Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 01:16

Is bv de Wobbesheerd niet iets? Vlakbij Groningen, 210 in de maand geloof ik en prima mogelijkheden om nog wat met hem te ondernemen.

BarbaLala

Berichten: 9607
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 01:17

Ik heb ook een heethoofd en harde werker, nu met semi pensioen (staat sinds de zomer stil ivm terugkerende blessure) al vrees ik dat het echte pensioen al is ingetreden, en ik enkel nog in de ontkenningsfase ben.......
Hoe dan ook; paard is bijna 23 nu en heeft haar hele leven lang hard gewerkt en alles gegeven.
No way dat ik haar afdank of elders in een weiland gooi van zoek het maar uit. Ze blijft hier zolang als ze leeft gewoon betrokken bij de rest van de kudde met evenveel liefde en aandacht als voorheen. Dat verdient ze. En anders zou ze ook zeker wegkwijnen, haar kennende.
Af en toe gooi ik haar aan de longe of neem haar mee wandelen zodat ze mentaal niet achteruit gaat en toch het idee heeft dat ze nog mag werken. Ze is ontzettend vrolijk, bokt dagelijks van enthousiasme bij het buiten zetten en het is een genot om een dier dat zo haar best voor je gedaan heeft, al die jaren, nu in de watten te mogen leggen. :)
Mis ik het rijden (vragen veel mensen)? JA. Onwijs en ontzettend. En het steekt me in het hart als ik er aan denk dat we nooit meer samen op pad zullen gaan mogelijkerwijs.. Maar ik ben onvoorstelbaar dankbaar voor alles wat ze me gebracht heeft al die jaren lang, en daarom voor haar geen spuitje; ze verdient niets anders dan een geweldig pensioen waarin ik haar alles geef wat ik kan, zoals zij dat voor mij heeft gedaan.
En dat rijden, dat komt vast wel weer een keer met een ander dier in de (hopelijk nog verre) toekomst.

Nu is geen paard hetzelfde, dus wellicht gedijt jouw dier helemaal niet op "voor spek en bonen" werken of dingetjes doen, misschien ook wel. Kwestie van uitproberen.
Misschien heb jij er zelf geen trek in of vind je het weggegooid geld en tijd om je dier een al dan niet actief pensioen te bieden. Zeker met een jong(er) paard kan ik me dat indenken, alhoewel emotioneel gezien niet.
Hoe dan ook, wat je ook doet; Geef je paard niet mee aan derden, zet hem niet te koop voor een symbolisch bedrag, of te geef, te ruil, dump hem niet bij een of andere dubieuze louche opvang. Maar neem je verantwoordelijkheid.
En of dat nu de slager/ een spuit is of een mooi pensioen is, is geheel aan jou om af te wegen.
Maar bovenstaande geeft zo onwijs vaak problemen en ellende, brrr. Je dier zou de eerste niet zijn die een nieuwe carrière begint op pijnstillers of van handelaar naar handelaar gesleept wordt en eindigt in een ver land onder vreselijke omstandigheden. Integendeel... Als je ziet hoeveel van dit soort dieren er op mp en ook hier op bokt en op fb en dergelijke wordt aangeboden, om te huilen.
Dat gun je geen enkel dier.

Sterkte en succes met je keuze! :)

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 01:30

Ik heb mijn oude pony ergens in friesland staan op pensioen. Hij wordt snachts in stal gezet dus heeft dan wel een 'mens' momentje, en er zijn regelmatig vrijwilligers die de paarden poetsen. :)

Het liefst had ik hem op pension, maar ik kan geen twee paarden betalen op zo'n stal, en heb toch heel graag een rijpaard.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 01:33

In de zomer kan hij bij ons staan, 24/7 weide. We hebben prima omgeving voor een buitenritje en voor nood een verharding, paddock/rijbak en twee boxen. 90 euro per maand. In de winter is de weide helaas niet begaanbaar en zijn we qua ruimte beperkt, hierdoor kunnen we dan alleen onze twee eigen paarden houden. Omgeving Winschoten, oost groningen.

