Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:58

Achaiah schreef:
Aan een rusthuis heb ik ook zitten denken maar ik ben bang dat hij zich gaat vervelen... Misschien ook niet hoor, je weet het niet als je het niet probeert, maar ik merk nu al nu hij niet meer bereden word dat hij denkt nou... gaan we nog iets doen of wat? En dat is ook een beetje mijn probleem, ik wil heel graag dat hij een leuke oude dag heeft maar hij vind niks doen gewoon niks aan...


Ja ze moeten ook gewoon wel een beetje in het nieuwe ritme komen, bij sommigen duurt dat wat langer. Ik zou op zoek gaan naar een rusthuis waar hij in de kudde staat en evt snachts op stal of grote loopstal. Zo is het makkelijker bij te voeren als nodig. En meestal als ze eenmaal in de kudde zijn gaan ze prima mee in het nieuwe ritme


Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:58

Ik ken een stalling speciaal voor pensionado's, 280 per maand en een fijne sfeer.
Er staan ook wat jongere paarden in de groep, die dus van tijd tot tijd lekker voluit galopperen in het paddock paradise met mooie lange rechte stukken (totaal 500 meter, met rechte stukken van plm 100 meter).

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Anoniem

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:17

Ik zit met hetzelfde dilemma. Heb een 18 jarige merrie en een 2.5 jarige ruin. Merrie mag al niet meer heel intensief bereden worden maar merk de laatste tijd dat het haar steeds zwaarder gaat vallen. Heb ze beide in pension staan en dat is nu nog te betalen. Maar de eigenaars hebben grootse, leuke plannen. Nadeel is dan wel dat de prijs fors omhoog gaat. Verhuizen zou een optie zijn maar de meeste stallen in de buurt zijn best prijzig of voldoen niet aan mijn grootste eis, namelijk veel buiten. Daarom overweeg ik om mijn merrie naar een rusthuis te brengen. Nadeel is dat ik haar dan een heel stuk minder ga zien. Het voelt voor mij net alsof ik haar afdank terwijl ik juist het beste met haar voor heb. Ze is mijn allessie.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:20

Achaiah schreef:
Amy schreef:
Geef die hoop maar op want mijn oudje krijgt alleen maar meer streken :')
Is een paddock Paradise niet iets voor m? Geen idee hoor of dat daar is en wat de prijzen zijn daarvan.

Haha
Ik kreeg een plekje door dat is een paddock paradise! En ze hebben plek voor een paard met pensioen. Ik ga dus ook even bellen vanmiddag :)


Als jouw paard op (speciaal) beslag moet, informeer dan of dat een probleem is... Er zijn Paddock paradise stallen waar men pertinent anti ijzers is en zelfs dierenarts advies geen reden is om af te wijken van die regel.

Mijn bijna 27 jarige ruin staat thuis. Hij wordt recreatief nog wat gereden. Is al jaren met semi-pensioen. Heb ook overwogen om hem uit te lenen als gezelschapspaard maar durf het niet. waarom steeds cerzorgmeisjes voor hem gezocht zodat hij nog wat extra aandacht en beweging krijgt naast 24/7 buiten met inloopstal. "Oude bomen kan men slecht verplanten"

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 11:25

Er is geen medische reden dat hij op ijzers staat.. dat is omdat hij veel in de stapmolen komt en we veel wandelen op straat. Maar mocht hij op de wei komen kunnen zijn ijzers er zo af!

Ik heb 2 opties in gedachten nu.. de eerste is een paddock paradise iets verder van Mn huis. Ik kan niet elke dag heen dan. Wel heel erg mooi, en groot! 24/7 buiten op een super mooie track.

De 2e is een pensionstal met luxe. Wel kan hij dan altijd buiten. In de winter overdag buiten en snachts op stal en in de zomer eventueel 24/7 buiten. Dichtbij huis dus kan dagelijks heen.

