Welke kosten doorberekenen aan een pensionklant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Welke kosten doorberekenen aan een pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 11:01

Hoeveel kosten je als stalhouder kan doorberekenen aan een klant? Kosten uit investeringen zeg maar. Bv nieuwe bakbodem, zand laten storten etc.

Wij zijn onlangs verhuisd met de stal en er moest voor duizenden euro’s aan de bodem gedaan worden voordat je er een beetje fatsoenlijk een paard op kon zetten.
Uiteraard is het mega zuur voor de stalhouder, maar in hoeverre kan je de stalling ophogen om uit deze kosten te komen?

Er moet nog veel meer gebeuren voordat alles up and running is, dus qua inversteren zijn ze nog lang niet klaar.

Ik ben van mening dat je dit maar beperkt kan doorberekenen. Immers, als zij de toko verkoopt krijgt ze er ook veel meer voor door wat er allemaal gedaan wordt. De accommodatie stijgt ook in verkoopwaarde. Ik als pensionklant haal er natuurlijk nooit winst uit (behalve dat ik straks als de bak gedaan is lekker kan rijden en mijn paard altijd droog staat).
Maar ik vroeg me af hoe men daarover denkt.

Als voer duurder wordt en personeel duurder wordt snap ik dat de stalling omhoog gaat.
We stonden met alleen paddock en schuilstallen voor bedrag X. Toen de verhuizing ter sprake kwam werd gezegd dat we meekonden voor dezelfde prijs, ondanks dat er veel meer faciliteiten zijn (boxen, buitenbak, klein binnenbakje (12x20), kantine, warme paardendouche etc.
Die dingen moeten natuurlijk ook allemaal onderhouden worden, dus dat de stalling onhoog gaat is logisch. Maar hoeveel procent zou je er bv bij op mogen gooien?

Stalhouder mag zelf de prijzen bepalen uiteraard, maar wat vindt Bokt een beetje reëel?


Note: ik zeg dus niet dat ik het niet eens zou zijn met een verhoging van het stalgeld. Het lijkt me niet meer dan logisch, maar ik vroeg me gewoon af hoe andere stallen dat doen.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 18-01-18 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/


Palmera

Berichten: 9444
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Welke kosten doorberekenen aan een pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:04

Als zij een luxere stal worden door nieuwe/verbeterde faciliteiten is dat geld waard.
En jij mag het daar uiteraard niet mee eens zijn. Maar dan is het realistischer om een andere stal te zoeken die wel op jouw ideeën aansluit dan om je af te vragen of de stalhouder reeël bezig is.

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:05

Toen wij een binnenbak kregen zijn we van 195 naar 215 gegaan

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 11:06

Palmera schreef:
Als zij een luxere stal worden door nieuwe/verbeterde faciliteiten is dat geld waard.
En jij mag het daar uiteraard niet mee eens zijn. Maar dan is het realistischer om een andere stal te zoeken die wel op jouw ideeën aansluit dan om je af te vragen of de stalhouder reeël bezig is.

Ik zeg niet dat ik het er niet mee eens ben ;) ik vroeg me gewoon af hoe mensen dat doen. Ik kwam half in opstand toen ze zei dat we mee mochten voor het oude tarief. Dat is toch niet reeel als je zoveel meer aanbied? Dus ik snap het heel goed als de prijs onhoog zou gaan:

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

ingvdh

Berichten: 6360
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:09

Als er echter verbeteringen worden doorgevoerd waar je als pensionklant ook wat aan hebt dan wil ik daar best meer voor betalen.

Bij ons is er bijv een eb/vloed buitenbak gekomen en een binnenbak. Dat zijn investeringen gedaan waar ik als klant veel aan heb en dat heeft inderdaad gevolgen gehad voor de pensionprijs, deze is met tientallen euro's omhoog gegaan.

Aan de andere kant, regulier onderhoud hoort er gewoon bij en daar ga ik niet extra voor betalen. Als zij de bak laten verwaarlozen en hij moet groot onderhoud hebben zou ik het er ook niet mee eens zijn.

Percentage benoemen is moeilijk, stalhouder gaat waarschijnlijk de afschrijving over het aantal boxen verdelen en dat is dan de verhoging. Beetje pensionhouder kondigd dit dan tijdig aan en geeft de mensen zo de tijd, indien ze dit niet kunnen cq willen betalen, om iets anders te zoeken. (zo is dit tenminste ook bij ons gegaan)

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Welke kosten doorberekenen aan een pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 11:13

Ik was nog vergeten te melden dat we all inclusive zijn. Uitmesten, voeren, alles zit er in. Ik heb het wel eens berekend, en als mijn paard niet teveel smeert kan het voor het oude tarief net uit, als er dus nooit een hek stuk gaat oid.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

assie

Berichten: 9476
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:18

Een pensionstal is natuurlijk een bedrijf. De kosten en inkomsten tegenover elkaar moeten positief uitkomen, want de pensionhouder wil ook eten.
Investeringen kosten geld, en worden vaak betaald met een lening. Dat zijn dus rentekosten en aflossing extra. Daar moeten meer inkomsten tegenover staan en dus moet het stalgeld omhoog. Dit staat imo (gedeeltelijk) los van voor hoeveel pensionhouder uiteindelijk de toko kan verkopen, want daarvan kunnen ze nu geen eten kopen en leven.