Wij hebben beide ons paard gewoon nog in training, ik endurance gericht, andere paard dressuur gericht. Ook geven we dagelijks water, voeren eventueel (vitamine)brok, en indien nodig strookbegrazing, dus sowieso een keer per dag controle, maar meestal vaker op een dag. Reden dat we 1 a 2 paarden toe willen voegen aan onze kleine kudde, is dat we anders teveel gras hebben (ruim 2ha), en dat het niet zo prettig is dat een paard alleen staat als de ander mee op pad is. Gezien ik ook op vakantie/trektocht wil kunnen gaan met mijn paard.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 02:07

Gentlegiant, natuurlijk is naar je paard kunnen wel beperkt in pension. Maar er zijn pensioen stallen die maar bepaalde dagen en tijden toegang voor de baasjes hebben. Dat vertrouw ik niet, want ik wil ten eerste kunnen gaan, wanneer wij kunnen en ten tweede, wil ik zeker weten dat ze elke dag goed staan.

Helaas blijkt het elke keer toch weer dat je niet iedereen kan vertrouwen. De goeie lijden altijd onder de kwade. Maar veel bieden gewoon volpension en willen niet het gezeur van de pensionklanten. In mijn ogen moeten oudere paarden juist meer bewegen, dus niet zo beperkt naar buiten. Beperkt is bij mij dus 2 of 4 uurtjes bijv.
Ik vind het belangrijk dat paarden goed matchen en er geen stress is onderling.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 08:24

Ik ben wel benieuwd waar in Groningen je een stal vindt voor 400 eu :wow:

Een beetje afhankelijk van waar je woont en wat je qua vervoer kan, maar er zijn prima pensionstallen voor rond de 200eu dus je vindt vast wel wat! Dacht iok nog aan De Groene Heerd in Froombosch, nog geen half uurtje rijden van de stad.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 10:42

Ik ga hem ook absoluut niet weg doen.
Op het moment dat hij echt pijn heeft, niet meer kan en ik gewoon de beslissing moet maken word hij ingeslapen. En dan kan ik daar ook vrede mee hebben. Maar tot die tijd blijft hij van mij. Heb teveel drama gezien met weg geven aan de verkeerde mensen. Ik zou niet eens meer kunnen slapen dan.

@ Speirs hij staat op een manege dat kost 310 in de maand + abonnement rijvereniging komt erbij, hij staat op ijzers, hij krijgt aangepast voer wat ik elke zoveel maanden zelf bestel en nog bepaalde supplementen, ostheo behandelingen... Zit wel makkelijk op 400 euro in de maand. Maar dat geeft ook niet. Heb daar heel veel luxe voor wat nu niet meer nodig is.

Dank jullie wel voor het meedenken en meezoeken zowel hier als in pb! Waardeer ik enorm. Ik krijg het gevoel dat er echt wel iets te vinden moet zijn in de buurt!! :)

Merileth

Berichten: 1117
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:55

Wij hebben ook een werker, een draver die vrij lang op de baan gelopen heeft. Rijden kan niet meer, maar onbelast loopt hij prima. Geen extreme knuffelkont, en poetsen doe je hem meestal ook geen lol mee. Voor ons werd het steeds moeilijker om de dagelijkse verzorging rond te krijgen, het voelde steeds meer als 'moeten', en niet als 'mogen'. Voor zowel zijn als ons geluk zijn we op zoek gegaan naar een plekje voor hem waar hij wel nog van ons is, maar waar hij volledig verzorgd wordt. Via een voormalig stalgenootje kwamen we hierop uit: http://www.drentsrusthuisvoorpaarden.nl/
De site wordt slecht bijgehouden, maar die energie steken ze dubbelop in de paarden voor mijn gevoel.

Hij is nu een blij ei op de wei, in de kudde, waar hij op onze laatste stal niet bij de groep mocht want hou zou te dominant zijn (dit probleem lag meer in de hengsten die ze hadden en niet opgevoed werden, maargoed). Hij is een stuk gelukkiger dan hij was toen hij nog dicht bij huis stond, we kunnen langs wanneer we willen, (het is een eindje rijden, dus het lukt ivm werk enzo niet meer zo vaak als ik zou willen, gelukkig binnenkort weer), hij wordt goed verzorgd, altijd als ik kom weten ze te vertellen wie zijn vriendjes zijn, wat voor streken hij uithaalt. Kortom, ons paard mag de rest van zijn leven blij op de wei blijven. Ze moeten echt een plekje vrij hebben, want dat is niet altijd, wij hadden geluk wat dat betreft. Mensen zijn heel makkelijk, en rechtdoorzee, echt type boer, en je betaalt gewoon stallingskosten, maar dat ligt niet zo hoog (in dit geval is paard van mijn moeder en zij betaalt).

