Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-18 21:17

Ik ben op zoek naar ideeën voor zelfgemaakt stallen.
Ik heb hier rond gezocht op bokt maar kon geen recente topics hierover vinden. Zo wel hoor ik het graag.

Er moeten stallen komen in een oude loopstal voor koeien.
Er zitten dus ook nog roosters in en een put.
Ik hoor graag ideeën en foto's! Ook ideeën voor wat te doen met de roosters, indeling, waar rekening mee te houden etc.
Alvast bedankt.


mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:33

Onze buurman heeft de roosters etc. laten verwijderen, beton gestort en 8 ruime stallen laten plaatsen langs de rechterwand, die heel makkelijk te verplaatsen/verwijderen zijn. En hij kan met een grijper achter de trekker de stallen leegmesten, dat is ook praktisch :D
Het linkerdeel daar ligt hooi/staat een trekker/andere spullen. Dus veel ruimte ook.

Mijn kleurrijke kunstwerken, vrij werk en in opdracht, vind je op mijn website, facebook of instagram :)

kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:38

Rooster hoef je niet te verwijderen laag plastic en dan 5 tot 10 cm beton erover heen, heb je een mooi dichte vloer. Eventueel nog ergens een buisje voor spoelwater / onder de waterbak scheelt je een natte boks

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:39

Ik ben ooit op een stal geweest waar ze de roosters (beton) hadden laten liggen, worteldoek erop en daarop een flinke laag vlas. Urine zakte tussen het vlas door naar de roosters en zo de put in. Stallen bleven erg lang droog op die manier.

Oy with the poodles, already

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 21:44

Zijn de roosters nog echt goed van kwaliteit? Dat zou ik eerst zorgvuldig laten onderzoeken. Er zakken wel eens dieren door oude roosters heen namelijk.

Mochten de roosters niet meer goed zijn, zou ik ze vervangen door stroroosters:
http://www.denboerbeton.nl/assortiment/stroroosters/

Bovenop de roosters (welke variant dan ook) een 40mm rubberen staltegel op leggen met noppen aan de onderzijde (verbetert vochtafvoer):
http://www.bosrubber.nl/producten/paard ... staltegel/

En daar dan gewoon strooisel op. Door met roosters en matten te werken terwijl je er een put onder hebt, scheelt het immens in strooiselgebruik. Verreweg het meeste vocht kan dan gewoon weg namelijk.

Welke afmeting is de stal (breedte x lengte, is de hoogte overal minimaal 2.20m)?

Qua stalmaat zou ik zo veel mogelijk gaan voor boxen van ±12m2 of groter. Je bouwt voor langere tijd verwacht ik en de kans is behoorlijk dat de wetgeving de komende 10/15 jaar gaat veranderen naar minimum-eisen en met deze afmeting zit je waarschijnlijk goed.

Ik zou ook een idee haybar erin maken, eventueel gewoon van hout, met in de haybar een ring waaraan je eventueel een hooinet kan knopen. Ook als je gewoon los en/of beperkt hooi voert, zorg je op deze manier voor veel minder verspilling van hooi en schoner strooisel (waardoor zeker bij niet-stro bodembedekking er veel gemakkelijker gemest kan worden en er minder bodembedekking verspild wordt).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 09:36

Bedankt allemaal voor de goede ideeën. Ga ze zeker meenemen. Iemand ook foto's van zelfgemaakte stallen?

Kirsten87. Hoe hebben ze ervoor gezorgd dat dat plastic goed blijft liggen en wat als het later scheurt? En wat voor een plastic is gebruikt?

Mar_fay. Goed idee veel ruimte. Heb je toevallig enig idee hoeveel dat gekost heeft ongeveer en hoe groot die ruimte was?

Hilary. Ook goed idee worteldoek. Alleen zelfde vragen. Hoe zorgen ze ervoor dat dar goed blijft liggen en wat als jet later scheurt.

Mizora. Inderdaad de roosters 'testen' staat al op mijn lijstje. Heb je zelf ervaring met dit systeem? Roosters en matten? Heb je enig idee hoeveel het gemiddeld per stal scheelt aan strooisel? En wst voor een strooisel praat je dan over? Qua afmetingen en afmetingen van de stallen moet ik daar ter plekke even passen en meten. Dat weet ik nog niet precies.
Het hooi moet ik nog over nadenken. Ik ben altijd veel te bang dat ze ergens vast in blijven haken. Misschien maak ik de voorkant van de stallen zo dat ze met hun hoofd eruit kunnen en dan hooi van de grond kunnen pakken. Maar dat moet ik allemaal nog even bekijken.

kirsten87
Berichten: 81
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 10:52

Het plastic kan gewoon landbouwplastic zijn, het gaat erom dat de beton niet in de gaten loopt anders plastic dubbel doen. Vooral bij slechte rooster een laag van minimaal 10 cm en anders ook nog betonijzer er in doen dan kunnen de roosters niet meer breken. Scheuren zullen met ijzer wel mee vallen mits de laag niet te dun is, 7/8 cm is echt minimaal.

