24/7 buiten, wat doe je met extreem weer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PFT
Berichten: 64
Geregistreerd: 30-09-17

Re: 24/7 buiten, wat doe je met extreem weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:01

Die van mij blijven ook gewoon buiten, ze lopen er 24/7 dus ook met slecht en extreem weer. Ik heb geen eens stallen waarin ik ze kan opsluiten. :D
Ze zijn het gewend en dan ook niet zwaar onder de indruk van de wind, hagel en regen.

Gediplomeerde Freestyle instructrice (Noord-Holland)
Hulp bij trailerladen, lange teugel, Freestyle systeem, begeleiding beleren jonge paarden
http://Www.paardenfreestyletraining.nl


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: 24/7 buiten, wat doe je met extreem weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:05

Ze zijn bij mij nu wel drukker als anders en staan uit de wind achter de stal ipv er in.Zelf voel ik me er ook het beste bij dat ze het zelf kunnen uitzoeken.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: 24/7 buiten, wat doe je met extreem weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:54

Hier hebben we het overleefd. Wel een tuinhuis van de buren op de omheining van een ander en een paar rondvliegende dakpannen, maar verder niks.
Wat grappig was, was dat onze paarden de hele tijd binnen stonden met het hoofd naar buiten en ze ineens naar buiten kwamen en toen ook de storm wat ging liggen. Paarden zijn dus echt niet gek :D


Ieder einde is een nieuw begin :-)

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Re: 24/7 buiten, wat doe je met extreem weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:34

Als jij je er goed bij voelt ze liever binnen te zetten dan doe je dat toch lekker. Ik doe het ook. Paarden vinden het heerlijk binnen als het zo vreselijk koud, nat en winderig buiten is en ik voel me er fijn bij.

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: 24/7 buiten, wat doe je met extreem weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:35

Ik heb geen dichte stallen dus ze staan gewoon waar ze normaal staan, geen problemen mee.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: 24/7 buiten, wat doe je met extreem weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 19:15

Vandaag hebben ze ook buiten gestaan, de wind vinden ze wel best, ze stonden ook niet bij de draad dat ze naar binnen wilde.

Als het lang regent en met onweer staan ze zelf voor de opening van de wei te konten draaien dat ze naar binnen willen.
Dat is voor mij ook het teken dat ze naar binnen gaan, ze draven dan de box in en vinden het heel fijn.
Het zijn van origine ook merrie boxen dus ze staan binnen ook niet krap, misschien scheelt dat.
Het scheelt per paard wat ze fijn vinden en/of gewend zijn denk ik.
Hier ook dekens trouwens.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 19:58

De schuilstallen zijn 24/7 beschikbaar
Dat regelen ze hier ook gewoon zelf

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:07

Die van mij gaat gewoon met dr kont tegen de wind/regen/sneeuw/hagel in staan maffen, terwijl ze ook gewoon in de schuilstal kan. Dus nee, die van mij komt niet extra op stal bij extreem weer.
Ik rijdt wél een keertje extra langs om te zien of ze niet wegwaait of wegspoelt, maar verder redt ze zich prima, en dr weidegenootje ook :)

Demeter asked him to make the most beautiful animal that the world had ever seen. So, in an effort to impress her, Poseidon created the first horse
~~~

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 20:09

Gewoon 24/7 buiten met een schuilplek! :j

Ik dacht gisteren aardig te zijn voor d'r, door haar krachtvoer even echt op stal te geven. (meestal geven we dit onder een overkapping bij de stallen, maar niet in) Dacht even lekker rustig 'uit al het weer', maar daar dacht mevrouw anders over.
Allemaal geluiden die ze niet herkende, geklapper, gehuil van de wind, noem het op, en toen heb ik haar in de bak, naast de wei haar eten gegeven.
Toen was het over; ze kon draaien, om zich heen kijken, zag haar maatjes en ze kon eten :+
Toen ik haar terugzette,stonden ze met z'n allen met hun kont in de wind.

Bedoel hier mee, dat als je paard buiten gewend is, het waarschijnlijk alleen maar raarder of vervelender vindt om binnen te staan als ie dat nooit staat!
Zelfde met oud & nieuw! Zij geeft er nu vrij weinig om, maar weet zeker dat als ik haar op dat moment op stal zou zetten, en het zou om 00:00 los barsten, dat zij ook losbarst omdat ze de ruimte niet heeft die ze nodig heeft om te vluchten/om zich heen te kijken!

Edit:
Dezelfde vraag heeft dus ook door mijn hoofd gespookt, maar haar manier van reageren van gisteren heeft me weer genoeg gerustgesteld dat ze het allemaal wel prima vindt buiten.

Goed kijken naar wat je paard je aangeeft, vaak vermenselijken we ze te erg. (zie dus mijn actie met de wind van gisteren)

Wave after wave

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: 24/7 buiten, wat doe je met extreem weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 11:39

Het was eigenlijk toeval dat ik dit topic aanmaakte en het net die dag echt noodweer was. Die dag stonden ze hier juist ook gewoon buiten. Het ging er mee om als het echt lang door blijft regenen/ onweren. De bodem van de schuilstal is op een gegeven moment ook nat en de verharding zakken ze niet weg maar word ook smerig en nat. Een x een nachtje opdrogen lijkt me geen hele overdreven luxe of zie ik dat fout? Bij mij staan ze wel rustiger binnen, ze kunnen wel naar buiten kijken door luiken misschien scheelt dat?

Popstra
Berichten: 13711
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:33

Nogmaals, lekker doen waar jij je het beste bij voelt. :)

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:52

Wij hebben de paarden 24/7 buiten op een paddock, met inloopstal en grote boom. Overdag op een grote wei. Met die storm van donderdag hebben we ze juist lekker vroeg op de wei gezet, leek me veiliger dan op de paddock :D
Op de wei hebben we geen schaduw, dus afgelopen zomer hebben we ze met extreem warme dagen op de paddock gelaten (met grote boom dus schaduw). We hebben ook geen schuilmogelijkheid op de wei, dus met extreem slecht weer staan ze korter op de wei en langer op de paddock. En als het niet goed uit komt; dekentje op en ze redden zich ook wel op de wei zonder schuilmogelijkheid.. Zolang ze maar onbeperkt te eten hebben en 's nachts lekker in de inloopstal kunnen bijkomen. Ik heb een oudje van bijna 28, maar voer niks bij naast onbeperkt hooi. Goede waterdichte deken (50 tot 100 grams) en ze redt zich prima. In de winter is ze wat schraler dan in de zomer maar alsnog is ze absoluut niet te dun (eerder te dik 's zomers :Y) ).

Dus ja, eigenlijk doen we niet zoveel uit op extreem weer :D

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Re: 24/7 buiten, wat doe je met extreem weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 20:56

Heb een schuilstalletje waar ze beiden in kunnen als ze dat zelf nodig achten. Ze maken er met volop zon meer gebruik van, dan met volop regen. Alleen bij hagel gaan ze graag schuilen.
Met de storm van afgelopen donderdag, heb ik wel het stuk waar hoge dennenbomen staan (en waar ze graag onder schuilen bij regen), afgezet. Dit omdat het te gevaarlijk werd met vallende takken.

Het zijn wel 2 doorgewinterde shetlanders in eigen vacht, dat scheelt natuurlijk ook wel.

In every heart is a dream, follow this dream, it will open hearts


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 bezoekers