stal schoon houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-02-18 22:58

ik heb een lekkere viespeukje
ik ruim elke dag zijn poepjes en plasjes enz op in zijn stal ,
1x in de maand ververs ik alles ,
is dit te weinig kwa hele ververssing moet het vaker?
hij staat op Flash of hoe ik het ook schrijf


Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:11

Je schrijft het als vlas, als dat inderdaad is wat je bedoeld.

Of 1x in de maand voldoende is hangt helemaal af van hoe je stal eruit ziet. Bij een goed opgezette vlas-stal waarbij de bodem dik genoeg is en goed bijgehouden wordt, hoeft het meestal niet vaker dan eens per 3 maanden en ik streef zelfs naar eens per 6 maanden.

De poep moet er inderdaad elke dag uit, plasplekken verwijder ik 1 a 2x per week. De bodem wil ik minimaal 20cm dik hebben, eenmaal goed gestart komt dat neer op 1-1.5 pak vlas per week. Een nieuwe stal starten is glad, dus dat is nog een extra reden om het zo veel mogelijk te voorkomen. Overigens kom ik keer op keer uit op een 10kg strooisel per m2 stal om te starten. Bij vlas komt dat neer op een pak vlas per 2m2 gemiddeld gesproken, en dan naar beneden afronden maar de eerste week 2 pakken vlas toevoegen in plaats van 1-1.5, anders is er meer last van uitloop en gladheid.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

simongek

Berichten: 5337
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 23:33

Mijne staat ook op vlas.

Alle dagen mest eruit en 1x per week 1 kruiwagen met de natte plek.

Dan 1 baal er weer bij.

Ik haal hem nooit helemaal leeg.

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:38

Het goede functioneren van een vlasbodem is juist de dikke onderlaag! Dus zo vaak helemaal leegtrekken is eigenlijk niet handig. :)
Met de poep e.d doe je het goed, maar dat leegtrekken zou ik wel drastisch gaan verminderen als ik jou was.

happyjoyce

Berichten: 4495
Geregistreerd: 01-06-03
Woonplaats: Stuifzand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:21

simongek schreef:
Mijne staat ook op vlas.

Alle dagen mest eruit en 1x per week 1 kruiwagen met de natte plek.

Dan 1 baal er weer bij.

Ik haal hem nooit helemaal leeg.

Zo doe ik het ook en dit bevalt prima.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:32

Wat heb je op de bodem liggen?
Als het vlas is zal het alleen goed werken als je laag dik genoeg is in de stal, dagelijks de natte plekken verwijderen bij vlas is niet bevorderlijk, de onderlaag kan beter wat vaster zijn met vlas, de bovenlaag kan je wel los houden.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 09:44

Ik haalde elke dag de piep eruit en gooide elke 4 dagen een nieuw pak vlas erbij. Eens in de maand schepte ik de hele box om en haalde dan alle viezigheid eruit. Dan het goede oude verdelen over de vloer en een nieuwe laag vlas er over heen. Ik had altijd een laag van een 20 a 30 cm liggen en die van mij was een echte viespeuk

15-05-2000 rip shauntay (meisje) 03-05-2013
Chameur 01-03-2013. Dondersteen in hart en nieren
Www.stalaristocraat.nl kerstmuts

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-18 22:38

meisje2000 schreef:
Ik haalde elke dag de piep eruit en gooide elke 4 dagen een nieuw pak vlas erbij. Eens in de maand schepte ik de hele box om en haalde dan alle viezigheid eruit. Dan het goede oude verdelen over de vloer en een nieuwe laag vlas er over heen. Ik had altijd een laag van een 20 a 30 cm liggen en die van mij was een echte viespeuk


meggiemeg schreef:
Wat heb je op de bodem liggen?
Als het vlas is zal het alleen goed werken als je laag dik genoeg is in de stal, dagelijks de natte plekken verwijderen bij vlas is niet bevorderlijk, de onderlaag kan beter wat vaster zijn met vlas, de bovenlaag kan je wel los houden.



