Hoe groot zijn jullie 24 uurs weides en jullie bak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Hoe groot zijn jullie 24 uurs weides en jullie bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 16:20

Ik ben erg benieuwd naar de paarden die op de 24 uurs weide staan hoe groot jullie weides zijn? Het valt mij op dat het per stal zoveel verschil in zit qua grootte. Maar wat is voor een paard nou juist? Waar wordt een paard nou echt gelukkig van? Kan een paard ook prima functioneren in een ruinen kudde van vier paarden op een wat kleiner stuk land, waarbij gewisseld wordt (soort paddock paradise) of heeft een paard zou een veel grotere ruimte nodig?

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen..

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe groot zijn jullie 24 uurs weides en jullie bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:28

Wij hebben de paarden in een PP staan. De omloop is 1200m2 en de weide (die zomer's een paar uur per dag open is, mits het niet te nat is) 2800m2. Daar staan op het moment 6 paarden op. Mijn moeder vindt het eigenlijk al te veel, volgens mij kunnen er nog wel 6 bij, als we geen bullebak tussen hadden zitten. Het moet alleen wel zeer zorgvuldig schoongehouden worden, wil je dat het zand niet verziekt raakt.

Wisselen in een kudde is altijd ongunstig.

SGorter
Berichten: 514
Geregistreerd: 13-02-16

Re: Hoe groot zijn jullie 24 uurs weides en jullie bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:32

Bij ons staan ze s’ winters en met nat weer in een paddock waar ze droog staan. Die is niet zo groot (ik denk 8x5 voor 2 paarden), maar dan hebben ze wel toegang tot de dijk, ik denk 40x15 erbij.
In de zomer staan ze met zijn tweeën op twee landen van 50x35 met een sloot ertussen. Onze bak is 20x40, dus jammer genoeg erg klein.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:41

Ze stonden vorig jaar op 1,5 hectare weiland ongeveer. 24/7. Met schuilstal. Voor 2 paarden.

Nu staan ze in de winter wel op stal in de nacht en zal hun stuk ongeveer 1 hectare zijn.
De andere 2 staan ook op iets van 7500m2. Staan ook in de nacht binnen.

Rijbak is 20x60 maar daar staan ze nooit op, dan ben ik bang dat hij niet goed blijft.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:41

Hier verschillende weides, staan het hele jaar door 24/7 op de weide. Dat zijn wel een hoooop vierkante meters wil je dat kunnen volhouden, en de laatste weides worden vanzelf paddock-achtige zand/moddervlaktes :P En dan is het weer zomer en begint het terug vanaf nul haha
edit: ik had niet goed gelezen hoeveel paarden je had.
Ik heb het over veel meer paarden en dan ook nog trekpaarden, misschien niet echt relevant voor jou dan
Laatst bijgewerkt door Granoek op 10-02-18 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:42

Hier staan ze met z'n 4en op 3ha weide met onbeperkt hooi en voor het mooie is het nog iets te klein :+ hier houden ze minimaal 1ha per paard aan. Voor de zomer hebben we er dus nog een stuk wei bij.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 16:49

Granoek schreef:
Hier verschillende weides, staan het hele jaar door 24/7 op de weide. Dat zijn wel een hoooop vierkante meters wil je dat kunnen volhouden, en de laatste weides worden vanzelf paddock-achtige zand/moddervlaktes :P En dan is het weer zomer en begint het terug vanaf nul haha
edit: ik had niet goed gelezen hoeveel paarden je had.
Ik heb het over veel meer paarden en dan ook nog trekpaarden, misschien niet echt relevant voor jou dan


Haha, nee het gaat hier om vier paarden. Deze paarden krijgen elke keer weer een andere weide. Lijkt een beetje op een paddock paradise.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:52

Mizora schreef:
Wij hebben de paarden in een PP staan. De omloop is 1200m2 en de weide (die zomer's een paar uur per dag open is, mits het niet te nat is) 2800m2. Daar staan op het moment 6 paarden op. Mijn moeder vindt het eigenlijk al te veel, volgens mij kunnen er nog wel 6 bij, als we geen bullebak tussen hadden zitten.


