Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Angel236
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Nieuwerkerk

Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-15 23:13

Hallo lezers,
Ik heb 3 vragen... Mijn ouders hebben een vrijstaand huis gevonden met een groot stuk grond als achtertuin. Natuurlijk willen ze zelf ook een deel van de achter tuin hebben, wat logisch is. Ze komen dus ook daarom helemaal achterin de tuin te staan. Wat een prima plek is.
Ik weet niet hoeveel grond ik krijg van mijn ouders voor de paarden maar daar kom ik hoop ik nu wel achter wat nodig is. Mijn vraag is daarom hoeveel grond heb je paard nou daadwerkelijk en minimaal nodig om tevreden aan huis te kunnen staan? De grote van het huis is 690m3 en woonoppervlakte is 205m2. Ik heb zelf geen idee hoe groot de tuin dan is, hopelijk genoeg.
Er komt of een gezeldschap paard bij of een vriendin met haar paard (onze paarden zijn beste vriendjes). Wel een ruin en een merrie. Als dat ook geen probleem is?
Als alle plannen door gaan, wil ik dan 2 aparte stallen voor de paarden. In de winter staan ze gwn op stal (ik woon in Zuid-Holland en daar is de grond erg slecht en daarom snel kapot te lopen). Dit zijn ze al gewend aan de stal waar ik nu al sta. Verder wil ik dan in de zomer de deur open laten staan zodat ze zelf kunnen kiezen of ze naar buiten of binnen willen. De wei en stalling zijn dus ook aan elkaar verbonden (touwtjes gaan in de zomer open zodat ze kunnen kiezen). Verder wil ik een paddock en rijbak in 1 als dat mogelijk is? Daarmee denk ik dat ik alles heb voor de paarden. Een inloop wei als ze willen, paddock en rijbak wat wel in 1 is als dat kan. Is dit oké voor de paarden dat het zo kan in de achtertuin?
Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden en anders kunnen verbeteren.
Als jullie tips hebben, hoor ik dat graag op een nette manier. Alvast bedankt!
Grt.


Chiave

Berichten: 5491
Geregistreerd: 19-03-12

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:16

Denk wel even aan het feit dat er een vergunning moet zijn voor een rijbak/paddock.
Die heb ik bijvoorbeeld niet omdat ik op monumentale grond woon.
Daarnaast heb ik maximaal 4 paarden op 1024 m2, waaronder drie ruime boxen.
Paarden hebben meer dan genoeg ruimte.

M. 21-07-2017. <3

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:16

Eigenlijk minimaal 5000 m2, als je het een beetje fatsoenlijk wil doen. Ik neem aan dat je moeder dadelijk niet naast de mesthoop wil tuinieren?

Ik denk niet dat je het over je hart kunt verkrijgen om ze in de winter 24/7 op stal te laten staan als je er de hele dag op kijkt. De meeste mensen maken de paddock aan de stallen. Zo kunnen ze ook in de winter naar buiten.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:17

Half tot een 1 hectare vind ik persoonlijk dat je wel nodig hebt. Maar daarover verschillen de meningen meestal nogal.

Daarnaast is het niet zo gewoon hoor om paarden op stal te houden in de winter. Dat heeft weinig met de grond te maken. Meer met de hoeveelheid die je te bieden hebt. Hoe kun je nou lekker zelf aan tafel zitten wetende dat je paard 24/7 in z'n eigen uitwerpselen staat te draaien.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 25-02-15 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:18

Als de grond 600 vierkante meter is, dan is dat 20 op 30 in totaal. Dat is amper de grootte van een piste...

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:20

Wat een makelaar een grote achtertuin noemt is misschien net genoeg voor 2 dwerggeitjes en een kippenhok, maar niet voor 2 pony's/paarden. Maatje bak + pad er omheen wil je minimaal (genoeg lengte om sprintje te trekken) en dat is dus zo 40 meter bij 50 meter (incl plek schuilstal). + nog een stuk voor je hooi en de mest. Minimaal dus 2500m2 (50x50), dat is 1/4 hectare en liever 2x dat, zodat er wat gras en echte uitloop is. Kans dat je dat hebt bij een gewoon woonhuis in ZH is erg klein.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

puttertje

Berichten: 879
Geregistreerd: 21-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:21

Ik volg dit even..Wil namelijk ook wel eens weten hoeveel paarden op hoeveel grond

nooit geschoten is ALTIJD mis :)

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:25

puttertje schreef:
Ik volg dit even..Wil namelijk ook wel eens weten hoeveel paarden op hoeveel grond

Wil je genoeg ruimte hebben voor benen strekken en beetje kunnen rennen zit je voor 2 dieren aan 2500m2 met een minimale breedte van 30m ivm de bocht om kunnen. Wil je genoeg gras om dat grotendeels als voer te kunnen gebruiken zit je aan 2500m2 grasland, dus excl. bak/paddock en stal (nodig in dit land ivm nattigheid, anders is je wei zo stuk) per paard/ grote pony.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Rofah
Berichten: 621
Geregistreerd: 25-02-15
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:27

Duhelo volgens mij is dat de inhoud (m3) van het huis en niet de m2 van de tuin.