ja hij staat op vlas ,
heb hem afgeslope zondag echt even goed schoon gemaakt dus echte vieze natte plekken weg en uiteraad elke dag wel zijn poep,
maar na mijn iedee lijkt vlas helemaal niet goed te werken met het schoonblijven van zijn stal
kan ik vlas ook mixen met wat anders of is het gewoon omdat ik een zeurkoud ben

Judigno

Berichten: 618
Geregistreerd: 06-01-14
Woonplaats: Onder een meeleessteen

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:01

Is het niet zo dat het vies ‘lijkt’? In mijn ervaring kleurt vlas donker als het vocht opneemt maar is het wel gewoon droog.

Mizora

Berichten: 18089
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:04

Vlas moet echt een dik genoege laag (20+ cm) om de bovenlaag echt vrijwel schoon te houden. Zaagsel blijft er langer schoon uit zien, maar ook daar heb je gewoon een laag van 20cm nodig voor het beste resultaat.

Maar met een foto (zonder flits, maar wel voldoende licht) kunnen we het waarschijnlijk beter inschatten of het echt viezig is of toch gewone verkleuring.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 23:05

Toen ik nog op vlas stond deed ik in de lege stal 3 a 4 pakken. De 1e 2 weken alleen de poepjes eruit. Na 2 weken begon ik dan met de plasplek. In die tijd heeft de bodem tijd gehad om te gaan potten. De plasplekken haal ik er alleen maar uit als het vlas rood word. Dan is het verzadigd. De meeste mensen halen te veel vlas uit de stal en maken de bodem los. Alles wat bruinig is kan je gewoon laten liggen. Dat is nog niet verzadigd. Dat meng ik dan altijd met een schoon pak. De bodem laat ik verder ook heel. Het is juist de bedoeling dat de onderste laag een soort van koek word. Mijn bodemlaag is meestal zo 15 a 20 cm dik.
Ik sta nu op krullen maar dat werkt precies het zelfde.

Edit
De stal helemaal leeg maken doe ik eigenlijk nooit. Ik sta nu bijna 5 jaar op deze stal en heb 1 keer alles eruit gehaald.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 08:39

Als je er een baal vlas in gooit is deze licht van kleur, naarmate deze er een aantal dagen in ligt zal de kleur donkerder worden en daardoor wellicht voor jou lijken dat het viezer wordt. Zolang de bovenlaag droog is en geen mest heeft is je stal schoon. Je laag moet echt dik genoeg zijn om met die onderlaag te krijgen die op een gegeven moment rood kleurt en dus niet meer opneemt, je merkt dan ook verschil dat die laag vast is en de rest zal losser zijn.
Ik zou vlas niet gaan mixen, elke bodembedekking heeft zijn eigen werking en opnamecapaciteit.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 14:26

[quote="meggiemeg"]Als je er een baal vlas in gooit is deze licht van kleur, naarmate deze er een aantal dagen in ligt zal de kleur donkerder worden en daardoor wellicht voor jou lijken dat het viezer wordt. Zolang de bovenlaag droog is en geen mest heeft is je stal schoon. Je laag moet echt dik genoeg zijn om met die onderlaag te krijgen die op een gegeven moment rood kleurt en dus niet meer opneemt, je merkt dan ook verschil dat die laag vast is en de rest zal losser zijn.
Ik zou vlas niet gaan mixen, elke bodembedekking heeft zijn eigen werking en opnamecapaciteit.[/quote0]



Oké ja ik maak elke dag schoon dus de plas en poep plekjes .
Als het rood word dan haal ik hem gelijk helemaal leeg omdat ik altijd bang ben dat het gaat schimmelen

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 14:33

die van mij heeft op vlas gestaan in het verleden.. ik heb letterlijk maar 4x per jaar de plasplek verwijderd.. Nu heb ik een paard dat netjes meewerkt.. als jij de stal netjes houdt, dan schijt hij netjes op 1 grote hoop (hoefde je als t nodig was maar 1 x per twee dagen weg te halen.. dan lag er een berg van 40 cm hoog en zo'n 40 cm breed helemaal achterin tegen de muur)..