Heb je dan ook nog een paddock bij de omloop of is dit oppervlakte de totale paddock? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat 6 paarden 24/7 op 1200m2 krap is. Dan hebben ze namelijk met hun zessen maar anderhalve rijbak aan ruimte (een 20x40 bak=800m2). Dat is al niet veel ruimte, maar als die ruimte ook nog eens voornamelijk bestaat uit gangen, dan hebben de paarden maar erg weinig ruimte om eventuele kuddestruggles met nieuwkomers op te vangen.
Mijn paard liep bijvoorbeeld continu peesblessures op doordat de paddock waar hij 24/7 op stond voornamelijk uit gangen bestond en hij dus steeds omdraaide en wegliep voor ranghogere paarden.

@ TS: mijn paard staat niet meer 24/7 buiten in een groepspaddock omdat dat om bovenstaande reden niet werkte voor hem. Nu staat hij sinds september 's nachts op stal en overdags in een weiland van 1,5 hectare groot en zijn gedrag is totaal veranderd; hij is veel rustiger, zelfverzekerder en heel tolerant en vriendelijk naar andere paarden, vindt alles leuk.
In december kreeg hij helaas last van mijten en moest tijdelijk overdags op een paddock met een vriendje staan. Binnen een week had hij ineens weer het verzuurde gedrag dat hij op zijn oude 24/7 buitenpaddock ook had; boos kijken naar alle andere paarden, proberen andere paarden aan te vallen die vastgebonden stonden of aan de hand langs hem meegenomen werden, dwangmatig 'spelen' op de paddock als het vriendje lager in rang stond, op de honden jagen en proberen de kat te bijten en ga zo maar door. Na een week waren de mijten gelukkig weer weg, mocht hij weer overdags op de grote wei en was hij weer een en al harmonie naar alles wat leeft, de poes wordt weer gewoon besnuffeld en de naar de honden kijkt hij niet meer.

Hij is dus geen 24/7 buitenpaard, maar ik merk bij hem wel een verschil van dag en nacht als het gaat om hoe groot de ruimte is waar hij van de mens zijn tijd met andere paarden door moet brengen. Hij staat laag in rang, is snel onzeker, dus hoe groter de ruimte die hij met andere paarden moet delen, hoe gelukkiger hij is. Gangen en paddockjes zijn prima als hij alleen is, maar zet je er andere paarden bij dan is dat stress, en als hij daar 24/7 met die andere paarden moet doorbrengen dan raakt hij compleet overprikkeld.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Hoe groot zijn jullie 24 uurs weides en jullie bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 17:05

Dit is in principe de totale paddock. Eerder stond 's nachts de bak ook nog open, maar sinds er een veulen bij staat die uit de bak breekt niet meer. Wel is de kwaliteit van de bodem zeer goed. We hebben slechts 2x 5m blubber, en ze hebben keuze uit houtsnippers, zand en bestrating (klinkers, geen glad beton). Maar nieuwkomers worden in de bak of weide geïntroduceerd en zo min mogelijk, het is een vaste groep (op het veulen na, die zou naar de opfok gaan maar precies dit jaar zijn er daar alleen maar merries geboren en dit is een hengstje). De paden zijn allemaal minimaal 4m breed, en de helft is 5m breed. Naderhand gezien had alles wel 6 meter breed mogen zijn, je ziet dat 4m eigenlijk net te krap is om te passeren (gaat in een harde draf met vaak aarzelen), 5m net aan gaat (gaat in een drafje, maar zolang de bullebak niet op het midden staat gaat het redelijk soepel), 6m is een heel klein stukje en daar gaat het duidelijk het beste.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 17:08

xyzutu2 schreef:
Mizora schreef:
Wij hebben de paarden in een PP staan. De omloop is 1200m2 en de weide (die zomer's een paar uur per dag open is, mits het niet te nat is) 2800m2. Daar staan op het moment 6 paarden op. Mijn moeder vindt het eigenlijk al te veel, volgens mij kunnen er nog wel 6 bij, als we geen bullebak tussen hadden zitten.


Heb je dan ook nog een paddock bij de omloop of is dit oppervlakte de totale paddock? Ik kan me namelijk wel voorstellen dat 6 paarden 24/7 op 1200m2 krap is. Dan hebben ze namelijk met hun zessen maar anderhalve rijbak aan ruimte (een 20x40 bak=800m2). Dat is al niet veel ruimte, maar als die ruimte ook nog eens voornamelijk bestaat uit gangen, dan hebben de paarden maar erg weinig ruimte om eventuele kuddestruggles met nieuwkomers op te vangen.
Mijn paard liep bijvoorbeeld continu peesblessures op doordat de paddock waar hij 24/7 op stond voornamelijk uit gangen bestond en hij dus steeds omdraaide en wegliep voor ranghogere paarden.

