's nachts op stal.

We gaan sowieso geen traliewerk tussen de boxen doen, maar overwegen horizontale buizen om toch een goede afscheiding tussen de boxen boven op de gemetselde muur te hebben, mocht er bijvoorbeeld een keer een logé op stal komen te staan. Zo hebben ze wel contact met elkaar maar kunnen ze niet bij elkaar, behalve neuzen. De lijn van de (onder)deurhoogte doortrekken is slim ;-)
Laatst bijgewerkt door Caro1964 op 03-03-18 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:54

josien_m_ schreef:
Als je toch gaat bouwen zou ik de stallen zelf nog wat groter maken. En wat wij gedaan hebben is geen traliewerk ertussen, maar gemetselde muren tot borsthoogte, ik geloof 1.30m.


Als je goed op de tekening en legenda kijkt is dit ook het plan van de TS :)

Super leuk dat je dit zelf kan gaan bouwen :) Ik zou zelf persoonlijk wel voor hebben gekozen om toch een poetsplaats binnen te maken, voor het geval het een keer regent dat het giet oid. En het is altijd fijn om daar je dingetjes te doen en eventueel af te spuiten zonder dat je in de wind staat :)

Maar ziet er goed uit zo, ben heel erg benieuwd naar het resultaat :) :j

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 17:01

CharmingS schreef:
josien_m_ schreef:
Als je toch gaat bouwen zou ik de stallen zelf nog wat groter maken. En wat wij gedaan hebben is geen traliewerk ertussen, maar gemetselde muren tot borsthoogte, ik geloof 1.30m.


Als je goed op de tekening en legenda kijkt is dit ook het plan van de TS :)

Super leuk dat je dit zelf kan gaan bouwen :) Ik zou zelf persoonlijk wel voor hebben gekozen om toch een poetsplaats binnen te maken, voor het geval het een keer regent dat het giet oid. En het is altijd fijn om daar je dingetjes te doen en eventueel af te spuiten zonder dat je in de wind staat :)

Maar ziet er goed uit zo, ben heel erg benieuwd naar het resultaat :) :j


HAHA ... thanks CharmingS :-)

Mocht het gieten en ik heb heel veel zin in poetsen :D dan kan ik altijd in één van die achterste boxen gaan staan. Of als we de trailer toch naar achter verplaatsen omdat de voer- en zaagselopslag in de achterste boxen gaat op de plek waar de trailer nu getekend is. We overwegen om daar (waar de trailer nu staat) een kraan en afvoer te maken, zodat er in de toekomst eventueel wel een poets-/wasplaats gerealiseerd zou kunnen worden.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:10

Maak je goothoogte 3 meter. Trailers worden met de tijd hoger, mijn oude was 2.75, mijn nieuwe is 2.85. Maw, neem wat meer marge dan je huidige 10 cm. Goothoogte 3m betekent ook dat je ligger op 3.15 of 3.20 zal komen. Goot hangt altijd lager dan de ligger nl.

Hou er ook rekening mee dat je je stalmuren steens metselt, liefst met betonijzer gewapend; halfsteens ligt met één trap om.

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 17:19

Ibbel schreef:
Maak je goothoogte 3 meter. Trailers worden met de tijd hoger, mijn oude was 2.75, mijn nieuwe is 2.85. Maw, neem wat meer marge dan je huidige 10 cm. Goothoogte 3m betekent ook dat je ligger op 3.15 of 3.20 zal komen. Goot hangt altijd lager dan de ligger nl.

Hou er ook rekening mee dat je je stalmuren steens metselt, liefst met betonijzer gewapend; halfsteens ligt met één trap om.


Dankjewel Ibbel :-)

Wij dachten voor de binnenmuren aan van die betonachtige grotere blokken.. Die zijn sowieso steviger dan een gewone baksteen, maar we nemen het mee in de overwegingen. Bedankt voor de tip!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:50

B2-blokken, ja, kan ook. Dan zou ik iedere meter beton in de holtes gieten en daar een staaf ijzer inzetten. Hoe wil je die aan de bovendien afdichten trouwens?

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 18:10

Ibbel schreef:
B2-blokken, ja, kan ook. Dan zou ik iedere meter beton in de holtes gieten en daar een staaf ijzer inzetten. Hoe wil je die aan de bovendien afdichten trouwens?


