Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-18 13:46

Goed, ik huur een stalling/ weide en de eigenaresse vind het fijn als er wel IETS van mest op het land komt. Maar dan graag ruwe mest.
Ze heeft altijd de mest van de eigen opgebracht.
In dit geval zou dat nu dan mest zijn van de paarden die nu op deze stalling staan. Ik ben er niet heel enthousiast over en heb daar 2 redenen voor:

- de eerste reden: er was afgelopen najaar een redelijke wormbesmetting bij de paarden van een stalgenoot. De mest op onze mestvaalt ligt er vanaf afgelopen najaar. De mest kan nooit over de hele linie heet genoeg geworden zijn om de eitjes te doden lijkt mij. Op deze manier verspreid ik de ellende gewoon over het land toch?
- de tweede reden: de mest zal, tegen maart, misschien deels vers en deels een maand of 5 oud zijn.... Daarmee is het niet echt verteerd. Ik heb ooit eens begrepen dat dit het land in sterke mate verzuurd en hiermee allerlei onwenselijke vegetatie in de hand werkt.

Ik ben aan het zoeken naar wat documentatie om mijn 'gevoel' te onderbouwen, maar wellicht zitten hier ook nog wat kenners/ ervaringsdeskundigen?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:52

Ik snap je punt, maar vrijwel elk land waar jaarlijks paarden op lopen heeft wormen in het land zitten. Dus ik vraag me af of je het daarom moet laten.

Persoonlijke ervaring is dat koeienmest over het land fijner is, inderdaad omdat je daardoor minder rotzooi in je land krijgt. Je zou altijd een bodemonderzoek kunnen doen en daar een bemestingsanalyse over laten doen. Heb dat ook weleens laten doen, dan zie je meteen wat je tekorten/overschotten in de bodem zijn.
En sowieso onkruid wegmaaien en bespuiten en kale plekken opnieuw inzaaien zodat je grasbodem dicht blijft en onkruid ook minder kans krijgt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:32

Vroegah zei iedereen altijd dat onbemest land beter was voor schrale pony's.
Ik heb altijd eigen mest zonder strooisel op het land uitgereden.
Wat een troep met onkruid had ik op dat land.
Paar jaar geleden door loonwerker laten spuiten en bemesten en het land was een heel stuk opgeknapt.

Laat eens een loonwerker langs komen voor advies.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:36

heb het zonder veel problemen een aantal jaren gedaan. Maar paarden werden standaard ontwormd en wij hadden nooit wormbesmetting. Ik denk dat het terecht is dat je je bedenkt als er een wormbesmetting geweest is.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:41

wij rijden al jaren onze eigen mest(met stro) uit op het land.
de mest van bv deze winter,blijft dan wel de hele zomer liggen en wordt uitgereden net nadat de paarden dan volgende winter binnen komen.
nooit geen problemen gehad,maar wij halen ook geen mest uit de weides,en ontwormen enkel als het nodig is(zelden tot nooit,enkel als bv eens eentje ziek is of als er een nieuw paard aankomt die het wat moeilijk heeft),maar er lopen hier dus paarden die in geen 10 jaar meer ontwormd zijn en hebben nooit iets.

je moet ook weten dat geen enkel paard 100% wormvrij is en een paard met een goeie gezondheid,gewoon ook een goeie natuurlijke weerstand heeft tegen wormen.
chemisch ontwormen maakt die weerstand deels kapot en een paard met giga worm besmetting zou beter eens een algemene check-up krijgen,want qua weerstand ed zal er dan toch iets serieus niet op orde staan.

Anoniem

Re: Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:46

Mijn ouders doen altijd de eigen mest over het land, nooit problemen gehad met wormen, zowel mijn vader niet bij zijn schapen als ik niet bij mijn paard.
Gewoon met zo'n goede mestwagen erover rijden, vind je het haast niet weer terug na een paar regenbuien..