maar ik haalde dan ook echt alle onregelmatig heden uit het vlas, waardoor ik een superstrakke onderlaag had, zonder onregelmatigheden waar hij eventueel een stuk eruit kon raspen.. Bodem was altijd verend, maar je kon letterlijk op het vlas gaan zitten zonder dat er vieze lucht of vocht omhoog kwam (rode laag, dan een hardere koek en daarop lag vers vlas, zo zag t eruit als je m openbrak).

ik hanteerde dat ik zo min mogelijk vlas meenam en ongeveer 10% meer vlas teruggooide in de box dan wat ik eruit haalde.. dat waren meestal gewoon een paar handjes die ik eroverheen wapperde, dat het een weer frisse kleur had..

echt opstrooien deed ik 2x per week een en als dat niet nodig was dan 1x per week een heel pak. indicatie was de dan wat donkerdere kleur van het 'verse' vlas.. schone vlas gooide ik langs de randen, met daarover heen een heel klein beetje ouder vlas (zodat als hij erop scheet, de voorraad mooi schoon bleef).. waardoor het dus aan de zijkanten ietsjes hoger lag. iedere dag gooide ik daarvandaan een beetje naar t midden om t daar weer mooi strak te leggen.

duurde ongeveer 3 maanden voor ik een strakke goede ondergrond had.. daarvoor 15-20 minuten aan het prutsen om de bodem perfect te krijgen.. daarna 5-10 minuten per dag, of nog minder. sommige dagen was gewoon, naar achteren lopen, drollen in de kruiwagen, even rechttrekken en binnen 3 minuten klaar

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 15:03

elenaMM77 schreef:
die van mij heeft op vlas gestaan in het verleden.. ik heb letterlijk maar 4x per jaar de plasplek verwijderd.. Nu heb ik een paard dat netjes meewerkt.. als jij de stal netjes houdt, dan schijt hij netjes op 1 grote hoop (hoefde je als t nodig was maar 1 x per twee dagen weg te halen.. dan lag er een berg van 40 cm hoog en zo'n 40 cm breed helemaal achterin tegen de muur)..

maar ik haalde dan ook echt alle onregelmatig heden uit het vlas, waardoor ik een superstrakke onderlaag had, zonder onregelmatigheden waar hij eventueel een stuk eruit kon raspen.. Bodem was altijd verend, maar je kon letterlijk op het vlas gaan zitten zonder dat er vieze lucht of vocht omhoog kwam (rode laag, dan een hardere koek en daarop lag vers vlas, zo zag t eruit als je m openbrak).

ik hanteerde dat ik zo min mogelijk vlas meenam en ongeveer 10% meer vlas teruggooide in de box dan wat ik eruit haalde.. dat waren meestal gewoon een paar handjes die ik eroverheen wapperde, dat het een weer frisse kleur had..

echt opstrooien deed ik 2x per week een en als dat niet nodig was dan 1x per week een heel pak. indicatie was de dan wat donkerdere kleur van het 'verse' vlas.. schone vlas gooide ik langs de randen, met daarover heen een heel klein beetje ouder vlas (zodat als hij erop scheet, de voorraad mooi schoon bleef).. waardoor het dus aan de zijkanten ietsjes hoger lag. iedere dag gooide ik daarvandaan een beetje naar t midden om t daar weer mooi strak te leggen.

duurde ongeveer 3 maanden voor ik een strakke goede ondergrond had.. daarvoor 15-20 minuten aan het prutsen om de bodem perfect te krijgen.. daarna 5-10 minuten per dag, of nog minder. sommige dagen was gewoon, naar achteren lopen, drollen in de kruiwagen, even rechttrekken en binnen 3 minuten klaar



Dat begrijp ik .
Maar mijn paard poept niet netjes op 1plek hij poept echt overal .