Ik zou toch minstens 5000m2 aanhouden.

Gucci_
Berichten: 2475
Geregistreerd: 02-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:27

Daar kun je in ieder geval een stal en een rijbak op hebben. Dan zou je voor de zomer een weide moeten zoeken/huren voor de paarden, waar ze een paar maanden kunnen staan.
Ik heb voor 2 c-pony's en een paard een wei van 60x30m en nog een stukje van 250 m2 ong. Maar dat gaat straks te weinig zijn denk ik en zoek daarom nog een weide om te huren.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:30

Ik heb hier 2500m2 voor 2 paarden. Een klein bakje en paddock. Zomers kunnen ze een hapje gras krijgen maar de hele dag op gras is geen optie. Het is dus ook helemaal afhankelijk van wat je eigen ideeën zijn wat betreft het houden van paarden.

Met vlagen ben ik geniaal, helaas is het nu windstil...

Angel236
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Nieuwerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-15 23:30

Het is een goed idee om de paarden in de winter in de paddock ook te doen, zodat ze kunnen kiezen. Maar waar ik nu sta staan ze vanaf april tot oktober in de wei. Buiten die periode staan ze gwn op stal en hebben ze daar geen problemen mee zolang ik er maar genoeg mee doe.
Mijn ouders zoeken sws zo'n huis en moeten hier nog gaan kijken. Maar op de foto's zag het er erg groot uit. Daar stond ook een pony. Wel voor een kleine periode zeiden ze maar alsnog. (Dit was in de zomer)

Angel236
Berichten: 42
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Nieuwerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-02-15 23:32

mellamoshan schreef:
Ik heb hier 2500m2 voor 2 paarden. Een klein bakje en paddock. Zomers kunnen ze een hapje gras krijgen maar de hele dag op gras is geen optie. Het is dus ook helemaal afhankelijk van wat je eigen ideeën zijn wat betreft het houden van paarden.


Zoiets heb ik in gedachte wat jij hebt. In de zomer rijd ik vrij weinig in de bak al. Ik rijd bijna altijd met dat andere paard altijd buiten en gaan de bossen in.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 23:36

Minstens 50 are ( = 5000 m² ) per paard als je ze 24/7 op de weide wil houden. Paard op stal houden vind ik persoonlijk een no go, maar goed. Minstens een paddock aanbieden zodat ze toch enigszins kunnen bewegen. De onze stonden in België met z'n twee op een stuk van 25a, waarvan een paddock van 15m x 15m. Ik vond het behelpen, maar alleszins veel beter dan verplicht op stal. Nu staan ze met z'n vijven (twee paarden en drie Shetlanders) op een goeie hectare, maar we hebben in totaal 11ha grond, ze worden binnen een goeie maand weer van weide verplaatst.

Op vakantie in Duitsland met je paard(en) en/of hond(en)? Vakantiehuisjes Wald und Wiese klaar voor de verhuur! Meer info op https://www.facebook.com/waldundwiese.eckersweiler ~~ http://www.waldundwiese.land

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 00:56

Het hoeft allemaal niet groot te zijn. Gewoon een bak maken die je ook als paddock gebruikt. Ze hoeven echt geen gras als je ze constant ruwvoer geeft. Twee stallen eraan en ruimte voor spullen en mesthoop enzo, en tada! Gaat hier ook prima hoor :D

