Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Gebruik je IKEA FRAKTA zakken voor hooi en hoe vaak?

Ja, ik vul er dagelijks meer dan 10, het jaar rond.
2 (0%)
Ja, ik vul er dagelijks meer dan 10, in herfst en winter.
1 (0%)
Ja, ik vul er dagelijks 10 of minder, het jaar rond.
10 (4%)
Ja, ik vul er dagelijks 10 of minder, in herfst en winter.
8 (3%)
Nee, ik gebruik wel zakken voor hooi, maar niet van IKEA.
30 (14%)
Nee, ik gebruik helemaal geen zakken voor hooi.
144 (68%)
Anders... graag even in reactie op het bericht aangeven.
6 (2%)
Indien je ja hebt gestemd hierboven, kan je hier nog aangeven dat je het makkelijk vindt om de zakken te vullen?
6 (2%)
Indien je ja hebt gestemd hierboven, kan je hier nog aangeven dat je het moeilijk vindt om de zakken te vullen?
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 209


ashley1

Berichten: 2619
Geregistreerd: 04-09-09
Woonplaats: In 't mooie Zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:34

Toen ik met school in Zweden op uitwisseling zat gebruikten ze (tot onze lol want Zweden haha) de Ikea tassen voor het afwegen van het hooi inderdaad. Vol proppen met hooi en aan zo'n haak hangen om te kijken hoeveel kg hooi er gegeven werd.

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!


Bloemetje75
Berichten: 1985
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:42

Ik gebruik die tassen voor van alles en nog wat maar hier nog nooit aan gedacht!

Anoniem

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:45

bij ons op stal doen we dat ook. 5kg per zak en dan in elke slowfeeder in de paddock een zak legen. hartstikke handig

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:40

xyzutu2 schreef:
Wij gebruiken de standaard blauwe ikeatassen nu bijna 20 jaar elke dag om hooi van de hooischuur naar de hooinetten van de pony's aan de andere kant van de straat te dragen. Ik vind ze daar perfect voor. Ook bij mijn paard op de pensionstal gebruik ik zo'n tas om hooi en stro te verzamelen voor in zijn hooinet.

Wat is de reden dat je die tassen verkiest boven een (grote) kruiwagen? Ik zie er het voordeel nog niet zo van eigenlijk.

koeien op de weg...

Thokkadisje

Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 21:48

Hier in Denemarken wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van de Ikea tassen voor (het afwegen van) hooi. Maar geen enkel probleem met in elkaar vallen hoor? Ik vind ze juist heel makkelijk te vullen. Wijd openzetten en het hooi erin laten zakken.
Of ik hang ze voor de ochtend of avond aan de boksdeuren aan een haakje. Eerst met 1 lus aan de haak, dan met de kruiwagen erlangs en in alle zakken hooi proppen, dan 2e lus aan de haak en klaar voor de volgende ronde :)

Anoniem

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:02

@ GDG: lopend met tassen ben je veel mobieler dan met een kruiwagen. Niet alles heeft namelijk een kruiwagenhandige route, bij onze vorige stal kon ik met de tassen gewoon over twee lagere stroomdraden heen stappen, met de kruiwagen moet je alles open en dicht maken. En ze nemen leeg ook een stuk minder plek in dan een kruiwagen. ;)

Grootste voordeel vind ik echter dat je altijd precies weet hoeveel kilo hooi je gebruikt; even een veerunster ophangen in de hooischuur of een bagageweegschaal van de Hema gebruiken en je weet precies hoeveel je voert. Plus dat je als je een dagje weg bent je gewoon drie (of meer) tassen hooi klaar kunt zetten zodat de oppasser die dan 'sochtends, 's middags en 'savonds in het net kan kieperen.

Als je echter steeds per beurt 20+ kilo hooi moet voeren dan is een grote kruiwagen inderdaad handiger want op een gegeven moment weegt het tig keer heen en weer lopen niet meer op tegen gewoon even een kruiwagen pakken. Als je kleine baaltjes hebt met plakjes hooi dan hoef je ook niet meer echt te wegen, want dan weet je precies hoeveel je voert als je een baal van 20kilo met 12 plakjes hebt, maar bij de grotere balen is het kunnen wegen wel handig.

@ Thokkadisje: Nee he? Ik kan me ook niet herinneren dat ik me ooit heb geergerd aan dichtvallende zakken? Ja, natuurlijk wel als je er een te grote worst hooi er scheef op gooit, dan valt hij er niet in, maar ja, dat ligt dan volgens mij meer aan mij dan aan de tas. ;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:11

Ah, dan snap ik het. Dank je. Hier inderdaad flinke hoeveelheden in één keer dus dan loont een kruiwagen wel (en de kruiwagen staat (vlak)bij het hooi dus die hoef ik niet eerst te halen).

koeien op de weg...

