Stro of zaagsel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 11:03

Ik gebruik op dit moment zaagsel maar ik vind dat dit heel snel nat en vies wordt, is stro makkelijker?
Gebruiken jullie stro of zaagsel? En wat vinden jullie handiger?

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:09

Stro, is vooral makkelijker omdat paard hier van kan eten.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:11

Stro wordt net zo nat als houtkrullen. Ik vind houtkrullen toch net even wat makkelijker schoonmaken.

Laj1
Berichten: 104
Geregistreerd: 26-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:12

Ik gebruik beide,een dikke laag zaagsel zodat de stal droog blijft en daar 3 plakkenstro over .De stal van sommige paarden is met alleen stro vlug een bende vandaar deze keus,we hebben wel de grootste maat strobaal

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:14

Mijn paarden staan normaal gezien op stro. Nu staan ze tijdelijk op zaagsel omdat mijn fjord nog revalideert van een koliek operatie -> mag niet te veel eten, om te voorkomen dat hij stro gaat eten als buikvulling.
Ik moet zeggen dat ik stro veel onderhoudsvriendelijker vind dan zagemeel. Zaagsel is inderdaad sneller nat en vies, ik mest het nu dagelijks uit, en dat is echt nodig. Met stro moest dat niet, 2 of 3 keer in de week was dan voldoende en regelmatig vers stro ebij...

Edit, ter aanvulling:
Paarden staan nu natuurlijk ook meer binnen dan normaal (Fjord mag nog niet op de weide/paddock door de revalidatie) en wij potten op ('oud stro' blijft zitten, elke week een dikke nieuwe laag er bovenop), dat maakt natuurlijk ook een verschil.
Laatst bijgewerkt door s_v op 15-01-18 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

jojoleinee

Berichten: 2657
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:15

Ik vind zaagsel makkelijker schoonmaken maar voor mijn pony is stro fijn omdat hij hiervan eet als zijn hooi op is. Het is ook maar net wat je gewend bent denk ik.

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 11:17

s_v schreef:
Mijn paarden staan normaal gezien op stro. Nu staan ze tijdelijk op zaagsel omdat mijn fjord nog revalideert van een koliek operatie -> mag niet te veel eten, om te voorkomen dat hij stro gaat eten als buikvulling.
Ik moet zeggen dat ik stro veel onderhoudsvriendelijker vind dan zagemeel. Zaagsel is inderdaad sneller nat en vies, ik mest het nu dagelijks uit, en dat is echt nodig. Met stro moest dat niet, 2 of 3 keer in de week was dan voldoende en regelmatig vers stro ebij...

Edit, ter aanvulling:
Paarden staan nu natuurlijk ook meer binnen dan normaal (Fjord mag nog niet op de weide/paddock door de revalidatie) en wij potten op ('oud stro' blijft zitten, elke week een dikke nieuwe laag er bovenop), dat maakt natuurlijk ook een verschil.


Dus als ik het goed begrijp is stro net iets makkelijker met uitmesten etc en kunnen ze er ook nog beetje op knabbellen?

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:28

Geen van beide. Mijne staat op vlas en is ideaal! Het is makkelijk schoon te houden en is eventueel te combineren met een laagje stro.
Ik doe vaak elke dag het mest er uithalen en 1 keer in de week de hele stal en haal dan ook de natte plekken eruit. Hoef dan alleen het schone vlas aan de kant te gooien en schep het natte er zo uit.

Afwezig
Berichten: 3725
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:42

Ik vind het belangrijk dat mijn paarden onbeperkt kunnen eten.
Stro is eetbaar. Vlas en zaagsel niet.

(verdiep je maar in het verteringsstelsel van een paard)

Betreft stallen mesten, het is net maar wat je gewend ben. ;)
Ik ben liever iets langer bezig bewijze van, maar mijn paard kan wel gehele dag eten.
Dan dat ik net enkele minuten eerder klaar zou zijn, en mijn paard staat zonder voer, met alle gevolgen van dien.

Grey_pony1
Berichten: 35
Geregistreerd: 06-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-18 11:45

Annekeee schreef:
Ik vind het belangrijk dat mijn paarden onbeperkt kunnen eten.
Stro is eetbaar. Vlas en zaagsel niet.

(verdiep je maar in het verteringsstelsel van een paard)

Betreft stallen mesten, het is net maar wat je gewend ben. ;)
Ik ben liever iets langer bezig bewijze van, maar mijn paard kan wel gehele dag eten.
Dan dat ik net enkele minuten eerder klaar zou zijn, en mijn paard staat zonder voer, met alle gevolgen van dien.


Ik denk dat ik dan stro ga proberen vanaf nu. :j

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:55

Ik ben voorstander van stro. Zaagsel duurde veel langer om uit te mesten dan stro. Hier kunnen de paarden ook op knabbelen. Op de rest inderdaad niet, al durf ik te wedden dat mijn paard dit wel zou doen, want dan helemaal niet ideaal is -O-
Ik denk dat als je vlas of zaagsel wilt, dit enkel goed is wanneer de paarden onbeperkt hooi hebben, wat op veel plaatsen niet het geval is!

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:58

Vlas! Makkelijk om droog te houden (mits je er een dikke laag in hebt liggen).

Wat ook een mooie combi is, is vlas met stro.

puppy1128

Berichten: 5010
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:00

Hier hebben ze onbeperkt ruwvoer, dus voor het eten hoeven we het sowieso niet te doen. Wij hebben zaagsel, makkelijk mesten. Genoeg in gooien en natte plekken eruit halen. Is overigens een bunker/schuilstal, dus ze kunnen er in en eruit.