Lolala73
Berichten: 166
Geregistreerd: 08-12-14

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:32

'Hoe kun je nou lekker zelf aan tafel zitten wetende dat je paard 24/7 in z'n eigen uitwerpselen staat te draaien'.
Hoezo deze vijandigheid weer, alsof mensen hun stal niet schoonhouden. Laat iedereen eens in zijn waarde, sommige paarden staan 24/7 buiten, sommige paarden staan s' nachts op stal, sommige paarden staan veel op stal en lopen enkele uren per dag buiten, allemaal niets mis mee. Die van mij staat in deze periode veel op stal want tot aan zijn knieën in de blubber vind ik dan weer niet nodig voor mijn type paard. We wonen nou eenmaal in een nat land, een land waar de meeste van onze paarden niet in de natuur zouden voorkomen. Omdat mijn paard aan huis staat, krijgt hij veel aandacht, omdat dat kan. Ik heb 2 boxen van 3 bij 3,5, ook daar zie ik veel commentaar op maar ach dat schijnt bij de paardenliefde te horen, andere mensen veroordelen. Deze box is groot genoeg voor mijn paar en hij kan lekker naar buiten kijken. Verder heb ik een kleine paddock van ongeveer 70 vierkante meter omdat ik niet meer grond heb om het huis, kan hij net even een bokje maken en een frisse neus halen, ik zie veel paarden op grote stallen in dit soort paddocks staan, prima. In de zomer en lente, als het droog is, mag hij lekker op het land overdag ergens verderop, S avonds haal ik hem zeker binnen, stel dat er iets gebeurt of 1 of andere gek doet hem wat aan, daar slaap ik niet fijn bij. Dus, volgens mij heb ik geen ongelukkig paard hoewel hij nog steeds niet kan praten, volgens mij heb ik niet ontzettend veel grond om mijn huis maar gaat het prima. Gewoon zorgen dat het paard voldoende aandacht krijgt, ik ga naast het rijden ook nog veel met hem wandelen samen met de hond, gezellig in deze natte tijd. Mensen echt, dat soort opmerkingen over stallen, wei etc. ik ben het een beetje beu op deze site, het lijkt wel of het gemiddelde niveau wat laag is, lekker digitaal tekeer gaan en waarom, het is toch juist gezellig om met paardenliefhebbers te praten? Ga ervan uit dat jij niet altijd gelijk hebt en niet iedereen op jouw ongezouten mening zit te wachten. Ik zit s avonds heerlijk aan tafel terwijl mijn paard rondjes draait in zijn schone stal!

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:50

Dat ze gewend zijn in de box te staan betekend nog niet dat het goed voor de paarden is. Zeker als paarden wat ouder worden is het belangrijk dat ze voldoende vrij beweging krijgen.

Ik ben echt niet van de 24/7 buiten, maar als ik de paarden aan huis zou nemen zou ik wel een stukje welzijn hoog in het vaandel hebben en de omstandigheden beter willen hebben dan op pension en niet koste wat kost ze op een klein plekje houden omdat dit nu eenmaal is wat je kan betalen of te koop is.

Ook op een relatief klein stuk land kunnen paarden droog staan zonder blubzooi, kwestie van een goed gedraineerde paddock aanleggen, zodat ze even hun ei kwijt kunnen en vij rond kunnen lopen.


En op de vraag van TS terug te komen, vriendin van mij heeft een paddock van 30x50 waar haar twee paarden prima uit de voeten kunnen, ze staan overdag in de paddock, 's nachts op stal en het is geen blubberzooi want er is geinvesteerd in een goede bodem. Het kan echt wel, maar het kost wel geld en dat hebben veel mensen er jammer genoeg niet voor over.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:02

Jeetje lolala, wat voel jij je aangevallen. Knaagt er niet gewoon wat aan je?

Zoals hierboven gezegd, paarden kunnen heel fijn en veilig staan in een mooie droge paddock met inloopstal.

70 m2 mag hier de naam paddock niet dragen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:12

Waarom niet gypsy? Is groot genoeg om helemaal in los te gaan als paard zijnde dus waar moet het nog meer aan voldoen?

easygoing

Berichten: 3592
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:16

Gypsy schreef:
Jeetje lolala, wat voel jij je aangevallen. Knaagt er niet gewoon wat aan je?

Zoals hierboven gezegd, paarden kunnen heel fijn en veilig staan in een mooie droge paddock met inloopstal.

70 m2 mag hier de naam paddock niet dragen.



Ik snap haar wel.
Het is nou eenmaal niet overal mogelijk om paarden het jaar rond buiten te houden.
Mijn paarden staan gewoon op een manege waar ze zomers in de wei kunnen en de winter los in de bak of paddock thats it. Mijn paarden zijn niet ongelukkig en kerngezond.

Hier in het westen is de grond simpelweg niet goed genoeg om paarden het hele jaar buiten te laten en daar komt nog bij dat er gewoon heel weinig ruimte is.

Er zullen heus mensen zijn die dit afkeuren maar dat is niet mijn probleem, ik hoef het ook niet eens te zijn met de manier waarop zij hun paarden houden.