Thanks! Ik dacht zelf meer aan een gemetselde muur van die solide betonnen blokken (30x10x20). Die B2-blokken met stalen pijpen maken het wel nog degelijker, maar dan zit je inderdaad met het dichtmaken van de gaten. Die zou je kunnen volstorten met cement?
Op de muur komt een hekwerk van steigerbuizen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:17

Het is vrij makkelijk ruimte voor de opslag van hooi en strooisel te vergeten. Dit vraagt doorgaans wel wat vierkante meter en alles telkens naar boven brengen, dat gaat snel vervelen. Handiger is om wat voorraad op de begane grond te bewaren.
Daarnaast is het vrij praktisch om een gangpad tussen de boxen te hebben, wat je overigens ook meteen kunt gebruiken als poets/zadelplaats. Ik zou zelf de schuur (als dat kan) daarom 9/9,5m. meter breed willen hebben. Of wat toegeven op de 4m. boxen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:31

Wil je persé boxen?
Over het algemeen is een ruime inloopstal met bijvoorbeeld 1 box voor nood veel handiger.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:50

Waarom geen houten tussenwanden? Bij ons vorige huis hebben we zelf stallen gebouwd met tussen wanden van houten balken die in een ( houten of metalen) profiel boven op elkaar gestapeld werden. Snel klaar, stevig maar toch enigszins "flexibel" mocht een paard een keer er tegen aan trappen en het geeft een veel "warmer" gevoel. We hadden dan wel trailer erboven omdat we 2 hengsten naast elkaar hebben staan, die tralies waren van CV buis gemaakt, dat is daar uitermate geschikt voor. Deuren zijn gemaakt van dubbele platen multiplex en de voorwanden dus ook van dezelfde houten balken in profielen. Wij hadden uitlopen meteen aan de stal, ideaal. Dan kunnen de paarden/ ponies altijd zelf bepalen of ze binnen of buiten staan. We zijn nu net verhuisd en hier zaten standaard boxen ( 4,5 x 3 ) in de schuur maar ook hier gaan we in de buitenmuur doorgangen slijpen zodat de paarden zelf naar buiten kunnen als ze willen.
Op de foto's was de stal nog grotendeels in aanbouw en de tralies zaten er nog niet op ( wanden hebben we lager gemaakt dan op de foto en daar dus de tralies op).

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 19:29

ElCid schreef:
Waarom geen houten tussenwanden?


Dankjewel voor je reactie ElCid :-)

Dat ziet er heel fraai uit!
We zijn van mening dat stenen tussenwanden iets degelijker zijn dan hout, hoewel ik met je eens ben dat hout een warmere uitstraling heeft.
Hoe hebben jullie die dikke palen aan de vloer bevestigd?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:31

Los van dat paarden graag knabbelen op hout...
....die van mij slaan af en toe de gaten in 3cm dik betonplex. Zulke houten wandjes gaan bij mij in de schuur echt geen jaar mee. Met alle risico's op schade aan de dieren daarbij.

Daarom geen houten tussenwanden.

Ik heb keurige boxwanden met hardhout/kunststof schotten onderin van serieuze dikte en daarboven tralies.

Overigens: heb ooit een paard gehad dat ook stenen wanden totaal uit zijn verband kon trappen. Metselwerk is niet sterker dan boxwanden. Ik vind het vaak ook kouder aandoen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 19:35

Dees schreef:
ruimte voor de opslag van hooi en strooisel + gangpad + zolder


Dankjewel voor jouw reactie Dees! :-)

Omdat we momenteel 'maar' 2 ponies hebben, zijn de achterste boxen in eerste instantie voor opslag van hooi en strooisel, maar dat kan ook achter de trailer opgeslagen worden. Ik ben met je eens dat je dat niet steeds naar de zolder wilt brengen. Die is in principe voor opslag van bijvoorbeeld tuinstoelen in de winter.
Een gangpad vinden we zonde van de vierkante meters.

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 19:40

Dees schreef:
Los van dat paarden graag knabbelen op hout....


Daar heb je zeker een punt Dees.

We denken met gemetselde muren een degelijk en goedkoper alternatief te hebben ten opzichte van zoveel meters 'standaard' boxwand. We willen onze dieren sowieso niet achter tralies, vandaar het 'hekwerk' van horizontale steigerbuizen als alternatief.

Caro1964

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-04-08
Woonplaats: precies in het midden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 19:42

Gypsy schreef:
Wil je persé boxen?
Over het algemeen is een ruime inloopstal met bijvoorbeeld 1 box voor nood veel handiger.


Dankjwel voor je reactie Gypsy! :-)

Is niet echt een optie met onze paarden: redelijk dominante ruin met een merrie. Laatstgenoemde staat dan w.s. alsnog buiten in de regen. We overwegen wel een groter overstek, zodat er meer droge schuilruimte is.