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:05

Bij ons op zaagsel. Op mijn vorige stal beide maar sta nu bij de opa en oma van vrienden. Hier staan ze op zaagsel omdat dat minder stoft en minder plek in beslag neemt (zoals de mesthoop). Ik mest elke dag de stal en dan haal ik de natte plekken eruit en schud ik de boel om. Om de paar dagen doe ik er een nieuwe baal bij en die mix ik door de rest heen. Vind het makkelijker dan stro en ze krijgen genoeg ruwvoer dat ze de hele dag kunnen eten.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 12:37

Ik heb een sterke voorkeur voor zaagsel. Het verbruik is veel lager (stro zit je al snel aan een half baaltje per dag, dus 3.5 baal per week, zaagsel aan 1-1.5 baal per week). De lucht is veel schoner/minder ammoniak, de poep is er veel sneller in te vinden en gemakkelijker te verwijderen, daarnaast beschadig je ook minder de onderlaag op het moment dat je de natte plek niet wilt verwijderen. Ook verwijder je minder gemakkelijk per ongeluk schoon zaagsel mee als schoon stro.

Mijn ervaring is dat van alles het bed dik genoeg moet zijn om comfortabel te zijn voor het paard en het minste verbruik te krijgen. Bij stro komt dat neer op 50cm stro, kniehoog dus, en bij zaagsel op 20cm. Beide zijn zo'n 15cm wanneer platgedrukt. In de praktijk komt dat neer op starten met een half baaltje per m2 en daarna netjes bijhouden.

Popstra
Berichten: 13737
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:08

Mits je een goed dik bed maakt van het zaagsel hoort het helemaal niet vies en nat te worden.
Juist het tegendeel. Denk beetje pot stal idee. Dagelijks drollen er af en 2 x per week plasplekken verwijderen en aan vullen met nieuw pak. Super makkelijk

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:13

Eerst stro, stallen werden erg nat omdat het niet fijn de grond in zakt.
Toen zaagsel, ik werd er priegel van omdat ééntje het nogal at.
Nu heb ik gehakseld stro, neemt fijn op en zit veel in één baal. Stallen zijn een stuk droger en knabbelen er heel weinig op.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:15

Popstra schreef:
Mits je een goed dik bed maakt van het zaagsel hoort het helemaal niet vies en nat te worden.
Juist het tegendeel. Denk beetje pot stal idee. Dagelijks drollen er af en 2 x per week plasplekken verwijderen en aan vullen met nieuw pak. Super makkelijk


Inderdaad. Het komt alleen vaak voor dat mensen hun paarden op een veel te dunne laag hebben staan waardoor het altijd nat en vies is. Hier op stal zijn er ook maar weinig mensen die een dikke onderlaag hebben, die paarden hebben ook na een dag alweer een natte stal.

Wij potten zelf ook op, 1/2 keer per week de natte plekken eruit. Paarden hebben een fijne, dikke laag om op te liggen en staan altijd mooi droog!

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 15:19

Change3x schreef:
Popstra schreef:
Mits je een goed dik bed maakt van het zaagsel hoort het helemaal niet vies en nat te worden.
Juist het tegendeel. Denk beetje pot stal idee. Dagelijks drollen er af en 2 x per week plasplekken verwijderen en aan vullen met nieuw pak. Super makkelijk


Inderdaad. Het komt alleen vaak voor dat mensen hun paarden op een veel te dunne laag hebben staan waardoor het altijd nat en vies is. Hier op stal zijn er ook maar weinig mensen die een dikke onderlaag hebben, die paarden hebben ook na een dag alweer een natte stal.

Wij potten zelf ook op, 1/2 keer per week de natte plekken eruit. Paarden hebben een fijne, dikke laag om op te liggen en staan altijd mooi droog!


Ik pot ook op met zaagsel momenteel (een dikke laag dus) en inderdaad dagelijks drollen scheppen en om de 2 dagen al het natte eruit. Toch vind ik oppotten met stro onderhoudsvriendelijker, het verbruikt inderdaad meer, maar ik zit in een luxe positie (boerderij) dus ik heb stro a volanté :)

Popstra
Berichten: 13737
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:13

Geld overigens ook voor vlas, gehakseld koolzaadstro enz....

Wij hebben de paarden hier op hehakseld koolzaadstro. Voordeel vind ik Minder afval op de mesthoop. :)

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 18:30

Geen van beide. Wij hebben vlas en ik vind dat super. Ik hoef er bijna niks aan te doen, alleen drollen er uit en eens in de zoveel tijd de echt natte plekken. Optijd opstrooien en voila. Stoft amper, is lekker warm en dik en weinig afval. Hier hebben ze onbeperkt hooi, maar als je graag wil dat ze aan het stro kunnen knabbelen, kun je dat ook in een net ophangen

ikkeniet

Berichten: 1260
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:08

Persoonlijk vind ik vlas fijner werken, maar bij ons is de stalling inclusief stro.
En moet ik vlas zelf aanschaffen. Ik vind op zich alleen staan op vlas niet erg,
omdat mijn paarden alleen 's nachts op stal staan, en onbeperkt hooi krijgen.
Maar ik vind het zonde van mijn geld om vlas aan te schaffen.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:13

Ik ben niet anders gewend dan stro (paard staat op een pensionstal) ze hebben zo altijd wat te knabbelen.

Withers
Berichten: 116
Geregistreerd: 02-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 00:23


Popstra
Berichten: 13737
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Stro of zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-18 13:39

Als je onbeperkt hooi aan bied zijn ze in een vlas/zaagsel/gehakseld stal net zo gelukkig.