We'll meet again
Dont know where, dont know when
But i do know that we'll meet
Some sunny
day

Schoentje

risky
Berichten: 1507
Geregistreerd: 28-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:17

2500m2 vind ik toch echt de minimale grote die je nodig hebt, en heb ik zelf ook.
Je kunt dan een 20x40 m bak afzetten en een lekkere grote paddock maken waar ze dan dag en nacht op kunnen staan en wat rond kunnen rennen.
De rest van de grond die over is gebruik je dan als wei waar ze zo af en toe een mogen grazen.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Paard(en) aan huis, hoeveel grond heb je minimaal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:36

Ik snap niet waarom het wonen in het westen inhoud dat je paard overdag niet naar buiten kan. Ik woon ook in het westen en in mijn omgeving staan op bijna alle stallen de paarden overdag buiten, paddock in de winter, weiland in de zomer. Gaat prima.

Ik heb het gevoel dat dit alleen speelt rond Delft - Den Haag - Rotterdam en omgeving. Daar komen deze opmerkingen meestal vandaan, net zoals "bij ons in de randstad". Randstad is groter dan alleen die omgeving

sphinxie
Berichten: 816
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:40

Idd is een groot deel ook afhankelijk van hoe je paarden wilt houden, maar ook van de inrichting van je perceel. Wij hebben zo'n 8500 m2 en 4 paarden (1 mini). Mijn paarden kunnen niet leven van het gras in de zomer maar dat hoeft van mij ook niet. Ik voer ze gewoon hooi bij, het gaat mij erom dat ze zoveel mogelijk buiten staan. Mijn paddock staat in verbinding met 2 van de 3 landjes. Ik kan door deze indeling goed verweiden, sproei veel in de zomer en haal de mest weg, waardoor mijn land vrij goed blijft. 's Zomers gaan ze overdag het land op en 's nachts kunnen ze in de stal of in de paddock. Ik heb in de paddock slowfeeders met hooi. 's Winters staan ze de hele dag in de paddock en 's nachts staan 2 van de 4 paarden binnen. De andere 2 kunnen kiezen tussen de paddock en stal.

Ook de inrichting van je stal is goed om over na te denken, wij hebben 5 (grote) boxen voor 4 paarden waarbij alle tussenwanden volledig de stalgang ingereden kunnen worden. Daarnaast kunnen alle boxen zowel de stal in als naar de paddock toe open. Hierdoor kan ik ook boxen gebruiken als inloopstal of als het een keer noodweer is, zet ik bijv. 2 paarden in 3 boxen waardoor ze toch meer kunnen bewegen dan alleen in een grote box.

Ik heb mijn paarden nu bijna 3 jaar aan huis en ik vind het wel leuk om te zien dat ze allemaal hun eigen voorkeur hebben (los van wat ik bedenk of voor beeld er van heb). Er zijn er 2 die consequent binnen slapen en 2 die consequent buiten slapen. Zo ook met regen, er is er 1 die daar een hekel aan heeft en die gaat bij het minste of geringste binnen staan als het een beetje spettert. De andere 3 maakt het helemaal niet uit en die blijven gewoon buiten.

Ik vind het heel prettig om mijn paarden thuis te hebben, maar realiseer je ook dat het heel veel werk is. Aan de ene kant wordt het meer werk met een groter perceel, met een kleiner perceel word je echter gedwongen om het beter bij te houden omdat je er anders zelf snel last van hebt dat zaken niet voor elkaar zijn.

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:42

Kijk eens in het profiel van Sammyoo. Zij houdt haar 4 paarden op een perceel van ik gok (maar dat zal ze zelf beter kunnen zeggen) 1500 m2.

Dit is voldoende om de paarden 24/7 buitenbeweging te kunnen geven, als je het maar slim aanpakt! Ik durf met zekerheid te zeggen dat de paarden van sammyoo er beter bij staan dan 95% van de paarden in NL.

Vind het altijd jammer dat mensen gelijk roepen dat je enorme stukken land nodig hebt om paarden te houden. Dat wekt gelijk de suggestie dat paardvriendelijk paarden houden op een kleiner oppervlak niet mogelijk is.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:43

70 m2 is echt niet genoeg om in los te gaan, das 10 bij 7, daarop komt mijn paard niet eens in galop. Dat zijn 6 stallen bij elkaar, zoiets.

Ik ga het nog eens vertellen. Ik woon in zeeland, op kleigrond. Waar je tot je knieën in weg kunt zakken. Of niet, als je wat geld uitgeeft. Mijn paarden staan op een zandpaddock. Wat nou ze kunnen niet naar buiten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 2misty2 en 105 bezoekers