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 10:58

TS, als je nog wel buitenritjes kunt doen waarom ga je daar dan niet van genieten met hem?
Mijn paard wordt 30, die kan ook de sport net meer in en intensief trainen lukt ook niet meer vanwege de artrose, maar hij geniet nog zó van de dagelijkse buitenritjes die we doen.....

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:03

ElCamino schreef:
TS, als je nog wel buitenritjes kunt doen waarom ga je daar dan niet van genieten met hem?
Mijn paard wordt 30, die kan ook de sport net meer in en intensief trainen lukt ook niet meer vanwege de artrose, maar hij geniet nog zó van de dagelijkse buitenritjes die we doen.....


Dat wil ik ook graag proberen. Maar verhuizen moet hij sowieso naar een plek waar hij veel meer buiten komt. Het liefst ergens in de buurt. En dan hoop ik dat als hij heel veel buiten staat en 1 a 2 keer per week nog een buitenrit dat hij daar van geniet. Dat weet ik niet of het genoeg voor hem is want het is echt een werker en geniet van elke dag iets doen. Stilzetten dan word het een bommetje energie.
Maar we moeten het gewoon proberen. Nog 2 jaar dan is ie 20. Dan zal hij vast wat rustiger worden toch? :+

MDWStables

Berichten: 1439
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:06

Achaiah schreef:
Dat wil ik ook graag proberen. Maar verhuizen moet hij sowieso naar een plek waar hij veel meer buiten komt. Het liefst ergens in de buurt. En dan hoop ik dat als hij heel veel buiten staat en 1 a 2 keer per week nog een buitenrit dat hij daar van geniet. Dat weet ik niet of het genoeg voor hem is want het is echt een werker en geniet van elke dag iets doen. Stilzetten dan word het een bommetje energie.
Maar we moeten het gewoon proberen. Nog 2 jaar dan is ie 20. Dan zal hij vast wat rustiger worden toch? :+


Nee :+ mijn merrie pak ik als ze naar stal gaan en bij mijn ouwe spring ik aan de kant :') die gaat zelf maar naar stal.

Ik hoop echt dat je wat moois kan vinden wat naar jullie beiden zin is :)
Laatst bijgewerkt door MDWStables op 29-01-18 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

wyoming

Berichten: 2504
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:07

Voor mijn pony (bijna 25 jaar), heb ik dit jaar besloten dat zij definitief op pensioen gaat. Zij blijft gewoon staan waar ze staat, ze staat daar ook al 21 jaar maar het is ook betaalbaar. Toch werd ik raar aangekeken (door een nieuwe stalgenoot) dat ze mocht blijven.

TS maar ik snap wel dat €400,- in de maand een beetje te veel van het goede is en dat je daarom een ander plekje zoekt. Ik hoop dat je snel een plekje vindt. En ik weet niet hoeveel krachtvoer hij krijgt en hoeveel hij buiten staat maar vaak als je het voer wat mindert en meer naar buiten worden ze vanzelf (wat) rustiger.

Anoniem

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:12

Geef die hoop maar op want mijn oudje krijgt alleen maar meer streken :')
Is een paddock Paradise niet iets voor m? Geen idee hoor of dat daar is en wat de prijzen zijn daarvan.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:15

Amy schreef:
Geef die hoop maar op want mijn oudje krijgt alleen maar meer streken :')
Is een paddock Paradise niet iets voor m? Geen idee hoor of dat daar is en wat de prijzen zijn daarvan.

Haha
Ik kreeg een plekje door dat is een paddock paradise! En ze hebben plek voor een paard met pensioen. Ik ga dus ook even bellen vanmiddag :)

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:15

Kijk eens op de site van paardencentrumopdeheegswal.nl

Zit helemaal in het noorden en kost 235 per maand. Hier zit alles bij in. Voeren, uitmesten, weidegang, periodiek ontwormen, inenten en hoefsmid. Ik sta er zelf op de pension stalling. Er is veel mogelijk in overleg, en je bent altijd welkom bij je paard.

