Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 10:17

Hallo,
Ondertussen weet ik niet meer hoe ik ons veulen (bijna jaarling) zuiver krijg dus misschien weet iemand hier de gouden tip.
Het veulen is bij de vorige eigenaar aan de diarree geweest en heeft nooit de moeite gedaan om haar achterkant te wassen. Met gevolg dat haar hele achterkant bruin gekleurd is ( het is een tinkerveulen met witte kont, witte sokken en witte staart). Ondertussen is ze van de diarree af en we hebben haar achterkant al vaak gewassen. We krijgen de mest er wel uit maar de mestkleur totaal niet. De sokken en onderkant staart zijn letterlijk donkerbruin gekleurd. Het lijkt net alsof die kleur erin gebeten zit.
Wat hebben we geprobeerd:
-zilvershampoo zowel degene voor paarden als voor mensen
- galloping goop
- een shampoo voor paarden speciaal voor gele kleur eruit te krijgen.
- gewone shampoos
- ontvetter ( alleen op staartpunten)

We hebben de tip gekregen voor ketchup maar denk niet dat dat iets gaat doen.

Iemand de gouden tip? Want de wintervacht gaat er wel af en dan is haar kont wel zuiver maar de sokken/staart verharen niet natuurlijk.

Brandon :+:


Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:46

Bij mijn volledig witte paard doe ik eerst de staart wassen met gewone shampoo(ergste vuil er uit). Waarna ik het laat weken in biotex groen (liefst warm/heter water). Uiteindelijk 2 maal wassen met Zilvershampoo (of van de kruidvat of van Cowboymagic). Dan is die van mij altijd weer spierwit.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 10:53

Daphneeeej schreef:
Bij mijn volledig witte paard doe ik eerst de staart wassen met gewone shampoo(ergste vuil er uit). Waarna ik het laat weken in biotex groen (liefst warm/heter water). Uiteindelijk 2 maal wassen met Zilvershampoo (of van de kruidvat of van Cowboymagic). Dan is die van mij altijd weer spierwit.

Bedankt voor de staart kan ik dit al probere maar kont/sokken kan ik niet laten weken in een emmer hihi

Brandon :+:

faunty

Berichten: 1790
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:56

Cowboy magic al gehad ?? En icm zilverschampoo

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 10:58

Zilvershampoo (liefst kruidvat) en dan echt een uur in laten trekken en dan uitspoelen.

Ik was de zilvershampoo in (dus goed wassen) samen met iets dat scrubt (ik pak meestal garagezeep maar mensen scrub of zand kan ook) en dan een uur laten staan en dan uitspoelen.

Ties 3/6/2015 <3

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 11:03

Cm nog niet gehad maar wel de galloping goop en die werkte nirt bj haar.
Zilvershampoo van de kruidvat ook al geprobeerd maar wel geen uur laten intrekken. Maar bv gisteren de staart eerst ingezeept met zilvershampoo, staart uitgekamd terwijl de shampoo erin zat en toen haar gat/sokken nog eens gewassen en het heeft er toch een ruim half uur ingezeten en merkte geen verschil.

Brandon :+:

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:05

Dreft!

Ik heb een schimmel en dat is echt een ransbak, ik was altijd eerst met dreft, vervolgens met CM Yellow out en daarna nog een rondje Andrelon zomerblond en dan nog een rondje CM en dan conditioner... EN WIT!

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:15

Groene zeep kopen, uur laten intrekken, uitspoelen en herhalen. Als je daar geen verschil doorgaat zien na 2x herhalen dan is het hopeloos.

We saw brilliance when the world was asleep

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:19

Tea tree shampoo blijkt naast alle dingen die je al gebruikt hebt het meest doeltreffende te zijn voor dat soort dingen. In het tut/toiletteer topic heeft het ons dagen bezig gehouden. Maar tea tree bleek een stuk beter dan cowboy magic, bij de galopping goop waren de resultaten ook niet super indrukwekkend. Misschien kan je wat research doen in het topic [VSW] Waar zitten de tuttende-toiletterende bokkers? - DEEL 2

Als je echt wanhopig bent kan je altijd een emmer water vullen met een scheut javel en daar de punten in laten weken. Hele staart zou ik niet doen.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:22

Is gewoon vies laten en wachten op de zomervacht niet een optie?

Zolang er geen nieuwe diarree op komt en de vacht vanaf nu schoon blijft, dan komt het vieze er met de tijd wel af. Het blijft natuurlijk een jonkie die niet altijd brandschoon hoeft te zijn toch?


TROY (2019) & LAYS (2014)

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:25

Als je het echt heel storend vind van de sokken, scheer je ze er een keer af... grote kans dat ze weer mooi teruggroeien.. maar om die dan wit te houden, dat is nogal een klus.. :j

Anoniem

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:30

Betadinesrub. Het is prijzig maar dat werkt als een tierelier. Zo heb ik mijn smerige tinker ook blinkend schoon gekregen.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 12:06

Bedankt voor de tips allemaal, ik ga dus eens me meerdere producten achtereen aan de gang kijken of dat helpt. Dat topic ga ik ook eens doorlezen bedankt!
Ze hoeft trouwens niet brandschoon te zijn ofzo als ze eens gewoon geel zou zijn zou ik al tevreden zijn :+ Nu is ze echt strontbruin gewoon, het ziet uit alsof ze nog aan de diarree is terwijl ze hartstikke gezond is nu.

Wachten op zomervacht gaat idd voor haar kont maar haar sokken/staart verharen niet dus die had ik graag toch iets zuiverder gehad. En scheren ook al aan gedacht omdat ze ook in het algemeen niet de beste vacht heeft. Ze heeft een mooie bovenvacht gekregen ondertussen door regelmatig te poetsen en goed voer maar het is net of ze haar veulenvacht nog onder de wintervacht heeft en die klit op sommige plekken. Maar daar vindt ik dit weer niet ideaal voor, krijgt ze dadelijk nog mok doordat het zo nat is en een veulen met een deken vind ik niet ideaal.

