Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:20

Leuk topic om te volgen. Wij hopen deze zomer onze stal in te richten. Was een ruimte voor rammen en twee paarden, wij hebben de sheidingswand eruit laten zagen en de hele oppervlakte wordt dan paardenstal ( 40m2).
Plan is er een betonvloer in te storten en 3 boxen te maken.


Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 15:42

Hier ook eigen gemaalte stal.
3 stallen zitten erin, met de onderkant betegeld.
Fijn met schoonmaken.

Afbeelding

Afbeelding

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 16:12

Kugger. Leuk! Mooie ruimte ook. En weet je al hoe je de stallen zelf gaat maken?

Birdie60. Ook handig betegeld! Alleen heb je niet dat als ze er een keer hard tegenaan trappen dat ze breken?

Birdie60

Berichten: 8392
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 22:56

marieke1994 schreef:
Kugger. Leuk! Mooie ruimte ook. En weet je al hoe je de stallen zelf gaat maken?

Birdie60. Ook handig betegeld! Alleen heb je niet dat als ze er een keer hard tegenaan trappen dat ze breken?


Zijn echt dikke plavuizen, ik heb al van alles in de stallen gehad. Groot, klein, schoppers maar ze zijn nog heel.
Zit er al 8 jaar op.

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-18 08:49

Oké! Dankje birdie60! Ik ga het zeker meenemen. Voor het schoonmaken is het zeker handig ja!

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-18 13:18

Nog meer goede ideeen? Of waar ik rekening mee moet houden?
Wie weet hoe dat zit met het bestemmingsplan. Het is nu agrarisch? Wie weet waar ik op moet letten hiermee? En wanneer kan het agrarisch blijven?

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:34

Met die vragen kun je het beste naar de gemeente. Zij zullen je vast eerst verwijzen naar het bestemmingsplan

Stella_Fara

Berichten: 93
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: De stille Kempen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:00

Ik volg mee. Wij hebben een oude varkensstal van 9 x 15 meter. Momenteel hebben we daar zelf twee pop-up stallen in gebouwd. De roosters hebben we eruit gehaald. Daarin hebben we dan twee eiken palen geplaatst die als hoekpaal dienstdoen. Bovenaan hangen die vast aan het dakgebinte, onderaan zitten ze 70 cm diep in het beton (we hebben die mestputten eerst vol steenpuin en dan vol beton gestort). 1m20 verder staat dan een tweede paal, waarin de deur vergrendeld kan worden.

De deuren hebben we ooit laten maken voor onze vorige stal en hebben we daar opgehangen. De 'muren' hebben we gemaakt met oude recup-boomplanken, tot ongeveer 1m40 hoog. Dat is het zowat.

Momenteel zijn we druk bezig met het opstellen van een verbouwaanvraag, omdat we het dak willen verhogen en vervangen. Dan komen er op het lange gedeelte aan één kant waarschijnlijk 3 of 4 stallen, 4m diep, daarna een 'gang' en aan de andere lange kant wordt dan het hooi opgeslagen.

luna178
Berichten: 25
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 15:59

We hebben toen de tijd alle stallen gekocht met in gedachten veel vrijheid voor de paarden .
De paarden kunnen overal heen kijken en eten van de vloer dat goed is voor beenderen en nek .
Maar als ik het over moest doen metselde ik de muren en kocht ik alleen het voor voer hek en de tralies.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zou een gat maken in de vloer en de kelders uitmesten van uit de kelder ( loopstal).
Wij mesten elke dag de stal ,de mest wordt achter in de stal opgeslagen, het uitmesten doen we 1 keer in de week met de shovel.
Op de mestafvoer van de koeien hebben we houtenbalken ,( er is nog nooit een paard door de balken heen gezakt )de bedoeling was om de mest af te voeren, met het schuif schuifsysteem maar dat werkte niet, toen hebben we maar een shovel gekocht.
En dat werk goed .
zie foto,s
groeten: GS

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-18 22:43

Bedankt voor al jullie ideeen weer.
De gemeente word ook zeker geraadpleegd maar misschien hadden jullie nog opmerkingen hierover waardoor ik misschien ook gerichtere vragen kon stellen.

