Probleem! Advies graag...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Probleem! Advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 12:38

Ik heb mijn pony bij de buren staan, hier heeft ze een stal (waar ik haar in de avond inzet), een weide en een paddock. Nou het probleem mijn pony mag nu niet in de wei omdat die anders helemaal kapot gelopen wordt. er staan nog 2 pony’s met wie ze samen staat. Maar ik mag haar dus geen hooi of zo voeren in de paddock (omdat ze bang zijn dat de pony’s te veel krijgen, complete onzin natuurlijk) nu heeft dus laats een van die andere koliek gehad, en hun denken dus dat dat komt omdat ze te veel hooi kregen (slaat dus ook nergens op want ze kregen maar weinig) ik weet redelijk zeker dat die pony koliek heeft gekregen doordat ze heel veel van hun poep eten en daarbij ook veel zand uit de paddock, omdat ze zich gewoon vervelen omdat ze niks kunnen eten... dit heb ik verteld maar hier luisteren ze niet echt naar :( in de zomer kunnen ze dus ook niet in de wei want een van die pony’s is hoefbevangen.
Wat moet ik hier mee? Pony’s vervelen zich enorm, en eigeweize buren. Ik kan haar ook nergens anders stallen dus dat is geen oplossing. Dringent advies gevraagd!!!!!

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:44

Dan is er geen oplossing. Je kan haar niet verplaatsen dus zal je het ermee moeten doen. Of je pony verkopen. Het is wel belangrijk dat ze hooi kunnen knabbelen maar het is het perceel van de buren begrijp ik. En als die dat niet willen dan houdt het op. Weinig andere oplossingen dan het accepteren of de pony wegdoen.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:44

Hoe lang staat je pony dan in de paddock overdag?
Wanneer worden ze dan gevoerd?

Is er geen mogelijkheid dat jij zelf je pony wat hooi bij voert 's middags?
Dat je haar dus even een poosje op stal zet met wat hooi, daarna weer terug in de paddock.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 20-01-18 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 12:55

Barbet schreef:
Hoe lang staat je pony dan in de paddock overdag?
Wanneer worden ze dan gevoerd?

Is er geen mogelijkheid dat jij zelf je pony wat hooi bij voert 's middags?
Dat je haar dus even een poosje op stal zet met wat hooi, daarna weer terug in de paddock.


Ze staat van ongeveer 8:30 tot 18:00 in de paddock.
In de avond in de stal geef ik haar we altijd hooi.
Ik zou haar indd wel op stal kunnen doen in de middag even maar aangezien ik vaak pas lata thuis ben ivm school heeft dit weinig nut.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:57

Als je niet meer mag voeren (idd meer dan 2/3 uren op de paddock zonder hooi is dierenmishandeling) en niet kan verplaatsen blijft alleen verkopen over.. Dit is niet dierwaardig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:58

Mijn vraag is staat jouw pony daar tegen betaling of gratis. In het eerste geval zou jij als klant kunnen bepalen dat je ( eventueel tegen meerprijs ) je pony bij kunt voeren. Staat hij gratis ben je helaas afhankelijk van de buren.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:10

Grey_pony1 schreef:
Ze staat van ongeveer 8:30 tot 18:00 in de paddock.
In de avond in de stal geef ik haar we altijd hooi.
Ik zou haar indd wel op stal kunnen doen in de middag even maar aangezien ik vaak pas lata thuis ben ivm school heeft dit weinig nut.



Doe jij de hele verzorging dan verder ook zelf, ook 's ochtends voeren en buiten zetten?

Misschien is er iemand anders die 's middags je pony wil voeren (je ouders of zo).

En als er verder geen oplossingen zijn, jij wilt je pony niet verplaatsen, dan moet je of je pony verkopen of ermee leven dat je pony zo leeft.


Maar ik weet niet hoe oud je bent, maar kunnen je ouders niet eens praten met de buren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:15

Barbet schreef:
Grey_pony1 schreef:
Ze staat van ongeveer 8:30 tot 18:00 in de paddock.
In de avond in de stal geef ik haar we altijd hooi.
Ik zou haar indd wel op stal kunnen doen in de middag even maar aangezien ik vaak pas lata thuis ben ivm school heeft dit weinig nut.



Doe jij de hele verzorging dan verder ook zelf, ook 's ochtends voeren en buiten zetten?

Misschien is er iemand anders die 's middags je pony wil voeren (je ouders of zo).

En als er verder geen oplossingen zijn, jij wilt je pony niet verplaatsen, dan moet je of je pony verkopen of ermee leven dat je pony zo leeft.


Maar ik weet niet hoe oud je bent, maar kunnen je ouders niet eens praten met de buren?


TS is 14

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Probleem! Advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:21

En zelf hooi kopen en dat in een slowfeedernet aanbieden op de paddock? De hele dag met te weinig hooi kan inderdaad wel problemen geven. Bij honger gaan ze in het zand scharrelen en zand kan koliek geven.

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 13:41

Anoniem schreef:
Mijn vraag is staat jouw pony daar tegen betaling of gratis. In het eerste geval zou jij als klant kunnen bepalen dat je ( eventueel tegen meerprijs ) je pony bij kunt voeren. Staat hij gratis ben je helaas afhankelijk van de buren.