Brandon :+:

prugelpiet

Berichten: 12552
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:12

Tja, soms krijg je ze gewoon echt niet meer schoon :=
Hier ook schimmels gehad die niet meer schoon te krijgen waren.

I am because you were

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:14

Vuil trekt in witte haren, dus als het zodanig vies is dat je het niet meer schoon krijgt is het jammer maar helaas. Het enige dat je kan doen is het scheerapparaat er over halen en alle vieze haren wegscheren. En vanaf dan echt goed bijhouden.
Wil je dat niet, moet je wachten tot het eruit groeit :)
En ja, ook sokken verharen hoor! Alleen niet zo extreem als de vacht natuurlijk :)

Equisync. Sportmassage voor paarden. PB voor een afspraak of informatie.
Andor <3
You're perfectly perfect to me.

CalipsoLover

Berichten: 5552
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:18

Dreft idd... Ik deed dit altijd voor mijn paard zijn witte sokjes voor een wedstrijd. Daar krijg je het echt wel wit mee.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:19

Je moet het vooral heel goed bij houden, dus regelmatig wassen. Dan word het beter en uit eindelijk mooi. Een maal een flink vieze staart is niet zomaar goed te krijgen is mijn ervaring.

Mijn schimmeltje die heel angstig is voor wassen en nergens mee naar toe hoeft wassen we 2 a 3x per jaar staart en achterbenen en verder laat ik het. Die is dus nooit heel mooi en vind dat voor haar wel prima.

Mijn palomino word heel regelmatig even snel gewassen om netjes te blijven, zomers iedere week even een sopje er doorheen. 's Winters zou het ook moeten maar schiet er wel eens bij in. Hij is dus wel heel knap en schoon meestal terwijl het ook een varken is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

dioniJarig

Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:45

Ik ben wel benieuwd naar een voor en na foto van je tinkerveulen :)

Ik heb een tinker merrie die hoge witte sokken heeft en altijd over haar staart en achterbenen heen plast. Daarnaast nog gemakkelijk aan de schijt gaat bij nieuwe partij hooi. Bij haar is het inderdaad een kwestie van bijhouden. Je krijgt het niet helemaal schoon maar wel steeds een beetje schoner.
En als je tinker straks in de zomervacht komt wordt het vanzelf weer wit. Ook de sokken verharen toch wel mee hoor.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 12:51

Hier een foto van madam na het wassen. Staart is nog niet uitgekamd op de foto. Ze heeft ook nog eens dreadlock haar :+ haar billen beginnen wel al wat richting de gele kant te gaan.
Afbeelding

Brandon :+:

Anoniem

Re: Het middel tegen ingetrokken mest/urinevlekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:53

Jekkes, dat ziet er inderdaad niet lekker uit.
Ik zou betadineshampoo proberen.

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 12:55

AmyPony schreef:
Jekkes, dat ziet er inderdaad niet lekker uit.
Ik zou betadineshampoo proberen.


Dat bedoel ik dus. Ze hoeft echt niet schoon wit te zijn maar ze ziet er gewoon zooo smerig uit.

Brandon :+:

dioniJarig

Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:56

Voor mijn shetlanders met dikke wintervacht gebruik ik zo'n hondeborstel met haakjes, een universeelborstel. Kammen net als een hond :D . Dan voorkom je klitten in de ondervacht en al bestaande klitten kun je voorzichtig uitkammen.

Voor de bruine plek op de bil zou ik zeggen wachten tot ze verhaart, ivm de kou. de staart kun je eventueel nog een paar keer wassen als nodig.

Met staart en manenspray zijn ze beter doorkambaar en worden ze meestal ook wel wat schoner voor het oog.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Mars102
Berichten: 35
Geregistreerd: 30-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:58

Ketchup schijnt ook zeer goed te werken!

nieky1993

Berichten: 2086
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-01-18 12:59

dioni schreef:
Voor mijn shetlanders met dikke wintervacht gebruik ik zo'n hondeborstel met haakjes, een universeelborstel. Kammen net als een hond :D . Dan voorkom je klitten in de ondervacht en al bestaande klitten kun je voorzichtig uitkammen.

Voor de bruine plek op de bil zou ik zeggen wachten tot ze verhaart, ivm de kou. de staart kun je eventueel nog een paar keer wassen als nodig.

Met staart en manenspray zijn ze beter doorkambaar en worden ze meestal ook wel wat schoner voor het oog.


Ik heb haar helemaal ingespoten met show shine :+ daardoor zijn een heel deel klitter er al uit.

Brandon :+:

MallyBelly

Berichten: 3528
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:18

Badedas... ik waste altijd met zilverschampoo (en nog wel meer troep) maar nu gewoon met badedas.
Ik doe ze helemaal n in soppen. Laat ze even staan met een beetje hooi op stal. Nog een keer flink met de rosborstel en een beetje water. En dan uitspoelen.
De staart van onze tinker is helemaal wit en zo zwaar dat ze wel eens een beetje over poept maar zelf die restjes komen er dan spontaan af :D Het werkt super, maar wel goed in laten trekken.
(Btw onze tinker is 95 procent wit...)
Die ons ziet er met regelmaat zo uit.... :(:)
Afbeelding

En zelfs die krijg ik schoon :P
(Hier staart niet gewassen )
Afbeelding

[KS-MK] Lot's Zaïra Liz. en Mallow Baby's 3.0
Lot's Zaïra Liz. x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024
Lot's Mallow x Peterlena Hoeve's Fridus 28'06'2024


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers