Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 11:57

Hallo Bokkers,

Wij gaan binnenkort beginnen met het bouwen van een nieuwe paardenstal.
Ik heb nu een losse zadelkast waar beide zadels en spullen in zitten.
Deze spullen zijn de laatste maanden met de vele regenval en mist constant een beetje vochtig.
In stal is het door de paarden en open deuren ook altijd licht vochtig waar we nu staan.

Nu begin in te twijfelen of wij bij onze nieuwe stal thuis niet een aparte zadelkamer ruimte moeten maken met een radiator erin om het toch warm/droog te houden.

Als ik nu fleecedekens uit hang over een touw blijft de deken vochtig omdat het op stal erg vochtig is nu,

Wat zijn jullie ervaringen hierin?

Alvast bedankt.

Elisabeth Fotografie
winnaars twijfelen nooit en twijfelaars winnen nooit!!!!!!!!!


Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 11:58

Ja doen, dat scheelt ook zoveel met je tuig goed houden zodat het niet beschimmeld.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

BigOne
Berichten: 38181
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:00

Voordeel van verwarming op stal is ook dat je het water bij vriezend weer ontdooid kunt houden. Dus heb je de mogelijkheid, zeker doen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:04

Als het niet te ingewikkeld is zou ik het zeker doen. Bij ons op stal loop ik er steeds tegen aan dat dekjes en zweetdekens niet goed drogen. Verwarmen is hier helaas geen optie, dus ik ben nog steeds op zoek naar een manier om ze wel te laten drogen

Paard Optimaal - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden
Bestel mijn e-book 'Ingrediënten in Paardenvoeding' over de 50 meest voorkomende ingrediënten

XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Re: Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 12:19

Hai,

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga toch proberen om er een ruimte in te laten bouwen.
Ik zal eens met de aannemer overleggen.

Elisabeth Fotografie
winnaars twijfelen nooit en twijfelaars winnen nooit!!!!!!!!!

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Re: Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:42

Doen absoluut scheelt zoveel ellende met tuig en in de winter tenzij je alles binnen wilt leggen

Zorgen dat je leiding voor het water binnenin na boven komt dan via daar weer na buiten tussen het na binnen komen en na buiten gaan kraantje erop dan heb je lekker stromend water in de winter

Verder goed isoleren en zorgen voor een goede luchtafvoer scheelt ook veel ook qwa stookkosten

Freedom's Total Eclipse S dressuur (DE)
Freedom's Shadow2 S dressuur (DE) Z2+17
Freedom's Alona avalon B dressuur
Freedom's Gentlegiant's Lancelot

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:43

Zeker doen, een verwarming, warm! stromend water, je bent er in de winter zo blij mee.
Kijk meteen ook even of er manieren zijn om bij vorst het drinkwater van de paarden niet te laten bevriezen. Er zijn rondpompsystemen geloof ik, waar je veel plezier van kunt hebben.

noordje

Berichten: 2199
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:50

Absoluut doen. Scheelt echt enorm.
Nu is het hier in de winter wel wat kouder, maar ben zo blij met verwarmde zadelkamers. Dekens drogen ook lekker snel.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:54

Wij hebben nog een oude koeienstal omgebouwd tot wat paardenstallen. 1 grote ruimte dus waar een grote houten kast staan met kleinere zadel kasten. We hebben niks verwarmd en toxh blijft het een aangename temperatuur op stal. Water bevriest eigenlijk nooit ookal is er geen warm stromen water, spullen blijven niet vochtig mits we wel laten luchten. Leg je een bezweet dekje afgesloten in een warm hokje is het ook niet bevorderlijk.
Ik zou dus even overleggen of eventueel de stal zelf al niet prima geïsoleerd is.
Anders kun je ook altijd nog een los element er neer zetten voor als het nodig mocht zijn. Kan misschien wat schelen in kosten.
Het kan ook nog uitmaken hoe grootde stal is en hoeveel paarden er staan.
Eventueel een kantine hokje, als je zoiets wil bouwen, is vaak wel verwarmd dan kun je er zo een ruimte bij meenemen.

