Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 00:51

Bokkers, ik zit met een gigantisch dilemma!

Mijn 10 jarige ruin (met een beetje een gebruiksaanwijzing) heeft vanaf veulen in de zomer dag en nacht buiten gestaan en in de winter op de paddock en 's nachts op stal. In de zomer had ik een geweldig, lief aanhankelijk paard welke in de winter veranderde in een bommetje en bij binnenzetten letterlijk weigerde om zijn stal in de lopen. Nu sinds 2 jaar heb ik eindelijk een plek gevonden waarbij hij dag en nacht buiten kan staan (met maatje, schuilstal, onbeperkt ruwvoer, weidegang). Dit gaat super goed, paard vind het geweldig en is weer veranderd in mijn lieve en aanhankelijke ruin zoals ik hem in de zomermaanden ook kende. We hebben naast onze schuilstal een stuk laten bestraten waar we een hooistolp op geplaatst hebben. Nu sinds 1.5 maand is onze wei één grote modderbende, op sommige stukken staat hij zo diep in de modder dat zijn hoeven niet meer zichtbaar zijn. Wij hebben geen stallen ter beschikking en we staan erg primitief bij een boer, dus opties om ze droog te zetten heb ik niet. Nu zitten beide paarden met flinke rotstraal wat ze beide nog nooit gehad hebben. Van alles al geprobeerd: hoefsmid, meerdere keren per dag behandelen, allerlei zalfjes/tubes/spuitbussen noem het maar op. Het lijkt alleen maar erger te worden. We zitten nu pas in januari en de ergste maand voor regen moet nog komen, dus ik hou mijn hart vast. Ik probeer ook helder na te denken voor de toekomst, en besef mij ook dat het weer er volgend jaar én alle andere jaren er niet veel beter op zal worden.

Zijn er meerdere bokkers met hetzelfde probleem? Hoe los je dit op bij de 24/7 buiten paarden?
Verhuizen: in tot hoeverre zinvol als de mentale gesteldheid van je paard weer compleet achteruit gaat?
Ander zijds hoelang laat je je paard in de modder staan tot dat het té erg word?


Amiigo

Berichten: 7310
Geregistreerd: 03-11-07
Woonplaats: NB

Re: Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 00:58

Kun je niet een lading wit zand op het stuk gooien langs het verharde stuk? Paarden krijgen geen rotstraal van modder, wel van vieze stallen of vervuilde grond. Mest je de weide ook uit?

_Elke

Berichten: 1740
Geregistreerd: 03-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 01:01

Wat vervelend, zou het een oplossing zijn om bv de drainage te verbeteren? Of de grond eens 1,5m goed om te trekken dat het water beter weg kan?

Als je dat soort mogelijkheden hebt op deze plek dan zou ik dat eens voorstellen want het klinkt verder wel erg fijn plekje.

Of het stukje naast de schuilstal wat bestraat is afzetten en ze daar 's nachts opzetten zodat de hoeven kunnen drogen?

Coentjuh

Berichten: 9842
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 01:04

Hier ook vaak paarden met rotstraal (aan huis, stal met uitloop paddock 12 uur buiten, nu winter 's nachts binnen), maar als ik het vergelijk met vroeger op de pensionstal (helaas 2,5 uur per dag buiten) is de rotstraal niet erger geworden. Heb nu nog maar 1 hoefje te doen. Dus ik weet niet of verhuizen wel zin heeft.

Ik heb ook al zoveel middeltjes geprobeerd, maar volgens mij is er niks dat werkt.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 01:34

Biotine bij voeren (duurt wel even voor je effect hebt). Met een goede (!) smid zorgen dat alles open ligt en open blijft, het gaat het snelste smetten in diepe straalgroeven. En vooral de ondergrond schoon houden. Dus zorgen dat ze niet in de urine of mest staan de hele dag. Heb je wel eens hypozin gebruikt?

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 01:36

_Elke schreef:
Of het stukje naast de schuilstal wat bestraat is afzetten en ze daar 's nachts opzetten zodat de hoeven kunnen drogen?

Dit! Voordat je ze er opzet eventuele mest weg en flink vegen zodat het voor de nacht zo schoon mogelijk is.
En misschien is het verharde stuk wat groter te maken, mocht je er geen goed gevoel bij hebben. :)

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 01:50

Ik heb de paarden al 8 jaar 24/7 buiten, nu voor het 3de jaar met een stuk verharding. Ik heb eigenlijk nooit problemen met rotstraal gehad. Juist bij paarden die veel op stal staan wel. In beide gevallen geldt, hygiene van de omgeving en conditie van het paard is zo belangrijk. Dus uitmesten en vegen op de verharding, geknoeid hooi opruimen. Paarden goed voer aanbieden, naast hooi ook aanvulling in de vorm van brok, liksteen, vitaminekorrel oid. Verder kom ik eigenlijk zelden aan de hoeven, uitkrabben oid doe ik zelden, daar maak je naar mijn idee de hoeven zwak mee. Wat zegt je hoefsmid hoe dit kan?

