Zomerexceem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 19:44

Hoi allemaal,

Ik hoor graag jullie ervaringen/adviezen over het volgende;

Mijn pony jeukte af en toe met zijn manenkam. Hij staat onder een hals deken dus dacht misschien is dat de oorzaak. Aan zijn staart jeukt hij namelijk niet.

Gister ging ik hem weer scheren en besloot ik om de helft van zijn manen er ook af te halen omdat een deel eraf was geschuurt door de deken. Dus zo doende de tondeuse erover. Ik schrok behoorlijk van wat er onder vandaan kwam: rode, harde gezwollen huid met een soort plooien erin. Krijg verder geen reactie van hem als ik eraan zit.

Wat kan dit zijn? Gewoon irritatie van de wrijving van het halsdeken/warmte bron etc. of zomerexceem of te maken met teveel eiwitten?

Ik zit in dubio om ook het laatste deel van de manen eraf te halen zodat het en gelijkmatig terug kan groeien en ik het goed kan vergelijken/in de gaten houden en behandelen. Of zal dit teveel voor wrijving zorgen i.v.m de halsdeken en waar kan ik zijn huid het beste mee behandelen?

Hij is verder niet te dik. Krijgt op stal 2 ruime porties kuil van natuurland en staat overdag buiten waar ze ook beschikking hebben over hetzelfde kuil.
Verder krijgt hij 2x p.d een halve schep basisbrok, hand luzerne van fibra en wat olie.

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips! Morgen kan ik een foto maken van zijn manenkam.

Ps: morgen stuur ik de foto’s ook even naar mijn dierenarts en ga ik daarmee in overleg maat wat tips en adviezen zijn nooit weg! :)
Laatst bijgewerkt door snorremans op 09-01-18 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt


MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:50

Zomereczeem is een allergische reactie op het speeksel van de culicoide mug, die zijn nu niet actief en als je een halsdeken om hebt kan dat het niet zijn.
Wel kan het een allergische reactie ergens op zijn, of de warmte van de deken (verstikking)
Of luizen, er zijn allerlei mogelijkheden, kan toch wel van te rijk voer komen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

snorremans
Berichten: 807
Geregistreerd: 04-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-18 19:54

MirandaFuego schreef:
Zomereczeem is een allergische reactie op het speeksel van de culicoide mug, die zijn nu niet actief en als je een halsdeken om hebt kan dat het niet zijn.
Wel kan het een allergische reactie ergens op zijn, of de warmte van de deken (verstikking)
Of luizen, er zijn allerlei mogelijkheden, kan toch wel van te rijk voer komen.


Ze hebben een tijdje beschikking gehad over kuil met behoorlijk wat suikers. Omdat 1 paard daar echt te dik van werd krijgen ze nu weer gedoseerd kuil met minder suikers.

Zou het daarmee te maken kunnen hebben?

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:13

Ja dat kan, van te veel suikers kunnen ze een harde manenkam krijgen en misschien gewoon een combinatie van iets, schilfers kunnen ze ook krijgen van ongezonde conditie/te veel suikers.
Hij kan daar ook jeuk van krijgen en toch geschuurd hebben.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:24

Het zou ook echt kunnen dat je pony dit opgelopen heeft aan zijn deken. Een deken moet er heel geregeld af om de huid even te laten luchten. Dat voorkomt verstikkingen met name in de manenkam en de staart.

Bejaarde bokkers weten meer

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 22:04


Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, veranadautje en 31 bezoekers