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 12:06

Oké. Bedankt! Handig zo.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:45

Helaas geen duidelijke cijfers. Het bed bleef duidelijk droger toen we rubber tegels op klinkers hadden liggen (schuilstal op een verhardde paddock, het paard plaste alles daar en poepte het meeste daar). Gemiddeld maar krap een baaltje nodig per week aan zaagsel. Paard is toen verhuisd naar een box, dichte betonvloer en vlas, 12/7 buiten maar plaste wel grotendeels op stal, en hij had al snel 1.5 baaltje per week nodig, soms zelfs meer. Dus dan scheelt het een half baaltje per week, niet alleen qua aanschaf, maar juist ook qua afvoer (op de eerste plaats was de afvoer bijna even kostbaar als de aanvoer, 2e locatie iets minder kostbaar, maar blijft een grote kostenpost). Ik verwacht de winst met stro nog groter is, omdat stro minder snel de urine opneemt (en de urine dus meer tijd heeft om door de mat te zakken).

Wanneer we (ooit) de oude stallen gaan opknappen (we hebben een oud en een nieuw blok), willen we kijken of daar een kelder onder ligt. We weten het niet zeker, maar vermoeden het wel. Als dat inderdaad zo blijkt te zijn gaan we het open leggen en dan zo oppakken. Maar nu is dat nog gewoon een dichte betonvloer.

Achter de haybar kunnen ze in principe niet blijven hangen. Dat is namelijk geen net, maar gewoon een bak/ronde plank die je 5cm van de vloer bevestigd.
Afbeelding

De ring in de haybar kunnen ze ook niet achter blijven haken, maar is niet eens per se nodig (het voordeel van het nu doen is dat je er nu goed bij kan, door hem diep in de haybar te bevestigen kunnen de paarden het eventuele hooinet er niet uittrekken en blijft het dus veilig voor alle paarden op de extreme steigeraars na (die krijgen dus simpelweg geen hooinet). Boxen met hooi voor de box zijn prachtig, maar dan moeten de gangen wel ruim breed genoeg zijn (minimaal 3 meter, liever breder) om bijten bij langslopen te voorkomen.

De stallen bij ons zijn hobby. We verhuren het zonder werkelijke winst (het hele stallencomplex, dus we hebben er behalve een avondrondje of alle paarden gezond zijn geen werk aan), maar het effect daarvan wel is dat er dingen niet grootschalig opgeknapt gaan worden. Alleen het onderhouden van de huidige staat is al genoeg om maar net quite te spelen. Zouden we dat wel doen, zou de verhuur al snel 1000-1500€/maand hoger moeten zijn (10 boxen).

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

loonaCSV
Berichten: 34
Geregistreerd: 03-04-17

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:06

ik volg hier even mee, we zijn nu ook aan het kijken om stallen te maken.

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:33

Mn stal is in een oude zeugen kraamstal gemaakt. Liggen nog 2 mestputten in, daar hebben we een betonnen vloer over gestort met 3 sleuven per box en een sleuf bij de was/poetsplaats voor waterafvoer. In de boxen liggen oude rubber koeienligmatten met daarover stro. Zo loopt de urine prima weg, ik haal maar 1x per 14 dagen de natte plek eruit, hoef hierdoor mn boxen maar met een halve kleine baal per dag op te strooien omdat het verbruik veel minder is. Verder boxen zelf ontworpen en in elkaar gelast met steenschotten. Ruimte is in totaal 8x8m waar in 2 boxen van 4x4m, poetsplek met wasplaats, dekenrek, opslag van hooi en stro voor een week, voertonnen, uitmestgereedschap, wasbak en een kast voor poetsspullen etc. Alles past er zo in. Foto's zijn al van 3 jaar geleden maar weinig veranderd. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 18-01-18 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

Syberdepiep

Berichten: 1600
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 14:34

BopjeBo schreef:
Mn stal is in een oude zeugen kraamstal gemaakt. Liggen nog 2 mestputten in, daar hebben we een betonnen vloer over gestort met 3 sleuven per box en een sleuf bij de was/poetsplaats voor waterafvoer. In de boxen liggen oude rubber koeienligmatten met daarover stro. Zo loopt de urine prima weg, ik haal maar 1x per 14 dagen de natte plek eruit, hoef hierdoor mn boxen maar met een halve kleine baal per dag op te strooien omdat het verbruik veel minder is. Verder boxen zelf ontworpen en in elkaar gelast met steenschotten. Ruimte is in totaal 8x8m waar in 2 boxen van 4x4m, poetsplek met wasplaats, dekenrek, opslag van hooi en stro voor een week, voertonnen, uitmestgereedschap, wasbak en een kast voor poetsspullen etc. Alles past er zo in. Foto's zijn al van 3 jaar geleden maar weinig veranderd. [ [url=m/8ZN4eg.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/oO3KKM.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/PxU642.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/E2grf2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bop van de Erven 08.06.2000 - 09.01.2023 Ids 300 x Teunis 332 * L1+3
Syb van de Oude Kleefsebaan 05.06.2013 Wolfert 467 x Maeije 440 * M1+11