Overigens hebben wij dit jaar (vanwege andere redenen) ervoor gekozen de paarden overdag op te sluiten op de verharding. Andere jaren heb ik dit nooit gedaan. De reden om te kiezen voor overdag is omdat de meeste paarden snachts graag liggen, en ik graag heb dat ze dat in het zand kunnen doen ipv op de stenen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 07:40

Amiigo schreef:
Paarden krijgen geen rotstraal van modder, wel van vieze stallen of vervuilde grond. Mest je de weide ook uit?

:j inderdaad

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Amado
Berichten: 1327
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 08:26

Wat vervelend! Hebben wij hier ook gehad.. alleen bij ons is een groot deel verhard dus konden we dat af zetten.

Misschien eens vragen in de Paard Natuurlijk Facebook Groep, of in de Denken over Paarden FB Groep. Daar heb ik toen enorm goede tips uit kunnen halen

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 09:43

Ik denk dat je toch echt een oplossing voor de modder zult moeten vinden. Lang in de nattigheid staan maakt de straal week en zo vatbaarder voor bacterien. Tel daarbij op dat het in diepe modder veel moeilijker is om goed uit te mesten (er blijft dus altijd wel mest achter) en de urine ligt er dan ook nog eens, dan heb je toch wel het recept voor rotstraal.

Dus dan kom je uit op verhogen/betere afwatering evt. ook drainage/meer verharden/zandpaddock maken/vloerbedekking leggen/...

koeien op de weg...

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:17

Een paard in de natuur zou wegtrekken naar hoger gelegen en droog gebied bij zulke nattigheid, dat vergeten de paard-natuurlijk aanhangers altijd voor het gemak. Je zult moeten investeren in het aanleggen van een droge paddock en de wei moeten sluiten bij dit weer/seizoen. Zit je op zandgrond? Dan zou je aan de boer kunnen vragen om een stuk paddock te keren, en het witte oerzand naar boven te halen. Dat doet een loonwerker voor een paar honderd euro. Zit je op klei, dan wordt het een kostbaar verhaal met drainage en zand aanvoeren. En je zult inderdaad vaak moeten uitmesten om alles schoon te houden, want een goede hygiene is noodzakelijk om de rotstraal te genezen, maar daar zal je hoefsmid je ook vast over geadviseerd hebben.

Succes!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:25

Precies, paarden in de natuur gaan niet langdurig nat staan.
Even met drinken aan de poel maar verder niet.
24/7 buiten is prima, als je de voorwaarden ook voor elkaar hebt.
Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten gehad. Nu alleen in de nacht op stal. En ze hebben geen rotstraal.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:29

24/7 buiten is mooi, maar voorwaarde voor succes is wel dat je de boel verhard. Ik heb eventueel wel tips, pb maar bij interesse.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 10:31

Ik denk dat je beter aan de algemene gesteldheid/gezondheid van je paard kunt werken. Schijnbaar zit er ergens iets niet lekker waardoor de rotstraal naar voren komt.

Hier hebben we er een staan die op stal eigenlijk chronisch rotstraal had en sinds dat hij 24/7 buiten staat niet meer of slechts sporadisch. Ik kan een hoop zeggen over onze wei maar droog is hij zeker niet :+
Aan de hoeven doe ik verder ook zeer zelden wat (bekappen doe ik zelf) en zelfs uitkrabben doen we zelden.

Je kunt nog kijken naar wat voor hooi ze krijgen bijvoorbeeld, echte kuil daar kan niet elk paard goed tegen en dat uit zich soms ook in hoefproblemen.
Erg vieze grond waar al jaren de mest doorheen gelopen word is zoals genoemd ook niet erg fijn voor de hoeven.
Hoe groot is het stuk waar ze op lopen? Als ze weinig kunnen bewegen is dat ook niet goed voor de hoeven omdat ze dan de afvalstoffen niet goed kwijt kunnen en is de kans op problemen ook groter.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 11:48

Amiigo schreef:
Kun je niet een lading wit zand op het stuk gooien langs het verharde stuk? Paarden krijgen geen rotstraal van modder, wel van vieze stallen of vervuilde grond. Mest je de weide ook uit?


