Project: verbouwing stallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stral

Berichten: 2545
Geregistreerd: 18-12-08
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Project: verbouwing stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:09

Goed nieuws!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Project: verbouwing stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 09:45

Superfijn! Een droge paddock is zó fijn :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Project: verbouwing stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 13:55

Super!

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-18 11:42

Nog nieuws?

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-18 13:35

We zijn nu volop allerlei ideeën aan het vergelijken. Dit is hoe ik het als ideaalbeeld zie momenteel:

Afbeelding

Alleen de 'onderste' twee stallen zullen dan voorlopig gebruikt worden voor de paarden, met optie om er twee bij te maken. De 'bovenste' twee stallen plus de rest van het smalle stuk wordt dan hooiopslag enz. Ik heb een oversteek voorzien van 1,5m, het stuk beton is 11mx5m, daarvoor nog een strookje gras 'voor de mooi'.

Op die manier maken we van de twee stallen een aaneengesloten geheel. Dat wil wel zeggen dat stal 1 volledig afgebroken moet worden en opnieuw gezet. Momenteel zijn we dus her en der prijs aan het vragen om te weten waar we voor staan. Mijn man zou toch liever de contouren van de bestaande stal 1 behouden om kosten (fundering, ruwbouw) te beperken en misschien heeft hij wel gelijk ... In dat geval wordt het toch iets zoals in m'n eerste post, maar dan zonder de voedergang.

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-18 16:27

Ondertussen zijn we ongeveer 100 tekeningen verder :-D, maar krijgt onze ideale stal wel steeds meer vorm. We hebben vorige week drie partijen gezien, die nu prijs gaan maken. We kijken zowel naar de optie van een houten stal (modulair tot de vorm die wij wensen) als het bouwen van een stenen stal. Het grondplan ziet er zo uit (het zullen toch 2 aparte stallen blijven en voorlopig verbouwen we enkel de paardenstal):

Afbeelding

Het gebouw zou er dan zo gaan uitzien:

Afbeelding

We gaan in de stallen klinkers leggen, die doorlopen op het verhard stuk. De oversteek boven de staldeuren is 1m. De staldeuren geven nu uit op het zuidoosten. Als het stenen stal wordt, zouden we het budgetvriendelijk(er) willen houden door te kiezen voor betonstenen (ipv snelbouwstenen) en die af te werken met een laag cement die we wit schilderen (zoals bij oude hoeves). Op die manier sparen we de dure gevelstenen uit en hebben we toch een waterdichte buitenkant.

WillemijnW

Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-18

Re: Project: verbouwing stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 16:31

Ziet er gaaf uit! Ik vind het maken van plattegronden altijd zo'n leuke bezigheid, Ben benieuwd hoe het er
uiteindelijk uit gaat zien.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Project: verbouwing stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-18 13:54

Milieutechnisch zou ik informeren of je niet een vloeistofdichte vloer moet hebben in je stal. Hier wel namelijk.

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Re: Project: verbouwing stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-18 17:17

Klopt, dat is inderdaad nog iets wat we gaan onderzoeken. Ik zou het wel netter vinden om de buitenbestrating binnen te kunnen laten doorlopen (en hoop dat een doorlatende buitenbestrating beter ontvangen zal worden dan een ondoorlatende uitloop).

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 15:02

Ondertussen zijn we een dik jaar verder en is de (ruwbouw) stal bijna af. Het resultaat wilde ik jullie niet onthouden :-).

Binnen ligt een betonnen vloer, vooraan komen klinkers. De gevel wordt nog gekaleid. Er mankeert nog één deur (die paste niet in het frame en wordt volgende week geleverd) en er moet nog een schuifpoort in komen.

Zo blij dat mijn paardjes over enkele weken van hun nieuwe onderkomen kunnen genieten!

Afbeelding

equishoots

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-09-18
Woonplaats: Culemborg

Re: Project: verbouwing stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:13

Ziet er goed uit!

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Project: verbouwing stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:14

Leuk!