Laureas

Berichten: 2076
Geregistreerd: 18-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:14

Ik gebruik inderdaad dagelijks die blauwe zak van ikea om bijvoorbeeld hooi naar mijn hengstjes te brengen.

Laureas Stables!
AMHA/NMPRS champagne minipaarden fokker

✨ Ontdek de wereld van Amerikaanse minipaarden bij Laureas Stables! Waar "Moon" en "Shine" schitteren - ga snel naar onze website voor een dosis mini-magie! ✨

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:19

Ik gebruikte ze wel eens om hooi te vervoeren in de auto, maar dan deed ik het hooi in een net (klaar om op locatie op te hangen) en dan het net in de tas. Maar dat is met twee handen prima te doen zonder dat de tas dichtvalt (en voor de hooinetten hebben we een rekje).

Afbeelding

Oy with the poodles, already

Malibuke
Berichten: 6
Geregistreerd: 01-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-02-18 22:21

Alle stemmers en degenen die een berichtje hebben geplaatst: heel erg bedankt! Allemaal waardevolle informatie zo ver. Begint erop te lijken dat Scandinavie een grotere markt is dan de rest van Europa, maar ik laat de poll en het topic nog een hele tijd open zodat ik een nog beter beeld kan krijgen. Heel grappig om te lezen dat mensen dit vooral kennen uit Zweden, Noorwegen en Denemarken :-)

Dus als je wil en dat nog niet gedaan hebt, even stemmen en reageren!

Met hooi zien de zakken eruit als het bijgevoegde plaatje. Zelfs in je nette kleren kan je een zak pakken en bij een paard leeggooien en weet je min of meer hoeveel hooi het paard krijgt. Als je 'm weegt, weet je het zelfs precies!

Afbeelding

senna21

Berichten: 11824
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:48

Een cursus zakkenvullen lijkt mij een winstgevend idee. :+

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:56

Grappig! Ziet er gezellig uit haha. Maar hoezo wegen? Is dat voor paarden die op dieet zijn?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:59

Remark schreef:
Grappig! Ziet er gezellig uit haha. Maar hoezo wegen? Is dat voor paarden die op dieet zijn?

Wij wegen het hooi omdat we willen weten hoeveel we voeren. Zo kunnen we zien of er iets verandert en we dat in de gaten moeten houden. Ook hebben we patronen ontdekt in de hoeveelheid hooi die gegeten wordt bij diverse weertypen (bij nat weer eten ze meer dan bij koud weer). Bovendien kunnen we obv de hoeveelheden hooi berekenen wanneer we weer hooi moeten bestellen.
Wij voeren wel onbeperkt, overigens.

Oy with the poodles, already

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:17

Ik ben erg benieuwd naar je oplossing, want het dichtvallen van die zak is wel een grote ergernis van mij -O-

Ik heb de zakken ook veel gebruikt, echt ideaal (op het dichtvallen na)! Nu is de afstand hooi - voerplek kleiner dus loop ik een paar keer met een grote speciekuip.

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:38

Grappig, ik heb ze jaaaaaaaaren gebruikt voor hooi inderdaad. Ze vallen inderdaad gauw dicht met vullen, ik hing dus altijd één hengsel aan een haak en dan had ik mijn handen vrij om het hooi er in te proppen/de tas open te houden.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:31

Hilary schreef:
Wij wegen het hooi omdat we willen weten hoeveel we voeren. Zo kunnen we zien of er iets verandert en we dat in de gaten moeten houden. Ook hebben we patronen ontdekt in de hoeveelheid hooi die gegeten wordt bij diverse weertypen (bij nat weer eten ze meer dan bij koud weer). Bovendien kunnen we obv de hoeveelheden hooi berekenen wanneer we weer hooi moeten bestellen.
Wij voeren wel onbeperkt, overigens.


Interessant, zo had ik er nog niet overna gedacht. Slim!

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:52

Hilary schreef:
Remark schreef:
Grappig! Ziet er gezellig uit haha. Maar hoezo wegen? Is dat voor paarden die op dieet zijn?

Wij wegen het hooi omdat we willen weten hoeveel we voeren. Zo kunnen we zien of er iets verandert en we dat in de gaten moeten houden. Ook hebben we patronen ontdekt in de hoeveelheid hooi die gegeten wordt bij diverse weertypen (bij nat weer eten ze meer dan bij koud weer). Bovendien kunnen we obv de hoeveelheden hooi berekenen wanneer we weer hooi moeten bestellen.
Wij voeren wel onbeperkt, overigens.