@ TS: mijn paard staat niet meer 24/7 buiten in een groepspaddock omdat dat om bovenstaande reden niet werkte voor hem. Nu staat hij sinds september 's nachts op stal en overdags in een weiland van 1,5 hectare groot en zijn gedrag is totaal veranderd; hij is veel rustiger, zelfverzekerder en heel tolerant en vriendelijk naar andere paarden, vindt alles leuk.
In december kreeg hij helaas last van mijten en moest tijdelijk overdags op een paddock met een vriendje staan. Binnen een week had hij ineens weer het verzuurde gedrag dat hij op zijn oude 24/7 buitenpaddock ook had; boos kijken naar alle andere paarden, proberen andere paarden aan te vallen die vastgebonden stonden of aan de hand langs hem meegenomen werden, dwangmatig 'spelen' op de paddock als het vriendje lager in rang stond, op de honden jagen en proberen de kat te bijten en ga zo maar door. Na een week waren de mijten gelukkig weer weg, mocht hij weer overdags op de grote wei en was hij weer een en al harmonie naar alles wat leeft, de poes wordt weer gewoon besnuffeld en de naar de honden kijkt hij niet meer.

Hij is dus geen 24/7 buitenpaard, maar ik merk bij hem wel een verschil van dag en nacht als het gaat om hoe groot de ruimte is waar hij van de mens zijn tijd met andere paarden door moet brengen. Hij staat laag in rang, is snel onzeker, dus hoe groter de ruimte die hij met andere paarden moet delen, hoe gelukkiger hij is. Gangen en paddockjes zijn prima als hij alleen is, maar zet je er andere paarden bij dan is dat stress, en als hij daar 24/7 met die andere paarden moet doorbrengen dan raakt hij compleet overprikkeld.


Dat is een beetje het probleem waar ik nu tegen aan loop. De stal waar ik nu stal heeft heel wat ruimte voor de paarden met meerdere weilanden. Maar ik ga verhuizen en ben gister geweest bij een stal waar ze dus een soort paddock paradise hebben, maar de oppervlaktes van deze stukken zijn naar mijn idee vrij nauw.. Als hij dan opgejaagd wordt dan heb ik wel een probleem, zeker omdat hij gevoelige pezen heeft.. Ik vraag mij af of mn paard hier gelukkig gaat worden.. Mijn paard speelt op dit moment heel veel met andere paarden. Maar ik vraag mij af of dit spelen is of dat het uit verveling is.. Wat is jou advies?

Anoniem

Re: Hoe groot zijn jullie 24 uurs weides en jullie bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:18

Lastig hoor, ik snap je probleem helemaal. :(
Mijn paard staat toevallig ook op de wachtlijst bij een paddock paradise met track en dus gangen want ik ben van nature echt een 24/7 buitenpaardenmens, maar als daar al een plekje vrijkomt dan vraag ik me ernstig af of dat wel echt de plek is voor mijn paard, zeker als ik zie hoe relaxed hij is nu hij die 1,5 ha wei heeft die hij nu overdags heeft. Plus dat ik bij hem ook het idee heb dat hij het ook heel erg prettig vindt dat de andere paarden een deel van de dag (in ons geval dus de nacht) niet bij hem kunnen komen en hij dus gewoon relaxed in zijn eentje zijn hooinet leeg kan eten.

Het meest ideale zou voor mijn paard denk ik zijn als hij overdags op die grote wei met vriendjes staat en 's nachts een prive-paddock met schuilstal zou hebben zodat hij dan ook nog een beetje kan bewegen als hij daar zin in heeft. Maar goed, dat heb ik nog nergens gevonden dus dan maar een paard dat 's nachts in een box staat en daar zijn persoonlijke vreetschuurtje heeft.