De andere kant van de medaille is dat de klant een beperkt bedrag wil betalen. Als het stalgeld heel hoog moet worden om de stal kostendekkend te laten zijn zullen de klanten weggaan en lijd je ook verlies.

Je moet je dan dus afvragen of de investering de moeite waard gaat zijn. Want ja, zonder klanten omdat je stalgeld te hoog is heb je ook niets aan een investering.

Om antwoord te geven op de vraag: ik denk dat de pensionhouder de sweetspot moet vinden waarbij er kan worden geïnvesteerd en het stalgeld iets omhoog kan, maar niet zo hoog dat de klanten het niet meer waard vinden en vertrekken.

Als klant zou ik dus een verhoging wel accepteren, mits ik het nut van de investering inzie. Uiteraard verwacht ik wel dat de verhoging proportioneel is (niet 100,- voor een warmwater aansluiting op een bestaande poetsplaats bijv) en dat een investering van 50.000,- niet in 1 jaar moet worden opgehoest ;)

Ben ik het er niet mee eens, dan ga ik op zoek naar iets anders.

Een kostenverhoging kan trouwens ook gebruikt worden om een ander publiek te trekken. Maar dat is een andere discussie denk ik

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Welke kosten doorberekenen aan een pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:23

Het is een bedrijf, in principe zouden ze alles door moeten berekenen, inclusief gas water licht, kapot slotje, nieuwe bakbodem, onderhoud Wieland, nieuwe afrastering of wat dan ook of de nieuwe tractor.
Buiten de logische zaken om, zoals voer, bodembedekking etc en arbeids kosten.
Dat veel stallen dat niet doen, tja.. dat is dief van hun Eigen portomonee zijn.
Wel dient de verhoging realistisch te zijn met wat er bij geboden wordt en met een afschrijving over een kloppende termijn voor die zaken. (dus niet in 1 jaar buitenbak bodem willen terug verdienen dat is geen realistische afschrijving)

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:51

In principe mag en moet de pensionhouder alle kosten doorberekenen. Anders gaat hij met verlies werken en na een paar jaar zal de stal moeten sluiten.
Als een pensionhouder zegt dat iedereen voor dezelfde prijs kan meeverhuizen naar een stal met veel meer faciliteiten, lijkt me dat echt niet reëel. Ik denk dat hij daar een inschattingsfout gemaakt heeft. Het is een heel ander type stal, met veel meer kosten voor de eigenaar, dus is het logisch dat de stalprijs dan ook flink omhoog gaat. Wat de stahouder ook had moeten voorzien en meedelen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:05

Als ik het goed begrepen/onthouden heb mag een PH de huur niet verhogen enkel omdat er een investering is gedaan. Dat lijkt misschien zuur en zal vast lang niet altijd opgevolgd worden maar bij mijn weten zijn dat wel de regels. Huurverhoging mag natuurlijk wel ieder jaar binnen het wettelijk percentage.

Afgezien daarvan zou ik er persoonlijk flink wat meer voor over hebben als mijn paard wél altijd droog kan staan en er een fijne bak is.

Wat ik me afvraag: jullie moeten nog gaan verhuizen of zijn jullie al verhuisd? Als het verhuizen nog moet gebeuren kan ik me voorstellen dat de PH vrij is in het bepalen van de startprijs (die is al genoemd, maar staat deze afspraak ook al op papier?) maar dat weet ik niet zeker. Wellicht hangt dat af van of jullie nieuwe contracten moeten tekenen bij verhuis, of hangt het van andere bepalingen af.

koeien op de weg...

eilleen333

Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 15:59

GDG schreef:
Wat ik me afvraag: jullie moeten nog gaan verhuizen of zijn jullie al verhuisd? Als het verhuizen nog moet gebeuren kan ik me voorstellen dat de PH vrij is in het bepalen van de startprijs (die is al genoemd, maar staat deze afspraak ook al op papier?) maar dat weet ik niet zeker. Wellicht hangt dat af van of jullie nieuwe contracten moeten tekenen bij verhuis, of hangt het van andere bepalingen af.

We zijn rond augustus al verhuisd, tegen tot nu toe het oude tarief.
Contracten hebben we nooit gehad, op de oude locatie niet, maar hier ook niet.

