Welke principes heb jij overboord gezet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:47

Koper schreef:
En dan bedoel ik qua verzorging (vandaar VSW).

Afgelopen weekend heb ik een touwhalster geknutseld voor mijn pony. Een tóúwhalster. Ik!!! Zo'n oerlelijk onding met veel te hoog kijk-mij-eens-even-de-natural-uithangen-gehalte.


Koper, het is alsof ik iets van mijzelf lees. Touwhalster, bbbrrrrrr om de rillingen te krijgen. Toch heb ik er ook een sinds kort. Meneer de koekepeer is nu ineens wel gehoorzaam als hij een halster aan heeft. Dat wilde ik uitproberen en het is gelukt. :D


Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:53

Bij elk paard is het weer anders en zijn er weer zaken die ik anders doe.

Roze en glitters komen er nog steeds niet in :))

Paardensnoepjes kwamen er ook niet in :\ daar dacht vooral onze jongste aanwinst anders over :+

Scheren: varieert van 'niet' tot 'dekenmodel' tot 'helemaal kaal'. Geheel afhankelijk van wat ze in het najaar weten aan te groeien aan haar (en wisselt dus ook per jaar per paard).

Op zoek naar een nieuw paard zochten we iets dat niet groter was dan 1.70 en bij voorkeur een merrie. Juist ja, een enorme ruin, inmiddels rond de 1.76 staat nu op stal :+

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:12

Hier is het vooral scheren, ik was er vroeger ook radicaal tegen, tot ik de wedstrijden inging en ook intensiever begon te rijden. Paard was na amper 10 minuten al zeiknat en steeds futloos in de winter. Eenmaal geschoren was het alsof er een nieuwe wereld voor me openging! Paard blij en ik ook blij.
Mijn 4-jarige heb ik ook geschoren, ik wou het eerst niet doen aangezien we toch nog niet gaan starten en ze amper 3x per week gereden wordt, maar ze stond telkens zo ontzettend in het zweet terwijl we echt niet intensief rijden. Ook op warmere dagen stond ze in de stal en weide gewoon te zweten.

Hier is het met ijzers overigens andersom gegaan. Ik was altijd van mening dat paarden die regelmatig buiten gereden worden gewoon ijzers nodig hebben. In de winter gingen ze er hier af en vanaf de lente terug erop. Echter heeft mijn paard in de zomer een blessure gehad waardoor ze anderhalve maand op boxrust moest, ik heb toen de ijzers eraf laten halen. Na haar boxrust heb ik ze er ook niet meer terug laten beslaan, terwijl we ontzettend veel buiten gereden hebben. In het begin liep ze wel duidelijk gevoeliger, vooral bij een ondergrond met veel steentjes, maar ondertussen doet een met gemak een buitenrit van 15-20km zonder ijzers. Toen de smid laatst is komen bekappen zei hij ook dat haar hoeven in een super staat zijn, dus ik denk dat ik het zo ga laten.

Qua bitloos rijden ben ik van principe dat je gewoon moet kijken naar waarbij het paard zich het beste voelt. Mijn ruin is bijvoorbeeld niet te rijden op bitloos, heb alle varianten wel geprobeerd. Doe er een bitje in en hij is op de pinken te rijden.

Bij de zoektocht naar een nieuw paard wou ik overigens absoluut GEEN merrie en heb MOEST een schimmel zijn. Met wat kom ik thuis? Een bruine merrie := Ik heb wel nog geen dag spijt van haar gehad!

Why change the past, when you can own this day?

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:19

Mijn grootste principe was toch wel: rijtechnische dingen niet oplossen met een scherper bit.
Daar ben ik overigens nog steeds van. Maar ik rijd zelf nu een paar jaar wel met een scharenbit buiten en dat had ik tig jaar eerder moeten doen.
Mijn haflinger trekt namelijk volledig zijn eigen plan buiten wanneer ik op trens rijd. Tot levensgevaarlijke acties aan toe. Ik heb het een paar jaar geprobeerd en op een gegeven moment toch eens een billy allen shanks geprobeerd. Hij is 'm 1x tegen gekomen toen hij er vandoor probeerde te kletteren om een papiertje in de berm en sindsdien is het klaar. Hij heeft nooit meer een poging gedaan.
Na een paar maanden nog eens de trens in gedaan, omdat hij al die tijd super braaf was en ik dacht dat het probleem wel opgelost was. Hij voelde serieus door 2x in het bit te gaan duwen welk bit hij in had en hij ging meteen om een verkeerd staand grassprietje aan de kletter over de weg terug naar huis.
Sindsdien nooit meer gewisseld en rijden we nu zo'n 5 jaar met een los teugeltje, heel relaxt, bomproof, maar wel met shanks buiten.

In de bak rijden we overigens gewoon met trens of bitloos. En dat gaat prima.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 12-02-18 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Jildau

Berichten: 9405
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:25

Hier ook dekens onzin en 24/7 buiten. Heb het geweten toen mijn paard regenschurft kreeg.. Wat een ellende! Dus nu wel een deken om en in de winter paar uren buiten en verder op stal. Ook omdat hij buiten eigenlijk nooit ging liggen en als ik hem dan eens in een stal zette ging hij altijd liggen.