Ik weet natuurlijk niet hoe de paddock paradise eruitziet die je bezocht hebt, maar als je paard al gevoelige pezen heeft dan zou ik niet alleen naar de breedte van de paden kijken maar ook de bodembedekking zoals Mizora al beschijft. Op onze vorige paddockplek waren de meeste paden bestraat, wat goed is voor de hoeven maar erg slecht voor de pezen als een onzeker paard daar steeds op omdraait en wegrent voor anderen. Zo verzamelden we 3 peesblessures in 2 jaar tijd aan hetzelfde been, en toen was hij nog niet eens onder het zadel.

Is het anders een mogelijkheid om op 2 plekken stalruimte te reserveren? Ik heb bijvoorbeeld met onze huidige staleigenaresse besproken dat als de pp plek heeft voor mijn paard ik mijn huidige stal nog 2 maand aanhoud zodat we in geval van nood altijd terug kunnen. Maar het is echt ontzettend lastig, dat absoluut. Ik dacht altijd dat elk paard beter werd van een paddock en 24/7 buitenstaan in een groep want paarden zijn nou eenmaal groepsdieren, maar die van mij heeft het lichamelijk en geestelijk erg zwaar als de omstandigheden niet perfect zijn. Dus te harde bodem, postzegeltjesweilandjes, te kleine schuilstallen en paden die smaller zijn dan 5 meter zijn bij hem een garantie op peesproblemen en een geestelijk overspannen paard omdat hij altijd op zijn hoede moet zijn voor ranghogeren en niet durft te liggen om te slapen als hij niet echt de ruimte heeft om zich veilig te voelen.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 20:43

9 hectare weiland(oké, nu ongeveer 3/4 hectare door de splitsing van de kudde) en een inloopstal. Ik durf niet te zeggen hoe groot die is. Hij staat er met 15 andere paarden 24/7 in.
Bak hebben we niet, ik rij in de binnenbak van een vereniging en die is gewoon 20*40

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-18 21:11

xyzutu2 schreef:
Lastig hoor, ik snap je probleem helemaal. :(
Mijn paard staat toevallig ook op de wachtlijst bij een paddock paradise met track en dus gangen want ik ben van nature echt een 24/7 buitenpaardenmens, maar als daar al een plekje vrijkomt dan vraag ik me ernstig af of dat wel echt de plek is voor mijn paard, zeker als ik zie hoe relaxed hij is nu hij die 1,5 ha wei heeft die hij nu overdags heeft. Plus dat ik bij hem ook het idee heb dat hij het ook heel erg prettig vindt dat de andere paarden een deel van de dag (in ons geval dus de nacht) niet bij hem kunnen komen en hij dus gewoon relaxed in zijn eentje zijn hooinet leeg kan eten.

Het meest ideale zou voor mijn paard denk ik zijn als hij overdags op die grote wei met vriendjes staat en 's nachts een prive-paddock met schuilstal zou hebben zodat hij dan ook nog een beetje kan bewegen als hij daar zin in heeft. Maar goed, dat heb ik nog nergens gevonden dus dan maar een paard dat 's nachts in een box staat en daar zijn persoonlijke vreetschuurtje heeft.

Ik weet natuurlijk niet hoe de paddock paradise eruitziet die je bezocht hebt, maar als je paard al gevoelige pezen heeft dan zou ik niet alleen naar de breedte van de paden kijken maar ook de bodembedekking zoals Mizora al beschijft. Op onze vorige paddockplek waren de meeste paden bestraat, wat goed is voor de hoeven maar erg slecht voor de pezen als een onzeker paard daar steeds op omdraait en wegrent voor anderen. Zo verzamelden we 3 peesblessures in 2 jaar tijd aan hetzelfde been, en toen was hij nog niet eens onder het zadel.

Is het anders een mogelijkheid om op 2 plekken stalruimte te reserveren? Ik heb bijvoorbeeld met onze huidige staleigenaresse besproken dat als de pp plek heeft voor mijn paard ik mijn huidige stal nog 2 maand aanhoud zodat we in geval van nood altijd terug kunnen. Maar het is echt ontzettend lastig, dat absoluut. Ik dacht altijd dat elk paard beter werd van een paddock en 24/7 buitenstaan in een groep want paarden zijn nou eenmaal groepsdieren, maar die van mij heeft het lichamelijk en geestelijk erg zwaar als de omstandigheden niet perfect zijn. Dus te harde bodem, postzegeltjesweilandjes, te kleine schuilstallen en paden die smaller zijn dan 5 meter zijn bij hem een garantie op peesproblemen en een geestelijk overspannen paard omdat hij altijd op zijn hoede moet zijn voor ranghogeren en niet durft te liggen om te slapen als hij niet echt de ruimte heeft om zich veilig te voelen.