Gratis

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 13:41

troi schreef:
Als je niet meer mag voeren (idd meer dan 2/3 uren op de paddock zonder hooi is dierenmishandeling) en niet kan verplaatsen blijft alleen verkopen over.. Dit is niet dierwaardig


In de ochtend krijgen ze in de paddock wel wat maar dat is na een 1 uur al wel op

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 13:43

Floortz schreef:
En zelf hooi kopen en dat in een slowfeedernet aanbieden op de paddock? De hele dag met te weinig hooi kan inderdaad wel problemen geven. Bij honger gaan ze in het zand scharrelen en zand kan koliek geven.


Het probleem is niet dat er te weinig hooi is er is juist heeel veel groot deel er van halsn ze van t land

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 13:45

Floortz schreef:
En zelf hooi kopen en dat in een slowfeedernet aanbieden op de paddock? De hele dag met te weinig hooi kan inderdaad wel problemen geven. Bij honger gaan ze in het zand scharrelen en zand kan koliek geven.


Gellukkig doet mijn pony dit niet, komt denk ik doordat ik haar in de avond als compersatie in de stal een flinke bult hooi doe en als ik zie dat ze alleen staat geef ik haar ook nog wat hooi

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Probleem! Advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:53

Geen wonder die paarden hun eigen stront gaan vreten als ze dik 9 uur zonder ruwvoer moeten doen. Werkelijk schandalig dat mensen zo met hun dieren om gaan. Ik zou toch proberen je ouders zo ver te krijgen elders een stal te zoeken.

Anomien

Berichten: 7385
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Probleem! Advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:59

Of wat te betalen.
Gratis stalling is natuurlijk heeeeel goedkoop

Betaal mee. En vraag meer hooi

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 13:59

Als de pony gratis staat kan ik me voorstellen dat de buren niet erg blij worden om in hun ogen veel bij te voeren. Misschien kan je in overleg met je ouders ieder maand gaan betalen zodat de pony's meer hooi krijgen. Lijkt me toch wel zo eerlijk voor de buren.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Probleem! Advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:15

Hebben ze wel sowieso water in de paddock?

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Probleem! Advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:22

Ik zou wat informatie uitprinten over ruwvoer, koliek, zand, en dat aan ze laten lezen. Bijv. van een website van een paardenkliniek, er is vast wel wat te vinden.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:26

Als je pony er gratis staat, dan zou ik voorstellen dat je er een paar slowfeederbakken neer zet met netten eroverheen om ervoor te zorgen dat er geen hooi geknoeid kan worden in de paddock en je eigen hooi gaan betalen. Dan sta je nog steeds voor een spotprijs en je pony kan gewoon eten overdag. Ga gewoon in gesprek met die mensen.

DRJN
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:27

Is de paddock groot genoeg om je pony na ongeveer 2/3 uur samen met de andere pony's te hebben gestaan apart te zetten in de paddock door een draadje te spannen en dan zelf goed ruwvoer kopen?

Heeft je pony in de nacht wel onbeperkt goed ruwvoer?

Zolang zonder ruwvoer is echt niet goed, dan is de kans op maagzweer en zand eten echt heel groot!
Laatst bijgewerkt door DRJN op 20-01-18 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 14:28

Knert schreef:
Of wat te betalen.
Gratis stalling is natuurlijk heeeeel goedkoop

Betaal mee. En vraag meer hooi


We willen er wel voor betalen maar dat willen zw niet. En hooi is er heel veel dus dat is ook niet het problwem...

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 14:29

anitaolja schreef:
Hebben ze wel sowieso water in de paddock?


Ja

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Re: Probleem! Advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-18 14:30

Even wat opheldering.! Het probleem is niet dat er niet genoeg hooi is, en bij haar in de stal mag ik ook net zoveel geven als ik wil alleen ze willen niet dat ik hooi geef in de paddock doordat hun denken dat dat niet goed is

DRJN
Berichten: 2
Geregistreerd: 20-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:38

Grey_pony1 schreef:
Even wat opheldering.! Het probleem is niet dat er niet genoeg hooi is, en bij haar in de stal mag ik ook net zoveel geven als ik wil alleen ze willen niet dat ik hooi geef in de paddock doordat hun denken dat dat niet goed is


Zolang zonder is echt niet goed, van 08u30-18u00 is 9,5 uur zonder ruwvoer dan maken ze dus geen speeksel aan en is de kans op maagzweer en (zand)koliek omdat ze zand gaan eten heel groot.
Kan ze niet bv in de middag apart en dat je dan zelf ruwvoer geeft? dan kunnen de andere pony's dat niet eten en als je het zelf schoon houd mag het misschien wel van de buren?
Je pony eet geen zand? anders misschien even een zandweg kuurtje geven.

Anoniem

Re: Probleem! Advies graag...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 14:46

Staat de pony apart in een paddock of met meerderen ? Zijn de buren bang dat er ruzie ontstaat tijdens het eten ? Misschien is een oplossing hooinetten op verschillende plaatsen hangen in de paddock zodat iedereen kan eten zonder dat er ruzie ontstaat. Maar met gratis stalling is dit natuurlijk het probleem waar je tegenaan loopt. Ik zou ook even wijzigen wat je over de buren zegt dat ze eigenwijs zijn. Stel dat ze dit lezen