Ik gooi gewoon een baal hooi in de ruif maar zie zo ook hoeveel ze ongeveer gegeten hebben. Bij koud en nat weer gaat de baal bijvoorbeeld 5 dagen mee, zit er een mooie dag tussen dan doen ze er ineens 6 dagen mee om maar een voorbeeld te noemen. Hier staan ze 24/7 op de wei dus als het dan mooi weer is gaan ze liever gras zoeken en genieten van de zon {:}

Om dus even bij het topic terug te komen, nee ik gebruik geen tassen voor hooi. Wel voor veel andere zaken zoals boodschappen, kleding dat niet in de kast past etc.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

DiantaM
Berichten: 11273
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:53

Hier in de regio worden ze echt niet gebruikt voor het vullen.. alles gaat met kruiwagens. Grappig dat dit zo per land verschilt.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 09:02

Ik gebruik ze wel, maar pas sinds ik een tijd op een stal in Noorwegen heb gewerkt. Daar heb ik gemerkt hoe handig het is en ben ik die gewoonte in Nederland door gaan zetten. Andere mensen op stal kijken me altijd wel wat gek aan, trouwens. ;)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:30

palousa_boy schreef:
Hilary schreef:
Wij wegen het hooi omdat we willen weten hoeveel we voeren. Zo kunnen we zien of er iets verandert en we dat in de gaten moeten houden. Ook hebben we patronen ontdekt in de hoeveelheid hooi die gegeten wordt bij diverse weertypen (bij nat weer eten ze meer dan bij koud weer). Bovendien kunnen we obv de hoeveelheden hooi berekenen wanneer we weer hooi moeten bestellen.
Wij voeren wel onbeperkt, overigens.


Ik gooi gewoon een baal hooi in de ruif maar zie zo ook hoeveel ze ongeveer gegeten hebben. Bij koud en nat weer gaat de baal bijvoorbeeld 5 dagen mee, zit er een mooie dag tussen dan doen ze er ineens 6 dagen mee om maar een voorbeeld te noemen. Hier staan ze 24/7 op de wei dus als het dan mooi weer is gaan ze liever gras zoeken en genieten van de zon {:}

Om dus even bij het topic terug te komen, nee ik gebruik geen tassen voor hooi. Wel voor veel andere zaken zoals boodschappen, kleding dat niet in de kast past etc.

Precies, om die patronen te (kunnen) zien heb je natuurlijk geen weegschaal nodig, dat zie je zo ook wel.

koeien op de weg...

su72

Berichten: 131
Geregistreerd: 02-07-07

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:28

Ik heb 2 buitenstallen aan huis en ben er jaren geleden mee begonnen omdat je anders na elke keer dat je hooi voert de boel weer kan vegen.
Ik weeg mijn hooi ook af en het is handig om meerdere voerbeurten alvast klaar te zetten!

Delaja

Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Onderzoekje: gebruik IKEA zakken voor hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 10:57

Op de stal waar mijn paard een jaar heeft gestaan werden deze zakken ook gebruikt. Voor ongeveer 25 paarden en dan bijna alle porties (sommige gingen los de kruiwagen in) dus een hoop zakken. Ik kan me niet anders voorstellen dan dat het handig zou zijn om het vullen makkelijker te maken.

mystique
Berichten: 236
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:22

Ik gebruik nu bijna 2 jaar de tassen van IKEA voor mijn hooi. Ik heb er nog geen 1 vervangen. Vullen gaat prima. Ben het wel met je eens dat ze nog weleens dichtvallen, maar met 12 zakken per dag word je dasr steeds handiger in. Legen nog veel gemakkelijker. Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zulke onhandige kostbare manden koopt. Ik ken verder niemand die ze gebruikt, maar ik raad het iedereen aan

Mystique op 28 jarige leeftijd een sterretje geworden
Munnekenshof Winston pony van mijn dochter op 26 jarige leeftijd een sterretje geworden.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:23

mystique schreef:
Ik gebruik nu bijna 2 jaar de tassen van IKEA voor mijn hooi. Ik heb er nog geen 1 vervangen. Vullen gaat prima. Ben het wel met je eens dat ze nog weleens dichtvallen, maar met 12 zakken per dag word je dasr steeds handiger in. Legen nog veel gemakkelijker. Ik snap werkelijk niet waarom iedereen zulke onhandige kostbare manden koopt. Ik ken verder niemand die ze gebruikt, maar ik raad het iedereen aan

Welke kostbare manden?

koeien op de weg...

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:29

Ik gebruik hem al jaren! Wel maar 1 zak, paard krijgt van onszelf nog extra hooi voor "het slapen gaan" en dat gaat dan in de blauwe IKEA tas. Andere mensen gebruiken boodschappentassen maar ik merk dat ik die onhandiger vind omdat de plak hooi daar verticaal in moet staan.
Bij de IKEA tas vouw ik de rest van de tas weer een beetje dicht zodat het er ook niet uit kan waaien.
Dichtvallen heb ik trouwens geen problemen mee, kwestie van handigheid.

[/list][/size]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Leliesan en 95 bezoekers