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-18 16:38

Goede ideeen!
Bedankt nog even mizora voor de verdere uitleg! Duidelijk zo. Ga het in overweging nemen.
Bopjebo erg mooie stallen! Steensxhotten ziet er ook erg mooi uit zo!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:43

De nadere info over het worteldoek heb ik verder niet; ben er een keertje op bezoek geweest, maar niet veel verder gevraagd. Ik weet nog dat ze eens per jaar de stallen helemaal leeghaalden en schoonspoten, daarna worteldoek hergebruikten of vervingen. In andere stallen hadden ze dit systeem niet en dat kostte idd meer vlas (precieze aantallen weet ik niet).
Ik denk dat het systeem wat mizora beschrijft ook goed werkt en steviger is dan worteldoek (stabieler).

Oy with the poodles, already

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 20:55

Ik heb geen ideeen om aparte stallen te maken, maar onze pensionhouder heeft op de koeienroosters een speciaal soort zeil laten leggen en hier beton over laten storten. Mega degelijk, geen scherpe randjes etc.
Daar is bij ons gewoon stro overheen en klaar. We hebben een inloopstal.

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 21:06

Ik heb ooit op een stal gestaan waar er gaatjes in het beton zaten met een mest kelder eronder. Perfect! Stal was zo goed als altijs droog.

Af en toe de gaatjes doorprikken met een bamboe stokje en alle urine loopt weer netjes weg. Dat was echt ideaal!
Zo goed als geen natte plekken meer in de stal en veel minder verbruik van strooisel

Ik zal het nooit zo durven zeggen,
Hardop denken op z'n meest, misschien heb ik het fout gedaan

De mooiste dingen komen uit een onverwachte hoek

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:17

Ik volg dit even. Ik heb een huis gekocht met "stallen", alleen is aan de binnenkant alle schotten er tussen uit gehaald. Ik zou graag 2 stallen willen (is ruimte voor 3, is een L-vormige stal). waarvan het tussenschot draaibaar is, zodat het overdag een loopstal is voor de paarden...

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 10:48


Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 11:55

Hoeft op zich niet, had al wat duurdere opties voorbij zien komen. Met gewoon een tussenschot. Boven langs een ijzerenbalk, en door er een pin uit te trekken kon je deze opzij rollen. Zal die even opzoeken.

Zo'n hekwerk schot is voor mij een no-go. Het zijn geen trappers, maar vindt het niet prettig, aangezien ik overdag gewoon aan het werk ben. En de enige controle dan camera's zijn.

Edit: http://www.rutjespaardenboxen.nl/produc ... ussenwand/

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:19

Dat betekent dat je maar een zeer dunne laag bodembedekking kan hebben, anders past het er niet overheen. Zo op het plaatje zit er een cm 3-5 tussen bodem en onderbalk. Uitschuifbaar zijn ze wel praktisch. De draaisystemen werken wel fijn als je de eerste box uitgemest hebt en dan naar die kan de wand draait, dan de volgende box uitmest, etc.

Wij hebben zelf een dergelijk hekwerkschot maar met betonplex aan beide zijden. Onderaan (vanaf de onderste balk) hebben we een houten plank zitten, maar die zou je weg kunnen laten. Alleen ik zou bang zijn voor rollende paarden op stal, maar daar valt niet aan te ontkomen indien het over het strooisel moet.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 12:24

Dat is dus mijn angst ook, vandaar dat het geen optie is.

Het mooiste van het systeem zou zijn als de onderkant wat verhoogd is (en er een blijvende drempel is). Dan kan die over het stro heen. En zit er bij het dichtdoen geen gat.

De bedoeling is dat ze alleen in de winter zo staan, in de zomer 24/7 buiten.
Er komen in de stal waterdoorlatende stalmatten, en dagelijks uitmesten.

marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 11:52

Dankje Hilary wel inderdaad goed idee on het eens per jaar na te kijken of alles nog stevig is.

Superassie weet je toevallig wat voor een zeil?

Mri. Heel goed idee. Dankje. Dan zou het dus ook een optie zijn om zeil te leggen en erover beton met gaatjes. Dan blijft de mest put ook in gebruik! Goed idee. Dankje.


oef sanne1992. Moeilijk. Draaisysteen met strooisel. Blijft altijd lastig en moeilijk.. misschien gewoon een soort hek. Zodat je het niet over het strooisel hoeft te rollen. En als je het dan niet te laag hangt kan er ook geen oaard onder blijven vast zitten....??

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 12:50

Dit is de zelfgemakate stal voor mijn pony. Maar dan moet je wel een pony hebben die niet gata ‘knagen’ aan het hout. Of speciaal spray kopen Suc6


marieke1994
Berichten: 459
Geregistreerd: 20-12-12

Re: Ideeen voor zelfgemaakte stallen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-18 15:43

Grey_pony1. Ook erg mooi! Die kist erg mooi en handig zo. Geen losse tonnen of zo meer voor de stal! Hoe heb je die ingedeeld?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bribro, mooney, NRJ en 95 bezoekers