Je hebt helemaal gelijk! Vooral met het laatste. Aan de ene kant is het daar ideaal, omdat er rust is, uitrijmogelijkheden en de basis voorzieningen er zijn. Alleen nu heeft hij een mega weiland met maar 8 paarden en straks veel minder ruimte. De paden van de paddockparadise zijn niet super breed. De bodem was overigens beter dan waar ik nu sta.

Ik vind het zo lastig!

Anoniem

Re: Hoe groot zijn jullie 24 uurs weides en jullie bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 23:49

Ik heb ook echt een week wakkergelegen toen wij verhuisden van de groepspaddockstalling naar de wei/box stal. Het was de beste plek die ik voor hem in deze omgeving kon vinden want zoveel paddock paradises zijn er niet, maar ik had echt het idee dat we van de paardenhemel (want 24/7 buiten in een groep in een paddock) naar... een box gingen. :(
Terwijl dat nu voor mijn paard in vergelijking met de oude paddocksituatie dus de hemel blijkt. Hij blijkt een schurfthekel te hebben aan het moeten delen van de beperkte ruimte van een paddock, aan smalle paden, steeds moeten lopen harde bestrating, hooinetten moeten delen en aan kleine schuilstallen waar niet alle paarden tegelijk ruimschoots in kunnen liggen. Achteraf denk ik natuurlijk 'ja, logisch', maar dat een paard daar zoveel last van kon hebben wist ik niet, en als je dat eenmaal weet dan blijken heel veel 'paddock paradises' heel erg krap en suboptimaal te zijn.

Ik denk dat je eigenlijk niets anders kunt doen dan eventueel een extra stal reserveren en vervolgens gewoon heel erg goed naar zijn gedrag te kijken als je hem naar zo'n paddock paradise verhuist. Bij mijn paard was het lastig om te zien hoeveel last hij nou werkelijk van zijn huisvesting had omdat hij toen ik hem kocht al niet goed stond, dus dan heb je geen vergelijkingsmateriaal. Want is je paard nou gestresst door de manier waarop hij moet leven of heeft hij gewoon een zenuwachtig/temperamentvol karakter? Dit was hoe hij zich qua gedrag ontwikkelde:
- toen ik hem kocht stond hij in zijn eentje in een paddock; zenuwachtig, eenzaam paard
- vervolgens verhuisde ik hem als tussenoplossing een paar maanden naar een box + postzegelweitjes; zenuwachtig paard, speelde wel maar ging weidegenootjes ook uit de weg, stress bij het in/uit de wei doen omdat je dan de groep bij de poort hebt, durfde niet het erf af
- toen naar (even bot gezegd, het was een hele mooie plek maar dus niet voor hem) een postzegelpaddock met postzegelweitjes; zenuwachtig paard, kroelde wel met de ranghoogste maar ging andere pony's uit de weg, boos en naar gedrag als die pony's vaststonden/vastgehouden werden en ze dus even niets terug konden toen, durfde niet het erf af
- nu dus naar box + 1,5 hectare wei; relaxed paard, speelt veel en graast nog veel meer, vriendelijk naar mens en dier, wil uit zichzelf het erf af en rondwandelen door de omgeving en nieuwe dingen ontdekken.
Ontzettend sneu als ik zo terugkijk, maar ik had helaas geen vergelijkingsmateriaal - nou ja, nu pas nu hij werkelijk relaxed en gelukkig lijkt.

Jij hebt het geluk dat je al weet hoe je paard zich voelt als hij de ruimte heeft, dus ik zou gewoon heel goed opletten of hij na de verhuizing qua gedrag naar mensen/paarden verandert. Natuurlijk zal de eerste maand sowieso even wennen zijn, maar als hij na die eerste anderhalve maand eventueel nog steeds gestresst gedrag zou vertonen dan is het misschien toch niet de juiste plek voor hem. Sommige paarden doen er natuurlijk wat langer over om hun plek te vinden in een nieuwe kudde, maar als je al met gevoelige pezen zit dan kun je die niet oneindig onder druk laten zetten door gestresst gedrag.
Als het een mooie paddock paradise is dan is het in mijn ogen zeker het overwegen waard, maar ik zou wel heel goed in de gaten houden of die paddock paradise ook echt een paradijs is voor je paard, want helaas kunnen paarden daar een compleet andere mening over hebben dan mensen.