Wat vinden jullie beter klinken?
Laatst bijgewerkt door Achaiah op 30-01-18 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:30

Is het voor hem belangrijk dat hij elke avond op stal komt?
Als ik zijn karakter zo van je hoor zou ik voor de pp gaan, maar voor mijn oudje is het bijvoorbeeld echt wel noodzaak dat ze op stal komt (wil ze zelf) en haar medicijnen en extra voer krijgt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:32

Als je paard nog nooit 24/7 buiten heeft gestaan in de winter en tevreden is met overdag wei en in de nacht binnen in de winter dan zou ik eerst dat proberen. Je kunt dan ook zelf makkelijk nog wat met hem doen. Niet elk paard redt het 24/7 jaar rond buiten in een kudde. Ook afhankelijk van hoe ruim de achuilstal is en hoe goed de oveeige omstandigheden zijn natuurlijk. Dat is een gok. Als hij in de winter maar kort buiten komt zou ik die gok wel willen nemen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 30-01-18 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 11:32

Nouja hij is het wel gewend om altijd snachts op stal te staan. Hij heeft wel eens in de zomer 24/7 buiten gestaan maar in de winter nooit. Niet dat hij dat niet zou kunnen aanwennen. Elk paard kan buiten leven vind ik. Kwestie van in het voorjaar dekens eraf en niet meer op doen. Dan groeit de vacht wel mee.

Ik neig zelf nog niet naar de 1e of de 2e optie haha. Ik vind in allebei veel voordelen zitten dus dat maakt het niet makkelijker :’)

@joyceB ja dat ben ik met je eens. De overgang is kleiner voor hem op die manier dan. Alhoewel de PP er wel gaaaaf uitziet!

Edit: er is wel een schuilstal bij de PP. Wel belangrijk

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:40

Achaiah schreef:
Ik heb 2 opties in gedachten nu.. de eerste is een paddock paradise iets verder van Mn huis. Ik kan niet elke dag heen dan. Wel heel erg mooi, en groot! 24/7 buiten op een super mooie track.

De 2e is een pensionstal met luxe. Wel kan hij dan altijd buiten. In de winter overdag buiten en snachts op stal en in de zomer eventueel 24/7 buiten. Dichtbij huis dus kan dagelijks heen.

Wat vinden jullie beter klinken?

Ik herhaal mijzelf maar even:
Citaat:
2) Als je er weer paard bij wil om te rijden/trainen/wedstrijden, zorg er dan voor dat:
- of je pensioenpaard op dezelfde stal staat
- of op een stal staat waar de verzorging zo goed is en je zoveel vertrouwen hebt dat het niet noodzakelijk is dat ettelijke keren per week langs moet. Ook niet als het dier (tijdelijk) dagelijkse zorg nodig heeft.
Want geloof me, zelfs al staan ze relatief dicht bij elkaar, je wordt binnen no-time gillend gek van al dat gereis van het ene naar het andere paard. Zeker als de oude iets heeft en je de andere nog wil (moet) trainen.

Hoe gaat het/vertrouw je het op de PP verder weg als je paard (tijdelijk) intensievere zorg nodig heeft? Denk aan een hoefzweer, met 2x per dag weken in biotex of soda. Of als het paard PPID krijgt en dagelijks Prascend moet hebben? Wordt die zorg dan geboden of moet je dan alsnog heen en weer? Als je dan zelf alsnog heen en weer moet, zou ik hem lekker dicht bij huis houden.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 11:44

Ik neem geen nieuw (rij)paard. Dus dat is geen isseu, maar een tegen is inderdaad dat het wat verder weg is. Als het dichterbij was geweest had ik het zonder twijfelen geprobeerd. De pensionstal is veel dichterbij en dus makkelijker voor mij.

Maargoed het gaat niet om makkelijker voor mij :+ maar goed en fijn voor hem.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:49

Waar in Groningen zit je ergens?

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:50

Dat is inderdaad een goeie om rekening mee te houden! Ik doe er een kwartier/20 minuten over met de auto. Ik zou eigenlijk elke dag heen willen maar dat red ik gewoon niet. Nu worden ze wel goed verzorgd maar mijn oudje heeft dagelijks medicijnen nodig en extra voer. Ik ben een control freak dus dat vreet nog wel eens. Neem dat inderdaad ook mee!

En krijgt hij op beide locaties voldoende ruwvoer van goeie kwaliteit?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:51

@ts: persoonlijk zou ik kiezen voor pp, puur omdat je paard dan ook 24/7 kan bewegen naar behoefte. Gezien je aangeeft dat hij graag werkt, vind ik dat een fijnere optie dan nog ‘s nachts op stal.

Mocht je paard toch niet kunnen wennen aan 24/7 buiten, kan je altijd nog verhuizen.

Hoe ver is het van je huis als je idd zelf medische zorg moet geven?