Anoniem

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:17

Ik ben heel benieuwd, ik hoop voor je en voor je paardje dat het wat is!

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-18 11:18

Dankjewel Sanne en Amy! Alle opties die voorbij komen overweeg ik, en als ik wat heb gevonden update ik natuurlijk nog wel even!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:28

Achaiah schreef:
ElCamino schreef:
TS, als je nog wel buitenritjes kunt doen waarom ga je daar dan niet van genieten met hem?
Mijn paard wordt 30, die kan ook de sport net meer in en intensief trainen lukt ook niet meer vanwege de artrose, maar hij geniet nog zó van de dagelijkse buitenritjes die we doen.....


Dat wil ik ook graag proberen. Maar verhuizen moet hij sowieso naar een plek waar hij veel meer buiten komt. Het liefst ergens in de buurt. En dan hoop ik dat als hij heel veel buiten staat en 1 a 2 keer per week nog een buitenrit dat hij daar van geniet. Dat weet ik niet of het genoeg voor hem is want het is echt een werker en geniet van elke dag iets doen. Stilzetten dan word het een bommetje energie.
Maar we moeten het gewoon proberen. Nog 2 jaar dan is ie 20. Dan zal hij vast wat rustiger worden toch? :+


Hahaha, NEEEE, hoe ouder hoe gekker hoor. Onze merrie is 25 en stapelgek. Ze staan dus 24/7 buiten, maar ze moet evengoed haar ei kwijt. Zij heeft ook artrose, maar loopt hartstikke goed eigenlijk. Op stal kreeg ze toch vrij snel dikke benen etc.

Mn ruin van 20 is wel rustig en heeft oude blessure, maar wil nog graag rondje mee. 24/7 buiten heeft hem gered, anders was hij er echt niet meer.

We hebben op 1 na geen dekens meer op, geen ijzers, voeren niet teveel bij en ze doen het echt super goed zo.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:34

Nou die van mij wordt 30 en is nog steeds heel monter, tot op het erg frisse af buiten.... zit in het karakter en daar doe je niets aan. 1 a 2 x per week is echt te weinig voor hem.... ik ga bijna elke dag wel rijden, als is het maar 20 minuutjes draven op straat....

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:43

Wat fijn dat je een goed plekje wil waar je paard van zijn pensioen kan genieten! +:)+

Ik heb een pensionado van inmiddels (bijna) 30. Die heb ik 's winters bij huis en zomers op de weide bij de pensionstal waar mijn rijpaard staat. Uit eigen ervaring:
1) Je zegt dat het paard graag werkt. Vergeet hierbij niet dat een paard een gewoontedier is. Het paard weet niet beter van de afgelopen (waarschijnlijk) 14-15 jaar dat als jij (of een eerdere eigenaar) komt dat hij aan werk mag (moet). Daar heeft hij kennelijk geen hekel aan, en als hij veel energie heeft zal hij die beweging fijn vinden. Het zal even duren voor zo'n paard daarvan afkickt, maar ze wennen aan het rustiger leven van de pensionado. Echt waar. Toen mijn oude voor het eerst 24/7 op de wei ging in de zomer, hij was toen denk ik 19, stond hij in het begin iedere middag om 4 uur bij het hek en hinnikte als hij iemand zag lopen "nu ga ik op stal :# ". Om daarna heel teleurgesteld te zijn dat hij moest blijven. Na 3 weken keek hij nog wel op en waagde eens een hinnik, maar stond niet meer bij het hek. Na nog eens 3 weken keek hij ook niet meer op. Toen hij na de zomer weer bij huis kwam was het compleet omgekeerd. Moest ik hem halen want "ik kom toch niet op stal >;) ".
Hij heeft wel een jaar of 2 nodig gehad om eraan te wennen dat als ik de trailer aankoppelde dat hij niet (meer) meeging. Hij stond dan al te kijken "waar gaan we heen :):) " en was echt teleurgesteld dat ik zonder hem wegging. Maar echt, ze wennen eraan.