wendely

Berichten: 4115
Geregistreerd: 22-10-03

Re: Hoe groot zijn jullie 24 uurs weides en jullie bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:26

Ik weet niet precies hoe groot mijn winterweide is. Een kleine hectare denk ik. Daar heb ik momenteel 2 paarden in. Kunnen meer bij, mits samen staan goed gaat. Anders zullen de nieuwe stallingspaarden hun eigen paddock krijgen (minimaal 40 x 60 ). Ik heb daarnaast 5 hectare bos en gras landschap omheind voor de zomer. Mijn eigen paarden hebben nog 2.5 hectare grasland in de zomer, nadat er hooi vanaf is gehaald.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:33

Wij hebben 4 ha,de winterwei is 1 ha ,de schuilstal 200M2 er staan 8 paarden/pony's op.Persoonlijk zou ik ze niet kleiner willen hebben staan. Juist omdat ze bij ons de ruimte hebben zie je dat ze die ook opzoeken. Ik heb bv verspreid de hooi bakken staan soms zie je ze met zijn allen bij 3 hooibakken hangen en soms zie je er 1 aan de andere kant vd wei bij 1 hooibak staan,Die heeft dan even rust nodig. Ook zie ik er wel eens 1 alleen in de schuilstal in de zon staan soezen. Heel mooi vind ik het altijd om te zien dat de hele groep ligt te rusten en er 2 staan te waken. Ik heb wel een vaste groep en nauwlijks verloop eigenlijk.Ik zeg wel altijd voor mensen heb ik weinig luxe maar paarden bloeien helemaal open. Maar paarden hebben echt wel ruimte nodig.Ik word iebel als ik zie dat mensen hun paarden op paddocks houden die kleiner zijn als waar mijn 15 kippen en 2 mini varkens lopen.

Gizeppie

Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-18 00:48

xyzutu2 schreef:
Ik heb ook echt een week wakkergelegen toen wij verhuisden van de groepspaddockstalling naar de wei/box stal. Het was de beste plek die ik voor hem in deze omgeving kon vinden want zoveel paddock paradises zijn er niet, maar ik had echt het idee dat we van de paardenhemel (want 24/7 buiten in een groep in een paddock) naar... een box gingen. :(
Terwijl dat nu voor mijn paard in vergelijking met de oude paddocksituatie dus de hemel blijkt. Hij blijkt een schurfthekel te hebben aan het moeten delen van de beperkte ruimte van een paddock, aan smalle paden, steeds moeten lopen harde bestrating, hooinetten moeten delen en aan kleine schuilstallen waar niet alle paarden tegelijk ruimschoots in kunnen liggen. Achteraf denk ik natuurlijk 'ja, logisch', maar dat een paard daar zoveel last van kon hebben wist ik niet, en als je dat eenmaal weet dan blijken heel veel 'paddock paradises' heel erg krap en suboptimaal te zijn.

Ik denk dat je eigenlijk niets anders kunt doen dan eventueel een extra stal reserveren en vervolgens gewoon heel erg goed naar zijn gedrag te kijken als je hem naar zo'n paddock paradise verhuist. Bij mijn paard was het lastig om te zien hoeveel last hij nou werkelijk van zijn huisvesting had omdat hij toen ik hem kocht al niet goed stond, dus dan heb je geen vergelijkingsmateriaal. Want is je paard nou gestresst door de manier waarop hij moet leven of heeft hij gewoon een zenuwachtig/temperamentvol karakter? Dit was hoe hij zich qua gedrag ontwikkelde:
- toen ik hem kocht stond hij in zijn eentje in een paddock; zenuwachtig, eenzaam paard
- vervolgens verhuisde ik hem als tussenoplossing een paar maanden naar een box + postzegelweitjes; zenuwachtig paard, speelde wel maar ging weidegenootjes ook uit de weg, stress bij het in/uit de wei doen omdat je dan de groep bij de poort hebt, durfde niet het erf af
- toen naar (even bot gezegd, het was een hele mooie plek maar dus niet voor hem) een postzegelpaddock met postzegelweitjes; zenuwachtig paard, kroelde wel met de ranghoogste maar ging andere pony's uit de weg, boos en naar gedrag als die pony's vaststonden/vastgehouden werden en ze dus even niets terug konden toen, durfde niet het erf af
- nu dus naar box + 1,5 hectare wei; relaxed paard, speelt veel en graast nog veel meer, vriendelijk naar mens en dier, wil uit zichzelf het erf af en rondwandelen door de omgeving en nieuwe dingen ontdekken.
Ontzettend sneu als ik zo terugkijk, maar ik had helaas geen vergelijkingsmateriaal - nou ja, nu pas nu hij werkelijk relaxed en gelukkig lijkt.

