Mest uitrijden en daarna maaien / bloten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Mest uitrijden en daarna maaien / bloten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 22:20

Ik wil vanaf half februari (wanneer het ooit een keer droog wordt :Y)) mijn mesthoop over het land uit laten rijden. Dit doe ik al jaren (om het jaar meestal), paarden worden regelmatig onderzocht op wormen en ook preventief ontwormd, gelukkig nooit teveel eitjes. Heeft het zin om het gras dan voordat ze de bemeste wei op gaan, nog een keer te maaien of bloten? In april. Dus niet voor hooi, maar gewoon even kort maaien. Zou dit uitmaken tegen de wormen?

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Mest uitrijden en daarna maaien / bloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:38

Zou andersom doen en grazen met strip

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-18 22:57

Dat doe ik ook altijd, wanneer het gras langer is. Maar vraag me dus af of het tegen wormen zou helpen als ik het eerst een keer maai, en zo ja wanneer. En daarna verder laten groeien en vanaf bv loop mei strippen

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Mest uitrijden en daarna maaien / bloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:22

Als het gras al een paar maanden (liefst meer dan 4) onbegraasd is is dat eignelijk niet nodig want dan zitten er geen wormen meer in.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Re: Mest uitrijden en daarna maaien / bloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:24

wacht! februari mest gooien en april er al op? Dat is wat vroeg lijkt me, laat ze er wat later op. Hier rijden we de mest ook steeds uit opt land. vanaf er een wei "afgegeten" is dmv strookbegrazing rijden we de mesthoop uit. Dan min. 4 maanden laten rusten voor zowel het gras de kans te geven om te groeien als tegen de wormen. Volgens mij ga je nog bijna geen gras hebben want het begin pas weer goed te groeien eind april. Sorry voor mijn eerder antwoord, ik was wat snel.

luna178
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:34

ik maai altijd als er paarden op het grasland hebben gestaan .
als je alleen gras maait en er geen paarden op zet kun je weer schoon maaien.
het voordeel van bloten of maaien is dat de mest verspreid ligt over het land en het gras gelijk op groet.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Mest uitrijden en daarna maaien / bloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:41

Wij voeren de mest altijd uit net na ze uit de weides gaan,meestal eind oktober,begin november.
Dan blijft de uitgereden met de hele winter liggen en is alle gevaar geweken tegen het voorjaar,als ze er terug op gaan.

Februari versus april vind ik ook kort opeen.

Ik zou dan eerder goed slepen zodat alle mest goed opengegooid wordt,en vooral hopen dat het nog eens goed vriest.

Ibbel

Berichten: 49124
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Mest uitrijden en daarna maaien / bloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 15:18

De vraag wordt niet erg goed gelezen geloof ik.

Als je mesthoop goed verteerd is, zitten er geen wormeitjes in. Bloten na het bemesten gaat dan geen effect hebben op wormen.
Rij je een 'warme' mesthoop uit, en dus met levende eitjes, dan zal bloten en het maaisel laten liggen ook niet helpen. Dan moet je het maaisel wel afvoeren wil je de besmettingsdruk verminderen.

Beste manier om besmetting te reduceren is gewoon hooien - dan verdrogen de larven.

Over de winter braak laten liggen (al dan niet met vorst) gaat niets uithalen (voor degene die dat schreef). Het kan jaren duren voordat een besmet weiland weer min of meer wormvrij is.

peer2005
Berichten: 392
Geregistreerd: 06-09-09

Re: Mest uitrijden en daarna maaien / bloten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-18 21:51

Bedankt Ibbel. Weet jij ook hoe lang het duurt voordat de mest voldoende is verteerd? Komende herfst? Wil de mest eigenlijk wel echt dit jaar nog uitrijden want het ligt in de weg...

Ibbel

Berichten: 49124
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:01

Een half jaar is normaal wel genoeg. Dus als je deze mesthoop nu nog gebruikt, moet je eigenlijk een nieuwe gaan opzetten. Een keer om laten zetten door een loonwerker versnelt het verteren nog.
Ik rijd zelf trouwens wel gewoon de verse mesthoop uit, het verteert net zo makkelijk na het uitrijden. En ik heb geen plek voor 2 mesthopen, een oude verterende en een te gebruiken.
Daarna hooi ik, dus ik heb ook geen (her-)besmetting van de wei.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 22:22

tengeltje11 schreef:
Wij voeren de mest altijd uit net na ze uit de weides gaan,meestal eind oktober,begin november.
Dan blijft de uitgereden met de hele winter liggen en is alle gevaar geweken tegen het voorjaar,als ze er terug op gaan.

Februari versus april vind ik ook kort opeen.

Ik zou dan eerder goed slepen zodat alle mest goed opengegooid wordt,en vooral hopen dat het nog eens goed vriest.


Mest uitrijden in oktober/november mag officieel helemaal niet. Het uitrijden van vaste mest is toegestaan vanaf 1 februari tot 1 september op zand en lössgrond. Op klei- en veengrond mag u vanaf 1 februari tot 16 september vaste mest uitrijden.

Ik zou ervoor kiezen om te zorgen dat de grasmat voor het uitrijden mooi egaal is d.m.v. bloten. Na het uitstrooien van de mest de weide slepen, dan verspreid de mest zich mooi en dan de weide een flinke periode met rust laten tot het gras voldoende op lengte is.

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:11

Ibbel schreef:
Over de winter braak laten liggen (al dan niet met vorst) gaat niets uithalen (voor degene die dat schreef). Het kan jaren duren voordat een besmet weiland weer min of meer wormvrij is.


mag ik vragen waar je je info haalt?
Want dit is een beetje haaks op hoe ik het heb geleerd en hoe mijn dierenarts erover praat.

Ik zeg niet dat het niet klopt maar ik wil gewoon even je bron weten zodat ik deze met de mijne kan vergelijken.