2) Als je er weer paard bij wil om te rijden/trainen/wedstrijden, zorg er dan voor dat:
- of je pensioenpaard op dezelfde stal staat
- of op een stal staat waar de verzorging zo goed is en je zoveel vertrouwen hebt dat het niet noodzakelijk is dat ettelijke keren per week langs moet. Ook niet als het dier (tijdelijk) dagelijkse zorg nodig heeft.
Want geloof me, zelfs al staan ze relatief dicht bij elkaar, je wordt binnen no-time gillend gek van al dat gereis van het ene naar het andere paard. Zeker als de oude iets heeft en je de andere nog wil (moet) trainen.

Succes!

Aanvulling: die van mij was 25 jaar toen ik in het bos er nog bijna naast lag :') .
Laatst bijgewerkt door Roodvos op 29-01-18 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:45

Waar in Groningen zit je? Ik ken in het Westerkwartier een paar plekjes waar je onder de 150,- kunt stallen, volpension maar zonder de luxe van een binnenbak etc.

Edit: geen idee of daar momenteel plek is, maar je zou wel kunnen vragen of ze je willen contacten áls er plek vrij komt :)

IrisDH
Berichten: 2644
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:48

Speirs schreef:
Is bv de Wobbesheerd niet iets? Vlakbij Groningen, 210 in de maand geloof ik en prima mogelijkheden om nog wat met hem te ondernemen.


Daar staan ze in de winter alsnog (naar mijn mening) te veel binnen.. Wij hebben er ook gekeken, maar afhankelijk van hoe je je paard daar stalt zijn de prijzen nog behoorlijk hoger dan 210,- per maand.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:36

Bij mij blijven ze gewoon op dezelfde plek in de pensionstalling die ze al hadden. Ik kan ook geen 2 paarden onderhouden,als de mijne niet meer berijdbaar is dan huurde ik er af en toe een (vroeger stond ik in pension op een manege,dat was dan wel gemakkelijk want kon ik altijd op een manegepaard meerijden als ik wou, en dat was dan voor een pensionklant tegen gereduceerd tarief).

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:51

Mijn ervaring is dat het gewoon uitproberen en goed observeren is wat goed werkt. Ik had ook een erg actief, mensgericht paard dat ook nog eens vervroegd (jaar of 13 pas) met pensioen ging. Daarvan had ik altijd geroepen dat een niet actief pensioen niets zou zijn voor dit paard, maar hij hobbelt alweer twee jaar helemaal tevreden rond zonder nog gereden/gewandeld oid te worden. Voor dat hij op nonactief pensioen ging hebben we al twee jaar actief pensioen (buitenrijden, veel rechtdoor en niet meer in de bak) gehad, daar liet hij tot op het moment van stoppen nog veel werklust in zien maar dmv pijnstillers kwamen we er toch achter dat hij het lichamelijk eigenlijk niet meer trok. Het was dus ook niet dat hij niet meer wilde toen ik besloot dat het genoeg was. Een middenweg van rustig aan de hand stappen oid is dan juist weer niet te doen bij mijn pensioenado, dat is een type van werken voor 100% of 0%, dus dan raakt hij alleen gefrustreerd van het slome gedoe.

Wbt huisvesting is voor TS mijn situatie niet echt compatibel met de hare als ik het zo lees. Die van mij staat nog gewoon bij mijn andere twee pony's. Veel buiten (maar niet standaard 24/7, ik heb een ontzettende koukleum) in een stabiele, kleine groep en ik ben er dagelijks. Ik doe met hem niet veel meer dan 1x per week poetsen en hem elke dag een emmer voer toeschuiven, als hij buiten het poetsen om naar me toe komt voor aandacht krijgt hij die en anders krijgt hij even een aai tijdens het voeren. Wel vind ik het fijn om hem dagelijks te zien om goed in het oog te kunnen houden of er wat aan hem mankeert en of zijn kwaliteit van leven nog aanvaardbaar is voor mij.
Verder is hij babysitter voor mijn veulen :+ en daarvan krijgt hij soms meer aandacht dan hem lief is. Maar hij verveelt zich zeker niet.

Anoniem

Re: Paard met pensioen. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 12:57

Ik wou zeggen: Paddock paradaise. Is ook niet een wei waar hij dan zo maar wat rond loopt. Een goede PP heeft een waterplas, heuvel, boomstammen om over te lopen etc.