Zou je mij ook willen pb’en welke pp het is? Voor als ik in de toekomst mijn paard nog moet verhuizen :)

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:52

Zo simpel is het helaas niet. Zeker niet met onvoldoende ruimte om onder dak te gaan staan en zonder deken.

In de natuur redt ook niet elk paard het. Het ene paard kan beter tegen natte kou dan het andere paard. En met de jaren kan het ook veranderen. Als ze ouder worden houden ze zich ook moeilijker in conditie en warm. Ik houd mijn pony al 15 jaar 24/7 buiten. En heb al vanaf 2006 meerdere paarden aan huis. 24/7 buiten, met inloopstal. In de loop der jaren merk ik dat de overdekte droge ruimte steeds belangrijker wordt voor de paarden. Ze vinden kunnen schuilen steeds belangrijker. Willen er graag de wei voor uit als het uren regent

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:54

superpony schreef:
In principe blijven ze gewoon bij ons. We hebben er 1 van 19, 2 van 20 en eentje van 25. Worden allemaal nog wat gereden en shet gemend of ernaast meegenomen. De new forest van 20 heeft wel een oude blessure, dus pas ik de ritjes op aan. Bij de 25jr ook, maar die is nogal fit zeg maar.

Ze staan 24/7 samen en de bedoeling is dat ze zo samen blijven. Als ze ingeslapen moeten worden, hoop ik dat dit binnen de kudde kan en de anderen afscheid kunnen nemen.

De new forest is niet altijd 100% zuiver, maar hij wl nog graag en bewegen is wel goed voor hem, dus nem ze ook allemaal naast een ander mee het bos in. Als je bijv hem als vriendje ergens kwijt kan, waar hij nog mee mag of jij een paardje kan lenen? Of ernaast fietsen bijv? Wat spelletjes leren met clicker?

Een gezond paard met blessure kan natuurlijk erg oud worden en dan is het aan jou de keus of je hem echt wil wegzetten of nog iets wil doen.


Hier net zo. Een ijs van 31, een draver van 28 en een draver van 25. Ze gaan allemaal nog graag mee op buitenrit en lopen de jongere arabjes er uit. :+

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 11:54

@Amy het ruwvoer is hetzelfde. Op de PP in een Track en op de pensionstal in slowfeeders als ik het goed begrepen heb. In ieder geval onbeperkt of vrijwel onbeperkt. Dus dat voldoet aan mijn “eis”

@Jotama het zit in Vlagtwedde. Op marktplaats hebben ze een advertentie staan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:56

Als ik het begrijp is hij 24/7 in groep niet gewend? Mijn ervaring is dat bijna elk paard dat prima vindt, zeker met paar keer per week wat aandacht zoals borstelen, buitenritje. Je kunt ook dingen zoals vrijheidsdressuur en lange teugelen en wandelen oppakken?

"I say the forces of this planet all were bound in this cat" (Zita Swoon)

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-18 11:58

Jullie gaan heel snel haha :+

Ik zet geen woonplaatsen op internet maar vlagtwedde is hier toch wel een kleine 3 kwartier vandaan, en is redelijk ver met een hele onregelmatige baan, een energieke hond die veel uit moet. Dus voor mij ver.
De pensionstal is 15 minuten hier vandaan. En hij staat nu op 5 minuten lopen weg :)

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:20

Voor mijn oudje vond ik het fijn dat ze voort 's nachts op stal kon. Zeker in de winter heeft ze dat wel nodig om droog en warm bij te komen en bij te vreten op stal. Ze is trouwens 26 nu en ik heb ze alweer 24 jaar in mijn bezit.
Enneh ook bij haar mag je opzij springen als je ze binnenhaalt ' s avonds. Ondanks artrose en andere ongemakken dendert ze je soms respectloos voorbij. Karakter verander je niet. 8-)

Heel fijn dat je een plekje voor hem zoekt na alles wat hij voor jou gedaan heeft. Succes gewenst!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:54

Ik zou toch echt voor de meeste beweging gaan. Onze merrie stond eerst op stal, was toen 20/21 's avonds en kwam veel slechter uit stal en liep een stuk stijver dan nu. Nu dus 25 en 24/7 in beweging. Ze loopt zelfs erg goed en is heel fit ondanks artrose en ks.
Heb dit jaar ook bij haar voor het eerst de dekens af gelaten en dat lijkt ze erg fijn te vinden. Is een quarter met strak velletje, maar nu goede dikke vacht en geen moment koud gehad nog. Als ik haar ook op stal zet, wordt ze een dieseltje die langzaam op gang komt, maar wel af en toe haar ''ei''kwijt moet en daarna dus stijver liep.