Het is maar net hoe je alles in je hoofd heb en zou willen hebben, wat handig is.


joyce B

Berichten: 16375
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:56

Wij hebben de muren van de zadelkamer eenvoudig geïsoleerd en in de meterkast hangt een klein elektrisch kacheltje met vorstbeveiligingsstand. Zo bevriest de waterleiding niet. Ik heb een raam met kiepstand in de zadelkamer buitenmuur voor de ventilatie (nat spul gaat stinken en het vocht moet weg kunben) en er staat nog een los elektrisch kacheltje maar die gebruiken we eigenlijk nooit. De zadelkamer blijft vorstvrij. Als ik er ook een zitplek/kantine in zou hebben zou ik dat tweede kacheltje wel in gebruik hebben denk ik ;)

Cioccolato

Berichten: 6597
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:58

joyce B schreef:
Wij hebben de muren van de zadelkamer eenvoudig geïsoleerd en in de meterkast hangt een klein elektrisch kacheltje met vorstbeveiligingsstand. Zo bevriest de waterleiding niet. Ik heb een raam met kiepstand in de zadelkamer buitenmuur voor de ventilatie (nat spul gaat stinken en het vocht moet weg kunben) en er staat nog een los elektrisch kacheltje maar die gebruiken we eigenlijk nooit. De zadelkamer blijft vorstvrij. Als ik er ook een zitplek/kantine in zou hebben zou ik dat tweede kacheltje wel in gebruik hebben denk ik ;)


Klinkt als een hele fijne oplossing. :j


gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:59

Als je de kans hebt zeg ik doen!
Dekjes, dekens, caps enz drogen veel beter. Tuig schimmelt niet meer zo snel.
Heb op een pensionstal gestaan met verwarmde zadelkamer: heerlijk!
Succes met bouwen!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Janine1990

Berichten: 43800
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:00

Als het te prijzig wordt, kan je ook overwegen om gewoon een goed geïsoleerde zadelkamer neer te zetten.
Betonplaat (dik genoeg voor de constructie die er op komt) en daaronder tempex om optrekkend vocht te weren. Dan een opzetmuurtje metselen en in de rest van de constructie goed isolatiemateriaal maken.
Veel belangrijker dan verwarming naar mijn idee... Hiermee wordt een zweetdeken ook makkelijker droog...
En inderdaad stroom voor een elektrisch kacheltje voor de echt koude en moeilijkere dagen.

Oh en inderdaad een ventilatiemogelijkheid :)

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:07

Ik heb deze winter een Kerbl HP20 verwarmde drinkbak geinstalleerd. Wat een luxe! Kijk even goed waar je 'm koopt want de prijzen lopen nogal uiteen. Ik heb de 24 volts versie. Je moet dan ook wel een transformator meebestellen.

Groetjes,
Pjotr en Junkie: Spikkels rule :P

Susanne

Berichten: 11609
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:52

Op de stal waar mijn pony staat zijn de zadelkamers (waar de tuigen enz hangen) ook verwarmd. Ik vind het ideaal! Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het absoluut doen.

Anoniem

Re: Nieuwe stal bouwen: Wel of niet verwarmde zadelkamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 13:59

Verwarmen is niet perse nodig. Goed isoleren zodat het niet vochtig word is voldoende. (Hier nooit problemen met beschimmeld tuig oid) Verwarmen is ook erg kostbaar.

XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 17:41

pjotrg schreef:
Ik heb deze winter een Kerbl HP20 verwarmde drinkbak geinstalleerd. Wat een luxe! Kijk even goed waar je 'm koopt want de prijzen lopen nogal uiteen. Ik heb de 24 volts versie. Je moet dan ook wel een transformator meebestellen.

Bedankt voor de tip

Elisabeth Fotografie
winnaars twijfelen nooit en twijfelaars winnen nooit!!!!!!!!!

XUlyssesX

Berichten: 3548
Geregistreerd: 16-05-05
Woonplaats: Fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-18 17:41

Janine1990 schreef:
Als het te prijzig wordt, kan je ook overwegen om gewoon een goed geïsoleerde zadelkamer neer te zetten.
Betonplaat (dik genoeg voor de constructie die er op komt) en daaronder tempex om optrekkend vocht te weren. Dan een opzetmuurtje metselen en in de rest van de constructie goed isolatiemateriaal maken.
Veel belangrijker dan verwarming naar mijn idee... Hiermee wordt een zweetdeken ook makkelijker droog...
En inderdaad stroom voor een elektrisch kacheltje voor de echt koude en moeilijkere dagen.

Oh en inderdaad een ventilatiemogelijkheid :)


Bedankt voor de tip

Elisabeth Fotografie
winnaars twijfelen nooit en twijfelaars winnen nooit!!!!!!!!!


Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:50

Heb onlangs een YT filmpje gezien van een Amerikaanse stalbouwer. Hij bouwt paardenstallen met veel ventilatie, en skylights voor veel (zon)licht. Zonlicht schijnt desinfecterend te werken, minder ammoniak, en luchtstroming voorkomt aandoeningen bij paarden. Handig voor het ontwerpen van paardenstallen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jane808, mooney, Plantje15 en 136 bezoekers