Jij hebt het geluk dat je al weet hoe je paard zich voelt als hij de ruimte heeft, dus ik zou gewoon heel goed opletten of hij na de verhuizing qua gedrag naar mensen/paarden verandert. Natuurlijk zal de eerste maand sowieso even wennen zijn, maar als hij na die eerste anderhalve maand eventueel nog steeds gestresst gedrag zou vertonen dan is het misschien toch niet de juiste plek voor hem. Sommige paarden doen er natuurlijk wat langer over om hun plek te vinden in een nieuwe kudde, maar als je al met gevoelige pezen zit dan kun je die niet oneindig onder druk laten zetten door gestresst gedrag.
Als het een mooie paddock paradise is dan is het in mijn ogen zeker het overwegen waard, maar ik zou wel heel goed in de gaten houden of die paddock paradise ook echt een paradijs is voor je paard, want helaas kunnen paarden daar een compleet andere mening over hebben dan mensen.


Ik zal mijn fases beschrijven. Hij komt van een kudde in Ierland (uit de handel). In Nederland heeft tie acht maanden vooral in een box gestaan en wel zo nu en dan op een kleine wei gestaan met een maatje. Bij mij momenteel staat hij 24/7 buiten in een grote weide met een aantal andere pony’s. Dit gaat goed, hij is relax, speelt veel en vindt t prima in de kudde geloof ik. Hij ligt kan ik zien aan zijn vacht (witte pony Haha).. maar nu als ik m nu zou verhuizen gaat hij dus naar een kleiner oppervlak. Echt de helft minder zeg maar. Deze is opgedeeld in stukken. Hij heeft dus minder ruimte. Maar ook minder prikkels. Wat is dan wijsheid..

nicole_floor

Berichten: 3246
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 00:51

Wij in totaal 18 ha. Maarja daar staan in de zomer ook de koeien op en dan staan de paarden naast de stal dat is een halve ha ofzo. In de winter weiden we ze steeds om waar de koeien in de zomer staan zodat ze eigenlijk altijd staan. Dus staan ze eigenlijk altijd droog met genoeg gras. Wij hebben we een bak van 20x40 die altijd droog is, ook met dit weer, maar hier hoeven ze eigenlijk nooit in omdat we altijd wel een weide hebben waar ze in kunnen.

De paarden staan snachts altijd op stal. Of als heel warm is staan ze snachts buiten en overdag op stal.

Doordat ze eigenlijk altijd genoeg gras hebben, hoeven we ze op de weide dus ook nooit bij te voeren.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe groot zijn jullie 24 uurs weides en jullie bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 01:31

Wij hebben schuilstallen met paddock eraan. Daaraan vast hebben we op 3.000 m2 een PP; het pad ligt rondom, het middenstuk bestaat uit een longeerbakje op gras, rijbak op gras en een weitje van 20x20. Ook lopen er door het midden paden. Al onze paden zijn minimaal 5 meter breed, op een stuk ca 7 meter (perceel is scheef). Dat is wel een plek waar ze vaak staan te soezen; ze hebben er ook leuk uitzicht over de omgeving.
Verder kunnen we gebruik maken van twee stukjes wei van 2.500 en 3.000 m2. Met paddock ect zitten we op ongeveer 1 hectare. In de zomer hebben ze 24/7 toegang tot de wei, maar wel via een zo lang mogelijke route naar de paddock (daar is water).

Onze kudde bestaat overigens uit 4 pony's (kleinste 106 cm, grootste ca 155 cm). Deze samenstelling hebben we nu bijna een jaar; er komen geen andere paarden bij, tenzij van ons zelf en voor altijd.