Mn ruin van 20 heeft oude peesblessure en wat andere dingetjes. Door hem 24/7 buiten te zetten, staat hij nog en beweegt hij goed. Niet wedstrijd geschikt bijv, maar loopt rad en is vrolijk.

De andere zijn 19 en 20 en gewoon goed.

Afstand is een ding. Dat is voor de meeste mensen wel zo. Wij staan op 5km, maar moeten alles zelf doen en gaan 2x daags, dus dan wordt afstand een probleem.
We hebben ook wel op 55km en 70km gestaan toen we wilden trainen nog. Maar toen stonden we volpension en kwamen we echt om te rijden. Die reistijd heb ik nu niet, maar ben wel uren bezig met alle andere dingen.

In mijn ogen is de pension stal te beperkt qua buiten in de winter. Ook zou ik me afvragen wat ze voeren bijv.

Een pp heeft vaak veel rust en meestal al een gemengde groep. Ik zou kijken of de paden zich een beetje goed houden daar, wat ze voeren aan hooi en hoe de schuil/lig plekken zijn. Die van ons lagen bijv vandaag lekker in het zand te slapen. Dat kiezen ze boven de stallen.

Als je normaliter je paard in pension had, zou ik toch voor de oude dag naar meer buiten gaan. Juist omdat je een dag kunt wegblijven. De overgang is echt prima te doen. Paarden zeuren echt minder dan mensen. En juist voor oude paarden is het zo enorm belangrijk. Als je paard bijv 30/35 zou mogen worden, is dat nog een heel groot deel van zijn leven. Kijk eens naar het rusthuis in Soest. Ook zij kiezen nu grotendeels voor een pp.

Als het beide het niet is, kom je vast nog wel wat anders tegen.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:27

Ik denk dat het sowieso ook een kwestie van uitproberen is. Die van mij staat deze winter voor het eerst zonder deken wat goed gaat, maar het 24/7 buiten ging minder waardoor hij nu lekker snachts op stal staat.

Ik ga hem een aantal maanden in de zomer hier op een wei zetten in de buurt zodat ik eens per week naar hem toe kan en een ritje kan maken met hem. Enkel een wei is goed te betalen dus kan gewoon naast mijn rijpaard. En dan gaat hij erna weer naar friesland.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:24

Geryon schreef:
Ik denk dat het sowieso ook een kwestie van uitproberen is. Die van mij staat deze winter voor het eerst zonder deken wat goed gaat, maar het 24/7 buiten ging minder waardoor hij nu lekker snachts op stal staat.

Ik ga hem een aantal maanden in de zomer hier op een wei zetten in de buurt zodat ik eens per week naar hem toe kan en een ritje kan maken met hem. Enkel een wei is goed te betalen dus kan gewoon naast mijn rijpaard. En dan gaat hij erna weer naar friesland.


Maar dat ligt aan meer dingen en soms is het ons eigen idee. In een stabiele kudde met voldoende droge plekken en schuilmogelijkheden, ben ik werkelijk nog geen enkel paard ooit tegen gekomen die niet 24/7 buiten kon. Juist zonder deken is buiten staan veel fijner, omdat dan de vacht het beste kan functioneren. In een stal wordt dat beperkt. Maar het ruwvoer moet goed en voldoende zijn.

Ik zeg niet dat het in jouw geval niet goed was of aan jou lag, maar waar ik ben tegen gekomen dat een paard verhuisde waren of de omstandigheden echt niet goed of kon vooral de baas niet wennen.

Overigens hebben wij ze dus 24/7 buiten met schuilstallen en beschutting zonder dekens en onbeperkt hooi. De zandpaddock is groot en vrijwel altijd droog of minimaal 70% droog. Onze kudde van 4 is erg stabiel samen. Welke vorig jaar overigens 2x verandert is door toevoegen van een paard en het wegvallen van een paard.
Toch vind ik het soms evengoed weleens lastig met onweer bijv. Maar ze redden zich echt goed. OOk met het sneeuw lagen ze er lekker in te rollen.