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:45

Ibbel schreef:
Maak je goothoogte 3 meter. Trailers worden met de tijd hoger, mijn oude was 2.75, mijn nieuwe is 2.85. Maw, neem wat meer marge dan je huidige 10 cm. Goothoogte 3m betekent ook dat je ligger op 3.15 of 3.20 zal komen. Goot hangt altijd lager dan de ligger nl.

Hou er ook rekening mee dat je je stalmuren steens metselt, liefst met betonijzer gewapend; halfsteens ligt met één trap om.

Nog hoger? Ik vind een hoogte van 285 cm al erg hoog en niet mooi. Ik zou eerder lager gaan en in de gevel achter een hogere deur maken voor de trailer en evt hooiwagen.. De boxen zijn groot zat en ik zou ze allemaal op 350 doen en de gang wat breder.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:45

Oh dat overstek zou ik dan zeker overwegen ja. Of kijken hoe je genoeg ruimte kunt creeëren om ze toch samen binnen te laten staan. Als je dan overdag op je werk zit en het gaat opeens regenen, hoef je je nergens druk om te maken. Je paarden zijn dan veel minder afhankelijk van je.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:03

In de paddock bij de stal kant een stuk bestrating waar je veilig en schoon hooi kunt voeren en eventueel een stuk afdak/doorgetrokken dak zodat ze buiten ook schuilmogelijkheid hebben? Dan kunnen ze ook bij een erg slechte dag gewoon naar buiten zonder schuldgevoel..

Wyb_ster

Berichten: 784
Geregistreerd: 22-10-14

Re: Tips voor nieuw te bouwen stal gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 22:23

Hmm een gekke vraag misschien, maar wat voor soort ondergrond kom je tegen als je de boxdeur opent? Als je namelijk op een paddock uitkomt: de staldeuren willen soms niet meer dichtgaan als er zand tussen zit ;-)

Dus of zorgen dat de stal hoger ligt of een metertje bestrating aan leggen zodat je niet elke keer tegen zand staan aan te schoppen omdat je de deur niet dicht krijgt :+

Geluk is niet te vangen in een potje, wel in een pony

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 23:02

Caro1964 schreef:
ElCid schreef:
Waarom geen houten tussenwanden?


Dankjewel voor je reactie ElCid :-)

Dat ziet er heel fraai uit!
We zijn van mening dat stenen tussenwanden iets degelijker zijn dan hout, hoewel ik met je eens ben dat hout een warmere uitstraling heeft.
Hoe hebben jullie die dikke palen aan de vloer bevestigd?


Het gaat hier om dikke balken van 55 x 155 ( 5,5 cm dik en 15,5 cm hoog) , er stonden 2 hengsten in die allebei soms flink tekeer konden gaan en er niet eens een buts in konden slaan. De palen waar de profielen aanzitten zijn in de klinker vloer ingemetseld, oersterk dus. Veel en veel sterker dus dan 3 cm betonplex platen. Voor de openingen hadden we klinkers liggen, overigens geen deuren maar van die flappengordijnen; de paarden konden dus altijd naar buiten/ binnen + een kleine overstek. Het klinker deel was ca. 5 meter breed, dat is ook prettig met nat weer dan heb je toch een droog stuk en het is goed voor de voeten.

Op het hout knabbelen doen ze niet, geen tandafdruk waar dan ook in de wanden of deuren en als ze dat al zouden doen kan je er altijd een metalen strip overheen plaatsen. Steen is erg hard en geeft niet mee, als een paard daar tegen aan trapt is de kans op blessures groter. Doordat hout iets mee veert is die kans vele malen kleiner.
Onderstaande foto's van de stallen na ca. 8 jaar in gebruik, hier is het ook het traliewerk te zien ( wat dus bij 2 hengsten wel noodzakelijk is :o ), de voorkant was helemaal vrij van tralies behalve waar de voerautomaten hingen ( het schuine stukje) :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 09:55

Mijn paard vreet gewoon door het betonplex heen... Op een vlakke wand! En het is nou niet dat ze uitgehongerd wordt want ze krijgt een stampvol hooinet voor de nacht en is te vet...

Kunststof stalwanden zijn super sterk. En onderhoudsarm. Kost wat maar dan heb je ook wat. Wel met voldoende staalprofielen er tussen want anders trekken ze makkelijk krom!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Slmt9, Suliko, YandexBot en 131 bezoekers