Zodra ik hem (en dan een vriendje) aan huis ga houden komen er ook 2 stallen. Het is in dit land veel te ingewikkeld om ze 24/7 buiten te houden en ik geloof er niet meer in dat elk paard daar beter van wordt. Van 24/7 binnen uiteraard ook niet, een beetje van beide. :D

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 12:41

dat me paard persee met gewoon hoofdstel ook alleen op buitenrit kan!!
Maar ben achter gekomen dat met menhoofdstel me paard veel relaxter op buitenrit. Daarnaast vind hij het nog steeds niet altijd leuk alleen op rit, en dat heb ik maar te acepteren.

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-18 20:45

O ja, bitloos... die van mij is er eens vandoor gegaan. In STAP. Totaal onrembaar. Ook heeft hij het wel eens gepresteerd om op een pad waar lage paaltjes langs staan schuin op dat pad terecht te komen, waarna hij om de paar meter over een paaltje heen sprong. Totaal stuurloos.

Met bit ging het beter :Y)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:57

Wat ik overboord heb gezet is dat bit loos vriendelijker is dan met bit. Dit is niet altijd het geval.

Ook vwb dekens. Vroeger geloofde ik dat ieder paard zonder deken kon staan en wintervacht aanmaakte, maar mijn paard heeft echt niks aan wintervacht. Ik ben genoodzaakt om dekens op te doen, anders staat hij te rillen of krijgt hij allerlei rare kwalen (mok/rainschurft etc).

Ik denk dat je ook per paard moet kijken wat werkt. Mijn vriendin kwam er zo ook achter dat haar paard echt dekens op moest, omdat hij geen wintervacht aan maakte. Hij werd er echt mager van, viel enorm af omdat hij zich warm moest houden. Nu staat hij weer onder de dekens en hij blijft goed op gewicht.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 05:37

Dagelijks hoeven krabben.
Supplementen onzin vinden.
Dat hooi beter is dan voordroog.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34591
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 06:48

Geen blingbling. Maar moest een nieuw wedstrijdshirt, en die waren niet te koop zonder bling :+ nu dus 1 die alleen een paar hele kleine glittersteentjes heeft naast het ritsje. Plastron erover en je ziet ze niet meer.

En vroeger was ik er heilig van overtuigd dat ik altijd op grote pony's zou blijven rijden want ik vond grote paarden best spannend. Tot ik mijn man leerde kennen, die had een paard van 1.80 (vos uit profiel). Daar ben ik ook op geklommen en sindsdien ben ik om en vind ik paarden veel fijner. Die ene verdwaalde keer op een haflinger na heb ik alleen nog maar op paarden van over de 1.70 gereden.

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 17:20

oh ja !!! ik krab werkelijk nooit hoeven..... overigens, ik was mijn paard ook echt nooit....

kiki1976

Berichten: 16846
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:32

Dekens vond ik onnodig, vacht werkt naar mijn mening beter dan een deken.
Paard lief eet met de herfst/winter periode niet als ze buiten staat in de regen, dit houd ze dus gerust de hele dag vol.
Dus maar een deken gekocht en ik had een blij paard


Krachtvoer, ze hadden wel voldoende aan hooi en een vitamine korrel.
Tja en dan komt er een veulen, en ja zij aan de merriebrok. Heb echt een knop om moeten zetten om meer te geven dan wat ze normaal kreeg. Ze had het ook echt nodig.
Veulen was afgespeend en madam ging weer fanatiek aan de bak, fanatieker dan voorheen.
Had haar terug gezet op de vitamine broek maar had er echt niet meer voldoende aan. Dus ja nu dus gewoon krachtvoer


24/7 buiten.
Hier op stal mag dat alleen met de zomer periodde (heb je vrije keuze) maar niet met de winter periode.
Toen ik haar kocht was ze gewend op 24/7 buiten te staan, en wilde dat eigenlijk wel weer voor haar.
Maar omdat de stallen hier in de regio zeer beperkt zijn daarin toch maar met de nacht op stal.
Nou daar kon ze zeer zeker snel aan wennen, ze vind het heerlijk.
Met de zomer staat ze wel 24/7 buiten en geeft het aan met het najaar dat ze weer met de nacht op stal wilt. Normaal reageert ze niet als de rest wel naar binnen gaat, maar als het weer minder word (veel regen) dan staat ze echt te drammen bij het hek dat ze weer naar stal wilt als de rest naar binnen gaat.


Roze spullen voor je pony, brrr vind het nog steeds niks.
Maar ja dan heb je een dochter die er helemaal gek van is Dus tja pony heeft een roze dekje, roze beschermers en roze veiligheidsbeugels. Kijk eerlijk is eerlijk, pony lief kan de kleur hebben, maar is niet mijn ding

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

JudithGigi

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:54

Peeskappen met dressuur; mijn paard tikt zichzelf niet aan zonder, wel met :')

Benen afspuiten na het rijden; heeft 0,0 zin tenzij je 1,5 uur bezig wil zijn..