Zodra iets wegvalt zoals goed en genoeg ruwvoer, goede ondergrond, beschutting, fijn gezelschap, dan kan een paard al snel minder functioneren.
Maar onze paarden als voorbeeld zijn 19, 20, 20 en 25 en allen ex stal paarden. Ook geen koudbloeden, behalve de shet.

Zodra ze bijv 's winters maar 4 uurtjes buiten kunnen staan ze 20uur op stal en dat is echt veel te lang. Bij ouderdom en kwalen helpt doorgaans bewegen vrijwel altijd tegen alles. Onze merrie als voorbeeld is 25 en wordt alleen nog maar steeds fitter.

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:33

Mijn oude pony heb ik een fijne plek 24/7 gegeven in een kudde. In het begin moest hij wennen dat ik weg ging, zonder dat hij gewerkt had. Maar later was hij druk met de andere paarden. Ze passen zich vrij makkelijk aan. Nu doet hij het beter als ooit tevoren en ik hoop dat hij nog heel oud wordt op deze manier :)

Equine Lymfe Drainage Therapeut
Myofacial Equine Therapeut
Paardensportmasseur
Hirudotherapie (bloedzuigers)
http://Www.suzanabbink.nl

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 01:37

Toch zijn er paarden die het zelfs met de beste omstandigheden echt niet redden zonder extra's zoals een deken. Mijn pensionado is de enige die hier in de winter met deken op staat, de rest doet het inderdaad prima zonder (en ze hebben onbeperkt hooi, kunnen allemaal onder de overkapping staan, hij staat het hoogste in rang en ze hebben altijd plek om droog te staan). Zijn vacht is gewoon echt niet waterbestendig en hij krijgt maar niet door dat het dan handig is om te gaan schuilen bij regen.
Zelfs in de zomer heeft hij bij langdurige regen een dek nodig, was ook van de mindset dat hij niet moest zeuren maar toen heb ik hem bevangen van de kou en heel wat kg's lichter (hij stopt met eten zodra hij het koud krijgt) weer overeind kunnen hijsen. Toen maar besloten dat zijn gezondheid wat belangrijker was dan mijn opvattingen over watjes kweken. Toen ook mijn oren open gaan houden en ik hoor binnen het ras wel meer over 'niet regenbestendige' types. Droge vrieskou doen ze prima, maar die Hollandse natte winters trekken ze toch niet zo lekker zonder een beetje hulp.


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 02:01

Dat kan hoor Mooney. Ik heb mn 19jr ook met deken, want die viel ook af en had beginnende rainrot. Is een quarter, maar krijgt wel wat vacht.

Mijn quarter merrie had altijd ene strak velletje, maar moest ik de laatste jaren al scheren of iig voor de helft als we wilden rijden en een deken op houden. Ik heb de deken nu af gelaten, dus haar eerste jaar zonder en gaat echt buiten gewoon goed.
Maar ik moet er eerlijk bij zeggen dat zij jonger als fokmerrie ook al vaker zonder dekens heeft gestaan en blijkbaar een goede vacht aanmaakt.

Zoals vandag was de grond wel vochtig en koud, maar lagen er 3. Met het sneeuw lagen ze er continu in te rollen.
Ze schuilen bij ons vrijwel nooit voor de regen. Ze gaan juist op het kale deel tegen de wind en regen in staan bij elkaar. Vorige week met die echt harde storm stonden ze ook opvallend op het kale vlak. Net alsof ze daar overzicht hebben en weten dat het veiliger is?? Gelukkig niks stuk gewaaid hier, maar toch.

Ik zie ze wel veel schuilen rond schemer als er veel beestjes zijn.

Als ik met dekens werk, bouw ik wel op en af en wissel ik waar nodig qua dikte. Ik zie mensen op een dikke vacht een 0 gram leggen, wat in mijn ogen dus juist niet werkt. Natuurlijk wel vacht en 0 gram samen is de dikte, maar je legt de haren compleet plat en een paard kan zelf niks meer doen.

Ik voer in de winter bietenpulp en wiesencobs en of lucerne mix bij.

Wij hebben ook paarden gehad en zie het bij klanten ook die enorm moeten wennen. Ons jonge paard, stond echt naar China te graven bij een beetje regen. Maar hij had gelukkig steun aan de rest en wende redelijk snel. In pension reageerden ze ook niet op de andere paarden die langs liepen en wel naar stal gingen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Patriesje, XXleonieXX en 158 bezoekers