stro opslaan, gewikkeld stro? Tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

stro opslaan, gewikkeld stro? Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 23:08

Hoi,

Ik wil al lange tijd (gerste-)stro bijgeven aan onze paarden zodat ze wat te knabbelen hebben als hun hooi op is. Ze kunnen niet onbeperkt hooi krijgen want ze hebben nu al een speklaagje.
Het grote probleem is opslag.
Het hooi is gewikkeld in plastiek en dus makkelijk buiten op te slaan. Nu las ik dat hier in de buurt iemand stro verkoopt dat gewikkeld is. Dat is niet gebruikelijk, maar waarom niet?
Beïnvloedt dat het stro negatief? Of is hier gewoon niet veel vraag naar?
Zijn er andere manieren om stro op te slaan?

We hebben nog wel een schuilstalletje over (zuid en westzijde is toe) van ik gok 4mx4m, maar we zouden tijdens het einde van de zomer/begin herfst genoeg moeten opslaan tot in de lente. De schuilstallen zijn namelijk achteraan gelegen, zo'n 250 meter van de baan, en de weide is in de winter te nat om er dan nog over te rijden. Ik gok dat die schuilstal dan niet voldoende zal zijn om stro op te slaan voor 5 paarden?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Re: stro opslaan, gewikkeld stro? Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 08:34

Stro laat zich erg lastig wikkelen door de relatief scherpe stengels, dat prikt vaak door het plastic.
Daarnaast worden de balen ruim twee keer zo duur en kunnen ze niet zo lang zijn omdat ze dan niet in de wikkelaar passen.

Als je je schuurtje netjes vol stapelt met kleine baaltjes kun je best wel een hoop kwijt (hoe hoog is het?). Als het puur voor het bijvoeren is, dan zal je wel een heel eind komen denk ik.

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: stro opslaan, gewikkeld stro? Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-18 12:20

Ik heb de stal opgemeten en deze is 4.4m x 4.4m en 2m30 hoog.
Ik had gerekend aan een half baaltje stro per dag per paard x 5 paarden, dus 2.5 baaltjes per dag.
Als ik positief ben en ervan uitga dat het lang droog blijft, heb ik nog zo'n 5 maanden te overbruggen (nov-maart), dat zouden zo'n 375 baaltjes stro zijn...Zal wat krap worden in het stalletje vrees ik..