Les van niet klassieke/speciale/natural instructeurs; er is me altijd ingegoten dat alles maar voorzichtig en langzaam moet gaan, terwijl mijn paard er lichamelijk en geestelijk flink op vooruit is gegaan om eens lekker door te pakken met een "normale" instructeur

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:57

JudithGigi schreef:
Peeskappen met dressuur; mijn paard tikt zichzelf niet aan zonder, wel met :')

Benen afspuiten na het rijden; heeft 0,0 zin tenzij je 1,5 uur bezig wil zijn..

Les van niet klassieke/speciale/natural instructeurs; er is me altijd ingegoten dat alles maar voorzichtig en langzaam moet gaan, terwijl mijn paard er lichamelijk en geestelijk flink op vooruit is gegaan om eens lekker door te pakken met een "normale" instructeur


T laatste verschilt per paard denk ik. Die van mij slaat op de vlucht als je grenzen over gaat. Wordt gevaarlijk van de ‘normale’ instructie. Ik rijd klassiek, dit werkt voor hem beter. Voor mij overigens ook Haha.

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:11

Oja dit herken ik wel, principes :')
Vroeger hield ik mijn paard op de 'ouderwetse' manier.
Ze mochten absoluut geen dekens op, hoefijzers was iets dat verplicht was en van krachtvoer had ik nog nooit gehoord :o ik dacht dat paarden wel overleefden op enkel gras.
Dan ben ik met de jaren heen verandert in 'ik wil mijn paarden zo natuurlijk mogelijk houden'!
Dus: veel rondhobbelen zonder zadel, enkel gaan wandelen, absoluut geen dekens (oh ik was er zo tegen, vraag me niet waarom), bitloos, 24/7 buiten met enkel schuilstal. Wel een handje krachtvoer, die les had ik wel al geleerd toen.
Tot er een paard bijkwam die heel de boel heeft doen omdraaien :') Door haar kreeg ik meer en meer interesse in de sport. Gevolg: er kwam een piste bij, paarden werden geschoren in de winter en kregen een deken op (:')), van bitloos was er geen sprake meer, krachtvoer werd grondig uitgebreidt, zadel op maat laten maken...
Het enige waar ik nu nog 'tegen' ben zijn hoefijzers. Zolang ze ze niet nodig hebben, komen ze er niet.
Maar ik merk dat ik op zomerconcours al gauw eens durf schuiven dus wie weet komen er toch ijzers met kalkoenen in... Wat niet verandert is, is het 24/7 buiten zijn met schuilstal. Vind het een fijn gevoel als ze zelf kunnen kiezen of ze al dan niet binnen of buiten kunnen staan :-). Hooi is voordroog geworden door een hoest van 1 van de paarden, maar daar had ik zeker geen problemen maar :-) Als het werkt, waarom niet?

Oja, zeker niet vergeten: ik was 'anti' grote paarden. Ben zelf 1m60 dus vond er gewoon niets aan. Kwam ik toch wel thuis met ene van 1m75 zeker. En ik moet zeggen, ik moet nooit geen kleintjes meer hebben! Al is het soms wel gevloek met het hoofdstel in steken :')

Wat zou ik graag deze post binnen 10j nog eens opnieuw willen lezen :') wie weet wat is er dan allemaal verandert...

Edit: nog een bijvoeging.

Siep B+10 L1+11 L2+13 M1+12 M2+0 dressuur <3

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 03:48

Wordt een beetje moe soms van die wel/geen deken discussie. Onze tinker stond 24/7 buiten en heeft ooit regenrot gekregen, dus nu met meer dan 2 dagen regen gaat er lekker een regendeken op, nooit meer gehad! Wil dat ook nooit meer meemaken! Verder krijgt die een teddy-vacht dus qua warmte niks nodig. Oudere pony heeft wel hele winter regendeken op, die wordt echt heel ziek zonder helaas... dus voor ieder paard is het anders :j

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Dreamybol

Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Welke principes heb jij overboord gezet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 05:06

Alleen maar les willen van mensen met diploma en liefst ook hoog in de basissport.. Achteraf gezien heb ik van deze instructeurs vroeger de meest slechte lessen gehad. Eerst de kop in de krul, daarna overgangen, kop niet naar beneden te trekken, dan een slof eraan en bij niet voldoende aan een been een spoortje om. |o En deze voorbeelden komen niet bij 1 orun of Deurne instructeur vandaan.
Nu kijk ik eerst wat een instructeur belangrijk vindt en boeien de diploma's me niet meer. Al is dit niet helemaal verzorging, wel een behoorlijk ding geweest in mijn hoofd.

Oh en als ik ooit een paard kocht dan wilde ik een haflinger of fjord, fijne maat, vond ik dat. Doordat ik mijn hobby met mijn man deel, zit ik nu op een giraf van 1,75 en vind ik paarden van rond de 1,65 zelfs klein. >;)

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: joyce83, lastig en 82 bezoekers