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:08

Ik doe ook elke dag de mest eruit en 1 keer per week de plasplek en vul dan weer bij met 1 zak.
Wat ik bij vieze paarden wel bemerk: begin met echt een dikke dikke laag.
Word het te dun gooi er 1,5 of 2 zakken bij. Want te dun staan geeft garantie tot een vieze stal.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 15:15

bruintje123 schreef:
Ik doe ook elke dag de mest eruit en 1 keer per week de plasplek en vul dan weer bij met 1 zak.
Wat ik bij vieze paarden wel bemerk: begin met echt een dikke dikke laag.
Word het te dun gooi er 1,5 of 2 zakken bij. Want te dun staan geeft garantie tot een vieze stal.



Elke maand gaan er 4 balen vlas in is dat dan veel te dun begrijp ik

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:17

persoonlijk doe ik meer in een lege stal.
dan begin ik met een 6 balen en dan heb ik maar kleine stallen van 3x3. heb je een grotere stal zou ik met meer beginnen.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:21

Hangt ook van de maat van je box af. Ik start met 3 pakken vlas meestal en na een week komt er eentje bovenop. Heb wel een schoon paard die ook de bodem mooi laat liggen. In de eerste periode gaat pas na 2 maand oid de natte plekken eruit, tot die tijd laat ik het liggen. Er ligt dan voldoende schoon vlas aan de zijkanten om de toplaag schoon te houden. Of er gaat een nieuw pak op.

Loopt ie zijn hele bodem los of valt het mee? Vlas werkt het beste als je oppot, dus niet te vaak de natte plekken eruit haalt. Je bodem is dan nattig, maar pas verzadigd als het rood is. De toplaag hoort droog te zijn.
Iedere dag de natte plekken eruit zorgt er dan voor dat je geen goede bodem krijgt en je telkens die bodem weer los haalt.

"Een draver, is gaver" :D

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 15:22

bruintje123 schreef:
persoonlijk doe ik meer in een lege stal.
dan begin ik met een 6 balen en dan heb ik maar kleine stallen van 3x3. heb je een grotere stal zou ik met meer beginnen.



daar ben ik idd ook mee begonnen..


ik moest zelfs mijn vloer eerst natmaken, omdat die van mij dusdanig schoon is, dat hij de bodem bleef weglopen (niets doorroerde)..

dus hier water erop.. met een trekker aantrekken, zodat het vochtig (niet zeiknat is).. eerste twee balen erop goed verspreiden.. laten drogen zodat t onderste vlas lekker aan de grond plakt.. dan de resterende balen erop..

eerste twee weken is wel enorm paaseieren zoeken omdat zelfs die van mij zijn poten niet hoog genoeg optilde dus echt wel een paar paaseieren door de box schoot..


natte plek verwijderen deed ik alleen zodra de tussenkoek brak en er dus nare lucht uitkwam, of wanneer de pisplek niet meer volledig droogde, of en dat was de meest voorkomende reden.. dat de pisplek ondertussen een stevige heuvel in het midden begon te vormen .. dan brak ik m open en zoveel mogelijk de natte troep onder de koek vandaan halen, totdat ik het tegenkwam waar de koek weer sterk was (beetje zoals ijs, randen van t wak brokkelen af, tot je de plek tegenkomt waar t weer dik genoeg is om je te houden).. gat vulde ik op met ietsjes droog vlas om aan de bodem te plakken, dan de t vochtige maar niet rode deel dat er 'gevonden was.. dan de afgebrokkelde maar nog bruikbare droge koek. boel flink aanstampen en daarover heen weer dik vers vlas.. soms gewoon een volle baal in t gat, zodat er geen verschil meer te merken was..