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:49

Ja, je land gaat daardoor verzuren. Dat doet paardenmest. Dus als ze dat per se willen dan zal er ook kalk overheen moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:55

MyChoice schreef:
Ja, je land gaat daardoor verzuren. Dat doet paardenmest. Dus als ze dat per se willen dan zal er ook kalk overheen moeten.


Dat klopt, alleen paardenmest volstaat ook niet. Mijn vader deed ook gewoon kunstmest erbij en ook door een boer nog mest injecteren (hoe hij dat verdeelde over het jaar weet ik niet precies)

Je kunt ook bodemmonsters nemen en zo laten bepalen welke (kunst)mest je wei nodig heeft..

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:16

MyChoice schreef:
Ja, je land gaat daardoor verzuren. Dat doet paardenmest. Dus als ze dat per se willen dan zal er ook kalk overheen moeten.


Tja,ik denk dat elke weide hier,die intensief begraasd wordt,sowieso verzuurd.
Heeft niet veel met paardenmest wel of niet uitrijden te maken.

Naast mesten hoor je idd de rest ook te onderhouden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23423
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:23

Ik heb overigens ook nooit wormenproblemen gehad

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:36

tengeltje11 schreef:
MyChoice schreef:
Ja, je land gaat daardoor verzuren. Dat doet paardenmest. Dus als ze dat per se willen dan zal er ook kalk overheen moeten.


Tja,ik denk dat elke weide hier,die intensief begraasd wordt,sowieso verzuurd.
Heeft niet veel met paardenmest wel of niet uitrijden te maken.

Naast mesten hoor je idd de rest ook te onderhouden.


Ik hou om deze reden mijn weiland mestvrij ja.

pien_2010

Berichten: 43219
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Mest van paarden terug op de wei; nadelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:27

Dit vind ik een interessante vraag. Want onze paarden staan op een onbemeste wei maar hun wei waar we van hooien daar doen we wel hun kak op. Hoe zit het dan met dat hooi?

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:07

MyChoice schreef:
Ik hou om deze reden mijn weiland mestvrij ja.


En hoe is je verdeling oppervlakte versus aantal paarden?

Want hier zijn de meeste weides sowieso overbegraasd,dus die worden sowieso te zuur,daar kan geen paardenmest niets aan veranderen.

Als je bemest met kunstmest waar geen kalk in zit,krijg je ook verzuring.

De grootste oorzaak is de overbegrazing,niet de mest.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:56

tengeltje11 schreef:
MyChoice schreef:
Ik hou om deze reden mijn weiland mestvrij ja.


En hoe is je verdeling oppervlakte versus aantal paarden?

Want hier zijn de meeste weides sowieso overbegraasd,dus die worden sowieso te zuur,daar kan geen paardenmest niets aan veranderen.

Als je bemest met kunstmest waar geen kalk in zit,krijg je ook verzuring.

De grootste oorzaak is de overbegrazing,niet de mest.


2 paarden op 1 hectare. Verdeeld in twee stukken.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:08

Als je je mest minstens een jaar goed laat composteren dan zijn de ongewenste wormeitjes wel dood. Je zou de hoop kunnen enten met compostwormen. Na een analyse of aan de hand van de (on)kruiden die opkomen, kun je achterhalen of kalk ook nodig is.

Je wil voor paarden geen te rijke wei (compost èn kunstmest èn injecteren met koemest zou bij ons toch hoefbevangen paarden geven). Maar een wei waar alleen wordt genomen en niets wordt gegeven raakt ook gestressed. En gestressed gras geeft hoog fructaan.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:10

pien_2010 schreef:
Dit vind ik een interessante vraag. Want onze paarden staan op een onbemeste wei maar hun wei waar we van hooien daar doen we wel hun kak op. Hoe zit het dan met dat hooi?


Wormeitjes kunnen niet tegen warmte en droogte. Dus voor hooiland is het bemesten met verse paardenmest geen probleem.

Een graasweide zou je net voor een droge hete zomerweek dus ook kunnen slepen ipv uitmesten.