Hooi op de grond voor de stal zou ik ook het liefste willen. Vind ik ook ideaal. Ik moet alleen kijken of dit mogelijk is daar.

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:28

Mizora schreef:
Zijn de roosters nog echt goed van kwaliteit? Dat zou ik eerst zorgvuldig laten onderzoeken. Er zakken wel eens dieren door oude roosters heen namelijk.

Mochten de roosters niet meer goed zijn, zou ik ze vervangen door stroroosters:
http://www.denboerbeton.nl/assortiment/stroroosters/

Bovenop de roosters (welke variant dan ook) een 40mm rubberen staltegel op leggen met noppen aan de onderzijde (verbetert vochtafvoer):
http://www.bosrubber.nl/producten/paard ... staltegel/

En daar dan gewoon strooisel op. Door met roosters en matten te werken terwijl je er een put onder hebt, scheelt het immens in strooiselgebruik. Verreweg het meeste vocht kan dan gewoon weg namelijk.

Welke afmeting is de stal (breedte x lengte, is de hoogte overal minimaal 2.20m)?

Qua stalmaat zou ik zo veel mogelijk gaan voor boxen van ±12m2 of groter. Je bouwt voor langere tijd verwacht ik en de kans is behoorlijk dat de wetgeving de komende 10/15 jaar gaat veranderen naar minimum-eisen en met deze afmeting zit je waarschijnlijk goed.

Ik zou ook een idee haybar erin maken, eventueel gewoon van hout, met in de haybar een ring waaraan je eventueel een hooinet kan knopen. Ook als je gewoon los en/of beperkt hooi voert, zorg je op deze manier voor veel minder verspilling van hooi en schoner strooisel (waardoor zeker bij niet-stro bodembedekking er veel gemakkelijker gemest kan worden en er minder bodembedekking verspild wordt).


Ik volg ook even! :) Zijn er meer mensen met ervaringen mbt de staltegels? Merk je hiermee dat de paarden geen afgeschuurde haren hebben op de spronggewrichten wat nu al gauw het geval is door het beton?

Had iemand een beton vloer en ook iets bedacht om het vocht makkelijker af te laten voeren of echt de vloer eruit en dan eventueel daarin gaten maken en rubberen tegels / matten er over heen?

Lazize Arabians / Arabian Horse Weekend
[color=#FF0040]...and from the desert rose a mirage of beauty, The Arabian Horse

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 16:34

Paroeska schreef:
Ik volg ook even! :) Zijn er meer mensen met ervaringen mbt de staltegels? Merk je hiermee dat de paarden geen afgeschuurde haren hebben op de spronggewrichten wat nu al gauw het geval is door het beton?

Had iemand een beton vloer en ook iets bedacht om het vocht makkelijker af te laten voeren of echt de vloer eruit en dan eventueel daarin gaten maken en rubberen tegels / matten er over heen?


Afschuurde haren op de spronggewrichten betekent dat er (veel) te weinig strooisel op ligt. Ook op rubber tegels hoort gewoon strooisel, maar op beton al helemaal. 20cm gehakseld product of 50cm lang stro. Dat komt neer op 10kg product per m2 en kale spronggewrichten zijn volledig verleden tijd.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Syberdepiep

Berichten: 1594
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:14

Ik zorg voor een dikke laag stro, doe er dagelijks halve kleine baal per box bij en mest de natte plek 1x per 2 weken uit. Haal alleen 3x per dag de mest eruit. Doordat je de laag stro dik houd komt de natte plek niet omhoog. Bij mij zit er een mestkelder onder, er zitten per box 3 sleuven van 1 meter lang en 5 cm breed in en daarover oude rubber koeienmatten. Doordat de natte plek lang genoeg ligt loopt het overtollige vocht tussen de matten de put in via die sleuven. Boxen blijven hierdoor goed droog en heb na 2 weken maar 3 kruiwagens echt natte plek die eruit komen per box, scheelt ook met stroverbruik en geen rotstraal meer.

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:32

Sinds ik aantal jaren geleden mijn rubber tegels in de boxen legde, ben ik veel minder stro gaan gebruiken. Totdat ik zelfs nog even enkel mijn eigen paard had staan en toen eens uitprobeerde hoeveel je nou eigenlijk minimaal nodig hebt. Dat bleek echt heel weinig. Ik heb geen afvoer maar zeker de eerste 2 dagen na het (helemaal) uitmesten heb je heel weinig nodig, daarna iets meer om de urine op te vangen (ik ben wel een trouwe mestverwijderaar, meerdere keren per dag). Nooit last gehad van kale hakken. Nou moet ik zeggen dat mijn merrie heel weinig lag, soms dagen niet (zag ik op de camera) maar het andere paardje had ook nooit kale hakken en die stond ook op dun laagje stro. Ik vind in een flinke laag stro staan eigenlijk achterhaald... denk dat het ons mensen een goed gevoel geeft maar vlgs. mij is er geen meerwaarde voor het paard. Liever lekker vaak naar buiten :-).

Er zijn ook mensen die enkel rubber hebben liggen zonder enig strooisel/stro erop. Dat lijkt ook prima te gaan.

(Tip voor gratis rubber tegels:
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... paard.html )

Mizora

Berichten: 18070
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:39

Mijn ervaring is dat ze véél meer liggen op een dik pak strooisel. Een dik pak stro kost nauwelijks meer stro over langere tijd dan een dunne laag stro, het verbruik is toch grotendeels urineafvoer.

Op alleen rubber tegels lag mijn paard nooit, op een dun laagje zaagsel erop lag hij zelden, op 20cm zaagsel lag hij minimaal 2x per dag en soms vaker.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 11:59

Hmm interessant Mizora... Moet zeggen dat mijn pensionpaard bleef vreten van het stro. En die lag altijd, wat er nou aan stro inlag of niet. Maar ik houd jouw ervaring wel in mijn achterhoofd (mijn paard is er inmiddels niet meer dus experimenteren met strolaag vs. wel/niet liggen kan ik niet meer doen). Maar ook toen ze (veel) meer stro kreeg lag ze zeer zelden (als ze lag, had ze koliek... :-( ).

Syberdepiep

Berichten: 1594
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-18 23:33

Met mn dikke laag stro is het verbruik ook minimaal, halve kleine baal per dag op een box van 4x4m. Mn paarden liggen veel, en als ze tijdens de voerbeurten willen knabbelen eten ze stro, wat juist prima is. Voer 4x daags hooi, in paddock liggen ook nog wilgentakken. Paarden zijn steppedieren, en moeten de hele dag door beetjes kunnen scharrelen en eten, voor hun dagbesteding en verteringsstelsel

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

Paroeska

Berichten: 507
Geregistreerd: 03-07-05
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:41

Er ligt genoeg vlas in de stal maar op de een of andere manier blijven ze het leuk vinden om alles naar de zijkant te sparren waardoor er soms dus in het midden niks meer over blijft -O- Ooit hoop ik over te kunnen stappen op stro (op deze stal niet mogelijk) en de producten van Agriton te kunnen gebruiken en dan zal er wel een flinke laag stro komen te liggen :)

Lazize Arabians / Arabian Horse Weekend
[color=#FF0040]...and from the desert rose a mirage of beauty, The Arabian Horse

SweetVanille
Berichten: 1765
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:44

luna178, nooit last van ontsnappende paarden gehad?

Als ik hier paarden/pony's in zou zetten zouden ze allemaal met de voorbenen buiten de stal staan :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: idion, StonedRomy en 37 bezoekers