grijnss, ik maakte er een hele kunst van en werd ook wel de vlasfluisteraar genoemd :') .. maar heb toentertijd ook heel veel boxen 'van de ondergang' gered of bodems gerepareerd (we kregen 1 baal vlas per week.. meer moest je bij betalen en voor velen was dat bijna niet redbaar.. of omdat t paard een viespeuk was... of omdat ze zelf niet handig genoeg waren).. en ik had er lol in om van een bijna verloren bodem, met enkele weken toch een mooie strakke bodem te maken.

leanR
Berichten: 491
Geregistreerd: 06-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:03

Mijn paard heeft in het verleden even op vlas gestaan.
Wat een ellende was dat! De stal werd onwijs vochtig, hij liep alles door elkaar en het was een grote varkensstal, ondanks mijn maximale effort om het zo goed mogelijk te doen (soms wel twee keer per dag drollen rapen, voor zover dat nog lukte), heel veel euro's zijn er in die stal verdwenen om maar wat te creëren. Tevergeefs, die stal was binnen een dag zwart en nat.
Hij staat nu op stro en wat een verlichting. Heeft ook duidelijk de voorkeur voor niet alleen mijn paard, maar veel paarden die ik ken die de switch hebben gemaakt. Paarden zijn minder vies, lopen elke dag met staarten vol stro de box uit en zijn over het algemeen contenter, ook wanneer het koud is. Mocht het niet om een medische reden zijn zou ik mijn paard op stro zetten.

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:08

Ik heb zowel paarden op stro als op vlas
Maar mijn voorkeur is toch echt vlas stallen van 3,5x4,5 gaan 8 pakken vlas in ivm bodem
Daarna enkel mest eruit en recht trekken om de 2 weken haal ik de natte plekken eruit en heb een goede stabiele bodem met een altijd droge toplaag
Helemaal leeg halen doe ik nooit en geniet ook de voorkeur ivm stabiele bodem
Meestal een keer in de week een half pak vlas erbij of soms zelfs een hele
En als ik natte plekken schep 1of2 pakken erbij en indien nodig 3

stro heb ik zn ontzettende hekel aan wil alles gewoon schoon hebben en dat vind ik met stro zoveel werk... en het is niet dat de paarden in de stro stallen gelukkiger zijn als op vlas
Staan maar weinig binnen en op stal is altijd hooi
Die wat op vlas staan hebben ook altijd n zak met stro erbij om op te knabbelen

De grootste smeerkezen op stro (lees elke dag de stal compleet leegscheppen) zijn een heel stuk schoner als op vlas terwijl dat ze hier kniehoog in t stro staan

Iedereen heeft zijn eigen voorkeur natuurlijk en vaak word dit mede bepaalt door de mest transporteur bv amko

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 16:10

van mij staat nu op een andere plek.. die gebruikt vlas als onderbodem en dan kniediep stro erop.
bevalt mijn pony net zo goed.. al is hij minder 'schoon'. blijkbaar kan hij beter mikken als de damp van de vorige drol tot aan zijn anus kan reiken lol.. maar goed, zijn stal is droog en schoon zat, dus je hoort mij niet klagen over t volpension nu :D

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:51

Je laag in de stal moet echt een dikke laag zijn, een fijne mestvork om te mesten scheelt al de helft om het makkelijker te maken om al die losse ballen er uit te vissen. Ik gebruik deze: https://www.agradi.nl/kerbl-mestvork-ro ... -extra.htm
Bij onze nieuwe ruin had ik de laag te dun in het begin, was begonnen met 6 pakken in een stal van 3 bij 4. In het begin was het genoeg, maar meneer is een draaikont en daardoor loopt hij de laag erg aan. Nu heb ik er genoeg in liggen en is zijn stal echt mooi droog en schoon.
Ben je in de gelegenheid om voor de nacht nog een keer de ballen mest er uit te halen? Dat doe ik wel en dat scheelt echt enorm met het er door lopen van de mest.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

DonB

Berichten: 36
Geregistreerd: 01-02-18
Woonplaats: Baarn

Re: stal schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-18 21:51

oke dan worden er 2 balen er bij gelegt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 134 bezoekers