Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EvelienKiss

Berichten: 937
Geregistreerd: 20-11-09
Woonplaats: Midden-Nederland

Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-18 09:08

Hoi bokkers,

Mijn twee paarden van dertien jaar staan op een grote zandpaddock met schuilstal en inloopstal. Zij hebben ook nog een kleine privéweide waar er eentje af en toe op mag. Er wordt elke dag mest geruimd.

De paddock staat op een boerderij waar nog twee zandpaddocks zijn. Op de andere paddocks zijn veulens. Deze veulens kampen al een tijd met een hardnekkige spoelwormbesmetting. Deze veulens mochten voorheen ook op een grote weide komen, maar sinds de besmetting hardnekkig is, niet meer.

Dit weekend blijkt één paard van mij ook een spoelwormbesmetting te hebben. Dit paard mocht tot een half jaar terug op die grote weide waar de veulens ook kwamen. Ook is er fysiek contact mogelijk met de veulens over het hek heen. Ik vraag mij af hoe mijn paard aan de besmetting komt, maar belangrijker nog: hoe ik het kan voorkomen.

De mesters gebruiken hetzelfde materiaal (mestboy en kruiwagen) waarmee ze ook in de andere paddocks komen. Tevens ligt mijn paddock aan de mesthoop. Er zit een hek tussen, maar de tractor die het op een hoop veegt, doet dat via mijn paddock.

Moet ik maatregelen nemen om de spoelworm te voorkomen? Mijn eigen materialen neerzetten zoals mestboy en kruiwagen? Zeggen dat de mesters moeten omlopen (niet door mijn paddock heen)? Ik heb gegoogeld, maar kan het antwoord niet vinden. Hoe komen die eitjes en wormen op mijn terrein? Hoe komt het in hun maag?

Wat is jullie ervaring?

troi
Berichten: 17003
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 10:52

Hmm interessante kwestie!

Ik zou geloof ik mijn dierenarts bellen om info te vragen over hoe die eitjes zich verspreiden. Als het bijv ook via de wind gaat dan kan je er al bijster weinig aan doen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:05

Volgens mij gaat dat toch enkel via de mond,dus via het zelfde gras wat ze eten.Ik vermoed dat jou paard al gewoon erg besmet is geweest.
Als je ziet dat een paard wormen heeft is de besmetting al erg en raak je er moeilijk vanaf.Ik vind dus die wormtelling helemaal niks en ontworm een paar keer per jaar preventief.Mijn paarden hebben gelukkig nog nooit geen wormbesmetting gehad.

Ik weet niet waar je hooi vandaan komt ,maar als dat van het zelfde land is waar die veulens lopen zou het dan via het hooi kunnen zijn?

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Re: Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:19

Eitjes blijven tot wel 10 jaar goed. Dus een weide kan al heel lang besmet zijn.
Ook mijn paard kampt met spoelwormen. Ze staat sinds oktober op pension. Het blijft natuurlijk wel beetje een raadsel hoe zij besmet is geraakt en waarom, want volwassen paarden krijgen normaal gesproken geen spoelwormen.
Ze heeft 2 weken geleden strongid P gehad. Over 2 weken zou ze weer een kuur moeten. Na de kuur zijn maar 2 wormen eraf gekomen, dit vind ik dan wel weer apart, aangezien zo'n beest tot wel 200000 eitjes per dag legt.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:20

Spoelworm kan wel tot 15 jaar stil op/in de grond zitten en dan nog voor een besmetting zorgen. Geen idee of het via hooi zou kunnen, maar spoelworm is wel eentje die dus jaren kan wachten op een dier voor opname..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 11:24

Spoelworm eerst bestrijden in je paard met de juiste middelen. Dat moet juist niet met ivermectine als ik het goed onthouden heb maar met een ouder middel.

Via het zand lijkt me niet logisch want dan zouden ze al zand moeten likken of eten.

De paarden goed ontwormen en tijdelijk uit de weide houden en deze laten begrazen door schapen en afwisselend gooien zal helpen de wormlarven te verminderen. Maar ik meen te herinneren dat een weide wel tot meerdere jaren besmet kan blijven.

Sterkte!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:37


Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:25

Ik ben er vorige week achter gekomen dat mijn paard wormen had. De volgende dag gelijk mest weggebracht voor onderzoek. Nu blijkt zij Spoelwormen te hebben. Ik heb ze zelf nu 3 x in de mest gevonden. Ze heeft een wormenkuur gehad.
Maar nu lees ik dat je paard ziek kan worden omdat door de wormenkuur de dode wormen zich kunnen ophopen. Heeft ieman ervaring met de symptomen van een spoelworm besmetting. Voor de wormenkuur en erna. Mijn paard (6jaar) heeft sinds de wormenkuur een wat opgeblazen buik, is minder fit en heeft een loopneus. Ook dacht ik, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Dat ze minder mest. De mest die in de stal lag zag er wel normaal uit. Ik heb de da gister gesproken. Hij gaf aan dat ze misschien last had van de wormenkuur. Maar maak me toch een beetje zorgen.
Iemand ervaring?