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Welke kosten doorberekenen aan een pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:06

Bij ons gaat de stalhuur omhoog als er echt nieuwe faciliteiten bij komen. Zoals binnenbak (Was volgens mij 20 euro, maar dat was voor mijn tijd) en er komt een stapmolen en dan gaat de prijs ook iets omhoog. Geen idee hoeveel eigenlijk.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:29

GDG schreef:
Als ik het goed begrepen/onthouden heb mag een PH de huur niet verhogen enkel omdat er een investering is gedaan. Dat lijkt misschien zuur en zal vast lang niet altijd opgevolgd worden maar bij mijn weten zijn dat wel de regels. Huurverhoging mag natuurlijk wel ieder jaar binnen het wettelijk percentage.

Afgezien daarvan zou ik er persoonlijk flink wat meer voor over hebben als mijn paard wél altijd droog kan staan en er een fijne bak is.

Ik heb nog even gezocht, maar twijfel hier nu toch sterk aan (of een verbetering niet direct tot huurverhoging zou mogen leiden)... Er komt vast nog een bokker voorbij die het wel echt weet :P .

koeien op de weg...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:42

Als het tot nu toe het oude bedrag was zou ik persoonlijk niet blij van worden als er ineens 50 euro bijkomt. Ook al zou dat voor de faciliteiten nu wel reëel zijn. Het ligt er ook een beetje aan vanaf wanneer ze hogere prijs gaan rekenen. Zeker als de verhuizing al bijna 5 maanden geleden is geweest zou ik er niet zo blij mee zijn als ze nu ineens vermelden dat volgende maand 50 euro meer kost. Ik denk dat tot een 20/25 euro nog wel te behappen is per maand. Dat is dan voor iemand die het eventueel te duur vindt ook nog even te doen om wat anders te zoeken.

Als het paard waar je van af valt een goed paard is,
dan is die val de moeite waard.


_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:45

http://www.paardenadvocaat.nl/posts/de- ... klant-122/
Citaat:
‘Zomaar’ de prijs verhogen of prijsverhogingen na uitbreiding van faciliteiten zijn niet toegestaan als niet is overlegd met de pensionklant.


Uit het boek Pleidooi voor een paard:
Citaat:
Zelfs verbeteringen van de faciliteiten - en dat is een veelgebruikte reden- mogen niet zomaar leiden tot een hoger stalgeld. Als pensiongast heb je niet gekozen voor zo'n verbetering of bouw van een binnenbak. Er kan dus niet van je worden verlangd om daar aan mee te betalen. Als in overleg met de klanten toch wordt besloten om het stalgeld te verhogen, dan dient er een overgangsperiode ingebouwd te worden van meerdere maanden.

Edit: Dit als antwoord op de de posten van bovenstaande Bokkers.

Ik heb dit jaren geleden eens uitgezocht omdat ik toentertijd op een manege stond waar ineens allerlei investeringen werden gedaan en welke dus doorberekend werden aan de pensionklanten. De buitenbak werd helemaal vernieuwd. Dit mocht niet worden doorberekend omdat dit onder standaard onderhoud viel waarvoor de ondernemer een reservering had moeten doen. Deze had al inbegrepen moeten zitten in het pensiongeld. Er werd een paddock aangelegd, deze mocht ook niet worden doorberekend omdat we de paarden voorheen los mochten laten in de buitenbak en dit na het vernieuwen niet meer mocht. Het werd dus niet gezien als extra faciliteit. De nieuwe stapmolen mocht ook niet worden doorberekend omdat niet iedereen daarvan gebruik ging maken. De aanleg van warm water idem dito. Advies aan stalhouder was om dit per keer te laten afrekenen. Het enige waar ik mee akkoord hoefde te gaan was een procentuele jaarlijkse verhoging. Omdat dit al een aantal jaren niet gebeurd was hebben wij als pensionklanten aangegeven dat wij dit over die jaren wel wilden 'inhalen'. Mijn stalgeld ging toen (met 2 paarden) €25 omhoog ipv de in eerste instantie gevraagde €95.

In mijn zoektocht naar info kwam ik toen ook een voorbeeld tegen zoals bij TS. In dat geval hebben zij een berekening gemaakt wat de pensiongasten extra kwijt zouden zijn wanneer zij bv extern in een buitenbak gingen rijden. Daar in de buurt kon dat voor €15,- in de maand onbeperkt. Dit werd de verhoging van het pensiongeld. Er waren daar ook 'oude' pensiongasten die uitsluitend boscrosser waren, die betaalden niet. Voor alle nieuwe klanten was er maar 1 tarief, dat was inclusief de verhoging. Wat extra administratie voor de pensionhouder en het risico dat er politieagent moest worden gespeeld voor degenen die niet betaalden en stiekem wel de bak gebruikten. Uiteindelijk sterft het 2 tarieven stelsel uit door vertrek van 'oude' pensiongasten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 36 bezoekers