Helaas is dat geen optie, het land is niet van mij. De weide mesten wij 3x in de week helemaal uit.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 11:50

_Elke schreef:
Wat vervelend, zou het een oplossing zijn om bv de drainage te verbeteren? Of de grond eens 1,5m goed om te trekken dat het water beter weg kan?

Als je dat soort mogelijkheden hebt op deze plek dan zou ik dat eens voorstellen want het klinkt verder wel erg fijn plekje.

Of het stukje naast de schuilstal wat bestraat is afzetten en ze daar 's nachts opzetten zodat de hoeven kunnen drogen?


Grond is niet van mij en deze mogelijkheden heb ik helaas niet. Als het mijn eigen land was geweest had ik dat allang gedaan. Het stukje wat bestraat is, is niet zo heel erg ruim. Ik gok iets van 5x5 (mijn paard is al 1.65) en alles rondom het stukje is een modderbende, dus afzetten heeft denk ik niet zo heel veel zin.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 11:52

Jasmijn159 schreef:
Biotine bij voeren (duurt wel even voor je effect hebt). Met een goede (!) smid zorgen dat alles open ligt en open blijft, het gaat het snelste smetten in diepe straalgroeven. En vooral de ondergrond schoon houden. Dus zorgen dat ze niet in de urine of mest staan de hele dag. Heb je wel eens hypozin gebruikt?


Biotine heb ik nog niet geprobeerd, dat zou ik nog wel eens kunnen doen. Hypozin heb ik nog niet geprobeerd, ik zal het eens opzoeken dankjewel!

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 11:54

Caily schreef:
Ik heb de paarden al 8 jaar 24/7 buiten, nu voor het 3de jaar met een stuk verharding. Ik heb eigenlijk nooit problemen met rotstraal gehad. Juist bij paarden die veel op stal staan wel. In beide gevallen geldt, hygiene van de omgeving en conditie van het paard is zo belangrijk. Dus uitmesten en vegen op de verharding, geknoeid hooi opruimen. Paarden goed voer aanbieden, naast hooi ook aanvulling in de vorm van brok, liksteen, vitaminekorrel oid. Verder kom ik eigenlijk zelden aan de hoeven, uitkrabben oid doe ik zelden, daar maak je naar mijn idee de hoeven zwak mee. Wat zegt je hoefsmid hoe dit kan?

Overigens hebben wij dit jaar (vanwege andere redenen) ervoor gekozen de paarden overdag op te sluiten op de verharding. Andere jaren heb ik dit nooit gedaan. De reden om te kiezen voor overdag is omdat de meeste paarden snachts graag liggen, en ik graag heb dat ze dat in het zand kunnen doen ipv op de stenen.


Naar mijn idee doen we dit allemaal. Het terrein is erg schoon en met de hooistolp hebben we minimale hooi verspilling. Beide paarden krijgen dagelijks voer met allerlei supplementen en we hebben meerdere likstenen op de wei hangen. Hoeven krab ik denk ik ongeveer 1 keer per week uit. Nu wel vaker omdat ik de hoeven dagelijks verzorg vanwege rotstraal.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 11:55

Amado schreef:
Wat vervelend! Hebben wij hier ook gehad.. alleen bij ons is een groot deel verhard dus konden we dat af zetten.

Misschien eens vragen in de Paard Natuurlijk Facebook Groep, of in de Denken over Paarden FB Groep. Daar heb ik toen enorm goede tips uit kunnen halen


Dat ga ik eens proberen, die groep die ken ik niet eens! Thanks voor de tip :)

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 11:57

GDG schreef:
Ik denk dat je toch echt een oplossing voor de modder zult moeten vinden. Lang in de nattigheid staan maakt de straal week en zo vatbaarder voor bacterien. Tel daarbij op dat het in diepe modder veel moeilijker is om goed uit te mesten (er blijft dus altijd wel mest achter) en de urine ligt er dan ook nog eens, dan heb je toch wel het recept voor rotstraal.

Dus dan kom je uit op verhogen/betere afwatering evt. ook drainage/meer verharden/zandpaddock maken/vloerbedekking leggen/...


Toen ik mijn opties doornam kwam ik hier ook op uit. Helaas voor mij geen mogelijkheid. Het enige wat ik nog zou kunnen doen is het stukje bij de ingang van de wei bestraten, daar ging de boer wel mee akkoord. Maar de paarden staan daar eigenlijk nooit en dan los ik het modderprobleem alleen voor mijn gemakzucht op met het uit de wei halen van de paarden. Dus schiet ik nog weinig mee op....