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:32

Noahh_h schreef:
Ik ben er vorige week achter gekomen dat mijn paard wormen had. De volgende dag gelijk mest weggebracht voor onderzoek. Nu blijkt zij Spoelwormen te hebben. Ik heb ze zelf nu 3 x in de mest gevonden. Ze heeft een wormenkuur gehad.
Maar nu lees ik dat je paard ziek kan worden omdat door de wormenkuur de dode wormen zich kunnen ophopen. Heeft ieman ervaring met de symptomen van een spoelworm besmetting. Voor de wormenkuur en erna. Mijn paard (6jaar) heeft sinds de wormenkuur een wat opgeblazen buik, is minder fit en heeft een loopneus. Ook dacht ik, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Dat ze minder mest. De mest die in de stal lag zag er wel normaal uit. Ik heb de da gister gesproken. Hij gaf aan dat ze misschien last had van de wormenkuur. Maar maak me toch een beetje zorgen.
Iemand ervaring?


Met welke wormenkuur heb je ontwormd? Wat is de werkzame stof? Eentje die de spoelwormen aanpakt? Hoest je paard ook? Spoelwormen kunnen ook in de longen gaan zitten namelijk.

En TS: zeker als er jonge dieren gehuisvest worden op dezelfde locatie, zou ik mijn paarden zeker preventief ontwormen. Volgens mij gaat het je niet lukken om je eigen paarden te beschermen tegen de wormen bij die andere dieren op het terrein.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 22:50

Bij mijn paard heb ik zondag ook dode spoelwormen gevonden in de mest, een hele kluwen. Gisteren ontwormd en vandaag ook weer dode wormen in de mest.

Als ik het zo lees is het dus niet zo heel ongewoon dat volwassen paarden spoelworm hebben. Wellicht komt het tegenwoordig meer voor?

Bij ons op stal staan trouwens al jaren geen jonge paarden meer. We hebben ook nooit eerder zo'n wormbesmetting gehad. Ik ga over twee weken een test laten doen en dan maar kijken hoe het er mee staat

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:23

Coloured, volgens mij was het Panacur. Daarvoor is ze ontwormt met Equest Pramox. Dit was met de vorige ontworming. Deze werd standaard op stal gegeven. Zij doen zelf mestonderzoek (bij de da) en ontwormen de paarden.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:24

@Dancer, heeft jou paard symptomen gehad. Of last na het geven van een wormenkuur?

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 21:26

Noahh_h schreef:
@Dancer, heeft jou paard symptomen gehad. Of last na het geven van een wormenkuur?


Ik heb voor mijn beurt gesproken en kon bericht niet meer verwijderen. Bij ons waren het toch aarswormen.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 23:46

Noahh_h schreef:
Coloured, volgens mij was het Panacur. Daarvoor is ze ontwormt met Equest Pramox. Dit was met de vorige ontworming. Deze werd standaard op stal gegeven. Zij doen zelf mestonderzoek (bij de da) en ontwormen de paarden.



Voor spoelwormen kun je het beste een wormmiddel nemen met als werkzame stof pyrantel zoals bijvoorbeeld Equiworm P of Strongid-P. In beide wormmiddelen die je noemt, zit nu juist geen pyrantel. Dus gauw halen zo'n spuit.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:59

Coloured, het was wel de Strongid P. Ik heb het even gecheckt.
Ik hoop dat het werkt. Ik vind haar buik nog wel wat opgezet. Ze krijgt elke dag slobber en zonnebloemolie als extraatje. Ooit gelezen dat olie ook kan helpen met de afvoer van bijv. Wormen. Of het waar is......

kiki1976

Berichten: 16850
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Spoelworm voorkomen (hygiëne-maatregelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:16

Het jonge spul van onze stalhouder heeft ook een tijdje te kampen gehad met wormen, en iedere keer weer opnieuw wormen.
Onze da gaf aan dat een goed mest beleid, regelmatig blijven ontwormen sws aan te raden is.
Daarnaast bleek ook de weide waar ze liepen besmet te zijn, dus bleven zichzelf steeds opnieuw besmetten Hier was wel het advies voor, diep omploegen en opnieuw inzaaien, of er tijdelijk andere grazers (koeien of schapen) op laten grazen.

Besmetting via zand is veel kleiner dan op de weide.
Wij smaakte na gebruik ook steeds alles qua gereedschap schoon na gebruik. Maar dat was eigenlijk nutteloos aldus de da.
Wel is het belangrijk dat je niet hooi, stro in de kruiwagens doet waar eerder mest in heeft gezeten. Voor hooi hadden we sws al een aparte kruiwagen, maar stro hebben we eigenlijk nooit bij stil gestaan.

Verder is het aan te raden om straks (nu heeft het weinig nut, omdat de ei afgifte laag of nihil is) een mest onderzoek te doen. En doe dat regelmatig. Word namelijk veel ten onrechte gedacht dat het om spoelwormen gaat, maar in werkelijkheid heeft het paard aarsmade. Deze vind je overigens niet met een mestonderzoek maar zijn te vinden via een plakband test van de anus.
Veel paarden schuren met hun staart, maar er zijn er ook genoeg die niet schuren maar ze wel hebben. Bij aarsmade raar ik een panacur of strongid P aan.