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 12:00

bruintje123 schreef:
Precies, paarden in de natuur gaan niet langdurig nat staan.
Even met drinken aan de poel maar verder niet.
24/7 buiten is prima, als je de voorwaarden ook voor elkaar hebt.
Ik heb mijn paarden ook 24/7 buiten gehad. Nu alleen in de nacht op stal. En ze hebben geen rotstraal.


Ik doe ook alles zelf en heb veel al op zij gelegd voor mijn paard (heb geen binnen- buitenbak en wij kwam van een héle luxe stal af). Maar ik moet zeggen dat het een stuk pittiger is dan dat ik verwacht had. Daarnaast maak ik mij gewoon heel erg zorgen en lees ik veel verhalen over de rotstraal. Het is een beetje machteloos, je kunt weinig aan de wei veranderen, maar je wilt ze ook niet constant in de modder hebben staan.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 12:02

palousa_boy schreef:
Ik denk dat je beter aan de algemene gesteldheid/gezondheid van je paard kunt werken. Schijnbaar zit er ergens iets niet lekker waardoor de rotstraal naar voren komt.

Hier hebben we er een staan die op stal eigenlijk chronisch rotstraal had en sinds dat hij 24/7 buiten staat niet meer of slechts sporadisch. Ik kan een hoop zeggen over onze wei maar droog is hij zeker niet :+
Aan de hoeven doe ik verder ook zeer zelden wat (bekappen doe ik zelf) en zelfs uitkrabben doen we zelden.

Je kunt nog kijken naar wat voor hooi ze krijgen bijvoorbeeld, echte kuil daar kan niet elk paard goed tegen en dat uit zich soms ook in hoefproblemen.
Erg vieze grond waar al jaren de mest doorheen gelopen word is zoals genoemd ook niet erg fijn voor de hoeven.
Hoe groot is het stuk waar ze op lopen? Als ze weinig kunnen bewegen is dat ook niet goed voor de hoeven omdat ze dan de afvalstoffen niet goed kwijt kunnen en is de kans op problemen ook groter.


We hebben veel land en ze staan maar met zijn 2tjes dus ruimte hebben ze genoeg. De smid komt á 8 weken en heeft eigenlijk nooit iets bijzonders te melden. Ik heb wel eens gelezen ergens dat je het hooi kunt laten onderzoeken? Dat zou ik nog wel eens kunnen proberen.

Unbeatable
Berichten: 589
Geregistreerd: 13-09-11

Re: Advies 24/7 buiten en rotstraal, oplossing of verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 12:05

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga met deze tips nog even aan de slag, als het voor mijn gevoel niet slaagt dan heb ik nog een andere optie. Bij mij in de regio hebben ze een bewegingsweide waar een grote kudde dag en nacht buiten staan (25 paarden ong). Hele flinke schuilstal met stro als ondergrond, flink bestraat stuk en drainage in de wei. Dit voldoet ook aan mijn eisen en zou een hoop zorgen voor mij uit handen nemen. Anderzijds wil ik het wel echt proberen te laten slagen, ik voel me toch enigzins verantwoordelijk voor het geen waar ik aan begonnen ben. Maar telkens ontstaat er een nieuw probleem wat ik aan het oplossen ben en soms heb ik gewoon géén oplossing....

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:06

Wij zijn verhuisd. Op de vorige stal was het erg nat en kregen onze pony's ook rotstraal. We mochten van de boer alles aanpassen, maar wel op eigen kosten. Daar zou ik geen probleem mee hebben gehad, maar de locatie was ook niet optimaal; we stonden daarvoor bij bos en dat misten we heel erg. We zijn dus op zoek gegaan naar een plek dicht bij het bos en hebben die gevonden. Onze mazzel is wel dat dat zandgrond is en dus niet zo snel drek wordt. De track is daarom ook gewoon nog open en goed begaanbaar.
Na de verhuizing hebben we de hoefsmid laten komen en zijn we stug de rotstraal blijven behandelen; de volgende keer dat de smid kwam, waren ze al van de rotstraal af.

Moet er wel bij zeggen dat ze op de stal waar ze hun rotstraal kregen niet de beste weerstand en conditie hadden. Dat is op die stal wel verbeterd, maar de bodem van de paddock en schuilstal was daar gewoon te smerig, nat en niet goed schoon te houden.

Oy with the poodles, already

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 12:13

Staat de waterbak ook op de verharding? Of moeten ze daarvoor door de modder?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, Tess1 en 134 bezoekers